Logg inn med Facebook eller Google!

Chania og omegn i slutten av April.

Started by Morten, 01. May 09, 19:12:51

Previous topic - Next topic

Morten

Da var ventetiden over og det var klart for en ny tur til Chania.
Denne gangen ble det en guttetur. I og med at sønnen i huset gjerne ville være med til favorittstedet på Kreta. At vi i tillegg fant en skikkelig hard rock bar og ble kjent med en del grekere der, gjorde turen til en vellykket tur både for meg og reisekameraten. Temperaturen lå mellom 13 - 23 , så stort sett fint vårvær.

Målet med denne turen var å oppleve Kreta i "vår farger" og likedan var den Greske påsken selvsagt også med i tankene. Håpet jo også å få prøvd ut litt av den greske lærdommen jeg har (skal ha) tilegnet meg i løpet av vinteren.

Vi kom ned til Chania lørdag, på den greske påskeaften. Påskeaften gudstjenesten på Splantzia torget var en like fin opplevelse i år som i fjor. I motsetning til i fjor da vi mente alt sammen egentlig stengte tidlig på kvelden påskeaften, så åpnet mange tavernaer og barer igjen sånn ca halv ett på natta. Det var da vi fant frem til en skal vi si skikkelig hardrock bar i havna. Med utsikt midt i mot Firkas og Fyrtårnet. Kan det bli bedre"¦?

Aldri har det vært spilt og "digget" så mye norsk musikk på en bar i Chania ( min påstand).
Nå dreide det seg verken om norsk folkemusikk eller popmusikk, men reinspikka metall.

Men så var det bildene"¦. Må vise noen skrytebilder fra mitt favorittsted og omegn.
Jeg velger å legge ut bildene i litt mindre format enn kanskje som er vanlig på forumet, men det gjør det enklere for meg å legge de ned slik fra Flickr.

Utsikten fra vår stambar"¦.


Øverst i Halidon var det utrolig fine blomsterfarger som er borte når en normalt er der senere på sommeren.





Likedan utenfor Agora\'n



Fra Scavio bastionen - hvor også Ole har lagt inn mange fine kveldsbilder på forumet.





Til alle som kjenner igjen denne krabaten... den lever fortsatt.


En slik carport kunne jeg også tenkt meg.




Er det dette som kalles Gradvis forfall?


Har mange ganger hatt lyst til å ta en gåtur ut bymuren og mot Koum Kapi  ( Akti Miaouli) der skal det ligge en bra fiske taverna som var på ønskelista. Det ble en fin gåtur, men det var for tidlig på dagen til at tavernaen var åpen, det besøket får bli en annen gang.

Akti Miaouli er grekernes kaffegate


Fortsetter mot målet...






Skimter målet der fremme....




Høye fjell med fortsatt snø.


Chania skimtes bak.






Så endelig målet"¦.  Fisketavernaen  Thalassino Ajeri








Tavernaen ligger i et område som består av mange nedlagte garverier.

Kommer tilbake med mer etter litt sortering av bilder  :compress:
Κρήτη στην καρδιά μου.

Liv

Flotte bilder!  :flower:

Alltid koselig når noen er fornøyd med ferien, og du høres storfornøyd ut.   :cheers:
Men så er jo Kreta toppen da. :-)

kaka

Du verden, så mange fine bilder! Fantastisk blomstring.
Ser og høres ut som gutta hadde en flott tur!
KariK

Gro

Takk for flotte bilder og koselige kommentarer. Likte godt å følge deg der du vandret mye lenger bort enn jeg har gjort når jeg har vært i Chania :-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Morten

- takk for fine tilbakemeldinger. En sitter igjen med mange inntrykk etter en tur, selv om det bare var ei uke. Det er jo godt å ha i påvente av neste tur som forhåpentligvis ikke er lengre unna enn 2 mnd.
Κρήτη στην καρδιά μου.

