Logg inn med Facebook eller Google!

Samos-tips? Reiser snart..

Started by Thera, 05. May 12, 15:05:14

Previous topic - Next topic

Thera

Vi er et par som reiser til Pyhagorion på tirsdag. :)
Har allerede fått mye god info fra IngeS, og sett i noen av trådene om Samos her.
Men tenker at det kan være fint å høre om andre har anbefalinger også.

Vil til Karlovassi en tur. Og Manolates. Har sett endel fine bilder derfra.
Hva bør man få med seg når man først er der?

Hvilke fine strender kan vi dra til som ikke er så langt fra Pythagorion?
Så at det var en strand med vannscooterutleie. Den er det vel gåavstand til?
Vi liker å gå turer. Er det noen fine "løyper" i/ved Pythagorion?

Jeg liker rolige, små landsbyer veldig godt. Gjerne litt opp i fjellene. Tips til noen sånne?
Hvilke utflukter anbefales?
Vi har tenkt litt på dagstur til Fourni. Og til noen strender, og landsbyer her og der på Samos.

Har noen av dere vært i Nattergaldalen?

Hvilke barer/kafeer er hyggelige i Pythagorion? Hvor bør man gå hvis man liker annen musikk enn den på VGs topp 20-liste?
..Don`t dream your life, live your dreams..

karri

Så heldige dere er som skal til Samos og Pythagorion :D Det er 14 år siden sist jeg var der, kan jo hende noe er forandret. Men jeg har jo kanskje noe å komme med  :) Stranden som har vannskutere er vel den ved flyplassen og heter Potokaki beach. Og ja, dit kan dere gå.. er vel 1 km fra Pythagorion mener jeg. Votsalakia syns jeg å huske landbyen oppe i fjellene het, vi besøkte den samme dag som vi var i nattergaldalen. Da leide vi bil og kom litt rundt på øya, vil anbefale det. Vi leide også sykkel en dag, men gikk også noen turer. Da gikk vi opp til vanntunnelen og videre oppover, men det fins sikkert andre ruter/stier. Vil også anbefale en tur inn eller skal jeg si ned i tunnelen, deilig og avkjølende temperatur der nede ;)
Vi var med kaptein Andreas på båttur - det anbefales :D
Den dagen vi leide sykkel var vi på en strand som jeg ikke husker navnet på, dessverre  :-\  Der spiste vi på en koselig resturant. Vi sykla mot Samos by, men tok ned til høyre ganske tidlig. Det er en liten strand der som vi likte oss veldig godt på-men 14 år`s fravær har sletta navnet fra hardisken :-[ Kanskje dere finner den likevel?!
Samos by var ikke noe for meg, grunnen kan være at det var en varm varm dag. En drosjemann som ikke hadde noen god dag, så allerede på turen til følte vi at vi kankje skulle gjort noe annet den dagen. Museet var stengt, maten vi spiste var heller ikke tipp topp og venninnen min klarte å legge igjen lommeboka ett eller annet sted. (Men, den lå i resepsjonen på Athos hotel dagen etter, pga hotellets visitkort :) Ingenting var borte, alle penger og alle kort var på plass) Har planer om å reise til Samos neste år, og da skal jeg igjen besøke Samos by for å se om inntykket kan rettes opp :D Skal sjekke om museet er åpent før vi tar turen inn, siden det er et av hovedmålene våre der.
Dette er noe av det jeg kan komme med nå. Husk det er mange år siden jeg var der, så mine råd/tips er kanskje litt vage. Men, jeg håper dere kommer til å trives på øya, skape deres egne minner og erfaringer. Så kan kanskje dere tipse meg om noe når dere kommer tilbake fra tur ;)
:sol: :hello: Ønsker dere en kjempe fin tur :hello: :sol:
KARRI

bengalow

Eupalinos-tunneln är definitivt Samos största attraktion. Tag reda på öppet-tiderna, och gå ner i den! Min hustru, som har cellskräck, klarade av det, och njöt av "underverket där nede! Det är nog bara 1-2 km dit från centrum, så det är en baggis att gå dit.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

IngeS

Selv om jeg har gitt deg en del info tillater jeg meg å blande meg inn her også. Likevel kan jo flere andre gi sine råd og anbefalinger.

