Logg inn med Facebook eller Google!

Tips og råd om det å ha gresk bankforbindelse

Started by JanBe, 14. Feb 21, 00:34:28

Previous topic - Next topic

JanBe

Har noen spørsmål til dere som er i Hellas i litt lengre tid og gjerne har gresk bankforbindelse.

Er det stor forskjell mellom de forskjellige greske bankene angående det å ta gebyrer for sine tjenester.

Hvordan overfører dere helt konkret penger fra norsk bank til gresk bank, overfører man i Euro eller norske kroner.

Er det noen øvre grense for hvor mye dere overfører i en enkelttransaksjon før man eventuelt må rapportere det til norske evt greske myndigheter av noe slag.

Hva koster/gebyrutgifter/tap av valutatransaksjon (det er jo forskjell på kjøp/salg av valuta) for en overføring av f.eks 10000 nkr inn på sin egen konto i gresk bank?

Når dere er i Hellas og har både gresk og norsk bank/kreditt-kort, hvilket bruker dere når dere er i butikken og handler, det norske eller greske kortet?

Har dere noen andre råd/tips om det å opprette konto i gresk bank evt hvilken bank man bør/ikke bør bruke, om å overføre penger og det å betale greske regninger i Hellas, egentlig alt som har med penger å gjøre når man er litt lengre tid i Hellas......

mouche

Vi har som følger:

Euro-konto i norsk bank i tillegg til vanlige konti i norsk bank, bruker Handelsbanken.

Vi har konto i Piraeus Bank i Hellas og har et debitkort knyttet til denne. Fra den kontoen trekkes regning for strøm automatisk og snart også for vann.

Med eget hus påløper det en del utgifter i løpet av året så jeg kjøper euro når jeg mener kursen er gunstig og enten overfører jeg denne til gresk konto direkte eller setter inn på euro-kontoen i norsk bank.

Koster fire euro i gebyr å overføre euro fra min norske konto til den greske kontoen uavhengig av beløpets størrelse. Overfører da større beløp av gangen, gjerne 1.000 euro eller mer.

Alternativet er vel å kjøpe euro når man er der og ved bruk av et norsk kredittkort så koster jo det 1,75% i "Valutagebyr" eller hva den enkelte bank kaller det, en mye dyrere løsning.

Det aller verste alternativet er å kjøpe euro i cash på flyplassen som vel koster rundt 5% i gebyr.

Bruker debetkortet fra gresk bank stort sett over alt i Hellas nå med unntak av veldig små steder eller f.eks kjøp av en solstol på en strand og lignende.

Alle overføringer fra Norge til gresk bank blir registrert og skriver inn på overføringen hva det gjelder, helt uproblematisk for vi har jo kjøpt (bygget) huset der nede og da gikk det jo noen titusen euro (og vel så det) i enkelte overføringer.


Kritios

Mine erfaringer:

1) Er det stor forskjell mellom de forskjellige greske bankene angående det å ta gebyrer for sine tjenester.

Det vet jeg ikke, jeg har alltid benyttet den samme banken, Alpha bank, og er fornøyd med den.
Alpha Bank tar 3 euro i gebyr for overføringer dit.


2) Hvordan overfører dere helt konkret penger fra norsk bank til gresk bank, overfører man i Euro eller norske kroner.

Det svarer seg å overføre i Euro, og ikke i Norske kroner.
Omtrent det samme forholdet som å velge Norske kroner når man tar ut kontanter her nede, det er rådyrt i forhold.
Og så svarer det seg å velge "avsender og mottaker deler omkostningene".


3) Er det noen øvre grense for hvor mye dere overfører i en enkelttransaksjon før man eventuelt må rapportere det til norske evt greske myndigheter av noe slag.

På alle transaksjoner fra norsk bank må det oppgis hva pengene skal brukes til, noe nytt som kom for ett par år siden.


4) Hva koster/gebyrutgifter/tap av valutatransaksjon (det er jo forskjell på kjøp/salg av valuta) for en overføring av f.eks 10000 nkr inn på sin egen konto i gresk bank?

