Logg inn med Facebook eller Google!

Athens flyplass - transfer og bagasje

Started by Ole, 22. Jan 15, 12:32:19

Previous topic - Next topic

Pjokken

Flyplassen i Athen, og Gardermoen har jo to forskjellige "systemer" for sikkerhetskontroll... På Gardermoen går man gjennom
kontrollen i ytterkant av avgangshallen, og har dermed tilgang til alle utgangene. I Athen er det sikkerhetskontroller for hver "gruppe"
med utganger til flyene, og dermed har man ikke ett felles transfer område å sende passasjerene til slik at man kan unngå sikkerhetskontrollen....

Ole

Har vært i kontakt med Aegean, og de sier at bagasjen blir sendt helt fram til Paros og at 40 min. er innenfor 'connection time'. Så da satser vi på at dette går bra! Jeg føler meg likevel ikke sikker, men litt spenning skal man jo ha her i livet!  :) Hvordan det går til slutt, skal jeg rapportere om når fasiten foreligger.

mouche

Bare å sørge for at håndbagasjen innehoder det viktigste for noen dager. Lykke til, men blir jo litt spennende å høre hva de sier på flyplassen du reiser fra i Norge for som sagt noen ganger går det, andre ganger er det helt umulig.

siljeae

Siden dere reiser med Aegean herfra kan de vel hende sjansen er større for at det går? (Enn om man f eks kjører Norwegian)

filhellener

Quote from: siljeae on 23. Jan 15, 16:55:00
Siden dere reiser med Aegean herfra kan de vel hende sjansen er større for at det går? (Enn om man f eks kjører Norwegian)


Med Norwegian ville det, såvidt jeg vet, ikke gått!
Flyselskapet på strekningen til Athen må være med i Star Alliance, som Aegean,  Sas, Lufthansa m.fl.



Kari

filhellener

Quote from: Ole on 22. Jan 15, 19:01:26
Hadde jeg reist alene, hadde jeg nok tatt sjansen. Vi er tre voksne og fire barn/undommer med 3-4 kofferter som skal sjekkes inn. Hadde vi klart oss med kun håndbagasje hadde sjansene blitt mye bedre. Vi har 72 timer på oss før vi må akseptere eller ikke.


Jeg ønsker lykke til, Ole  :sol:

Vi reiser med kun håndbagasje oftere og oftere, også på 14 dagersferier vår og høst :) Nå i april reiser vi på 3ukersferie uten innsjekket bagasje.

- tror du ikke det går fint for dere og, når dere reiser midt på sommeren? - solkrem, sjampo o.l kan man jo kjøpe på plass :)
Kari

siljeae

23. Jan 15, 17:59:20 #18 Last Edit: 23. Jan 15, 18:33:19 by siljeae
Norwegian var tydeligvis et dårlig eksempel. Poenget var at hvis det er Aegean helt herfra SKAL det gå med transfer av bagasje. Det har hvert fall vært en del snakk om at det blir et nytt "gode" nå som Aegean begynner å fly fra Oslo :)
(ser det står Olympic videre fra Athen, men Aegean og Olympic er vel samme sak?)

Lykke til ja :)

polyanna


Her er en infoside med generelle retningslinjer:

https://www.aia.gr/traveler/landing-in-Athens/transfer-information

Kan jo godt hende det går. Jeg har brent meg noen ganger; fly som lander for sent. Det verste som kan skje er jo bare at en må vente på neste fly, kanskje overnatte. Men velger nå selv alltid 'trygghets'margin :). - I sin tid, med barn og bagasje på slep, føltes den løpingen for å rekke neste etappe ikke spesielt 'spennende'. Men vi er forskjellige :)

mouche

Quote from: siljeae on 23. Jan 15, 17:59:20
Norwegian var tydeligvis et dårlig eksempel. Poenget var at hvis det ikke er Aegean fra Oslo(men star alliance) kan det både gå og ikke gå, men hvis det er Aegean helt herfra skal det gå. Er det ikke slik?


Det er i alle fall min erfaring. Selv flyr jeg fra Gardermoen og noen der hevder at dette ikke går grunnet regelverket (hvilket trolig er riktig), mens andre vet hvordan de skal på et vis "bypass" regelverket og klarer å sende bagasjen gjennom inneriks fra AThen til endelig destinasjon. Som allerede nevnt har vi opplevd at allikevel ble en koffert stoppet i Athen mens den andre gikk gjennom til Kreta så det er et sjansespill.

Anders

Vil tro at siden dere kommer inn med Aegean og skal ut med Olympic så blir bagasjen "sortert" allerede før påstigning Aegean, og at den dermed havner der den skal. Men ellers er ankomst i Athen nede, og du må opp en etasje og gjennom ordinær sikkerhetssjekk. Bare sørg for at alt av smykker og mynter og beltespenner og denslags ikke gir utslag :-)   Ellers har jeg ved to tilfeller opplevd at det som er "carry-on"-størrelse på bagasjen (og som passer i Olympic sin egen lille metallramme for sjekk av denslags) er for stor for "hattehyllen" på flyet! Nå er det jo ikke så lange hoppet videre dere skal, men trasig å sitte med rullekofferten mellom knærne :-)  Den første gangen satt jeg ved siden av en særdeles religiøs og flyredd mann som fikk meg til å glemme kofferten :-)

marjana

Ring Olymic/Ageian for å spørre om de tette flyavgangene.
Glika i zoi

JohnS

Jeg må si det høres som et lite attraktivt opplegg hvis man skal innlede ferien med et slikt stress-opplegg.  Jeg tror aldri jeg ville satse på mindre enn to timer ved flybytte, som også er kravet en del forsikringsselskaper setter for at alle forsikringer skal være gyldige.  Det bør være en god del lapper å spare for å vurdere et slikt heseblesende program.  Det er slike ting som gjør at jeg synes charter er enkelt og bekymringsløst. 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...