Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor er dette? 525 LØST Nå med 12 bilder fra den lille øya Kalamos......

Started by ingaberentine, 26. Feb 12, 18:32:46

Previous topic - Next topic

ingaberentine

Kan komme med litt flere fakta slik jeg husker at jeg ble fortalt det da jeg var der.

Som sagt dette er en liten, stille øy med få innbyggere. Han jeg leide studioet av var pensjonist og fortalte at det i virkeligheten bare var rundt 200 til 250 mennesker som bodde her om vinteren. Han fortalte at det var mange som hadde flyttet ut, til Athen og enda lengre bort som Australia og USA. Selv hadde han 2 døtre, den ene bodde i Athen og den andre i USA. Jeg spurte om hvor mange barn det er på skolen nå (vinteren 2007/2008) og han sa at nå er det kun 6 elever på øya. Det er kun barneskole på øya. Ungdomskolen er inne på fastlandet. Da han hadde gått på skolen var det ca. 150 elever der og en annen jeg snakket med som vel var i 40-årene sa at det var ca. 70 elever på skolen da han gikk der. Den største fraflyytingen i nyere tid begynt på 70-tallet.

For å komme til Kalamos må man som Kalimera antyder ta båt fra Mytikas på fastlandet og for å komme til Mytikas fra Athen er det enklest å ta expressbuss. Det er (i det minste det var) en egen expressbuss fra Athen til Mytikas, husker ikke helt hvor ofte, men i hvert fall en hver dag. Det ligger en annen enda mindre øy, like sør for Kalamos som heter Kastos og som også har enda færre innbyggere. Jeg hadde tenkt å dra innom der også, men jeg likte meg så godt på Kalamos at jeg ikke gjennomførte den turen.

Som antydet i et tidligere innlegg så er de viktigste gjestene på øya seilbåter som legger til i havnen hver natt. Det kunne godt komme 20 til 30 seglbåter hver kveld, ja selv i slutten av juni.

Det fantes ikke mange gjestesenger for "øyloffere" som meg, ble fortalt at det kunne være ca 20 til 25 rom til leie på hele øya. Jeg hadde ikke bestilt noe før jeg stod på kaien , men det var godt med ledige rom da jeg var der. I det anlegget jeg bodde var det 4 studios og de var ledige alle sammen da jeg ankom.

Legger ved noen bilder til........

Det finnes en middelalderborg på øya





Her et par bilder fra innsiden av borgen. Her var ikke ugresset slått med det resultat at jeg var stappfull av stikkende sporer da jeg kom ut og måtte plukke dem av en etter en, en langbukse her hadde vært tingen, men hva gjør man ikke når man vil fotografere.........





Her er utsikten jeg hadde fra min balkong








Som man ser av bildet over så ligger selve byen litt opp fra havnen, selv om de fleste spisestedene ligger nede langs havnepromenaden, selv om bare 2 av dem var åpne da jeg var der, men det fantes et par til å velge bland om man ville gå litt.........





Her er en av dem som ligger direkte inntil stranden sør for byen, på den som heter (tror jeg da) Agrapidia beach............





kaka

Veldig artig å se noe helt ukjent, Ingaberentine. Takk skal du ha!
Det så vakkert og frodig ut der.
KariK

Greece-Traveller

Herlige bilder fra en ukjent øy - det frister ! Takk skal du ha !

;D

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

stein

Hm, dette burte jeg tatt på første bilde, for her har jeg vært.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...