Logg inn med Facebook eller Google!

i skuggan av en lite ouzo

Started by Tommy, 27. Feb 09, 09:02:01

Previous topic - Next topic

Tommy

Någon som läst denna boken av Staffan Stolpe ( Bengalow ? ), jag har just beställt den, o när jag läst den lånar jag gärna ut den....

\"I skuggan av en liten ouzo\"

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173311189

Beskrivning:
   
STAFFAN STOLPE SAMMANFATTAR här sina mer än fyra decenniers erfarenheter av Grekland. Det handlar om kärlek, litteratur, Hemingway, husletande, rökning, Henry Miller, Heyerdal, Odysseus, oliver...

Några smakprov ur boken:

I Grekland talar man tyvärr grekiska. Varför man valde att kommunicera på detta språk grubblar mången över.

Efter att en olycksalig morgon ha skrivit en oerhörd massa dumheter om hur turismen har förstört min vackra trakt, hur fint det var förr, hur illa den engelskanpassade maten smakar, hur fulla stränderna är av rosa valrossar, om hur grekland blivit ett land av kypare och hur deras hjärtan blivit kassaapparater, hur priserna stigit, hur byarna helt stänger igen över vintern i väntan på ny säsong, hur sällan man ser åsnor och hör någon sjunga... tryckte jag på deleteknappen och smörjan försvann.

Man är naturligtvis ett ljummet fä som inte har satt mera sprätt på livet. Detta slätstrukna och medelmåttiga faktum passar särskilt dåligt i Grekland där egendomliga äventyrare alltid känt sig hemma.

Och efter all denna dag ser jag en våg med kvällssol skölja av en sten på stranden. Stilla glitter och glans. Världen kan inte bli skönare. Ingenting kan tilläggas
.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Gro

Jeg prøvde å bestille den i går, men det var ikke mulig om man ikke bodde i Sverige... :-(

Og da fant jeg den på Tanum! :cheers:
http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=9132435967
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Mikke

...jaha, den verkar ju kulig.....Men det måste ju vara nåt svenskt förlag som säljer till Norge, det verkar ju helt absurt att man inte ska kunna skicka böcker över gränsen !!
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Quote from: \"Gro\"Jeg prøvde å bestille den i går, men det var ikke mulig om man ikke bodde i Sverige... :-(

Og da fant jeg den på Tanum! :cheers:
http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=9132435967

Annars går det att beställa till andra nordiska länder via Adlibris,

http://www.adlibris.com/se/default.aspx?shopperid=TE7P13ABB6T28GGTX0M3S26HWX1214D0

Allmänt
AdLibris säljer böcker via internet till privatpersoner, företag och offentlig förvaltning i Sverige, Finland, Norge och Danmark. För att få böcker levererat till Finland kan du handla hos oss på www.adlibris.com/fi och för att beställa till Danmark är det www.adlibris.com/dk som gäller. I Norge hittar du oss under namnet www.capris.no
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Frappe

En helt underbar bok, denna läste jag ut en söndag.

Camilla

KyriaT

Jeg har ikke lest denne siste, men flere av de forrige bøkene hans, og de er så gode, så gode. Takk for tilbudet Tommy, men denne boken vil jeg ha til odel og eie, så jeg får kjøpe et eksemplar hos Gregoris i Kardamili, han har den garantert i sortimentet sitt.
  :study:

Vi som er mye i Kardamili har jo dessuten stadig vekk gleden av å treffe Staffan i levende live, og han er ikke bare en god forfatter, men dessuten en veldig hyggelig person!
 :occasion5:
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Gro

Jeg fant også tre andre bøker som jeg kjøpte, bla:

 SWAHN, JAN HENRIK:GREKLAND BERÄTTAR
Noen som har lest denne?
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Mikke

Quote from: \"Frappe\"En helt underbar bok, denna läste jag ut en söndag.

Camilla

...jag surfade runt lite och fann en dylik begagnad Stolpe på svenska antikvariatsnätet för 90 pix plus porto.Den tjakkade jag på stört och ser fram emot att läsa den.... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Quote from: \"Mikke\"
Quote from: \"Frappe\"En helt underbar bok, denna läste jag ut en söndag.

Camilla

...jag surfade runt lite och fann en dylik begagnad Stolpe på svenska antikvariatsnätet för 90 pix plus porto.Den tjakkade jag på stört och ser fram emot att läsa den.... :D

63 pix billigare än en ny från Adlibris då :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

...jag gillar begagnade saker, det är inte utan anledning vissa kallar mej SkrotMikke... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Quote from: \"Mikke\"...jag gillar begagnade saker, det är inte utan anledning vissa kallar mej SkrotMikke... :D

yamas på dig då, skrotmikke  :wynar:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Magnolia

Quote from: \"KyriaT\"Jeg har ikke lest denne siste, men flere av de forrige bøkene hans, og de er så gode, så gode. Takk for tilbudet Tommy, men denne boken vil jeg ha til odel og eie, så jeg får kjøpe et eksemplar hos Gregoris i Kardamili, han har den garantert i sortimentet sitt.
  :study:

Vi som er mye i Kardamili har jo dessuten stadig vekk gleden av å treffe Staffan i levende live, og han er ikke bare en god forfatter, men dessuten en veldig hyggelig person!
 :occasion5:

Jeg kjøpte mitt ekslemplar hos Gregoris i Kardamili, men jeg har lånt den bort og har glemt hvem som lånte den. Kanskje jeg får kjøpe ei ny bok til våren når jeg er i Kardamili, hvis ikke boka kommer til rette igjen før den tid.
I alle fall så er det fornøyelig lesing, godt og humoristisk skrevet.

Jeg har ikke hatt gleden av å møte forfatteren, men det har vært nære på et par ganger. En gang fikk jeg vite at han hadde sittet ved bordet like bak meg på en taverna i Stoupa, og da jeg kjøpte boka hadde han kommet til bokhandelen med ny forsyning 5 min etter at jeg hadde gått.
Sånn er det med den saken. :) Kanskje jeg lykkes bedre tredje gang. :)
Det hadde vært moro å hilse på ham.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....