Karlovasi er med sine rundt fem og et halvt tusen innbyggere Samos nest største by. Skole-, sjøfarts og handelsby som ikke har hatt behov for å satse på turisme.
Kjører du veien forbi Vathy og Kokkari kommer du til Agios Konstantinos. Der tar du av til venstre for å kjøre opp Nattergaldalen til Manolates. Byen har ca 150 innbyggere. En del av dem lager keramikkgjenstander. Både Manolates og Vourliotis ligger i den såkalte turistløypa, derfor er prisene ganske høye her. Når Karri nevner Votsalakia mener hun nok Vourliotis. (Votsalakia er et kunstig oppbygd turiststed vest på øya)

På begge sider av havnepromenaden i Pythagorion ligger det strender. i Vest Tarsanas beach som er en rullesteinstrand hvor badesko anbefales. I øst Remataki med fin sandbunn fra en meter ut i vannet. Vest for byen ligger Pythagorion beach som går over i Doryssa beach som igjen går over i Potokaki beach. Det er her ute det er utleie av vannscootere.
Drar du en mil vestover til Ireon er det fine bademuligheter. Mer vest, litt utenfor Ireon ligger den spesielle Papa Beach.
Til Psili Ammos, sandstranden, kan du enten dra landeveien eller ta en dagstur med kaptein Gerasimos og hans båt Kalliopi. Dagstur med båt kan du også ta til øye Samiopoula (Lille Samos). Der finner du en av de aller fineste strendene i området. Vil du brettsurfe er Kokkari stedet. Her blåser det veldig ofte. Stranda her er ikke spesielt god for barn på grunn av vinden.

Jeg har tidligere anbefalt Mili, en liten landsby noen kilometer vest for Pythagorion. Her treffer du sjelden på turister. Det samme gjelder også Pagondas ikke langt derifra. Mavrasei, Mesogios og Pandrosos er også byer med få turister. Sjekk kartet.

Dagstur til Fourni blir bare stress. Dere bør i hvert fall ha en overnatting der.

Vandreturer kan du finne både kortere og lengre strekker fra Pythagorion. Eupalinostunellen er nevnt. Dere kan også gå opp veien ovenfor marinaen og komme opp på Kastriberget som tunellen går gjennom. Her kan dere se store rester etter bymuren Polykratis aldri fikk bygd ferdig. Går dere videre kommer dere til Mitilinii som er en håndverksby. Fra den kan dere gå veien via Chora tilbake til Pythagorion. Å gå via Potokaki til Ireon er det også noen som gjør.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

arro


Pythagoras grotte er også verd et besøk. Den ligger i fjellsiden på Samos høyeste fjell  Mount Kerkis. Det er også en fin natur opplevelse med biltur rundt det samme fjellet.
Hvis dere besøker Eupalinos tunnelen ligger Klosteret Panagias Spilianis like ved men høyere opp i fjellsiden. Der har dere også fin utsikt over Pythagorion. Jeg vil også anbefale
båtturene til Andreas som var en flott opplevelse.

Thera

Takk for tips!
Jeg noterer :)
Været blir forhåpentligvis fint, har lyst til å tilbringe endel tid på stranda. Men vi vil se oss litt rundt også!
..Don`t dream your life, live your dreams..

filhellener

Quote from: IngeS on 05. May 12, 16:46:01

Dagstur til Fourni blir bare stress. Dere bør i hvert fall ha en overnatting der.



