Logg inn med Facebook eller Google!

IP adresse

Started by Laila, 09. Mar 08, 16:41:25

Previous topic - Next topic

Tommy

Verkar himla komplicerat detta med IP-adresser, sikken jäkla tur att man inte är en dator, då hade man ju inte haft en kluring om vart man skulle be taxin köra när man skulle hem efter en glad afton på byn  :clown:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Atle

Quote from: \"Epicuristen\"
Quote from: \"Atle\"
Quote from: \"Epicuristen\"Hei!

Vi er på kabel, og mener at vi tildeles ny ip-adresse for hver gang vi logger på. Vet at det var slik før, og fortsatt \"sier\" pc\'en \"henter ip-adresse\" når jeg logger på. Men det er mulig at Canal Digital er tildelt en \"bunt\" som man får av?

Går ut ifra at du har fått en router eller noe av leverandøren og så lenge den er oppe og går vil du ha den samme adressen, når en blir gitt en ip adresse så får en den for en viss tid f.eks 8 timer så vil den automatisk renewe ( kom ikke på noe norsk ord ) seg selv og du vil vanligvis få samme adresse igjen. Er router nede i en lengre periode så vil du sansynligvis få en ny ip

Nei. Routeren er min og er koblet rett i modemet. Kan det være der det ligger?

Routeren din gir deg en adresse som ikke er offentlig. De begynner enten på 192.168.x.x eller 10.0.x.x men de adressen betyr intet på nettet, da de ikke er dem som viser i besøkslogger. Kjenner ikke Canal Digital sitt system men den offentlige adressen ligger i modemet og ikke i routeren. Vist du går på start og videre til kjør og skriver inn cmd pluss enter så vil du få opp et commandobasert vindu. Skriv inn ipconfig /all så vil din interne ipadresse vises der. Den linja som sier Standar gateway er ipadressa til router din som du kan logge inn på med og skrive inn i nettleseren din http://[standar gateway adresse] hvor du også kan finne din offentlige adresse og hvor lenge adressen er din
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Epicuristen

Quote from: \"Atle\"
Quote from: \"Epicuristen\"
Quote from: \"Atle\"
Quote from: \"Epicuristen\"Hei!

Vi er på kabel, og mener at vi tildeles ny ip-adresse for hver gang vi logger på. Vet at det var slik før, og fortsatt \"sier\" pc\'en \"henter ip-adresse\" når jeg logger på. Men det er mulig at Canal Digital er tildelt en \"bunt\" som man får av?

Går ut ifra at du har fått en router eller noe av leverandøren og så lenge den er oppe og går vil du ha den samme adressen, når en blir gitt en ip adresse så får en den for en viss tid f.eks 8 timer så vil den automatisk renewe ( kom ikke på noe norsk ord ) seg selv og du vil vanligvis få samme adresse igjen. Er router nede i en lengre periode så vil du sansynligvis få en ny ip

Nei. Routeren er min og er koblet rett i modemet. Kan det være der det ligger?

Routeren din gir deg en adresse som ikke er offentlig. De begynner enten på 192.168.x.x eller 10.0.x.x men de adressen betyr intet på nettet, da de ikke er dem som viser i besøkslogger. Kjenner ikke Canal Digital sitt system men den offentlige adressen ligger i modemet og ikke i routeren. Vist du går på start og videre til kjør og skriver inn cmd pluss enter så vil du få opp et commandobasert vindu. Skriv inn ipconfig /all så vil din interne ipadresse vises der. Den linja som sier Standar gateway er ipadressa til router din som du kan logge inn på med og skrive inn i nettleseren din http://[standar gateway adresse] hvor du også kan finne din offentlige adresse og hvor lenge adressen er din

Ja. Vi gjorde dette for ett års tid siden, og da kunne vi se at adressen skiftet fra gang til gang vi var pålogget. Har ikke gjort dette i den senere tid, men nå sier jo Canal Digital at dem har \"dynamiske ip-adresser\" så da går jeg ut fra at det er slik fortsatt... :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Atle

Quote from: \"Epicuristen\"Atle. Dette kommer opp når jeg ser på faq hos canal digital:

Kan jeg få fast IP adresse?

Nei, pr. dags dato tilbyr vi ikke fast IP adresse. Canal Digitial Kabel TV tilbyr kun dynamisk ip adresse.