Som sagt betaler jeg 3 euro til Alpha Bank for å overføre penger dit.
Overføringen er gratis i min norske bank som er Danske bank :-)
Valutakurs ved siste transaksjon 10,42, kursen på Euro den dagen va 10,37.
(Styr for all del unna DNB ! De har noen gebyrer som er helt hinsides !)


5) Når dere er i Hellas og har både gresk og norsk bank/kreditt-kort, hvilket bruker dere når dere er i butikken og handler, det norske eller greske kortet?

Jeg bruker alltid mitt norske kort her nede.
Synes det er greiest :-)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Jeg skjønner ikke hvorfor du bruker et norsk kort i Hellas når dette koster deg 1,75% av alle beløp? Ingen kostnad ved bruk i Hellas med mitt greske debetkort fra Piraeus og heller ikke noe gebyr når jeg tar ut penger i deres cash-maskiner.

Pris for å få betalt f.eks strømregningen ved direkte/automatisk belastning er 0.40 euro uavhengig av beløp.

Kritios

Quote from: mouche on 14. Feb 21, 10:56:57Jeg skjønner ikke hvorfor du bruker et norsk kort i Hellas når dette koster deg 1,75% av alle beløp? Ingen kostnad ved bruk i Hellas med mitt greske debetkort fra Piraeus og heller ikke noe gebyr når jeg tar ut penger i deres cash-maskiner.


Bare sløvhet fra min side :-)
Jeg hadde kort herfra i starten, men da var det så dyrt og upopulært å bruke at det var uaktuelt.
2 % gebyr på all bruk....
Da kortet gikk ut på dato ga jeg F*** i å få nytt, men kanskje jeg skal skaffe meg ett nå.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Ja, sløvhet koster, kjenner til det! ):

marjana

16. Feb 21, 15:33:49 #6 Last Edit: 16. Feb 21, 17:30:52 by marjana
Trenger man ikke et gresk personnummer eller lignende for å opprette en konto i en gresk bank?
Dere som eier hus der har jo alt dette, men hvis man kommer til Hellas for noen måneder og ikke eier noe der, så er det vel litt andre regler?

Det er derfor jeg alltid leier møblert, og med strøm/vann og internett, for å slippe den store papirmølla for å få bestilt dette. Sikkert mye papirarbeid for å få en bankkonto også, kjenner jeg Hellas rett.

Bare det å kjøpe en gresk mobiltelefon med gresk SIM-kort var mye registrering hos Germanos/Cosmote, men ble heldigvis gjort der og da, men jeg måtte vise passet mitt, og de ville vite faren min sitt navn.



Glika i zoi

mouche

Jeg tror at man trenger et gresk skattenummer, men usikker på hvordan man får det som leietager og uten å være registrert i Hellas på annet vis. Er det kun snakk om for noen måneder så klarer man seg greit uten når man leier alt inkludert vil jeg tro.

marjana

17. Feb 21, 19:35:45 #8 Last Edit: 17. Feb 21, 22:46:05 by marjana
Når jeg er i Hellas i to-tre måneder så bruker jeg bare et norsk kredittkort som ikke tar gebyrer i utlandet, og som også har reiseforsikring i 90 dager.

Jeg har alltid med meg et norsk bankkort i tillegg, og Eurobank sin minibank slukte kredittkortet mitt en gang, helt uten grunn. Jeg prøvde å få hentet det ut i banken, men de nektet selv om jeg viste passet mitt og navnet mitt var preget på kortet. Uhøflige og vanskelige var de i banken, så Eurobank bruker jeg aldri mer! Jeg kansellerte kortet, og banken sa de ville makulere det om noen tre/fem dager. Heldigvis så var dette bare noen få dager før avreise tilbake til Norge, så jeg bruke bare bankkortet mitt resten av tiden.

Jeg fortalte dette til min greske venninne, og hun sa at greske banker er "malakas". Hun synes så langt at Piraeus Bank er den som gir best service og tilbud både til henne/familien hennes, og til moren hennes som er pensjonist.

Det er nok viktig å se på hvilke formål man trenger en gresk konto til før man oppretter et kundeforhold. Hvordan, og hvor, pengene blir beskattet er vel også lurt å finne ut av?



Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...