Jeg er enig i at man må ta en overnatting på Fourni, Inge  :)  - eller flere   :)

Er det fortsatt forbindelse mellom Pythgorion og Fourni?
Tidligere gikk Samos Spirit ( tror den het det)  :)
Kari

IngeS

Det er ingen båtforbindelse til Fourni fra Pythagorion. Man må enten ta båt fra Vathy eller Karlovasi
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

filhellener

Quote from: IngeS on 05. May 12, 18:33:49
Det er ingen båtforbindelse til Fourni fra Pythagorion. Man må enten ta båt fra Vathy eller Karlovasi


Går det utfluktsbåter da kanskje, slik det gjør til Patmos?
- ellers er det vel ikke mulig å ta en dagstur om man vil det heller   :)
Kari

bengalow

Skulle jag till Samos, och samtidigt ta en utflykt, så ville jag ta den till Ikaria. Själva staden på Ikaria är inte mycket att se, ett hospital och en varm källa med 45º-vatten. Hälsokälla säges det...hrmmm. Ikaria i sig en mycket grön ö, med bl.a. de mest östliga korkekar i världen. Om man orkar så ta en tur till Armenistis på nordvästsidan. Det tar en timme eller två med taxi. Armenistis är Ikarias mest turistvänliga ställe.
En utflykt till Fourni är inget att satsa på. Man skall vara där i flera dagar för att uppleva, och stressa av -  det är detta ögruppen är känd för - lugn och ro...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

IngerMarit

Quote from: Thera on 05. May 12, 15:05:14
Vi er et par som reiser til Pyhagorion på tirsdag. :)
Har allerede fått mye god info fra IngeS, og sett i noen av trådene om Samos her.
Men tenker at det kan være fint å høre om andre har anbefalinger også.

Vil til Karlovassi en tur. Og Manolates. Har sett endel fine bilder derfra.
Hva bør man få med seg når man først er der?

Hvilke fine strender kan vi dra til som ikke er så langt fra Pythagorion?
Så at det var en strand med vannscooterutleie. Den er det vel gåavstand til?
Vi liker å gå turer. Er det noen fine "løyper" i/ved Pythagorion?

Jeg liker rolige, små landsbyer veldig godt. Gjerne litt opp i fjellene. Tips til noen sånne?
Hvilke utflukter anbefales?
Vi har tenkt litt på dagstur til Fourni. Og til noen strender, og landsbyer her og der på Samos.

Har noen av dere vært i Nattergaldalen?

Hvilke barer/kafeer er hyggelige i Pythagorion? Hvor bør man gå hvis man liker annen musikk enn den på VGs topp 20-liste?

Heisann.
Dere har fått mange fine tips, kanskje jeg kan supplere litt med mine valg av spise steder ?
Det er stor forskjell på lav sesong og høy sesong når det gjelder service. Hvis jeg skulle dratt nå, hadde jeg nok spist første kvelden på Elia, nydelig mat. Synes det er mange bra spisesteder langs havnepromenaden, bla Appolonia, Four Seasons, Casa di Roma og Thanasis sister. På sist nevnte sitter Yannis Loulourgas( tror jeg) og spiller bouzouki. Videre er pizza restauranten( ligger i sidegate til hovedgaten) et must, prøv gresk pizza der. Anbefaler også et besøk på Lakis taverna, opp alle trappene, og rett over veien. Veldig koselig, service minded og helt gresk. Hils fra damen med røkelaks hvis dere går dit :)
Anbefaler også å leie sykler, fint å sykle langs havet til Heras tempel og videre til Mili som Inge anbefaler.

filhellener

Quote from: filhellener on 05. May 12, 19:46:12
Quote from: IngeS on 05. May 12, 18:33:49
Det er ingen båtforbindelse til Fourni fra Pythagorion. Man må enten ta båt fra Vathy eller Karlovasi


Går det utfluktsbåter da kanskje, slik det gjør til Patmos?


Jeg har ingen planer om en dagstur til Fourni, jeg spurte fordi jeg et par ganger har benyttet utfluktsbåter som transport til ei naboøy :)
Da har jeg avtalt å ta returen noen dager senere :)
Kari

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...