Logg inn med Facebook eller Google!

Husbygging på Ithaka/Ithaki

Started by espeno, 07. Nov 16, 10:58:30

Previous topic - Next topic

espeno

De siste bildene vi har fått fra Ithaka viser at de nå er i gang med å grave ut for sisternen. Bildene viser ikke så mye mer enn en liten gravemaskin, en grøft og litt av en mur, så de ville ikke gi så mye informasjon til andre. Men om 3 uker flyr vi til Athen, og dagen etter skal vi prøve på den spennende øvelsen: å komme fra Athen til Ithaka på én dag utenom sommersesongen. Jeg ser nå i ettertid at hvis vi hadde reist en dag tidligere til Athen, kunne vi 28/12 ha tatt et fly til Kefalonia som ville ha passet med ferge derfra. Men 29/12 er det ikke noe fly, så vi må komme oss landeveien til Astakos, nord for Mesolongi og syd for Preveza, der fergen til Kefalonia og Ithaka går fra. Fergen går kl. 12:15, og i teorien skal den korrespondere med en buss som går fra Athen 7:30. Imidlertid sier våre lokale kilder at dette ofte ikke går, og siden vi ikke har lyst til å måtte overnatte i Astakos for ferge neste dag, må vi gjøre noe annet. Det ser ut som om måten å gjøre det på er å ta 6:30-bussen til Mesolongi og så taxi eller lokalbuss derfra til Astakos. Vi har tidligere vært i kontakt med en taxieier i Astakos som påtar seg litt lange turer, så jeg venter nå spent på svar fra ham. I mellomtiden har jeg her et bilde fra mars i år, tatt i retning sydvest (fra nordøst) med Kefalonia i bakgrunnen til venstre. Omtrent midt på bildet er det en kirke på en haug (det er kanskje bare jeg som ser den siden jeg vet hva jeg ser etter). Rett nedenfor kirken ligger tomten der det nå altså er en sisterne på vei.

Espen S. Ore

mouche

Cisterne for vann eller er det snakk om en "septiktank" med naturlig drenering ut i terrenget?

espeno

Quote from: mouche on 07. Dec 16, 11:14:02
Cisterne for vann eller er det snakk om en "septiktank" med naturlig drenering ut i terrenget?


Dette er for vann - men en selvdrenerende septiktank skal også inn - litt lenger vekkk fra hus og brønn (som vi også har)
Espen S. Ore

vlangber

Veldig spennende!

Er det mulig spørre hvor stort dere bygger, og hva dere betaler pr kvm sånn ca? Vi håper å bygge selv på Kreta så fort vi finner en tomt i ønsket område.

espeno

07. Dec 16, 13:13:07 #16 Last Edit: 07. Dec 16, 13:15:18 by espeno
Quote from: vlangber on 07. Dec 16, 12:44:45
Veldig spennende!

Er det mulig spørre hvor stort dere bygger, og hva dere betaler pr kvm sånn ca? Vi håper å bygge selv på Kreta så fort vi finner en tomt i ønsket område.


De ytre målene er ca 90 kvm, men størstedelen av huset har 0,5 m tykke natursteinsvegger, så indre mål er rundt 72 kvm. Men i tillegg kommer en liten overbygget uteterasse, slik at grunnflaten for huset inkludert den overbygde terrassen er ca 100 kvm - denne overbygde terrassen på ca 9,3 kvm er inkludert i prisoverslaget, men rimeligere per kvm enn det som skal være inne i huset. Så med alt dette i hodet, kan vi jo regne med ca 90 kvm og et prisoverslag (minus sisterner og en del annet) på rundt 130.000 Euro (inkludert arkitekt) - med det som kommer ekstra, er vi vel fort oppe i 140.000 Euro ihvertfall. Det skulle da si 1560 Euro per kvm *inkludert* ytre ting som at det skal settes opp to stolper for strøm. Med dagens kurser blir vel dette rundt 14.000 NOK per kvm. Vi har fått oppgitt at det er ca 2000 Euro per elektrisitetsstolpe som skal settes opp, så dette vil jo avhenge av tomtevalg og nærmeste eksisterende stolpe. Vi kommer heller ikke til å koble oss opp på offentlig vann siden det er ganske dårlig og sporadisk vanntrykk der vi bygger. (Jeg tror ikke det finnes noe system for avløp/kloakk her i landsbyen, uansett, så der er det nok forskjellige varianter av septiktank som er i bruk.) Vi fikk flere anbud på selve byggingen, og de varierte fra ca 1500 Euro per kvm til nærmere 2500 Euro per kvm.
Espen S. Ore

mouche

Quote from: espeno on 07. Dec 16, 11:18:48
Quote from: mouche on 07. Dec 16, 11:14:02
Cisterne for vann eller er det snakk om en "septiktank" med naturlig drenering ut i terrenget?


Dette er for vann - men en selvdrenerende septiktank skal også inn - litt lenger vekkk fra hus og brønn (som vi også har)


Bare husk at i hvilken grad en slik tank selvdrenerer varier mye og visstnok på grensen til umulig å forutsi på forhånd. Vi måtte tømme vår (med tankbil) etter fem sesonger som jeg hører er nokså vanlig. Betalte rundt 100 euro for å få den tømt så ike allverdens utgift.

mouche

Quote from: vlangber on 07. Dec 16, 12:44:45
Veldig spennende!

Er det mulig spørre hvor stort dere bygger, og hva dere betaler pr kvm sånn ca? Vi håper å bygge selv på Kreta så fort vi finner en tomt i ønsket område.


Av nysgjerrighet (siden vi har hus på Kreta) i hvilket område leter dere?

vlangber

Vi leter etter tomt eller hus i Agii Apostoli området. Både fordi vi liker området veldig godt selv, og fordi vi tror utleiemulighetene vil være veldig gode.

Fikk akkurat mail fra en megler nå i ettermiddag: tomt på 272kvm til 100 000 euro og mulighet til å bygge 120kvm.

mouche

Spennende!  Har du satt deg inn i utleiereglene som gjelder per dato?

vlangber

Jeg har ikke satt meg veldig nøye inn i det enda, men så vidt jeg har fått med meg er det nå lov til å leie ut uten EOT lisens. Eneste kravet er at man registrerer seg.

http://www.corfu-forum.com/forum/general-discussion/eot-licence-changes/

Marie23

Det er smart å titte på akkurat det med utleiemuligheter også. Det er smart å ha en liten inntjening når man ikke bruker boligen selv. Ser selv etter å kjøpe i området, syns det er et virkelig fint sted. Jeg lurer bare på om du låner til å kjøpe? Lønner det seg isåfall å låne penger fra en norsk bank, eller er det mulig å låne fra en gresk bank?

mouche

Å få lån i en gresk bank tror jeg man kan glemme i dag. Om det er billigst å låne i utlandet i euro eller i Norge i norske kroner er vanskelig å vite svaret på da man derved også utsetter seg selv for en valutarisiko. Denne risikoen må da settes opp mot eventuell forskjell i rentenivået, men denne er vel ikke så stor i dag tror jeg. Spørs jo alltid hva man kan stille som sikkerhet. I hvilken grad en norsk bank vil låne ut penger mot sikkerhet i eiendom i Hellas er jeg for egen del usikker på.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...