Logg inn med Facebook eller Google!

Koufonissi

Started by Svein~B, 27. Nov 14, 17:26:13

Previous topic - Next topic

Svein~B

Koufonissi er ei lita øy som ligger øst i Kykladene. Øya heter egentlig Pano Koufonissi. Naboøya, 200 meter unna, heter Kato Koufonissi. Sammen kalles de Koufonisia. Øya hører til De små Kykladene sammen med Iraklia og Schinoussa. Det er ei øy for fred og ro. Det er lite trafikk, fine strender og ikke stort mer. Det er ei øy med relativt få forbindelser med fastlandet, så hvis du skal fly hjem fra Athen, bør du reise fra Koufonissi i god tid, til ei øy med flere forbindelser eller til fastlandet..


Flyplass

Nærmeste flyplass er på Naxos. Det er kun innenriksfly som lander der. Nærmeste flyplass med fly til Norge er på Santorini, men det er bedre forbindelser til Athen enn til Santorini. Hvis du skal fly hjem fra Santorini, bør du dra dit i god tid eller legge inn ei øy med bedre forbindelser, for eksempel Naxos imellom.


Ferjeforbindelser

Koufonissi har forbindelse hver dag med Amorgos, Schinoussa, Iraklia og Naxos. Det forbindelse 3 ganger pr. uke med Donoussa, Paros og Pireus. Det er forbindelse med Syros 1-2 ganger pr.uke.


Feriesteder

Det er bare én by på Koufonissi. Den kalles Chora. Den ligger på sørkysten av øya som er relativt rund. Det fins også bosteder rundt Finikas og Fanos. Der har du kortere vei til de fineste strendene, men lenger vei til byen.


Bosteder

Studio Kaliopi ligger øverst i byen i et rolig område. Det er kort vei til butikker og serveringstilbud. Det ligger et noen kaféer og et konditori hvis du går til høyre når du kommer ned på veien pluss et gatekjøkken som bare er åpent om kvelden. Reisebyrået ligger også i den retningen. Går du til venstre, kommer du til supermarkeder, tavernaer og strand. Det er cirka 300 meter å gå til stranda.

http://www.infohotels.gr/studioskalliopi/default_eg.asp

Keros Icons Hotel ligger sentralt i byen. De har basseng og bar. Det er kort vei til butikker, serveringstilbud og strand.

http://www.keroshotel.gr/

Koufonisia Hotel ligger på en høyde litt ovenfor byen. Hotellet har høy standard og mange fasiliteter, blant annet stort basseng. Det er cirka 300 til strand, butikker og andre serveringstilbud enn hotellets egne.

http://www.hotelkoufonisia.gr/

Aeolos Hotel ligger på en høyde like øst for byen. De har studios. Det fins basseng, bar og frokostbuffet. Det er cirka 300 meter til strand, butikker og serveringstilbud.

http://www.aeoloshotel.com/

Paradise Resort Hotel ligger litt utenfor byen østover, på veien mot Finikas. De har svømmebasseng og bar. De fleste leilighetene har havutsikt. Det er cirka 300 meter til strand, butikker og serveringstilbud.

http://www.paradisekoufonisi.gr/



Strender

Koufonissi har meget fine strender. De ligger langs sørkysten og i Pori. Det går badebåt til Finikas, Italida og Pori. Veien som går østover fra Chora ender i Fanos. Det går en annen vei, lenger opp, som ender i Pori på østkysten. Det går en sti mellom strendene fra Finikas til Pori.

Bystranda i Chora kalles Megali Ammos. Den består av finkornet, lys sand. Det er langgrunt. Det er ingen fasiliteter. Det er noen få trær i den ene enden av stranda. Det går vei langs baksida av stranda, men det er lite trafikk. Det er supermarked og taverna rett bak stranda.

Cirka 1,5 kilometer øst for Chora ligger Finikas langs en grusvei med lite trafikk. Det går også an å ta badebåten dit- Det er en lang bukt med ei strand som består av lys, finkornet sand. Det er ingen fasiliteter. Det er taverna i den ene enden av stranda. Det er noen bosteder.

Bortenfor Finikas ligger Fanos, cirka to kilometer fra byen. Også hit går det vei. Den svinger opp fra kysten ved Finikas og så går den ned igjen til Fanos. Også her fins det rom til leie. Stranden består av fin, lys sand. Det er ingen fasiliteter. Det fins noen få trær som kaster skygge. Det fins en snackbar i den ene enden av stranda.

Neste strand er Italida, cirka 500 meter øst for Fanos. Det går sti fra Fanos. Badebåten går innom  her. Stranden består av fin, lys sand. Det er ingen fasiliteter og ingen serveringssteder.

I ei bukt øst på øya, omtrent tre kilometer fra Chora, ligger Pori. Det er annen vei som går dit enn den som går til strendene på sørkysten. Den får opp forbi Koufonisia Hotel og videre nordøstover, høyt opp i terrrenget, før den svinger ned igjen til Pori. Badebåten går også dit og det går sti fra Finikas. Det er en lang sandstrand. Sanden er lys og fin. Det er langgrunt. Det er ingen fasiliteter. Det er to tavernaer i nordenden av stranda.


Kommunikasjoner

Koufonissi har ingen busser og ingen taxier. Det eneste kollektivtransporttilbudet er badebåten fra havna til Finikas, Italida og Pori. Det er gangavstand til det meste. Rundt Chora er det ganske flatt.


Severdigheter

Den er ingen spesielle severdigheter på Koufonissi.


Utflukter

Badebåtene som går til strendene Finikas, Italida og Pori annenhver time, går også til naboøya Kato Koufonissi de timene de ikke går til strendene øst på øya. Kato Koufonissi er ubebodd, men det er en taverna ved det første stoppestedet for båten. Det andre stoppestedet er en fin strand som heter Nero. Det er stier til andre strender og til tavernaen. Det er omtrent tre kilometer å gå.

Det går an å ta rutebåten, Express Skopelitis til Schinoussa eller Iraklia om formiddagen og returnere om ettermiddagen.


Kombinasjoner

De øyene som er enklest å kombinere med Paros er: Amorgos, Schinoussa, Heraklia og Naxos.


Kart

Jeg vil anbefale kartet 3-D Map Koufounissia fra Aloni Grammi som du får kjøpt i butikker på øya.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...