Logg inn med Facebook eller Google!

Skatt på pensjon ved flytting til Hellas

Started by heljak, 25. Jan 10, 04:41:39

Previous topic - Next topic

heljak

Kan noen på dette forum oppgi en link til kildeinfo som helt konkret sier noe om hvor mye skatt en pensjonist må betale når han flytter til Hellas.

For å kunne sammenligne skattenivået for pensjonister i noen utvalgte europiske lang, trengs opplysninger om hvor mye skatt en pensjonist må betale hvis han/hun har en brutto pensjon på følgende alternativ:
 
1) kr 150.000,-
2) kr 300.000,-
3) kr 450.000,-
4) kr 600.000,-

På forhånd takk for svaret.


Med vennlig hilsen/Best regards
For NoorAlliansen
 
                                                                                                                                                               
Jakup Skamsar  
(Leder/President)

Post- and e-mail address:     No 8 K Issak & Solomou streetreet, 6850 Paphos, Cyprus, E-mail:  post@noralliansen.org           
Phone/Mobile Cyprus:    +357 99 080 547 /  +357 700 00 243  Norway:  + 47 481 28 288        
Hjemmeside/Hompage:    http///www.findcyprus.info, http://www.finnnkypros.info, http://www.noralliansen.org         
Head Office address:    Rabbaveien 28 A, 3515 Hønefoss, Norway, Organization Nr/No:  99 47 09 291

heljak

Jeg tillater meg med dette å minne om ingen synes å ha svart på mitt spørmål om skatt på pensjon i Hellas.

Med vennlig hilsen / Yours Sincerely

Jakup Skamsar

Dette er en privat e-post men jeg legger ikke skjul på min rolle som leder for
for NorAlliansen - The Northern Alliance Global (NAG)
The global organization for Scandinavian expatriates som har denne (samme)  kontaktinfo:

Post-/E-mail address                          Tele-/Mobil Number           NAGs Head Office/Org No/WebSite:
15 Verenikis St, 8045 Paphos Cyprus   Kypros 00357 9999 0358     Rabbaveien 28 A, N 3515 Hønefoss,
Skype name: Jakup_skamsar                Norway: 0047 4812 8288      Organization No: 994709291
jakupskamsar@noralliansen.org           Thailand 0066 9012 48129   WebPage:www.noralliansen.org   
NorAlliansens objectives is to cater for the interests of persons who have earned pension- and
health service rights in the Nordic countries, and to secure these rights regardless of domicile. See:
http://docs.google.com/Doc?docid=0AchJbihdDNi9ZGMyMzZ3NTlfNTMwZDJoNTUyZzI&hl=no       


heljak

19. Jun 12, 23:47:12 #3 Last Edit: 03. Apr 13, 02:45:39 by heljak
Som "gammel" skattekyndig person med grundig utdannelse og praksis innen skattemessig inn- og utvandring, kjenner jeg godt til "gjeldene rett" som er Hellas sin skattelovgivning og Skatteavtalen med Norge. 


Mitt gamle spørmål er først og fremst addressert til personer som har erfaringer med hvordan gjeldende rettsregler praktiseres av Skatteetaten i Norge med hensyn til
- Fireårsregelen som Norge innførte med virkning fom 2004 og
- Den såkalte kildeskatt på pensjon som Norge innførte med virkning fom 2010. 


Men etter nærmere omtanke, tror jeg det kan være mest hensiktsmessig å starte en ny streng med utgangspunkt i et notat som undertegnede har skrevet om GJELDENE RETTSREGLER FOR SKATTEMESSIG EMIGRASJON TIL UTLANDET .

Det tror jeg kan være et godt utgangspunkt for å oppfordre ALLE til å fortelle om sine erfaringer, dersom Skatteetaten i Norge ikke respekterer "gjeldene rettsregler" som nevnt ovenfor.