Jeg betaler selv 10 kr mnd for fast adresse. Dette pga at jeg har en server stående hjemme men det er ingen ting og bry seg om så lenge en ikke har noen server stående hjemme. Men som sagt tidligere i tråden så kan du ha den samme adressen over lang tid så lenge ikke strømmen går. Men igjen kjenner ikke til Canal Digtal men det vanligste er at du har din adresse så lenge ikke strømmen går.

Det store flertall har en dynamisk adresse men det vil ikke si at adressen skifter helle tiden. Eller må du logge på hver gang ?
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Epicuristen

Jeg sakser mer fra faq hos C-D:

Hva er en IP-adresse?

En IP-adresse er et nummer som automatisk knyttes til din PC når du surfer på nettet og er PCens identitet. Alle maskiner som er tilknyttet internett trenger en IP-adresse. Når overføringer skjer på internett gjøres dette i form av pakker (som et postkontor). Denne adressen er unik og forteller hvem som er avsender av pakken.
Når to maskiner skal snakke sammen sendes pakkene mellom disse to adressene. Adressene forteller hvor i verden avsenderen og mottakeren ligger og pakkene blir sendt gjennom nettverket for å nå mottaker så raskt og effektivt som mulig. En IP-adresse består av fire grupper med tall adskilt med punktum.
F.eks. har www.microsoft.com IP-adressen 213.160.228.93. Når du slår på maskinen din, får du en IP-adresse fra Canal Digital Kabel TV AS.

Dette gir jo mening at pc\'en sier: \"henter ip-adresse\" når jeg slår den på...?
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Calle

Hej!

Här nere i tredje världen (Kreta!) har vi i hemmet 4 lap-tops samt 1 \"stand-alone\" streaming webcam.
Samtliga dessa enheter kommunicerar trådlöst mot vår router. Det är routerns IP-adress som syns ut mot Internet. Alla 5 enheter har specifika lokala IP-adresser (som brukar börja på 192.168.xx.x eller 10.0.0.x).
Vi har ännu så länge dynamisk IP, dvs att vi tilldelas en ny IP med vissa intervaller, men det sköter Routern samt adsl-modemet om utan att vi behöver tänka på det.
Vår routers lokala IP är 192.168.0.1 (D-Link)
Modemet, 192.168.0.249
Kameran, 192.168.0.10:8080 (8080 är den porten som vi har öppnat upp för kameran)

Vår IP från router ut mot Internet är just nu 62.1.144.36 men den kommer att ändras efter att \"lånet\" går ut och sedan förnyas.

För att alla i hela världen skall kunna ta del av vår kamera som sänder trådlöst med både bild och ljud (den som är inloggad kan dessutom styra kameran panorering/tilt), så krävs det en så kallad DDNS-service som håller koll på aktuell WAN-adress från Internet till kameran eftersom vi \"sitter på\" en dynamisk lina!

URL-en till kameran skriver jag snart här i forumet, men jag håller fortfarande på att beta-testa den!!

Vill ni kolla er aktuella IP så gör det här:

http://www.whatismyip.com/

Och just det! Kör ni trådlös router så glöm inte att kryptera alternativt endast tillåta mac-adresser från hemmets (samt vänners) datorer! Här nere i Rethymno är dom flesta nätverken fortfarande oskyddade, från vårt hem kan vi logga in på 3 och ibland 4 andra nätverk som tillhör hotell samt andra företag!!

[marq=left]Calle (med ringande öron efter dagens vansinniga men roliga karneval!!)[/marq]
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Epicuristen

Her i oslo og omegn er det mange bedrifter som reklamerer nettopp med åpne nettverk. Hoteller, bensinstasjoner, kaffebarer, osv... \"Her kan du benytte din trådløse PC\" eller \"Vi har åpent nettverk\" kan det eksempelvis stå. Kan det være denne trenden som har kommet til verdensmetropolen Rethymno også?

Epi; som har trådløst, kryptert nettverk hjemme.
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Epicuristen

Lykke til med karnevalsfeiringen forresten, Calle! Eia var vi der!!!! :biggrin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Calle

Quote from: \"Epicuristen\"Her i oslo og omegn er det mange bedrifter som reklamerer nettopp med åpne nettverk. Hoteller, bensinstasjoner, kaffebarer, osv... \"Her kan du benytte din trådløse PC\" eller \"Vi har åpent nettverk\" kan det eksempelvis stå. Kan det være denne trenden som har kommet til verdensmetropolen Rethymno også?

