Logg inn med Facebook eller Google!

Gode spiseplasser i Athen?

Started by JanBe, 27. Nov 15, 14:49:07

Previous topic - Next topic

JanBe

Jeg har reist mye i Hellas, og har vært innom Athen et utall ganger, men oftest bare for maks en overnatting før flyet hjem. Oftest har det også vært om sommeren og jeg må bare innrømme, varmen i Athen tar nesten knekken på meg.

Så gode spisesteder i Athen og gjerne spisesteder som har åpent på denne tiden av året etterlyses. Er ikke ute etter moderne, fancy spisesteder, men spisesteder som serverer god gresk mat, gjerne med en god stemming/atmosfære. Håper på flere gode tips med navn, adresse/område og hvorfor akkurat denne spiseplassen er å foretrekke..........

Greece-Traveller

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Ole

Cafe Avissinia
I Monastiraki, på Avissinia-plassen, ligger Cafe Avissinia. Står man på Monastiraki-plassen går man bortover Ifaistou (der det står Athens Flee market på et skilt over gata), og du er framme på to min. Cafe Avissinia er et sted der grekere går, og en og annen turist snubler også innom. Slik som meg selv! Tipset om dette stedet fant jeg i Matt Barretts guide.

Det var en regnfull dag, så det var godt å komme inn og få satt seg ned.





Menyen inneholdt stort sett bare retter jeg ikke hadde hørt om, men jeg fikk gode forklaringer på det jeg lurte på. Jeg bestilte ouzo og mat, og omtale av maten kommer i en annen tråd, for her er det ouzo som gjelder.








Maiandros
Maiandros ligger i Adrianou, ikke langt fra Hadrians bibliotek. Se første bilde under, og du vet muligens hvor det er. Dette er midt i turistløypa, og stedet har innkastere, men la deg ikke skremme av det! :)

Det var på tide med middag, så hvorfor ikke gå for en av mine favoritter, veal in tomato sauce. Her var det levende musikk, god stemning og ypperlig mat. Maiandros har også takterrasse.











Marco Aspro Alogo
Marco Aspro Alogo ligger i Patroou mellom Ermou og Plaka. Dette er en knøttliten taverna med bare fire små bord. Far serverer, mor koker og deres to gutter leker i gata utenfor. Her er du garantert god service og stedet anbefales på det varmeste!

Marco til venstre.



JanBe

Først av alt, tusen, tusen takk for gode forslag.

Vi ankom Athen i dag torsdag 3. desember 2015. Vi fløy fra Sola kl 06:00, så vi var oppe kl 03:00. Med andre ord vi var ganske trøtte i kveld og ville derfor bare finne oss en taverna nær hotellet vi bor. Vi bor et par undre meter nedenfor Acropolis Metrostasjon. Gaten man kommer ut i, når man forlater denne metrostasjonen, finnes det en mengde med kafeer/taverner/puber. For enkelhetsskyld ville vi bare finnes en ok taverna der og spise der. Heldigvis finnes Tripadviser og man kan søke på restauranter i Athen der. De har riktignok omtale av rundt 2500 spisesteder der, men med hjelp av kartet de har så kan man søke seg inn på det området man vil og det viste seg at en av tavernaene var nr 27 av disse 2500 omtalte spisestedene. Vi valgt derfor å gå til denne som kaller seg Liondi Traditional Greek Restaurant. Her bestilte vi en miks tallerken for 2 og hvilket godt valg det var.









Dette er et STORT fat med mat. Vanlig porsjon som til en mann på både Kleftiko, Moussaka, Pasticcio, de innbakte grønnsakene, samt Zukiniballs (4 stk) nydelig Tsatsiki, samt pitabrød, med andre ord, minst 4 hovedretter. Utrolig mye mat for 2 personer, alt for mye, vi hadde ikke mulighet til å spise opp alt, men vi smakte på alt og alt smakte fortreffelig, ja helt utmerket. Vi sa det igjen og igjen, nå har vi reist til Hellas siden 1982 og dette var det beste fatet med mat vi ar fått noen gang. Utrolig god mat og så alt for mye av den. Vi er stappmett begge 2 og er glade vi skal legge oss nå..............









Vi satt ute og spiste under gode propanvarmere. Det er jo lavsesong her nå og kokkene har bedre tid å lage god mat, så om de klarer å levere like god mat mitt i høysesongen om sommeren vet vi jo ikke, men i dag var det helt utrolig god mat her. Tar med et par linker.............



http://www.tripadvisor.com/Restaurants-g189400-Athens_Attica.html  (pr dato nr 27)

http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g189400-d5041914-Reviews-Liondi_Traditional_Greek_Restaurant-Athens_Attica.html

https://www.facebook.com/pages/Liondi-Traditional-Greek-Restaurant/1490100464610011

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...