Logg inn med Facebook eller Google!

Er Hellas "syden"?

Started by Ole, 08. Jul 09, 21:34:00

Previous topic - Next topic

Tjorven

Quote from: \"Heidrun\"http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=564795

Og under artikkelen er et innlegg av Hedda om \"Landet Syden\". Akkurat det jeg ønsker å unngå når jeg er i Hellas.

Jeg planlegger ny Hellastur for tia, og irriterer meg grønn på dette Syden-monsteret som dukker opp over alt. Jeg vil ikke dit! Jeg skal til Hellas der jeg kan oppleve det greske, ikke \"uansett-hvor-bare-det-er-billig-og-har-det-vi-er-vant-til-i-Norge-land\".
There are no strangers, only friends we haven't met.

Marit

Jeg vil si at Hellas (da tenker jeg på reisemålene som finnes i charterkatalogene) havner inn under begrepet syden (det gjelder vel egentlig alle reisemålene en kan finne i en charter/syden-katalog), men at jeg reiser på en sydenferie ala charterfeber-ånden er jeg ikke med på.

Sier heller ikke at jeg skal til syden, men til Hellas.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Risberg

Er ikke Syden området mellom Hirtshals og Bangkok, med unntak av de deler som tilhører Langtvekkistan? ::)

Kritios

Quote from: Risberg on 01. Aug 18, 14:42:38
Er ikke Syden området mellom Hirtshals og Bangkok, med unntak av de deler som tilhører Langtvekkistan? ::)

Hos oss fra Stavanger er til og med Kristiansand i Syden.
Vi har i alle fall en lokal visesanger som synger om det  ;D
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Svein~B

Denne tråden gikk jeg glipp av da den opprinnelig utspilte seg, fordi jeg var i Syden, nærmere bestemt Hellas, på den tida  :)

Nei da, jeg sier ikke at jeg skal til Syden. Jeg sier hvor jeg skal. Men andre sier gjerne: "Ja, du skal vel til Syden i ferien?". Det er fordi de har oppfattet at jeg stort sett bare reiser sørover når jeg reiser. Jeg har ingen problemer med det. Jeg har heller ingen problemer med å besøke sydensteder og turistfeller når jeg er på ferie. Det er grunner til at så mange turister reiser dit. Men altså, for de fleste er det, som det er sagt ovenfor her, samme hvor de reiser når de skal til syden. Bare det er varmt, fine strender og billige drinker, så er det greit. Og jeg er jo litt der jeg også, bortsett fra det med drinkene og så vil jeg gjerne oppleve litt mer, så jeg farter gjerne litt rundt. Mange av de som drar til Syden, vet ikke hvor de skal før de skal dra, for det var jo noen andre som bestilte turen og de vet heller ikke hvor de har vært når de kom hjem igjen. Det går fint an å være to uker i Hellas uten å møte en greker og det fins folk som synes det er helt greit. Da har de vært i Syden.

https://www.facebook.com/NRKUnderholdning/videos/vb.502706283115459/1945392965513443/?type=2&theater
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Kritios

Quote from: Marit on 28. Jul 09, 19:42:16
Jeg vil si at Hellas (da tenker jeg på reisemålene som finnes i charterkatalogene) havner inn under begrepet syden (det gjelder vel egentlig alle reisemålene en kan finne i en charter/syden-katalog), men at jeg reiser på en sydenferie ala charterfeber-ånden er jeg ikke med på.

Sier heller ikke at jeg skal til syden, men til Hellas.

Vi sier også at vi skal hjem til Kreta.
"Syden" klinger ikke godt i mine ører i alle fall... :o
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Quote from: Svein~B on 07. Aug 18, 15:13:00
Mange av de som drar til Syden, vet ikke hvor de skal før de skal dra, for det var jo noen andre som bestilte turen og de vet heller ikke hvor de har vært når de kom hjem igjen.


Dette høres ut som Columbus reise til India?  ;D

marjana

07. Aug 18, 23:56:33 #163 Last Edit: 08. Aug 18, 09:17:23 by marjana
Jeg er veldig skuffet over myndighetene på Syros som vil tilrettelegge for en havn der de kan motta enda flere cruiseskip. Det er noen innom Ermoupolis om sommeren. De passasjerene går da bare rundt og tar noen bilder, og kanskje betaler de for en is, men alt er jo all inclusive på cruiseskipet! Det blir ingen penger lokalt på Syros fra de turistene.

Cruiseskip er det mest forurensende man kan ha i en havn både fordi de blokkerer utsikten, tømmer kloakken ca 300 meter utenfor havna, og alt det som er av kjemikalier.

Det virker som befolkningen i Venezia og Barcelona har begynt å reagere på denne type turisme. I Venezia svømmer de ut og drar ut i små båter for å hindre at de gedigne cruiseskipene kommer helt inn i lagunen. Folk står med plakater for å forklare turistene at det er helt feil å komme inn i lagunen. Venezia er jo i ferd med å synke, og de store cruiseskipene lager store bølger som skyller over husene og virvler opp mye av sandbunnen og skaper dermed mye erosjon.

Aftenposten hadde en artikkel nå i sommer om cruiseskiptrafikken i Stavanger, der folk føler seg fullstendig invadert, og i Dagbladet nå lørdag 04.08 var det en artikkel om cruiseskipene som kommer inn i Oslo havn.