Epi; som har trådløst, kryptert nettverk hjemme.

Hej!

Jo! Det finns ett antal \"Hot-Spots\" här nere i metropolen Rethymno!

Sveas ( www.sveas.gr )

Samt Café E ( http://www.rethymnoguide.com/cafee/index.htm )

Och många fler! Men du måste visa upp din mac-adress för att bli insläppt. Sedan är det fritt fram samt gratis att surfa! Men en kopp kaffe köper man ju i alla fall för tjänsten!
I Athen vimlar det av \"Hot-Spots\" och på Athens flygplats så räcker det med att du sätter igång lap-topen och du är uppkopplad. Ingen mac-adress krävs, men däremot ett kreditkort om du vill surfa till världen utanför Athens flygplats!

Hm.. En kul fråga..
Hur många av er här i forumet vet vad en \"mac-adress\" är för något?!
Och då menar jag inte \"Apple\" eller \"Macintosh\"!

Calle!

Epi! Karnevalen var \"Greit\"!!!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Laila

Så er det altså sånn at det er mulig å finne ut hvem jeg er og hvor jeg holder til når man vet IP adressen?
Da skal man altså være veldig forsiktig med hva man skriver på internett og hva slags bilder man legger inn. Er det sånn?

Atle

Quote from: \"Laila\"Så er det altså sånn at det er mulig å finne ut hvem jeg er og hvor jeg holder til når man vet IP adressen?
Da skal man altså være veldig forsiktig med hva man skriver på internett og hva slags bilder man legger inn. Er det sånn?

Tja ville nå tro at det ikke er så farlig da Laila om du da ikke bryter deg inn i nettbanker og annent ulovligt  :blackeye:  Din internett leverandør skal ikke gi fra seg din nettadresse uten at det er blitt pålagt av domstolen så jeg ville ikke engstet meg noe særligt for det.


Og til deg Calle
Mac adressen er den fysiske adressen på nettverkskortet og kan se ut slikt 00:18:41:2C:55:3A og som du skriver i et tidligere innlegg om å kun åpne for utvalgte mac adresser på ditt trådløse lan så er de en god ide men vil bare nevne at det fins programvare for og endre det. Så er du skikkelig paronoid så anbefales kryptering også, men idag finnes så mange åpne nettverk rund omkring så jeg tror ingen gidder og bryte seg inn på ditt nettverk vist de da ikke har sett deg ut som et mål.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Calle

Quote from: \"Atle\"
Quote from: \"Laila\"Så er det altså sånn at det er mulig å finne ut hvem jeg er og hvor jeg holder til når man vet IP adressen?
Da skal man altså være veldig forsiktig med hva man skriver på internett og hva slags bilder man legger inn. Er det sånn?


Og til deg Calle
Mac adressen er den fysiske adressen på nettverkskortet og kan se ut slikt 00:18:41:2C:55:3A og som du skriver i et tidligere innlegg om å kun åpne for utvalgte mac adresser på ditt trådløse lan så er de en god ide men vil bare nevne at det fins programvare for og endre det. Så er du skikkelig paronoid så anbefales kryptering også, men idag finnes så samt mange åpne nettverk rund omkring så jeg tror ingen gidder og bryte seg inn på ditt nettverk vist de da ikke har sett deg ut som et mål.

Hej!

Vi har både hård-krypterat samt tillåter endast våra lap-tops samt våra vänners (och web-kamerans) mac-adresser! Så vi är ganska säkra!
Längre ner finns en bild från routern av två av våra \"tillåtna\" lap-tops (fast listan är så klart längre)!
Skärm-dumpen är tagen när jag för stunden släppte nätverket fritt, därför står det \"Disabled\".

Jo jag vet att det är enkelt att \"bryta\" sig in i dåligt krypterade nätverk! Det är bara att \"pinga\" och med ett enkelt program så ser man direkt vilka nätverk som det är fritt fram på! Vidöppna trådlösa nätverk ser man ju med ett höger-klick på nätverks-symbolen nere till höger.


Laila!
Det är klart att jag inte kan se dig, men din dator kan jag se (om jag vill) och \"trace-routa\" dina spår och kolla tidigare aktivitet. Hur enkelt som helst om man har ork, tid, intresse och lust!
Börja med att kolla upp dig själv på \"whois\"!

Jag och Git har dock varken ork eller lust att snoka!

Vi nöjer oss med att leva livet!

Soliga hälsningar från Kreta!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...