Med vennlig hilsen / Yours Sincerely
Jakup Skamsar
Dette er en privat e-post men jeg legger ikke skjul på min rolle som leder for
for NorAlliansen - The Northern Alliance Global (NAG)
The global organization for Scandinavian expatriates som har denne (samme)  kontaktinfo:

Post-/E-mail address                          Tele-/Mobil Number           NAGs Head Office/Org No/WebSite:15 Verenikis St, 8045 Paphos Cyprus   Kypros      Rabbaveien 28 A, N 3515 Hønefoss,
Skype name: Jakup_skamsar                Norway:      Organization No: 994709291jakupskamsar@noralliansen.org           Thailand    WebPage:www.noralliansen.org   
NorAlliansens objectives is to cater for the interests of persons who have earned pension- and
health
service rights in the Nordic countries, and to secure these rights regardless of domicile. See:http://docs.google.com/Doc?docid=0AchJbihdDNi9ZGMyMzZ3NTlfNTMwZDJoNTUyZzI&hl=no     

heljak


Hermed oversendes et oppdatert Notat med overskriften:
Er kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?
Dette  kan leses om på denne linken: -->
https://docs.google.com/document/d/1yPqRzpkqIcIJnt0zlel-xRf-B3Dvp9aF4s3x_yJRJS8/edit

I tillegg oversende NorAlliansens brev av 2012-11-03 med spørsmål til samtlige partiledere på Stortinget
foran høstens Stortingsvalg, om hva som vil bli gjort for å reversere urett og pensjonsavkorting av over 1 million uføre- og alderspensjonister i utlandet og Norge.  Dette kan du lese mer om på denne linken:
https://docs.google.com/file/d/0B8hJbihdDNi9Zk9zenBGWVFoaUU/edit

Mvh
jakup.skamsar@noralliansen.org
www.noralliansen.org


elisadahl68

Jeg hadde tenkt å stemme blankt, men nå kommer jeg til å stemme på Pensjonist partiet!

Kristian

Kan du kanskje fortelle meg hvilke fordeler de har brakt fram for pensjonister?

Eller hva må du betale for din helse om du f.eks. drar til Hellas som pensjonist?
Kristian/Planer er til for å utsettes

polyanna

Quote from: Kristian on 15. May 13, 21:54:32
Kan du kanskje fortelle meg hvilke fordeler de har brakt fram for pensjonister?

Eller hva må du betale for din helse om du f.eks. drar til Hellas som pensjonist?
[/i]

Dette lurer jeg også på.

Vet ikke hvor mange pensjonister som finnes her i landet (eller utflyttede). Pensjonistpartiet har vel svært liten oppslutning, så vidt jeg vet har partiet aldri hatt representanter på stortinget. Hva det enn kan komme av.

elisadahl68

16. May 13, 10:47:35 #8 Last Edit: 16. May 13, 10:50:48 by elisadahl68
Da er det jommen på tide og få noen representanter fra Pensjonistpartiet inn på Stortinget. Vårt kull av nye pensjonister, født i 1945 - 1946 er ganske så mange, og vi har kjempet før! Vi var ganske "kranglete" da vi var unge. Jeg håper inderlig vi  har like mye "tæl" i oss enda.

streamer

Personlig så vet jeg ikke om jeg har så veldig stor sans for partier som kjemper for særinteresser. Men å tilbringe store deler av tiden i Hellas når jeg blir pensjonist er jo en drøm. Det er vel slik at om en er vekke mindre enn et halvt år pr. år så skatter en til Norge og beholder norske trygdeytelser og rettigheter i helsevesenet.

IngeS

Nå har jeg snart bodd i seks år på Samos. Fortsatt har jeg hele min økonomi i norsk bank og skriver selvangivelse til Norge. Dermed skatter jeg som om jeg bodde i Norge. Med kildeskatt lønner det seg ikke lengre å ta fullstendig utflytting
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

elisadahl68

- men hva gjør jeg som pensjonist? Jeg har jo ikke lov til å være utenfor Norge mer enn 6mnd av gangen, eller..... :-\

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...