Logg inn med Facebook eller Google!

Hvorfor reiser ikke folk på langweekend til Athen?

Started by Ole, 09. Apr 13, 13:31:52

Previous topic - Next topic

Ole

Nordmenn (og sikkert svensker og andre også) reiser stadig oftere på langweekender til storbyer i Europa. Mange reiser til London, Paris, Barcelona, Praha, Roma, Budapest etc. Ja, folk reiser også til Riga, Vilnius, Gdansk og andre "ukjente" byer i det gamle Øst Europa. Men ingen reiser til Athen! Hvorfor er det slik? Hvorfor blir ikke "vanlige folk" fristet av Athen som reisemål utenom sommeren? Noen vil sikkert si at det er vanskelig å komme seg dit fra Norge, men hadde det vært interesse, så hadde flyselskapene satt opp ruter med en gang! Markedet bestemmer! Hva er galt med Athen??

Ingeborgimevind

Ingen ting er galt med Athen!

Din egen februartråd bør jo absolutt stimulere folk til å planlegge langhelger!  :D

Min egen, om en litt hektiske, korte tur ga meg i hvert fall lyst til å reise mer til Athen utenom sesongen, og gjerne på kortere turer!
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

karri

Jeg har inntrykk av at mange reisende legger inn en dag eller tre i Athen, når de er på Hellas-ferie.
Så, da velger de andre steder når det er tid for en langhelg....
Ikke noe galt i Athen vil jeg tro, heller det at "folk flest", i alle fall mange, allerede har vært der....
KARRI

Heidrun

Problemet ligger nok i at det ikke er direktefly. Til de andre byene som nevnes her. Ja da er det direktefly. Men tipper at det på senhøsten rundt november nok blir en langhelg i Athen på meg ihvertfall
Yamas til livet og til

Frynse

Norwegian flyr direkte fra Oslo til Athen .

Heidrun

Quote from: Frynse on 09. Apr 13, 15:00:28
Norwegian flyr direkte fra Oslo til Athen .


Sommerstid ja. Men ikke off season. Og tipper at når det nærmer seg sommeren. Ja da vil folk til sitt drømmested et annet sted i Hellas
Yamas til livet og til

mouche

Ja, men når da?

Selv har vi tatt langhelg torsdag/tirsdag på Kreta, men det må da bli i sesongen siden det ellers blir to flybytter og det blir litt vel mye.

Greece-Traveller

Jeg har ofte hatt noen utvidede helger nedover - og da helst utenom sesongen. Det blir å finne den greieste forbindelsen - og Athen blir jeg ikke lei av. Jeg har etterhvert også fått mange gode lokale (greske) venner der, og det er alltid noen spesielle begivenheter det er artig å være med på (disse kan vi også finne på selv).

;)
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Ole

Hva med "vanlige folk"? Ikke vi som elsker Hellas, men naboen, kollegaen osv. Det må da være en grunn til at de ikke reiser til Athen.

Er byen for skitten, for mye trafikk, for lite kultur, spiller krisen inn.....???

Og det med flyruter: Kommer interessen, så kommer flyrutene... Flyselskapene vet hva de gjør, og grunnen til at det ikke er helårsfly tl Athen er at interessen er for liten.

Heidrun

Det her henger nok sammen med Greske myndigheters arbeid og kampanjer for å få folk til Hellas. Ser man på de andre byene du ramser opp. Ja da er det storstilte anonser ute for å få turister dit. Grekerne går liksom i fella, og tror at Hellas og Athen selger seg selv. Men det er feil
Yamas til livet og til

Sjøløve

Norwegian flyr direkte Oslo - Athen fra midt i april til ut oktober.  Om det ikke er en helårs direkterute, bør det jo kunne tilfredsstille en del sine ønsker om en flyrute uten mellomlanding.  Ellers bør det ikke by på særlige problemer med et flybytte, veldig mange flyselskap har jo byen på programmet fra en eller annen flyplass i Europa.  Det er jo uansett bare dem som bor i rimelig avstand fra Gardermoen som kan nyte godt av direkteruten, flyr man fra andre flyplasser i Norge blir det flybytte okke som. 
Jeg tror ikke mangelen på helårs direkterute fra Norge betyr noe særlig fra eller til. 
Blir byen markedsført godt nok som et aktuelt reisemål ?  Det finnes jo flust opp av tilbud om storbyferier til diverse byer i Europa, både ferdigpakkede turer og rimelige flybilletter.
Men jeg har inntrykk av at Athen sjelden eller aldri nevnes som en storbydestinasjon.  Kanskje byen oppfattes å ligge for langt borte ?  Spiller urolighetene de siste år inn ?
Er ikke byen attraktiv nok som reisemål (det bør den jo absolutt være ) ?

Vi er en jentegjeng som tar en storbyferie år om annet.  Neste år er det duket for tur igjen, Athen er et mulig reisemål.  Men det skal sies at forslaget kom fra meg, den eneste grekofile i gjengen.  Ingen av de andre hadde tenkt tanken en gang, at det faktisk går an å ha en hyggelig og innholdsrik langweekend i den greske hovedstaden.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Tjorven

Når jeg forteller ikke-grekofile folk at jeg skal til Hellas generelt, blir mange fortsatt forferdet. Tør du det da, er det ikke så farlig der med alle  urolighetene, den økonomiske krisa osv, er ofte spørsmål jeg blir møtt med. Uvitenhet skaper redsel, og mange blir påvirka av medienes framstilling, spesielt fra Athen. Dette tror jeg er grunnen for de siste åra iallfall. Hvorfor flere ikke har reist tidligere skyldes kanskje kombinasjonen av dårlig markedsføring og flyforbindelser. Som nevnt tidligere må folk som ikke bor i nærheten av Gardermoen komme seg dit først + muligens overnatte på ut/hjemreise + enda en mellomlanding et sted før de er "i mål". Det kan virke litt tungvindt i forhold til andre storbyer med lettere adkomstmuligheter.

Selv er jeg ikke noe storbymenneske, slike byer er for store og "bråkete" for meg. Athen er fasienerende, og jeg ferierte der 4 dager på min første Hellastur. Jeg er glad for at jeg fikk oppleve byen på nært hold den gang, men nå foretrekker jeg roligere steder for eventuelle langhelger  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...