Logg inn med Facebook eller Google!

Middelhavsflora

Started by marjana, 21. Mar 07, 15:33:11

Previous topic - Next topic

marjana

Ja, fytterakkern, dum dame!
Nå har grekerne på Syros blitt mer oppmerksomme på at disse liljene er fredet, heldigvis. Det blir jo fortsatt plukket en del som tas med hjem, men ikke til salgs på markedet lenger. Men de selger kriniolje på små flasker, sammen med andre urte/planteoljer.

Det er helt fantastisk å se når de blomstrer i et par tre uker i juli-august. De kommer rett opp av sanden med bare blomster på en stilk uten blader, og vokser overalt på stranden der det er litt øde, og ikke blir tråkket ned der det er folk. Bladene vokser opp i mai-juni, så da er det helt grønt i store klynger.
Glika i zoi

Mikke

..ja, dom e fina.Växer en del på Pigadias stadsstrand.... :D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

marjana

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"marjana\"Tenkte plutselig på Tove Jansson og Hemulen som går rundt i kjole og en stor lupe og ser på alle planter...

Å det kom mig att helt osökt att tänka på snusmumriken, , vagabonden med blommor i hatten. Det var en bra tråd du öppna opp här Marjana, tack för inspirationen.

 zxwwwwwwwwwa  Tommy

Takk Tommy! Vi er litt i Mummiverden her. Og det er godt!

Jeg har en venninne som kan alt om sopp/svampar. Hun er også soppkontrollør der alle kan komme med fangsten på søndager i soppsesongen og få vite hva de har plukket i skogen. Og hun fikk et postkort av Hemulen, i mer moderne versjon, som har den store lupen fremme og undersøker sopp/svamp på bordet mens Mummitrollet og de andre lytter og følger med med store ører og øyne.
Og hun går faktisk rundt som Hemulen med lupe og lange kjoler... Men hun er dame da.
Glika i zoi

marjana

Quote from: \"Mikke\"
Quote from: \"Tommy\"Hej Marjana

Här är två titlar som jag hittat, dels denna som jag ikke funnit i någon bokhandel;

Medelhavets växter

LIPPERT

Häftad. Albert Bonniers förlag 1991-04.
ISBN: 9134511369 / 91-34-51136-9
EAN: 9789134511361


..Tjenixen!
Jag har köpt via Nätet denna Lippert som Tompan skriver om. Kommer inte direkt på raken ihåg vikken Nätbokhandel som sålde den, men sannolikt säljer dom svenska Nätbokhandlarna även till övriga Skandinavien, annars vore det väl dåligt, tykkeja....Hursomhelst så hittade jag ett ex till salu för 120 SEK hos < http://www.bokborsen.se/LippertPodlech-begagnad-bok-till-salu3671189.htm
Nå,tillbaka till boken: den är ungefär 10 cm x 18 och lite drygt en centimeter tjock.250 sidor. Den har mjuka pärmar och är dessutom överdragen med plast, alltså bra att ha med sej i fält. Den innehåller specifikationer på ca 400 växter och så finns det en smart grej nämligen att dom färgkodat växterna, så alla röda växter har en röd märkning på den sidan, alla gröna en grön märkning,o.s.v.....Sen finns en centimeterskala på andra sidan och naturligtvis färgbilder och teckningar på växterna. Jag som inte är nån stor botanist har gärna med mej boken i Grekland. Anbefales.... :D
Mikke

MEN SE HER! Nå tenkte jeg å bestille denne LIPPERT, og se hva det står om salg til utlandet:

Säljvillkor - Antikvariat Bengt Aldén
Frakt: debiteras kunden enligt postens taxa
Betalning: faktura bifogas. betalningsvillkor 14 dagar.
beställningar från utlandet tas fn inte emot. saknas kontrollerbart telefonnummer i kontaktrutan skall betalning ske i förskott. beställningar över stigande 300:- betalas i allmänhet i förskott. plusgiro 10189 65-2. se även min hemsida .

Betyr det: bestãllningar från utlandet tas fan inte emot? :D

Har vært i et antikvariat her i dag, og nå skulle en fyr se hva han kunne finne, så jeg måtte komme tilbake i morgen for å se. Jakten fortsetter.
Glika i zoi

Tommy

Quote from: \"marjana\"
Quote from: \"Mikke\"
Quote from: \"Tommy\"Hej Marjana

Här är två titlar som jag hittat, dels denna som jag ikke funnit i någon bokhandel;

Medelhavets växter

LIPPERT

Häftad. Albert Bonniers förlag 1991-04.
ISBN: 9134511369 / 91-34-51136-9
EAN: 9789134511361


