28. Mar 24, 10:57:30


Logg inn med Facebook eller Google!

mat ombord!

Started by Frøken Sofie, 20. Feb 13, 21:33:13

Previous topic - Next topic

Frøken Sofie

Mat spiller en stor rolle på ferie. Stort sett er det like greit å ta turen på en taverna og nyte kvelden der som å lage mat ombord... MEN av og til så er det veldig deilig å kunne lage noe selv i sin egen bysse, eller man ikke har noen taverna i nærheten! Og nå lurer jeg på om noen av dere seilvante  - som også har vært i butikkene i Hellas og handlet kan komme med noen deeeeiiilige oppskrfiter til en coskipper som er en smule lei pasta!!

Ikaros

Jeg er ingen seiler, men jeg har en oppskrift på noe som BESTANDIG smaker. Det er lettvindt og billig, ... og det hører i høyeste grad Hellas til:
Sørg for ar det er en brødrister ombord.
Skjær noen brødskiver, hiv dem i brødristeren og ha på litt fersk olivenolje når brødstykkene er varme. Bruk gjerne olje fra Kalamata. Mange mener dette er verdens beste olje!!! Ha på litt havsalt, og du har det aller beste "mellommåltid"!!! Spanderer du litt rødvin ved siden av, er dette et måltid  du aldri vil glemme.
De gamle grekere benytter seg ofte av dette enda, - selv om dette var mere utbredt "snacks" før i tiden.

Frøken Sofie

Brødrister er det 100% sikkert at IKKE er ombord - med hva med stekepannen og gassblusset?? :)

Anders

Går helt sikkert fint med stepannen... det med å "skjerpe" brødskivene er jo en god, gammel norsk tradisjon :-)

karri

Hakk opp solmodne tomater med litt basilikum. Super godt på de varme, panne-stekte skivene dine  :-*
KARRI

Frøken Sofie

mmmmmm !!
Jeg må vel klare en middag eller tre også!! :) Ble litt vel mye pasta i fjor sommer!

karri

Quote from: Frøken Sofie on 24. Feb 13, 01:45:47
mmmmmm !!
Jeg må vel klare en middag eller tre også!! :) Ble litt vel mye pasta i fjor sommer!


Får man kokt pasta, får man også kokt ris  ;)
Godt med skinke biter og fin hakka rødløk i, og da tenker jeg på skinke fra boks.
Gresk salat og du har en nyyydelig middag  :--

Hva med å koke, hvis det å steke var er et problem om bord, sin egen fiska fisk  :fisk:
Ris er også godt til dette... hakk opp litt chilli eller andre krydder etter smak.
Ta en kladd med smør på fisken før servering. NAM!!

Lykke til.
KARRI

karri

Kom på ett par ting til...

Høye smørbrød er jo aldri feil  :P
Hva med rekesmørbrød...
Egg og tomat
Alle slags gode oster
Pynte med stangselleri, paprika, druer.... Mulighetene er mange  ;D

Også tenkte jeg på f.eks fylte paprika.
Kan jo fylles med fetaost, og helle over litt olivenolje...
Hmmm.....

Du kan trylle fram mye godt av få, men gode råvarer.
De tomatene jeg har fått i Hellas, kan spises som epler!!!

Dessert kan være sjokolade, frukt og en god desservin...

KARRI

karri

Denne har du kanskje??
Kan jo være noen tips der også  ;)

KARRI

marjana

25. Feb 13, 23:09:45 #9 Last Edit: 26. Feb 13, 19:50:12 by marjana
Jeg seiler riktignok ikke, men tar ofte med litt mat som spises ute på stranda. Gigantes på boks kan stå i sola og bli litt lunkne der, særlig på en svart stein, og kan spises rett fra boksen. Det finnes også mange forskjellige tunfisksalater på boks i Hellas. En tur på et supermarked for å bunkre før seilturen er vel aktuelt? Hvis de har en delikatessedisk på supermarkedet har de sikkert masse deliige oster, skinke - både italiensk proscutto til halve prisen av hva vi betaler her, og den deilige franske kokte, røkte skinken som er stor og firkantet. En skive av den er et måltid i seg selv. Den har de også i kalkun. Litt oliven, salat, tzatziki og auberginesalat som begge finnes i boks, godt brød eller knekkebrød er et supert måltid uten å koke eller steke noe som helst. Varm middag er ikke så viktig når det er varmt og man vil bare lage noe enkelt.

Fruktsalat med naturell youghurt, litt nøtter og honning er fortreffelig til både frokost og til dessert.

Her fant jeg to bilder av forskjellige oster, skinke og pølser jeg har tatt fra en delikatessdisk på et supermarked.



Glika i zoi

Ingeborgimevind

05. Mar 13, 20:19:09 #10 Last Edit: 05. Mar 13, 20:22:00 by Ingeborgimevind
I sjøen, med litt bølger, pleier denne å slå godt an (selv om det er pasta): Pastaskruer, tunfisk på boks, majones med krydder og urter tilpasset de som skal bespises. Skikkelig usunn studentmat!  ;)

Hvis dere har tenkt å seile mye: vurder en trykkoker! All mat i en gryte, rask tilberedning, lavere gassforbruk. Egen oppskriftbok på nett for seilere.

Brødrister finnes ikke om bord i mange båter, men når vi har gasskomfyren er det lett å legge brødskiver med olje, salt, tomater, ost osv rett i stekeovnen.

Nystekte rundstykker om morgenen løfter stemningen til frokost rundt cockpitbordet.

Ratatouillevarianter lager vi ofte: bruker aubergine, squash, løk, paprika, hvitløk og tomat. En gryte, sunt og godt!
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Anders

Liker egentlig ikke maten du beskriver, men liker at du beskriver den... :-)

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...