Logg inn med Facebook eller Google!

Husbygging på Ithaka/Ithaki

Started by espeno, 07. Nov 16, 10:58:30

Previous topic - Next topic

espeno

07. Nov 16, 10:58:30 Last Edit: 07. Nov 16, 15:22:47 by espeno
Vi har nå i litt over to år arbeidet med et byggeprosjekt på Ithaki. Det første året gikk stort sett med på å forsikre seg om at det var generell byggetillatelse for eiendommen (krever veiadgang, og det var ikke soleklart for alle at tomten hadde dette). Så fikk vi tegnet huset av en lokal arkitekt som også er vår hovedentrepenør - det vil si at alt stort sett går gjennom ham selv om vi også er i direkte kontakt med byggmesteren som vi har kontrakt med for prosjektet. Da tegningene var klare høsten 2015 begynte en ny byråkratirunde for å få godkjent byggeprosjektet. Grunnen til at det tok så lang tid med den generelle byggetillatelsen og med godkjenning av tegningene, er at det har vært problemer med å holde besatt det statlige kontoret på Ithaki som skal gi de nødvendige stempler. Til slutt ble dette delvis utført på Kefalonia. Men så da stemplene var klare, begynte arbeidet nå i oktober:



Og etter at det byråkratiske løpet var kjørt, ser det nå ut til at byggerarbeidene går som de skal - litt avhengig av vær og av at man har fått de nødvendige materialer - dette må skaffes fra Kefalonia eller fastlandet i enkelte tilfeller. Vi har rimelig grunn til å tro at huset står klart til innflytting senest høsten 2017 ut fra det vi kjenner til av prosjekter byggmesteren har stått for tidligere. Og så kan vi begynne å bestille møbler fra IKEA i Ioannina hvis vi vil  :)

Ved siden av arkitekt og byggmester (og ikke minst byggmesterens sønn som snakker godt engelsk), har vi også en ekstra "oppsynsmann" som vi stoler på som kan hjelpe oss å forstå enkelte av komplikasjonene som uvegerlig kan oppstå eller mystiske omkostninger på budsjett og regning av typen:

Παράβολο Ν. 1041/80 >= 7,34 20,30

som vår hjelper har forklart slik:
"The law from 1980 which covers all these payments. You pay for the law. The minimum you can pay is is 7.34 eu. Unbelievable !!!"

Men vi ser at arbeidet går frem samtidig som det nok er en god idé at vi er der selv også så mye som mulig, så vi drar ned igjen i romjulen (da vil kanskje taket være satt opp). Og  jeg er veldig takknemlig for de andre innleggene her på siden om forsikring osv - Ithaki ligger der to jordskjelvsoner møtes, og det var en del hus på Ithaki  som fikk skader i jorskjelvet på Lefkada for et år siden. (Og dette jordskjelvet flyttet Lefkada 36 cm nærmere Ithaki, Lefkada er i bakgrunnen på bildet.)
Espen S. Ore

Gooner

Interessant å høre om slike erfaringer. Følg gjerne opp med flere statusrapporter :)
Var en liten tur på Ithaka for to år siden, og synes det var en fin øy (vel, det er jo nesten alle de greske øyene); øya var variert/kupert, relativt frodig, og jeg opplevde Vathy som en trivelig liten by. Drar gjerne tilbake dit. Her får dere nok et supert sted når det "snart" står ferdig 8)

espeno

Vathy er jo storbyen for oss når vi er der  ;)

Vår nærmeste (lands-)by (stor nok til bakeri og minibank) er Stavros der vi har valgt oss Margarita som kafe:

http://www.ithacagreece.com/Margarita/Margarita.htm

Det er jo ikke det helt tradisjonelle kafeneion - det finnes også i Stavros, men det har blitt vårt stamsted (og en gode del andres: pga god WiFi er det arbeidsplass også for en del personer). Og de har tilrettelagt for svaler:



(Tatt i mars i år)

Stavros litt fra oven:



(Tatt i oktober i år fra en sti/kalderimi litt oppe i åssiden)


Espen S. Ore

kaka

Selv om jeg ikke skal verken bygge eller kjøpe ferdig bolig, ble jeg veldig inspirert av det du forteller om stedet, espeno.
Må sjekke mere her :)
KariK

Gooner

Høres perfekt ut :) Husker Stavros - et tettsted som var litt mer "typisk gresk" enn hva man gjerne så på Kefalonia. Var f.eks. en typisk kafenion på venstre side (retning nord) hvor gubbene satt. Dette kan jo bare ikke bli feil... ;D ;D

Tjorven

Beundrer dere, espeno! Stå på, og for en utsikt dere får, hvis det første bilde viser utsikt fra tomta deres  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

Siden du er i byggefasen så har jeg to enkle råd; sørg for isolasjon (til god hjelp både når det er varmt og kaldt), og sett inn så mange lufteventiler som mulig i hele huset og alle rom, helst to i hvert rom som kan stå oppe hele året! Disse finner du trolig ikke i Hellas, men må ta med fra Norge.

Når det gjelder fare for jordskjelv er vel byggereglene i Hellas nå slik at alle hus skal bygges jordskjelvsikre hvilket betyr at det blant annet skal være gjennomgående armering vertikalt.

Og med tanke på helårsbruk; bygg peis eller vedfyrt ovn av en eller annen type!

Spennende å høre om ditt prosjekt og kom gjerne med bilder og fortell om videre utvikling i prosessen!

Lykke til!

espeno

Takk! Her er et bilde tatt noen dager senere enn det første (men fortsatt i oktober i år) der de har begynt å legge inn steinfyllingen som husets betongsåle skal hvile på (og så skal det gulv med natursteinsheller (fliser på bad) oppå dette igjen). Huset skal ellers være i tradisjonell steinstil (0,5 m tykke natursteinsvegger) men med skjult indre armert betongforsterkning som sikring mot jordskjelv. Bakgrunnslandskapet er Lefkada.



Det er ca 15 minutter ned til sjøen (småsteinstrand) og rundt 20 minutter opp - tomten ligger omtrent 120 meter over havnivå, og til vår glede viser det seg at den har en brønn med vann hele året.
Espen S. Ore

marjana

Spennende! Håper du fortsetter å fortelle om prosjektet! Forøvrig så har dere jo en flott utsikt!
Glika i zoi

espeno

Siden jeg rapporterte sist, er fundamentet på plass, og de har begynt å forberede støpingen av de innvendige bæresøylene. Det er litt dårlig vær på Ithaka for tiden, så vi har ikke sett noe nytt på en drøy uke, men her er et bilde som fra da selve underlaget var på plass:



Og så det siste vi har fått hvor vi virkelig kan begynne å ane formen på huset:



Vi reiser til Hellas igjen i romjulen, og hvis været bedrer seg, er det mulig at det er tak over skjelettet når vi kommer.
Espen S. Ore

mouche

Flott med oppdatering og bilder. Vil tro at denne tiden er gunstig med tanke på støping siden det er kjølig og fuktig slik at betongen herder sakte og får satt seg skikkelig.
Går med litt jern til et slikt hus ja!
Ser jo ellers utrolig ryddig og ordentlig ut på byggeplassen noe som ikke akkurat er noen selvfølge i Hellas?

espeno

Quote from: mouche on 02. Dec 16, 08:30:34
Ser jo ellers utrolig ryddig og ordentlig ut på byggeplassen noe som ikke akkurat er noen selvfølge i Hellas?


Vår byggmester er også nabo: hans eget hus er 300 meter fra tomten. Vi har sett på en del andre hus han har bygget og renovert og stoler absolutt på ham.
Espen S. Ore

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...