Logg inn med Facebook eller Google!

MC-tur till Öland

Started by Tommy, 05. Jul 13, 18:27:22

Previous topic - Next topic

Tommy

Som avslutning på denna sommarsemester tog vi hojen och for iväg ett par dagar till Öland. Där hyrde vi ett rum på ett pensionat i Vickleby, för mig var det lite av nostalgi att återvända dit.
I Vickleby finns en Hantverksskola "skola för gestaltande arbete" grundad av Carl Malmsten, känd för design och formgivning, där bedriver man också ekologisk odling i skolans trädgård.
Lillbrorsan arbetade i trädgården där under några år på 70-talet och då var jag där och hälsade på någon gång såklart, och nu ville jag visa frugan hur härligt avkopplande och vackert det är där i byn i synnerhet och på Öland i allmänhet  :) Här är några bildliga intryck av besöket :

https://picasaweb.google.com/tadamsson/Oland?authkey=Gv1sRgCJH58tHZ5sHWRA#

Först från Färjestaden där bilfärjan KALMARSUND la till innan bron över sundet byggdes.

Sedan ser vi BO PENSIONAT med exteriör och interiör där vi bodde, väldans gött, deras frukostbuffe´ kan rekommenderas  :)

och så några allmänna bilder med vyer från byn...............  mer från ön kommer sedan  ;)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Åhhh, her var det mye sjarm, både ute og inne  :-*  Kunne godt tenkt meg å vandre rundt i slike omgivelser, og så overnatta på det kjempekoselige pensjonatet  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

KariK

Tommy

06. Jul 13, 19:41:18 #3 Last Edit: 06. Jul 13, 19:45:41 by Tommy
Det finns ett stort Alvar på Öland, ikke att förväxla med ordet allvar men något som ändå bör tas på allvar  :) En naturtyp som är unik för skandinavien och möjligen också för resten av europa. I vart fall är det något ikke man finner på fastlandet i Sverige. Där är också många lämningar efter mänsklig aktivitet som sträcker sig tusentals år tillbaka i tiden.

"Ölands Stora alvar

Stora delar av Ölands yta upptas av alvarmark, närmare bestämt en fjärdedel. På de norra och mellersta delarna av ön finns en rad mindre alvar. Här återfinns bl.a. Karums alvar, Slottsalvaret, Alböke alvar, Västeralvaret och Byrums alvar. Det största området är emellertid Stora alvaret på södra delen av ön. Här breder den vidsträckta heden ut sig över ett område som är ca. 4 mil långt och knappt en 1 mil brett. Stora alvaret är därmed världens största alvar. Storleken och den långvariga betningen gör också Stora alvaret unikt, vars fulla motsvarighet inte finns någon annanstans i Europa. Från och med 2001, även en del av Världsarvet och Södra Ölands odlingslandskap."
http://www.olanningen.com/oland/stora_alvaret.htm

Här är några bilder från vårt "alvarliga" besök i omgivningarna där  :)


\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Så fina bilder från Öland :) Fick längtan dit! Bodde där ett halvår när jag var 15 år och var barnflicka hos min bror :) Dom bodde i Kastlösa intill allvaret :) Kommer ihåg den speciella Ölandslukten i Augusti när det skördades på fälten :)

Tack Tommy!

Riitta

Tommy

07. Jul 13, 19:13:16 #5 Last Edit: 07. Jul 13, 19:18:53 by Tommy
Tack själv Riitta  :) Tänk att vi delar öländsk nostalgi osså då :) , Kastlösa såg väldans fint ut tyckte vi, liksom flertalet små byar vid randen av alvaret :)

Avslutar med några bilder från Vickleby där vi en afton gick till Cafe´Mejeriet för att få oss något till livs, det var ett av ölands många småskaliga mejerier som förr tjänade bönderna som drev med boskaps-skötsel på ön. Nu när det sedan länge är centraliserad stordrift i mejeriverksamheten är det ombyggt och drivs som cafe´och servering, faktiskt med lite grekiska och balkanska inslag mitt i den öländska myllan  :)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Her var det trivelig. Takk for en fin omvisning fra Øland, Tommy  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

Väl bekomme Tjorven  :)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...