..Tjenixen!
Jag har köpt via Nätet denna Lippert som Tompan skriver om. Kommer inte direkt på raken ihåg vikken Nätbokhandel som sålde den, men sannolikt säljer dom svenska Nätbokhandlarna även till övriga Skandinavien, annars vore det väl dåligt, tykkeja....Hursomhelst så hittade jag ett ex till salu för 120 SEK hos < http://www.bokborsen.se/LippertPodlech-begagnad-bok-till-salu3671189.htm
Nå,tillbaka till boken: den är ungefär 10 cm x 18 och lite drygt en centimeter tjock.250 sidor. Den har mjuka pärmar och är dessutom överdragen med plast, alltså bra att ha med sej i fält. Den innehåller specifikationer på ca 400 växter och så finns det en smart grej nämligen att dom färgkodat växterna, så alla röda växter har en röd märkning på den sidan, alla gröna en grön märkning,o.s.v.....Sen finns en centimeterskala på andra sidan och naturligtvis färgbilder och teckningar på växterna. Jag som inte är nån stor botanist har gärna med mej boken i Grekland. Anbefales.... :D
Mikke

MEN SE HER! Nå tenkte jeg å bestille denne LIPPERT, og se hva det står om salg til utlandet:

Säljvillkor - Antikvariat Bengt Aldén
Frakt: debiteras kunden enligt postens taxa
Betalning: faktura bifogas. betalningsvillkor 14 dagar.
beställningar från utlandet tas fn inte emot. saknas kontrollerbart telefonnummer i kontaktrutan skall betalning ske i förskott. beställningar över stigande 300:- betalas i allmänhet i förskott. plusgiro 10189 65-2. se även min hemsida .

Betyr det: bestãllningar från utlandet tas fan inte emot? :D

Har vært i et antikvariat her i dag, og nå skulle en fyr se hva han kunne finne, så jeg måtte komme tilbake i morgen for å se. Jakten fortsetter.

\" Tas fan ikke emot\" ha ha ha ha ha ha ha ha..... Neej, Marjana det betyder tas För  Närvarande ikke emot. Han tar ikke emot det just nu alltså..........

Önskar dig god jaktlycka.

 zxwwwwwwwwwa Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

...det var väl själva f*n att dom inte kan sälja till övriga nordiska länder....Jag skäms....Ska leta runt lite å fårunte tag på nån så fåru låna mitt ex... :D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

marjana

Eller Mikke, du kjøper boka for meg og sender den til meg, og så betaler jeg deg pengene for boka pluss porto. Det må vel fn gå an?


Men skal se hva jeg finner her i antikvariater først.
Glika i zoi

Mikke

tja, det går ju också....Har precis nyss  hittat ett (troligt) exemplar på Faust Antikvariat i Göteborg för 120 SEK, och har skrivit ett mail till dom för besked. Får nog svar imorron, och om det är lättare att göra som du säger, så visst gör jag det.... :D I deras försäljningsvillkor stod inget om att dom INTE säljer till utlandet, utan tvärtom.
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

marjana

Men spurte du i mailen om de selger til Norge også?
Nå setter vi plutselig halve verden i sving for en middelhavsflora...
Glika i zoi

Mikke

...Halve verden...hahaha....Snakke om overdrift... :D
Jo, eg skrev att eg var på bokejakt åt norske bekante, så det aer nokk uppenbart att det gjelder Norden....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Retsina

Såg en kveld på en eller annen utenlandsk TV kanal om krydderplanter i Middelhavsområdet. I dette programmet ble også denne planten behørlig omtalt. Selv om de snakket et ukjent språk, så fant jeg ut at det er denne planten som skaffer oss Kapers Det vokser mye av den på Samos også, men jeg har aldri visst hva den het. Er det en Kapersplante, heller tar jeg feil ? Den blomstrer så fint men akk så kort tid.

Mikke

...detta spörsmål gav mej anledning att slå i min Lippert/Podlech....och då blomman är vit, så kikade jag direkt på gaveln där sidorna är färgmärkta.
Omedelbart fann jag detta :

Kapris
Capparis spinosa
(Kaprisväxter)
Rikgrenig, till 1.5 m hög buske med långa, hängande eller nedliggande, taggiga grenar. Blad strödda, kortskaftade, elliptiska till nästan cirkelrunda, tjocka,helbräddade, 1-5 cm långa,kala eller finhåriga. Stipler taggiga. Blommor ensamma från bladvecken,långskaftade,3-7 cm breda. Foderblad 4, gröna, äggrunda,trubbiga. Kronblad 4, vita eller svagt rosa. Ståndare talrika, långa, utspärrade. Fruktämnen långskaftade. Frukt ett till 5 cm långt, grönt bär med ett 5 cm långt skaft.
Blomningstid: 4-9.
Växtplats:klippor, murar.
Utbredning: Nästan hela Medelhavsområdet.
Fotnot: blomknoppar inlagda i ättika och salt används som krydda, kapris.

Mikke :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...