Logg inn med Facebook eller Google!

Halkidiki

Started by Ingrid, 05. May 07, 21:39:32

Previous topic - Next topic

Ingrid

Reiser til Athytos, Halkidiki med 3 venninner 9. juni. Vi har aldri vært i det området før, er det noen som har tips om stedet og området, tas det i mot med stor takk.

Mixelite

Gled dere! Athytos var iallfall en liten, velstelt idyll da vi var der for rundt 9 år siden! Trivelige mennesker, verdens beste Gyro overfor byparken, koselig liten strand med to tavernaer om man gikk til venstre, annen strand med taverna om man gikk til høyre. Til venstre jobbet to damer på den ene tavernaen, som egentlig kanskje mer var en sandwichbar. De falt for poden vår med det hvite håret og ropte Xristos og vinket både når vi var på vei ned til stranden og når vi var på vei opp igjen (pes, bakken tar på). Ute langs klippene ligger den ene baren og tavernaen finere enn den andre. Og prisene er deretter. Vi gikk somregel og spiste på stedene som ligger mer tilbaketrukket, litt bakenfor turiststrømmen, på en måte, og fikk god mat.

Ellers var det ikke så mye å gjøre i umiddelbar nærhet. Vi spaserte langs klippene til Kalitha som ligger litt nedenfor Atytos, leide bil og kjørte til Hanioti og Nea Skioni. Vi følte nok at vi hadde litt lite å velge mellom sammenlignet med Chios, men vi hadde absolutt en flott ferie! Skillpaddedammen hørte vi var uttørket på den tiden vi var der, så den lot vi være å dra til.

Ta en tur inn til Thessaloniki! Kanskje ikke med leiebil, slik som vi gjorde, men... Det var litt hektisk med fire felt i hver retning når man skulle forsøke å finne ut av hvor man skulle ;-)

JohnS

Vi bodde i Hanioti for noen år siden, og jeg er enig med Mixelite i at det ikke var det mest spennende området å farte rundt i.  Det egner seg best for sol, bad og avslapping.

Men hvis dere liker greske byer som kanskje ikke har så mye av severdigheter å by på, men som ikke er noe særlig påvirket av turisme, er det et par muligheter med leiebil.  Vi likte godt Nea Moudania, og der var det et gatemarked som ikke var så verst.  Polygiros er noe lengre inne i landet, og vi hadde en hyggelig dag der også.  

Vi hadde tenkt å ta buss til Thessaloniki, hadde blitt advart mot å kjøre selv i trafikken der.  Noen finske venner greide også å kollidere der og fikk ferien ødelagt, så vi hadde ikke lyst til å kjøre.  Rundkjøringen ved krysset til flyplassen er det eneste stedet jeg har opplevd at det stod bemannet kranbil i beredskap på en egen liten avkjørsel!  Det ble sagt at den stod der bare i rushtiden, men likevel antyder det vel litt om trafikken.  Tiden gikk fra oss, så Thessaloniki får vente til neste gang vi er på de kanter.

Alt i alt ikke de store opplevelsene som danner et tidsskille i livet (før og etter Hanioti eller noe sånt.....), men en avslappende ferie som vi var godt fornøyd med.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Ingrid

Takk for tips, Mix og John S. Nå er det bare litt over 1 uke til vi drar, jippppiiii!!!
Selve byen Athytos ser veldig koselig ut, sånn passe liten, og at det faktisk bor grekere der, ikke bare et sted som er bygd opp for turister. Jeg elsker ekte gresk dagligliv. Ellers går det jo for å være fine strender på Halkidiki da. Blir det en overskya dag eller to, frister det med en tur inn til Saloniki. Med buss ja  zqr2eeeeeeff

GKJ

Hvordan var Halkidiki? lyst å reise der! noen tips??

Ingrid

Slutter meg til synspunktene til John S og Mixelite, dvs Halkidiki er et ok  sted for avslapping, sol og bad  :flower: . Men ikke det mest spennende reisemålet jeg har vært på.  
Vi bodde i Athytos. Det er en vakker, fin, liten by og etter vår mening den triveligste byen på Kassandra, den vestre \"fingeren\" på Halkidiki. De fleste husene i byen var stensatte, og det gav stedet en helt egen sjarm. Og så var det faktisk fastboende der, som levde sine liv mer eller mindre uavhengig av oss turister. Jeg setter stor pris på at det er gresk dagligliv der jeg er i Hellas, og ikke bare et sted som er bygd for turister.
Vi leide bil og kjørte rundt hele \"fingeren\" og fant ingen små byer som var så fine som Athytos. (Nabobyen Kallithea synes jeg var et relativt sjarmløst sted ved hovedveien)
Vi kjørte også bil rundt på Sithonia (den midtre \"fingeren\") en dag, og her var det frodigere og en fin, variert natur, med noen fantastiske strender på østkysten.  :compress:

Ingrid

Her er noen bilder også:

Mixelite

Takk for titten Ingrid! Det er ikke tvil om at strendene
 i det området er nydelige! Artig med et lite gjensyn :)

Katta

Kjempe fine bilder Ingrid! Det så helt hærlig ut.

kaka

Min første tur alene til Hellas var nettopp til Afytos. Det var det beste valget jeg kunnne gjort som nyskilt. Å sitte å nyte stillheten og fuglekvitter nesten midt i byen på balkongen på Christopheros (som desverre ikke brukes av Lilleput lengre), var en lise. Baren i det gamle huset på toppen var en annen favoritt, med sin rolige musikk. Der hørte jeg  Nena Venetsanou live, og det var stort! Den vakre, lille byen tok meg imot med en slik varme og åpenhet at jeg måtte tilbake raskt, og gang på gang, -på gang!! med venner, mine voksne barn og etterhvert hyggelige mennesker jeg ble kjent med der nede. Jeg gikk turer i alle retninger i området, og stedet var svært vakkert da (i 1999 ++) Hadde bildene mine vært digetale, kunne jeg fylt mange sider her med dem. Desværre ble bl.a den uberørte strandelinjen mot syd ødelagt av en bråkete strandtaverna, og utviklingen gikk i en retning jeg ikke var så glad for. Men Afytos var min første STORE greske kjærlighet!!
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...