Logg inn med Facebook eller Google!

Vår greske odysse - våren 2019. Kryss og tvers på det greske fastland

Started by Katherina, 19. Jan 20, 19:06:02

Previous topic - Next topic

Katherina

 :45fjj:  :hello43: Det var enda tidlig på dagen da vi kom fram til hotellet, så vi kjørte oss en tur videre opp i fjellet og til fjellandsbyen Stavroupoli. Stavropouli var i likhet med mange greske byer, en bratt by. Vi parkerte øverst i byen og det viste seg at sentrum la langt nede. Det er godt med litt mosjon når man sitter så mye i bilen. På det forholdsvis store torget var det flere tavernaer og det yret av liv. Det var som om alle som bodde i landsbyen var ute. Dette likte vi. Alltid artig med liv og røre rundt oss når vi besøøker landsbyene.
Bildene:
1: Underveis i fjellet. Vi var bare noen mil fra Bulgaria


kaka

Der kunne jeg likt å være på besøk, ja :) Deler minnet meg om Kambos.
KariK

Katherina

 :blomst3: Kaka: Tror nok du hadde likt deg godt her. Byen er større en Kambos. Trivelig og helt fri for turisme. Området rundt er godt tilrettelagt for turer i fjellene. Det går også en jernbane fra Xanthi i fjellområdet via Stavropouli og til Drama (en litt større by lengre vest og bord). Skulle gjerne tatt den, men vi kunne jo ikke rekke alt. Tror du hadde likt deg godt i fjellene her.  ;D
 ;D Men vi skulle tilbake til kysten og nærmere bestemt Psakoudia på Halkidik,som ligger på kyststrekingen mellom Kassandra og Sithonia.
 :)  Vi valgte å kjøre fjellveien langs elva Nestos, via byen Drama og ned mot kysten, En tur på nesten 300 kilometer. Vi gledet oss til å komme til kysten og til å bære i ro i 8 døgn. Noen utflukter ble det, men også deilige avslappende dager hjemme på hotellet og på stranda. Hotellet, Avgerou, var et lite, familiedrevet hotell. Det var ganske nylig blitt renovert og hadde en smakfull moderne innredning og ei helt herlig seng. Rundt hotellet var den en velstelt hage med både fruktrær, kjøkkemhage og blomster og fra balkongen hadde vi utsikt mot havet, men også til de omkringliggende hotellene. Nabohotellene var ikke store, men de lå tettere enn vi hadde hatt på de andre stedene vi hadde besøkt. Som verten vår, også sa, vi var heldige som var der utenom sesongen, for når vi kom ut i juni forandret stedet seg merkbart og det yret av turister. Noe, som selvfølgelig var til deres fordel.  :D
 ;D Når man ser på det greske kartet, er det lett å få øye på regionen, som kalles Halkidiki. Den er formet som tre fingre som stikker ut i Egeerhavet. Fra vest mot øst ser vi Kassandra, Sithonia og Athos.
Med sin vakre natur, som består av små og større viker med strender både med små , blankslipte steiner og gylden sand og krystallklart vann og steinete åser bekledd med vakre vekster og pinjeskog er området blitt et ettertraktet turistområde. Kassandra, som ligger lengst vest, har de mest utviklede turistfasilitetene med både små og store hotell. Her er det rikt med restauranter og et tilbud fest gjennom hele natten. Sithonia er et roligere område med mindre steder, som er utbygd for turisme. Athos er kjent for det 2033 meter høye fjellet, Mont Athos, og for at det er en munkerepublikk. Athos kommer jeg til å fortelle mer om litt seinere.
 :45fjj: Men lå oss ta en till på hotellet og området rundt.
Bildene:
1: Vi var kommet til nr 10 på reiseruta
2-3: Avgerou sett fra innkjørselen. Vår leilighet lå øverst til høyre.
4-6: Avgerou sett fra den andre siden
7: Carporten var skyggefull. Ved siden av var det et grillsted
8: Det er ikke overalt sengene er gode, men her var den helt perfekt. I forhold til den vi hadde før vi kom hit var den helt himmelsk.
9: Bra han holder sine ferdigheter ved like også i ferien
10: Han kan jo få en kopp kaffe som lønn for strevet
11-12: Naboene

