Logg inn med Facebook eller Google!

Athens flyplass, ankomst

Started by Svein~B, 20. Sep 14, 12:58:13

Previous topic - Next topic

Svein~B

Athen har én internasjonal flyplass. Den heter Eleftherios Venizelos og ligger 38 kilometer øst for byen. Det er rikelig med forbindelser både til Athen og Pireus, noe færre til Rafina og Lavrio.

Jeg vil anbefale at det første du gjør etter å ha fått bagasjen og gått gjennom tollen, er å kjøpe ferjebilletter. Sentralt i ankomsthallen, ligger det to døgnåpne reisebyråer. I det samme området fins det blant annet leiebilfirmaer, turistinformasjon, banker og minibanker.

I enden av hallen, hvis du går til venstre, er det bagasjeoppbevaring. Hvis du skal videre med innenriksfly, kan du gjerne gå opp til etasjen over og sjekke inn bagasjen med en gang, heller enn å bruke bagasjeoppbevaringen. Hvis du derimot har timer å slå i hjel før du skal fly hjem, er det greit å bruke bagasjeoppbevaringen mens du tar en tur til Athen.


Transport til Pireus

Det går buss direkte til Pireus. X96 er nummeret på bussen. Bussene går hvert 30. minutt eller oftere og de går hele døgnet. Du finner dem mellom utgang 4 og 5, altså lengst til høyre når du kommer ut av terminalen. For det meste må du kjøpe billett i en billettluke før du går på bussen, men når den er stengt, kan du kjøpe billett på bussen. Uansett må billetten stemples i en automat inne i bussen for å være gyldig. Reisetida til Pireus er 90 minutter. Standarden på bussen er ikke som på en norsk flybuss. Bussene er typiske bybusser med lavt gulv og harde seter.

Det går også an å ta metro eller forstadstog. Begge går fra samme plattform. For å komme dit, går du ut gjennom utgang 3, krysser kjørebanene, går opp trappa til venstre og til høyre over gangbrua. Det finnes planer om at det skal gå tog direkte fra flyplassen til Pireus, men i skrivende stund er de ikke operative ennå. Tar du metro, må du bytte til linje 1 på Monastiraki. Tar du forstadstoget, må du bytte til linje 1 på Neradjiotissa. Reisetiden totalt er cirka 90 minutter uansett hvilken reisemåte du velger. Alle togene går fra samme plattform. Du må kjøpe billett enten i billettluka eller på automat og stemple billetten i automat ved nedgangen til perrongen. Det er også kiosk og kaffebar i det området der de selger billetter.


Transport til Rafina

Det går busser direkte fra flyplassen til Rafina havn. Du går ut gjennom utgang 3, krysser kjørebanene og rundt trappa opp til gangbrua som fører til togene. Du går ikke opp, men forbi til høyre for trappa. Da kommer du til holdeplassen for KTEL Attikis.bussene. Reisetiden til Rafina er omtrent 40 minutter. Bussen går en gang i timen fra 5 til 22.


Transport til Lavrio

Det går også busser til Lavrio fra samme sted som bussene til Rafina går fra. Det er litt lenger til Lavrio og bussene går ikke direkte. Du må bytte buss i Markopoulo. Derfor må du regne med at reisen tar omtrent nitti minutter. Bussen går en gang i timen fra 6 til 22.


Transport til Agios Konstantinos

Skal du ta båt til Sporadene fra Agios Konstantinos, må du først ta buss X93 fra flyplassen til den ene av Athens to busstasjoner, terminal B som den kalles. Derfra går det busser til Agios Konstantinos stort sett hver time. Det tar omtrent en time med bussen fra flyplassen til Athen og to timer fra Athen til Agios Konstantinos. Bussen kjører ikke nedom havna, men stopper oppe ved hovedveien og så er det omtrent to kilometer å gå til havna.


Transport til Athen

Kanskje er du nødt til å overnatte før du kan reise videre til øyene? Eller kanskje du ønsker å oppleve litt av Athen før du reiser videre? Jeg vil anbefale at du legger Athen-oppholdet på slutten av ferien hvis du skal fly hjem igjen fra Athen, men hvis du må overnatte, fordi du ikke rekker noen ferje den dagen du ankommer, så vil jeg si at tar du først én overnatting, så bør du ta to, sånn at du virkelig kan rekke å oppleve Athen.

Fra flyplassen går det flere forskjellige busser og tog til Athen. Skal du til sentrum, så kan du enten ta buss eller metro. Bussen bruker cirka 70 minutter til Syntagma, metroen bruker 40 minutter. Forstadstoget som starter fra flyplassen går bare i utkanten av byen, ikke til sentrum, men det går an å ta det til Neradjiotissa og bytte til metro der. Det går flere flybusser, én går til busstasjonene, én går til Elleniko metrostasjon. Uansett må du kjøpe billett før du går på bussen eller toget og du må stemple billetten i en automat før du går ned til perrongen.

Bussene til Athen går fra området mellom utgang 4 og 5, altså lengst til høyre når du står med ryggen til flyene. Billettluka er i veggen rett ved holdeplassen. Bussene er ikke av norsk flybuss-standard, men bybuss-standard.

Metro og forstadstog går fra en stasjon som er omtrent 100 meter fra terminalen. Du går ut gjennom utgang 3, over kjørebanene, opp en trapp og til høyre over en gangbru. Da kommer du til det rommet der du kjøper billetter. Det er automater til høyre og billettluker rett fram. Alle togene går fra samme plattform. Se gjerne på tavlene som viser når toget går. Hvis det er lenge til neste metro går og du skal til sentrum, kan du vurdere å bruke forstadstoget. Da må du bytte tog underveis, men du slipper i hvert fall å vente og forstadstogene er litt mer komfortable enn metro-togene.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Admirala

Bare et tips: fra Nerandjiotissa er det en kort gangvei til Athens Mall, et digert kjøpesenter med et enormt butikkutvalg og ute- og innekafe på toppen. Et greit sted å slå ihjel noen timer til neste flyavgang dersom man ikke vil til Athen sentrum. Bare husk å sjekke når returtoget går!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...