Morten

Etter at påska var over bestemte vi oss for å leie bil i 2 dager, for å se litt mere av områdene rundt Chania. Første dagen kjørte vi via Platanias og opp til Omalos. Skulle egentlig helt opp til starten på Samaria ravinen, men når en kjører kun på reserve tank bensin ble det stopp i Omalos. Måtte jo innom Agia Marina / Platanias for å se om det var noe kjentfolk å se.
Appelsindalen opp fra Platanias og til Fourne ( Fornes som kalte det ) var utrolig flott å se. Kjørte igjennom store appelsin plantasjer.
Andre dagen med bil gikk over til Chora Sfakion.

Agia Marina - ikke mange turister her enda"¦.



Fra vårt gode gamle hotell Vergina, ikke åpnet for sesongen enda.





... Så måtte vi en tur til det hotellet vi skal være på i Juni.. slik så det ut der....


Det var mer eller mindre en byggeplass (opp pussing kaller vi det ). Lenge igjen til juni så dette tar vi med knusende ro)

Så gikk turen videre mot Fourne og opp mot Lakki
Utrolig mye appelsiner å se opp mot Fourne.









I Lakki fikk vi med oss monumentet som består av 3 menn som bærer hverandre. Utrolig fin statue.



Videre gikk ferden opp til Omalos.







Nå ble det ikke noen bilder fra selve Omalos, får skylde på fotografen som var mest opptatt av å komme seg tilbake til nærmeste bensinstasjon som var i Fourne.

Etter fyll av bensin gikk turen tilbake til Chania og opp til Theriso.
Turen opp til Theriso er en fin kjøretur igjennom en ravine, litt som å kjøre i Samaria en kort stund.





Theriso er mest kjent for statuen av Eleftherios Venizelos som startet revolusjonen mot prins Georgios fra denne landsbyen . Så har de god mat og Honningraki på tavernaen.



Ikke bestandig like lett å finne frem når en kommer til slike skilt.....


Neste dag tok vi turen over til Chora Sfakion
Ved Askifou tror det måtte være passerte vi denne "åkeren" av fine farger.






Det er en utrolig vei over til Sfakion, først svingete for å komme seg opp på fjellet og likedan ned til Sfakion. Men "vi" som har kjørt Trollstigen vet hvordan dette er. Nå var det gjort mange utbedringer på veien siden forrige gang vi var der. Det var asfaltering som foregikk nå også. Det legges ned mye arbeid og penger for å bedre ut veien over til Sfakion.





Det blåste en del i Sfakion denne dagen, store dønninger slo inn. Det var lite folk å se. Samaria ravinen hadde ikke åpnet enda, så det helt store turist trykket hadde ikke startet opp enda.











To fine dager i bil var over"¦.
Κρήτη στην καρδιά μου.

kaka

Det er så mye fint å se på!!! Fra den ene herligheten til den andre! Blomsterenger, frodige daler, og stupbratte veien (der ville jeg vært redd!) -også de appelsintræren, da!
- Moro å få følge dere på en tur som ser ut til å ha vært fantstisk.
KariK

xristina

Fantastiske bilder, Morten!!! Ser alldeles herlig ut... :-)

Thera

Utrolig fine bilder, Morten! Virker som at dere har hatt en knall tur :)
Veldig kjekt med leiebil, tenker jeg..
Quote from: \"Morten\"At vi i tillegg fant en skikkelig hard rock bar og ble kjent med en del grekere der, gjorde turen til en vellykket tur både for meg og reisekameraten..
..Aldri har det vært spilt og "digget" så mye norsk musikk på en bar i Chania ( min påstand).
Nå dreide det seg verken om norsk folkemusikk eller popmusikk, men reinspikka metall.
Stilig! Hva het den baren?
..Don`t dream your life, live your dreams..

Barbro

Herlige bilder fra ei øy som ser utrolig mangfoldig og vakker ut :flower: !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Ole

Herlige bilder, Morten! På Scavio bastionen var det ikke en eneste blomst da vi var der, men nå krydde det jo! Ellers nydelige bilder fra turen deres. Håper du vil vise oss mer!

Tjorven

Her var det mye vakkert å hvile øynene på. Takk for titten så langt, og kanskje kommer det mer?....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...