Katherina

 :teary:  :45fjj: Vi fortsetter å rusle litt rundt hotellet, tar en liten titt på hagen og vandrer ut porten på nedsiden og ned mot stranda og går langs denne mot sentrum.
Bildene:
1: Hotellene ligger tett her. Dette er nabohotellet som vi ser over til ved sitteplassen ved inngangsdøra.
2: Ovenfor veien på baksiden av hotellet
3: Nabohotellet sett fra balkongen vår
4-5: To av nabohotellenes hager
 ;D 6-9: Tilbake til vårt hotells hage
10 - 11


Katherina

 :yeah: Så er jeg tilbake igjen. Eller rettere datamaskina. For noen dager siden sa den stopp. Den var helt overmetta på bilder, men ingen fare jeg har ekstern hardisk og en veldig grei og flinkservicemann. Så nå har disken vært på "sykehuset" eller kanskje det er spa! Alt funker supert og nå har jeg plenty med plass til nye bilder!  ;D
 :sol: Så dag fortsetter vi å rusle bortover stranda til det lille senteret i Psakoudia.

Katherina

 :sol: Vi fortsetter vandringne inn mot det lille sentret i Psakoudia.
 ;D 1: Først et kart over Halkidiki, som dekorerer en husvegg. Psakodia ligger på det l\yse feltet ved siden av den midtre fingeren.
2: Vi nærmer oss senteret. Det store hotellet ligger midt i sentrum og er det største i Psakodia. Det var fint med blant annet utendørs svømmebasseng og vakker strandbar. Vi ser også bystranda.
3 - 4: Enda er det god plass på stranda
5: Byparken
6: Radiobiler og litt annet gjøres klar for sesongen, som nærmet seg
7-9: Noen turistbutikker
8:"Eatalia". Vi likte oss godt her
9:Vi vet å kose oss ;D

Katherina

 :blomst3: Nå ønsker jeg å ta dere med til et sted vi hadde ønsket å komme til i flere år og som har en atmosfære av mystikk og hemligholdelse over seg.   ::) MUNKEREPUBLIKKEN ATHOS,som ligger på den østligste fingeren / halvøya på Halkidiki, Athos.                                                                                                                                                             Denne gangen ble det ikke biltur på egenhånd, men med båt fra Ormos Panagios på Sithonia, som er den midtre fingeren på Halkidiki.
 ;D Det mange av oss forbinder med Athos, er at kvinner ikke har adgang dit og at menn må søke spesielt om adgang. Grunnen til dette er at man ikke ønsker at roen rundt munkenes dagsrytme og bønn og tilbedelse skal forstyrres.
Hvorfor så strengt? For å forstå dette må man kjenne til Athos historie og den måten stedet er organisert på. Athos er en selvstendig munkerepublikk / en autonom teokratisk stat. Det betyr at den er underlagt patriarken av Konstantinopel. Som har sete i Istanbul. Statsrettslig er den underlagt Hellas.                             
 ;D Så litt om historikken.  Navnet har sin opprinnelse i den greske mytologien og kampen mellom gigantene og gudene. Da giganten, med navn Athos kastet en stor stein mot Poseidon, falt steinen i havet. Den ble stående for all tid og dannet et stort fjell. Den ble oppkalt etter giganten og ble hetende Athos.                                Mount Athos eller Agion Oros, som det gjerne kalles, betyr "Det hellige fjellet". Det har en fin profil, som kan ses langveis og rager 2033 moh.                               :D Halvøyas hellige betydning har også en annen opprinnelse. Etter en legende og tradisjonen skal apostelen Johannes og Jomfru Maria, ha vært på vei til Kypros. Underveis fikk de uvær med kraftig vind og skipet de var om bord i måtte finne ly. Dette fant de på den nordlige enden av Athos. Maria ble betatt av den gode atmosfæren, naturen og stillheten på øya. Etter den gangen er stedet også kjent som "Garden of Mary".                                                                                                  ;D De første eremittene skal ha kommet til Athos på 300-tallet. De søkte ly i huler rundt på halvøya. Det første sikre skriftelige materiell stammer fra 800-tallet og den første kjente eremitten, som kom hit, var en hæroffiser fra Istanbul, som het Peter. Han tilbrakte 50 år i en hule her.                                                             I keiser Basil I (867 - 886) tid ble stedet offisielt gjort til et hellig sted for tilbedelse og bønn.                                                                                                                I 963 ble det første klosteret, Lavra, grunnlagt på spissen av øya. Dette er fortsatt i drift. Etter hvert er det kommet flere klostre og i dag er det 20 klostre i drift og rundt 2000 mennesker bor fast her.                                           
 :D Slik utviklet Athos seg til å bli et unikt sted for tilbedelse og bønn i den ortodokse tradisjonen. Det er det stedet der den ortodokse tradisjon og liturgier er blitt best i vare tatt. De som kommer til Athos er munker som ønsker å leve sitt liv i den ortodokse tradisjon og i tilbedelse og bønn og pilegrimer som ønsker å oppholde seg her i kortere eller lengre tid. Men også pilegrimer som ønsker å være der i kortere eller lengre tid for sitt eget gudsliv og tilbedelse og bønn.                                                                                                             ;D Det er fullt mulig å besøke Athos uten å ha dette spesielt som grunn. Det legges vekt på at Athos er et "hellig samfunn". Den eneste måten å komme inn på Athos halvøya på er sjøveien. Det går båter fra Ouranoupolis til hovedhavna, Daphni, flere ganger om dagen.  Herfra går det buss til Karies, det administrative sentrum for klostersamfunnet. Fra Karies går det buss til noen av klostrene. Man kan også reise med båt lengre sørover til Karoulia, som ligger ved foten av fjellet.             
Bildene:
1-2: Det var en deilig morgen og ormos Panagias på Sithonia badet i morgensolen.
3: "Turisten" er klar for ny utflukt på bøljan blå og for nye opplevelser
4: Endelig klar for av gang
5-6: Farvel Ormos Panagias
7: Ikke den skuta
8: Men denne, Saint Georgios
9: Etter en fin seilas på rolig hav. Godt for meg, som er blitt ei skikeklig landkrabbe.  ??? Inni mellom spurte jeg meg selv om hva jeg gjorde ombord. Jeg har da sett mange klostre tidligere. Pyse! :-[
10: Det første klosteret - Docheiarioa.
Klosteret ble grunnlagt i det 10.århundre og da ved hovedhavna, Dafne. I bysantinsk tid ble det flyttet dit det er nå. Hovedkirken er sannsynligvis fra 1500-tallet. Klosterets festdag er 8.november til ære for erkeenglene Gabriel og Mikael. Biblioteket ligger i klostertårnet og inneholder 900 manuskripter og 3.000 trykte arbeider.
11:

Katherina

 :99wywy: Litt mer historikk. Athos har hatt og har fortsatt stor betydning i hele den ortodokse verden. Munker og eremitter fra store deler av verden har kommet hit for å søke inspirasjon. Noen for kortere eller lengre tid, mens andre er blitt værende her. De har kommet fra blant annet Hellas, Serbia, Bulgaria, Romania og Russland. Noen dro inspirerte tilbake til sine hjemland og delte de de hadde erfart og var med på å vidre utvikle kirken der de kom fra. Andre kom til å grunnlegge klostre på Athos. (Kilde: "Ørkenvind" - Harald Olsen)  ;D   
  :) Bildene
1-2:   Xenophontos ble grunnlagt på 1000-tallet. Det er viet til St. George og har minnedag 23.april. Den gamle hovedkirken er bevart. Den nye hovedkirken ble bygget i perioden 1809 - 1919. Biblioteket inneholder 300 manuskripter, forskjellige dokumenter og 4000 bøker. Det bor 35 munker i klosteret.
3: En liten kirke oppe i fjellskråningen.
4- 6 PANTELEIMONOS
;D Russerne gjorde seg bemerket på Athos så tidlig som på 1000-tallet. DEt første russiske klostret, Xylourgous, stod ferdig i 1142. Ikke lenge etter, i 1169 fikk de mulighet til å overta et annet gammelt og forfallent kloster, Panteleimonos. De satte dette i stand og det ble det viktigste russiske klosteret på Athos. Det har vekslet mellom å være på greske og russiske hender. På 1400- og 1500-tallet var det mange munker på øya og til og med tsar Ivan den grusomme var en av klosterets velgjørere. På 1600-tallet begynte klosteret å forfalle og i 1626 var det bare 4 munker igjen. 1765 ble klosteret etablert på nytt på vestkysten av Athos og fra 1820 tallet kom det en ny tilstrømmming av russiske munker. Både arkitekter, bygningsarbeidere og prefabrikerte byggeelementer ble tatt med hjemmefra. Til og med soldater ble utkommandert til å delta i oppbyggingen. I 1895 var det 1000 munker i Panteleimonos og fram mot den russiske revolusjonen økte tallet til 1800. Spisesalen rommet 800 og det var 35 kapeller på området. Dessuten var det sengeplasser til flere tusen pilegrimer. Så kom den russiske revolusjon og dette medførte stor tilbake gang for klosteret. I 1980 var det bare 16 munker i klosteret. I de seinere årene har klosteret opplevd ny vekst og antallet har økt, spesielt av yngre. Nå bor det 40 munker her. Klosteret har et enormt klokketårn, som har en klokke på 13 tonn. Biblioteket inneholder 1320 greske og 600 slaviske manuskripter og over 20 000 greske og russiske bøker. (Kilde: "Ørkenvind" - Harald Olsen)
7 - 10   SIMONOS PETRAS   
 :) Simonos Petras er en imponerende bygning på 7 etasjer, er bygget på et stupbratt berg på sørvestsiden av Mt. Athos. Dets opprinnelse er fra 12-1300 - tallet og ble grunnlagt som kloster i 1371. Det er blitt totalt skadd i brann to ganger. Hovedkirken har festdag 25.desember til ære for Kristi fødsel. Biblioteket har bare noen få manuskripter og bøker, fordi det ble ødelagt i brann i 1891. Det bor 60 munker i klosteret.
11: GRIGORIOS   
Klosteret har sitt navn etter munken Grigorios, som grunnla det på 1300-tallet. Hovedkirken er fra 1700-tallet og er viet til St.Nikola og minnedagen er 6.desember. Biblioteket inneholder 297 manuskripter, 4000 bøker og mange dokumenter. Det bor 70 munker i klosteret.

