Logg inn med Facebook eller Google!

Opps, vi kjøpte hus. Undertittel: \"Ni är galna\"

Started by ofriis, 05. Apr 09, 11:30:14

Previous topic - Next topic

kaka

Ser ut til at arbeidet gjøres grundig! Dette må jo bli meeeget bra!
KariK

ofriis

Quote from: \"Annlaug\"Kommer til å bli kjempefint men jammen er det mye arbeid som gjøres. Skal dere ned å sjekke forholdene eller venter dere til alt er ferdig?

Vi har i grunnen \"ligget på været\" en stund, sjekket mulige reiseruter og vurdert fram og tilbake. Det springende punktet har vært installasjon av internettlinjen. Med den på plass er jeg mere fri til å reise, og ta med meg jobben.
Først skulle det ta to uker å få installert ny linje til huset (det er en allerede, men den klarer vel ikke datatrafikk), så kom det ytterligere 20 dager i tillegg, og sist fredag fikk jeg følgende tilbakemelding:
I had a phone call from CYTA last evening. They informed me that they are ready, but from OTE (public organization) CYTA was informed that they have to install line for your house and that your case is in the queue but they don\'t know when exactly.

CYTA er altså de som skal levere  internett, men først må linja fra OTE på plass. Og jeg befinner meg et eller annet sted i en kø som jeg ikke vet størrelsen på. Det er alt jeg vet nå.

Jeg må trolig ordne med overtakelsen uten å være til stede selv.
The farther one travels / The less one knows

ofriis

Quote from: \"kaka\"Ser ut til at arbeidet gjøres grundig! Dette må jo bli meeeget bra!

Vi tror nok det blir bra, ja. Arbeidet virker å være bra utført, ut fra alle bildene vi har sett, og vi har fått en bekjent å stikke innom av og til for å se hva som foregår.

 :flower:  :flower:  :flower:
The farther one travels / The less one knows

agisilaos

Hei Ofriis,
Har følgt tråden din med interesse,
det jeg lurte på var, hva betalte du for vinduene ?
Ser på bildet det er en annen størreslse, men
sånn ca.pris hvis du har.
Skal også skifte ut vinduer, jeg har aluminiumsramme
og enlags, de kan du få gratis dersom du har bruk for de
til noe senere ( 1.20 x 1.20 ) ,om du er interesert.
Lykke til videre, og ta vare på tolmodigheten din.

agi
agi

( greske reker svømmer best )

Admirala

Ofriis! Hvis du ikke trenger fasttelefon, kan du sjekke om Forthnet ( http://www.forthnet.gr/templates/corporateProductsDetails2.aspx?c=10012920 ) er i Rethymnon. Da får du internett til ca 15 e måneden (det stiger litt etter et halvt år), men det blir likevel billigere enn OTE, hvor du også må betale for fasttelefon selv om du ikke bruker den. Vel, slik var det iallfall for et år siden.

Og: Male ståltrappa til takterrassen??? Det er jo kjempestilig slik den er, jo  :cheers:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tjorven

Så flott det blir! Syns det er spennende å følge med i tråden din :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

ofriis

Quote from: \"agisilaos\"Hei Ofriis,
Har følgt tråden din med interesse,
det jeg lurte på var, hva betalte du for vinduene ?
Ser på bildet det er en annen størreslse, men
sånn ca.pris hvis du har.
Skal også skifte ut vinduer, jeg har aluminiumsramme
og enlags, de kan du få gratis dersom du har bruk for de
til noe senere ( 1.20 x 1.20 ) ,om du er interesert.
Lykke til videre, og ta vare på tolmodigheten din.

agi
Hei Agi, litt sen å svare men det får våge seg.

De sa: We strongly recommend to install double (crystal)glass with thermal insulation for better temperature inside the house, especially during summer time Price for all 3 new window frames will be 270,00 €.
Ikke så ille, eller hva?

Hadde jeg hatt hage så kunne jeg bruke vinduene dine til drivhus ... nei forresten, det behøves vel ikke der .. ha ha.
Hvor befinner dine vinduer seg, forresten ? Er du på samme sted ?


Quote from: \"Admirala\"Ofriis! Hvis du ikke trenger fasttelefon, kan du sjekke om Forthnet ( www.forthnet.gr/templa...c=10012920 ) er i Rethymnon. Da får du internett til ca 15 e måneden (det stiger litt etter et halvt år), men det blir likevel billigere enn OTE, hvor du også må betale for fasttelefon selv om du ikke bruker den. Vel, slik var det iallfall for et år siden.

Og: Male ståltrappa til takterrassen??? Det er jo kjempestilig slik den er, jo  
Jeg ble anbefalt å buke CYTA, og da er det med linje fra OTE. En 8 MBit ADSL linje koster ca 18 Euro i måneden, og det er jo bra.

Ståltrappa kunne vel blitt stilig som du sier, men det er for sent nå.
Vi får se når det kommer flere bilder.


