Logg inn med Facebook eller Google!

Forumtreff Naxos 11 september 2013

Started by Anders, 02. Mar 13, 09:25:45

Previous topic - Next topic

Anders

Du er jo en form for "sosialarbeider" som holder liv i dette forumet "vårt"... der finnes sikkert en eller annen paragraf om slike ting :-)
Og du sier ikke 100% sikkert... så da tar vi det derfra :-)

stein

Suverent  :) Kona og jeg er på Naxos 7-12 september. Kanskje vi er med i opptellinga på forrige side?
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Tjorven

Lurer også litt på den opptellinga....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

En annen ting; hvor i byen ligger den tavernaen du tenkte vi skulle spise på, Anders? Det virker som de fleste hoteller ligger ved St.George-stranda, men det er vel et godt stykke derfra til feks havnegata? Det er disse beina mine vet du, så hvis det er ca 1 km mellom hotell og spisested er det i lengste laget for meg  :(  Har ikke så stort behov for å bo ved stranda disse fa dagene, men kan godt tenke meg et sted oppi gamlebyen. Men - litt vanskelig å søke etter bosted i nærheten, når man ikke vet hvor "nærheten" er  ;)  Fint om noen har et kart å legge ut, der diverse viktige steder er avmerka  :)

Veeeeeldig synd at ikke Ole kan komme (men kanskje finner han en løsning læll  :P ) Men merker at jeg begynner å glede meg allerede  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Kanskje dere som er mye på Naxos kan foreslå et par, tre steder der vi kan møtes utenom selve forumtreffet for middag og drinker også. Hyggelig å gå på steder der man kan treffe noen "kjente".  Jeg blir sikkert på Naxos i tre dager, og må visst komme på tirsdag 10. hvis fergerutene er som de er listet opp nå, så da hadde det vært hyggelig med selskap til middag i hvert fall.
Enig med Tjorven at det hadde vært fint å få vite hvor de forskjellige stedene er, og gjerne vist på kartet også.

Det hadde også vært fint å få noen tips til hva man bør se og gjøre de få dagene på Naxos.
Går det an å ta buss rundt øya? Går bussene ofte?
Glika i zoi

Anders

Nå later det til at det der "spesial"-kartet mitt over Naxos har gått ad undas (iallfall får ikke jeg frem noe uten at jeg tilfeldigvis klikker på det. Case of overload???)
De som er kjent begge steder får hjelpe meg litt her... det er antagelig lengre fra havnen på Antiparos og opp til Doors enn det er fra innerste havnekroken på Naxos og opp til "torget" (eller Court Square-"skveren") hvor Scirocco og Soulatso bar ligger. Forskjellen er at det går litt sånn stedvis oppover på Naxos, ikke sånn langvilligt flatt som på Anti. Det er ikke bratt, Tjorven... bare jevnt oppover de siste tre hundre meterne :-)

Jeg skal prøve å filme den turen... fortelle litt om den også. Vil iallfall anbefale å bo på St.George-siden.

Av steder å møtes på forhånd vil jeg anbefale Finikas taverna helt i nordenden av St.George. Iallfall for en frokost eller formiddags latterprat. Man bruker en 8-10 minutter fra havnen og over dit, og hvis man går rett frem og ikke over "haugen" så er det egentlig ganske flatt og ikke noe "over". Fra det bo-stedet Marjana har funnet seg (usikker om kartplasseringen er helt korrekt) så går man på fire minutter. På Finikas kan man uansett sitte i skyggen og spise frokost, eller man kan sitte i solen og nyte livet med en Mythos, eller man kan sitte på sanden til langt uti de små timer. Eller man kan være litt "dristig" og gå noen hundre meter bortover stranden til man finner Paradise og Anders :-)

Av ting å finne på der på Naxos i et sånt lite øyeblikk så er jo gamlebyen et must. Noen kveldstimer der vil frelse de fleste :-) En tur bort til Portara er også noe de fleste vil sette pris på... det er litt sånn historisk grunn og man vil føle det i kroppen når man vandrer rundt monumentet og ser hvor nært og fjernt allting er. Fra innerste havnekroken og ut dit er det kanskje fem hundre meter???
Buss "rundt" øyen går det ikke, fordi det ikke finnes vei "rundt" øyen.  Men man kan ta bussen som går innover/oppover halve øyen før den snur i Apollonas i nord. Da kan man velge om man vil hoppe av i Chalki, Filoti, Apiranthos. Sistnevnte er en spesiell by, med marmorgater og enn egen stillhet. Tror jeg har lagt ut endel videoer her på forumet som viser Apiranthos...  Men bussen går ikke så ofte, så sjekk rutetabellen!
Man kan også ta den "lette" buss-turen nedover kyststripen. Forbi flyplassen og ned til Agios Prokopios, Agia Anna og langt sør på Plaka. Den bussen går ca en gang i timen.

Ellers kommer jeg vel med mer etter hvert... :-)

Anders

Ang. "opptelling"... det nærmer seg tjue mennesker etter hvert! Og det er fortsatt et halvt år til.... :-)

Anita

Anders & co + svigermor = 3
Sjøløve & co = 2
Stein & co = 2
Anita & co = 2
Tjorven & Sissi = 2
Solgry & co = 2
Marjana = 1

Da får jeg 14 stk så langt  :D ... er det flere Anders?  :)

Finikas er et ypperlig sted å møtes til frokost... det ble vårt faste frokoststed sist gang vi var der nede. Nydelig å sitte helt nede på stranda og nyte livet/ferien/omgivelsene... det er ferie  ;D ;D

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anita

03. Mar 13, 10:22:02 #20 Last Edit: 03. Mar 13, 11:31:13 by Anita
Frokost på Finikas
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Greece-Traveller

QuoteEn annen ting; hvor i byen ligger den tavernaen du tenkte vi skulle spise på, Anders?


Scirocco ligger ved "bytorget" (øverst i bakken) - ca. 5 minutter fra St. George beach.

   


Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Anita

Her er et enkelt kart over Naxos by... den firkanten på skrå rett opp fra havnen er squaren hvor Scirocco ligger.. ikke langt å gå.

Finikas ligger på stranden i enden av havnen og rundt odden... går langs sjøsiden.

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Sjøløve

Prøvde meg på et google kart

Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...