Glika i zoi

mouche

Quote from: marjana on 07. Aug 18, 23:56:33
Jeg er veldig skuffet over myndighetene på Syros som vil tilrettelegge for en havn der de kan motta enda flere cruiseskip. Det er noen innom Ermoupolis om sommeren. De passasjerene går da bare rundt og tar noen bilder, og kanskje betaler de for en is, men alt er jo all inclusive på cruiseskipet! Det blir ingen penger lokalt på Syros fra de turistene.

Cruiseskip er det mest forurensende man kan ha i en havn både fordi de blokkerer utsikten, tømmer kloakken ca 300 meter utenfor havna, og alt det som er av kjemikalier.

Det virker som befolkningen i Venezia og Barcelona har begynt å reagere på denne type turisme. I Venezia svømmer de ut og drar ut i små båter for å hindre at de gedigne cruiseskipene kommer helt inn i lagunen. Folk står med plakater for å forklare turistene at det er helt feil å komme inn i havna.




Jeg vet ikke hvilket, eller hvilke, cruiseskip du har i tankene, men de store og seriøse skipene/rederiene har nokså avansert utstyr ombord som behandler kloakken.

Kloakken fra faste innstalasjoner på land i Hellas derimot er vel ikke så ofte behandlet på noe vis? I vårt hus er det en standard ordning hvor alt går i store (septik) tanker gravd ut i grunnen og hvert fjerde år så trenger vi en tømming, men hvor blir det av det aller meste som filtreres ut i grunnen? Ikke vet jeg, men det går vel nedover et sted.

Kritios

Quote from: marjana on 07. Aug 18, 23:56:33
Jeg er veldig skuffet over myndighetene på Syros som vil tilrettelegge for en havn der de kan motta enda flere cruiseskip. Det er noen innom Ermoupolis om sommeren. De passasjerene går da bare rundt og tar noen bilder, og kanskje betaler de for en is, men alt er jo all inclusive på cruiseskipet! Det blir ingen penger lokalt på Syros fra de turistene.

Cruiseskip er det mest forurensende man kan ha i en havn både fordi de blokkerer utsikten, tømmer kloakken ca 300 meter utenfor havna, og alt det som er av kjemikalier.

De cruiseskipa jeg har vært på pumper kloakken over til lektere i noen av havnene de kommer til.
Dette blir så tatt hånd om av mottaksanlegg på land.
Jeg tror ingen lenger tømmer tankene til havs.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

marjana

Quote from: Kritios on 08. Aug 18, 10:30:13
Quote from: marjana on 07. Aug 18, 23:56:33
Jeg er veldig skuffet over myndighetene på Syros som vil tilrettelegge for en havn der de kan motta enda flere cruiseskip. Det er noen innom Ermoupolis om sommeren. De passasjerene går da bare rundt og tar noen bilder, og kanskje betaler de for en is, men alt er jo all inclusive på cruiseskipet! Det blir ingen penger lokalt på Syros fra de turistene.

Cruiseskip er det mest forurensende man kan ha i en havn både fordi de blokkerer utsikten, tømmer kloakken ca 300 meter utenfor havna, og alt det som er av kjemikalier.

De cruiseskipa jeg har vært på pumper kloakken over til lektere i noen av havnene de kommer til.
Dette blir så tatt hånd om av mottaksanlegg på land.
Jeg tror ingen lenger tømmer tankene til havs.


Men store tankskip tømmer ballastvannet fra hvor de nå fylte opp, kanskje i Singapore, og så tømmer de det på vei inn til Piraeus. I de siste fem årene har jeg gått i strandkanten på Syros og sett så mye plastavfall som aldri før. Hvis ikke jeg og vi rydder opp så blir det jo bare liggende der.

Masseturismen sliter veldig mye på naturen.
Glika i zoi

mouche

Quote from: marjana on 08. Aug 18, 10:57:09
Quote from: Kritios on 08. Aug 18, 10:30:13
Quote from: marjana on 07. Aug 18, 23:56:33
Jeg er veldig skuffet over myndighetene på Syros som vil tilrettelegge for en havn der de kan motta enda flere cruiseskip. Det er noen innom Ermoupolis om sommeren. De passasjerene går da bare rundt og tar noen bilder, og kanskje betaler de for en is, men alt er jo all inclusive på cruiseskipet! Det blir ingen penger lokalt på Syros fra de turistene.

Cruiseskip er det mest forurensende man kan ha i en havn både fordi de blokkerer utsikten, tømmer kloakken ca 300 meter utenfor havna, og alt det som er av kjemikalier.

De cruiseskipa jeg har vært på pumper kloakken over til lektere i noen av havnene de kommer til.
Dette blir så tatt hånd om av mottaksanlegg på land.
Jeg tror ingen lenger tømmer tankene til havs.


Men store tankskip tømmer ballastvannet fra hvor de nå fylte opp, kanskje i Singapore, og så tømmer de det på vei inn til Piraeus. I de siste fem årene har jeg gått i strandkanten på Syros og sett så mye plastavfall som aldri før. Hvis ikke jeg og vi rydder opp så blir det jo bare liggende der.

Masseturismen sliter veldig mye på naturen.


Et tanskip som kommer til Piraeus har trolig en full last med olje som losses i land for deretter å fyle ballasttankene med sjøvann i Piraeus før de går videre. Med mindre de laster olje i Piraeus og derfor tømmer ut ballastvannet de hadde i tankene (ballasttankene), og det er det vel ikke så mange store tankskip som gjør, eller? Jeg er villig til å vedde en flaske god vin på at du ikke vil kunne finne et tankskip som går i ballast fra Singapor for å laste olje i Piraeus!

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...