Logg inn med Facebook eller Google!

eripsni seiler i Kykladene juni-juli 2011 (form. av stein)

Started by stein, 31. Mar 11, 11:01:21

Previous topic - Next topic

stein

Jippi! Forummedlem Eripsni sin splitter nye Oceanis 40 er akkurat kommet til Athen fra fabrikken i Frankrike. GRATULERER!!!! Jeg tipper du har vondt for å holde seg hjemme nå. Se hvilken herlig båt! Perfekt for deg og familien.
Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

eripsni i dag tidlig i Vourkari på Kea på vei til Naxos.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Heidrun

Yamas til livet og til

stein

eripsni skriver:

\"Mandag 20. juni 2011 - Vourkari (Kea) -> Loutra (Kithnos)

Etter en fin morgen med frokost på restaurant Kokka (omelett og ferkspresset appelsinjus), så seilte vi ut fra Vourkari i 10:30 tiden. Seilte var kanskje å ta litt hardt i, jerngenoan har fått jobbet godt i dag også. Med over 30 nm å gå og flatt hav ble det lite seiling altså. Vi hadde en lengre lunsjstopp ved Ormos Kavia (Kea).

Destinasjon i dag var vakre Loutra på Kithnos. Var selvfølgelig helt fult da vi kom inn i havna, så vi måtte legge til på utsiden av den ytre moloen, men rett etter vi hadde fortøyd så fikk vi se at en katamaran gikk ut fra indre delen av havna, med to båter i sikte på vei inn, så var det en ting å gjøre"¦  Hive seg rundt å trekke anker og få kommet seg inn på plassen i den indre havnen med en eneste gang.

Utpå kvelden kunne jeg registrere at hele havnen var full, både på innsiden og utsiden. Glad for at vi kom inn relativt tidlig  Deilig å ligge på innsiden når sjøen bygger seg bygge seg opp..\"
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

eripsni skriver:

Tirsdag 21. juni 2011 - Loutra (Kithnos) -> (Syros - Finikas) -> Loutra (Kithnos)

\"Var spesielt glad for at vi rakk å komme oss på innsiden da jeg hørte det plystret i mastene midt på natta natt til idag. Vindstilla var så definitivt over for denne gang. Meltemin har meldt seg og jeg registrerte 4 på baufort skalaen inne i Loutra havn. Likevel gjorde vi et forsøk på å gå over til Finikas på Syros. Det skulle være en grei tur på ca 20NM, men med både barn og besteforeldre ombord og bølger som brøyt over båten så innså vi fort at dette var litt vågalt. Registreret 7 på baufort skalaen utpå og veldig høye bølger. Vi valgte derfor å snu og gå inn til Loutra igjen. Der var heldig vis plassen vi dro fra fortsatt ledig (den siste plassen i indre havn). Ser ut som vi blir her noen dager! Vinden har nemlig ikke tenkt å løye på 2-3 dager.

Men dette er jo langt fra den værste havnen å bli liggende værfaste i da :-)  \"
Navigare necesse est, vivere non est necesse

5ifamilien

Ååå så herlig!!! Etter bare den første setningen om frokost med omlett og juice ble jeg \"dårlig\" av lengsel....
Herlig bilde av barna ;-)
Håper på mer!!!!!

stein

Ja, jeg venter på flere rapporter fra eripsni som jeg kan videreformidle :-)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

eripsni skriver fra Loutra på Kithnos:

\"Bryter kroppen gradvis ned her på loutra, ikke stort annet å gjøre når det blåser hatter og høy utpå! Men godt er det!\"
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Heidrun

Lengsel etter Hellas og Mythos blir ikke mindre av fortellinger og ikke minst bilder Stein
Yamas til livet og til

stein

Skulle jo egentlig vært der sammen med eripsni akkurat nå, Heidrun. Men jeg kjenner jo godt følelsen som man har på en slik reise. Ved å formidle eripsnis meldinger og bilder, synes jeg nesten at jeg er med på turen.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

eripsni ligger fortsatt værfast i Loutra. Regner faktisk ikke med å komme ut før på lørdag. Kjipt!
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Rapport fra eripsni i Loutra på Kithnos

Onsdag 22. Juni 2011 - Fremdeles i Loutra på Kithnos.

Det blåser hatter og høy fremdeles. I dag registrerte vindmåleren 29,6 knops vind inne i havna. Det røsker og river i fortøyninger da"¦ Heldigvis har vi vinden i bakfra og blir blåst på en måte ut fra kaia. Hadde vært litt mer strevsomt å vært skipper om vi hadde hatt vinden midt i tryne. Har en uforglemmelig natt fra Hydra for noen år siden hvor jeg kjørte motor hele natten. Det motoren ble brukt til da var å holde oss klar av moloen hele natten. Hadde dårlig ankerfeste (om noe)"¦ Husker det gikk med godt over en 20pk sigg den natten. Var veldig glad da morgenen kom og vi kunne sette kursen videre. Slik er det altså ikke nå, vi har riktig nok sikret oss ekstra godt, siden vinden av og til kommer inn fra siden også. Men her ligger vi trygt.

Vi har hatt en heller sløv dag, vært og badet på badestranden rett nord for kaia, Der ble vi til tider også sandblåst så vi var ikke der veldig lenge. Vi har innført siesta for ungene (og for så vidt oss voksne). Denne består av en time hvile. De kan høre lyd bok eller bare ligge å slappe av på lugaren. Da får vi foreldre også litt fred fra mas om "å gå i butikken", "is", "godis", "bade", "penger" osv.. det er mye man kan mase om for å si det sånn! Da er det kvalitetstid med nyeste boka av Jo Nesbø - Gjenferd - på fanget og en iskald pils i hånda - det er deilig det !

Vi sendte Mamma og Pappa (Farmor og Farfar) av gårde til Merichas for å sjekke opp fergetider i kveld. Vi hadde tenkt å dra alle sammen, men det viste seg at de bare hadde 3 taxier på øya. Vi fikk tak i en av de, så derfor dro de alene mens vi ble igjen og spiste en "bedre" middag på Safrano Yachting Club. Altså Hellas er vel alt annet enn ett Gourmet land! Det er jo ikke maten vi drar hit for heller da, i all fall ikke jeg.

Magnus har fått en ny livrett, Captains Burger, det var en hamburger hvor brødet var byttet ut med en deilig fløtesaus med sopp.

Jenny og Maja spiser stort sett pasta med div tilbehør. I dag fikk de med kjøttboller.

Ungene ser ut til å syns at båtlivet ikke er så verst, men jeg tror nok de liker seg aller best når båten ligger relativt stille, om det er til havn eller på svai for å bade. Magnus ble dårlig og spydde i går når vi prøvde å krysse over til Syros. Maja og Jenny ble litt småuggne de også, men de var også de eneste som var nede ved salongen hele turen da.

 

Vi vurderer å legge om ruten nå. Vi hadde i utgangspunktet tenkt oss helt ned til Santorini,  men det ser ut som det skal blåse bra i flere dager fremover. Kan være vi setter kursen over mot Saronics. Der ser det ut som det skal være roligere i de kommende ukene.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...