Logg inn med Facebook eller Google!

Egina 2017

Started by Ole, 16. Aug 17, 21:28:26

Previous topic - Next topic

Ole

I slutten av juni tilbragte vi en uke på Egina. Vi bodde på Miranta i utkanten av byen, et eldre hotell med store rom og hyggelig betjening. Hotellet har et flott basseng som vi stort sett hadde for oss selv.

Ole

Det ble selvsagt mange turer gjennom Egina by både på dagtid og kveldstid. Stripa med tavernaer langs havna er hyggelig, men det er også gatene bak.


Lous

Så var vel Egina også engang hovedstad i Hellas. Sågar den første hovedstad i det frie Hellas. Men øya var ikke stor nok og Athen vokste frem og tok over rollen.

bengalow

Nej du, Lous, det är fel. Den första huvudstaden var Nafplio på Peloponnessos 1829-30...Kung Otto ville emellertid flytta till Aten, som då var en liten skitort med 3000 invånare. Han byggde ett slott och flyttade dit. Aten hade historiska rötter, som han ville komma åt.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Lous

21. Aug 17, 06:43:30 #4 Last Edit: 21. Aug 17, 06:50:01 by Lous
Jeg ble bare fortalt det for mange år siden av en gresk mann. At under oppbygging av Athen var Egina hovedsete for myndighetene i en periode før sete ble flyttet inn til Athen. Det var vel en skrønemaker det da. Du har sikkert helt rett i at Egina ikke var første hovedstad.

Ole

Det ble to turer til den lille øya Moni. Vi tok båt fra Egina by, og overfarten tok ca. 20 min. Her var det stille og rolig og påfuglene vandret rundt blant turistene.

Ole

En dag leide vi bil og vi kjørte bl.a. til Afaia-tempelet ved Agia Marina.

vandrer

Flotte bilder mot et fantastisk blått bakteppe🤗

dagstaalesen@hotmail.com

Fantastisk fine bilder av noen utrulig flotte byggverk.
Dag.

Heidrun

Har sett disse bildene og sett Akropolis med egne øyne. Dog noen år siden sist. Det som slår meg er at det ser ut som at med tiden vil alle disse byggverkene forsvinne fullstendig. Nå banner jeg i kjerka her. men kunne det ikke være mulig å gjennoppbygge byggverkene slik de engang var, og på den måten ta vare på byggene på en annen måte enn man gjør i dag. En ting er å se en ruin, men det hadde vært mye mere interessant å gå inne i et slikt bygg når man faktisk kunne se med egne øyne hvordan byggene var. Men selvsagt må det bygges med moderne måter å bygge på, men alikevel få det til å virke gammelt
Yamas til livet og til

Ole

Det ble en tur til Agia Marina også. Har likte vi oss godt og koste oss på stranda.

Frynse

Quote from: Heidrun on 03. Sep 17, 11:01:33
Har sett disse bildene og sett Akropolis med egne øyne. Dog noen år siden sist. Det som slår meg er at det ser ut som at med tiden vil alle disse byggverkene forsvinne fullstendig. Nå banner jeg i kjerka her. men kunne det ikke være mulig å gjennoppbygge byggverkene slik de engang var, og på den måten ta vare på byggene på en annen måte enn man gjør i dag. En ting er å se en ruin, men det hadde vært mye mere interessant å gå inne i et slikt bygg når man faktisk kunne se med egne øyne hvordan byggene var. Men selvsagt må det bygges med moderne måter å bygge på, men alikevel få det til å virke gammelt

Det finnes en fullskala kopi av Parthenon i Nashville, USA: https://en.wikipedia.org/wiki/Parthenon_(Nashville)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...