Quote from: \"Tjorven\"Så flott det blir! Syns det er spennende å følge med i tråden din

Takk for det, Tjorven. Det er mere på gang.
The farther one travels / The less one knows

agisilaos

Hei igjenn ofriis,
Takker for svar,
Prisen på vinduene er omtrent det samme som jeg har fått tilbud på, men jeg ville forhøre meg med deg også siden du la de ut. Jeg vet av erfaring at det kan være stor prisforskjell på diverse artikler i Hellas.

Når det gjelder vinduene, så har jeg ikke begjynnt å demontere de enda, det blir vel litt avrio eller meta avrio  som vanligt.
Får se hva tid jeg kommer meg nedover til Kreta.
Jeg tenkte også på drivhus i hagen, helt til naboen holdt på å le seg skakk i hjel - da slo jeg det fra meg, og som du skriver (ref.) det er ikke noe å anbefale for montering i hus.
Skal gi deg et vink når de er demontert, setter de inn på et lager jeg har i Neapoli, men derfra går de vel turen på bosset er jeg redd for.

Lykke til videre,
agi

( greske reker svømmer best )

ofriis

Flere bilder fra renoveringsprosjektet; jeg håper at det ikke blir for kjedelig å følge med. Neste serie blir av det ferdige \"produktet\", men ikke rengjort og møblert. Det får vi ta når vi kommer dit selv om ikke så lenge.

 :flower:  :flower:  :flower:


Innredning på det nye badet. I anbudet var det bare tatt med vask og speil, ingen skap, så dette ble en nødvendig ekstrapost. Vi valgte eik laminat utførelse, litt kjedelig men ok.




Skap og speil.




Det er litt uklart for meg hva denne karen driver med. Saken er jo den at trinnene i denne trappa skal bygges på i høyden og dybden for at trappa skal bli bedre å gå i. Uansett hva han smører på så er det bortkastet.




Råtten vinduskarm på et soverom. Ved en tidligere renovering ble det lagt fliser utvendig i vindusposten. Vindusrammen ble da stående helt ned på flisene og utsatt for vann. Resultatet ser vi her, ikke så bra.




Så har vi beveget oss opp på takterrassen igjen. "Noen" har oppdaget at det behøves mer reparasjon her. Det var heller ikke spesifisert i anbudet, og resulterte i nok en nødvendig ekstrapost på noen hundre Euro. "Tar du den, så tar du den" sa mannen, han lastet på merra.
Vel, i grunnen var vi forberedt på at det ville komme til noe ekstra arbeid. Sånt sett er det ikke store forskjellen i forhold til det vi kan forvente her hjemme på berget, og denne reparasjonen ser ut til å være ytterst påkrevet.
Det er små steiner  i denne veggen, i motsetning til det vi finner i underetasjen. Ved inngangsdøra fra gata var det slått et stykke av kanten på murpussen, og vi kunne se steinen under. "Very old stone", sa ingeniøren.



Mer elendighet å skue.



Slik ble reparasjonen gjort.




Nede i stua igjen. Ved trappa som går ned til underetasjen var det en barnegrind, og den hadde vi tenkt å beholde selv om den ikke var så fin. Så fikk vi spørsmål om vi var interessert i å få satt inn en saloondør.  Vill Vest stil på Kreta? Ja det kan vel passe like bra som noe annet tenkte vi, og etter litt diskusjon slo vi til og aksepterte tilbudet. 400 Euro alt inklusive er ikke så dyrt om vi skulle få det gjort her hjemme, men hvordan det er i forhold til gresk prisnivå er jeg mer usikker på. Vi har hørt at trearbeid er dyrt der, så da er det vel sånn passe?



Og her er saloondøra med nye stolper på plass. Foreløpig er den ubehandlet.




Oppe i 3. etasje: For å få plass til bad ble det største soverommet avdelt. Den gamle døråpningen ble gjort om til en buegang. Her prøver snekkeren buen før den monteres.
Denne buen var ikke spesifisert i anbudet, men de skulle heller ikke ha noe ekstra for arbeidet. Det var en av de tingene de fremhevet som "free extras" når jeg kommenterte ekstrapostene.




Vi har fått nye utvendige vindusposter av marmor. Her er det en kant med en forhøyning som selve vindusrammen står på, så kommer ikke vannet til undersiden av vindusrammen.




Nye skodder til soveromsvinduene. Det var bare det ene vinduet som var utstyrt med skodder, og det vinduet var råttent.




Tetting rundt soveromsdør. Snorkelyder bør holdes på et minimum.
The farther one travels / The less one knows

Katta

Det er ikke kjedelig å følge med ofriis.  :flower:  Det mannen smører på i trappen, det kan ikke være noe \"antiråte\", \"antitermittmiddel\"....... Hmmm, har ikke greie på sånt i det hele tatt, så nå er det sikkert noen som får seg en god latter. Synd dersom han kaster bort tiden på unødvendig arbeid.  :flower:

Anders

Kan love deg at dette slett ikke er kjedelig! Veldig spennende og informativt.
Takk for at du deler med oss.

Annlaug

Så kjekt å se alle detaljene om hvordan det ene rommet etter det andre blomstrer opp. Når man ikke har eget hus i Hellas er det stort å få være med deg på dette. Gleder meg til flere bilder

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...