Katherina

 :bye: Da tar vi en titt på det siste klosteret vi fikk se og strter på hjemturen md et stopp i Ouranoupolis.
Bildene:
1 - 2: DIONYSIOU. Dette klosteret ligger på en liten høyde 80 meter over havet. Det ble grunnlagt på 1300-tallet. Hovedkirken ble bygget i perioden 1537 - 1547. Dets festdag er 24.juni til ære for døperen Johannes. Klosterets tårn er fra 1520 og inneholder blant annet hagiografiske verk fra Johannes åpenbarings bok og mange kjente kunstverk / ikoner innen den ortodokse kirke. Biblioteket inneholder 804 manuskripter og mer enn 5.000 trykte arbeider.
3: Gjensyn med "Sainta Maria". Vi ønsker hverandre god tur tilbake.
4: Farvel til Mount Athos. Vi skimter klosteret "St.Paul" helt ytterst.
5-6: Pause i Ouranoupolis.
7-10: Dagen etter var det godt med en lang og rolig dag på stranda.


Katherina

 :kd66:  :45fjj: 24.mai i fjor (2019), skrev jeg dette som hilsen på FB.
" Nei og atter nei! Jeg liker ikke at det buldrer og braker!   Det gjorde det ved midnatt. Som lyn fra klar himmel, ja, det var nesten slik det var. Med ett: Kraftige vindkast, styrtregn   også knistret det og smalt. Det svirra rundt, som om det aldri ville   ta slutt. Med ett var det hele over.  ???  :-\ 
Ut på tur, aldri sur! Nye deler av Hellas er lagt til. Halkidiki består av tre «fingre». Fra øst til vest: Athos (munkerepublikken), Sithonia (som er nærmest her vi bor) og Kassandra. I dag er det Kassandra som er blitt utforsket. Dere som f.eks har reist med Lilleput, har kanskje vært her.  Blant annet i Athytos, som var vårt første stopp.  ;D Kassandra har en vakker natur og mange flotte strender. Overalt er det mange - mengder av små og store, flotte hoteller. Nå er det stille rundt omkring. Stille før stormen. Før det fylles opp rundt omkring. Det er godt å slippe det stresset og vrimlen av mennesker og enda mer biler, som det må være seinere på sommeren.  :D   
Bildene:
1-2: Utsikt mot stranda i Athytos. Den som kunne vært der akkurat nå - SUKK!
3-9: Vi rusler litt rundt i Athytos

kaka

Min først reise alene gikk til Afythos, og jeg falt totalt for denne lille byen. Det ble flere turer årlig dit
KariK

kaka

KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...