Logg inn med Facebook eller Google!

Hvordan er det å bo i Hellas og hvor bor dere?

Started by Lille72, 04. Jun 12, 11:01:18

Previous topic - Next topic

mouche

Har fått en privat melding/mail og svart på denne og håper den har nådd frem?

Her er mitt svar til trådstarter og siden denne ikke inneholder alt for private "ting" så legger jeg den ut i sin helhet og tar gjerne kommentarer/spørsmål rundt dette i den grad jeg kan svare på disse da! ;D

Heisan!

Kreta er en stor øy, og så uendelig mye mere enn CHania og området rundt. Selv ville vi aldri ha hus eller sågar feriere i de "vanlige" turistområdene der som f.eks Platanias osv Men vi er alle forskjellige, og takk for det.

Hvor lett det er for en ti-åring å lære seg gresk har jeg ingen formening om, men gresk er et vanskelig språk.

I vårt område er det ganske mange norske og en del er fastboende, men det er (tidlig) pensjonister stort sett alle sammen og ikke klar over noen norske barn på din datters alder.

Hus i Hellas er vel ofte små sett med norske øyne, og ser stadig nevnt at en stue på 15 kvadratmeter er mere regelen enn unntaket. Ser man på hus som er beregnet som feriebolig og/eller hus for ex-pats så er nok dette noe annerledes. Selv har vi stue/kjøkken/spiseplass i et rom på ca 35 kvadratmeter og det anses som meget stort her. Liver foregår jo for det meste ute og sosial omgang er ute, oftest ute på tavera.

Størrelsen på tomter er veldig avhengig av hvor husene ligger og det er klare regler for hvor store tomtene må være for å bygge et hus. I vårt område kan man bygge to hus med total grunnflate på 200 kvadratmeter hvis tomten er minst 4 mål. For eldre hus/byggetillatelser var det nok annerledes.

Vi har de siste månedene reist en del rundt på Kreta, men kan ikke si vi har sett alt, langt derifra! Vi har valgt en beliggenhet som er både sentral i forhold til større byer og infrastruktur og samtidig landlig og med tilknytning til en levende lokal landsby. Fem minutter å gå. Synes nok at dette er en beliggenhet som vi også ville sett på hvis vi hadde vært i en tilsvarende situasjon som deg.

Farlige dyr? Nei, vet ikke om noen. Tre typer ormer/slanger hvorav to er helt ufarlige og en som en huggorm hjemme. Skorpioner farlige som vepsestikk eller noe sånn. Føles veldig trygt og vi beveger oss over alt uten frykt.

Har fulgt godt med på situasjoner som har oppstått med tanke på hjelp av lege, tannlege osv og er veldig positivt overrasket over alle de situasjoner jeg kjenner til. Har nabo som er pensjonert lege, og vennepar som er leger med bolig her og de bekrefter mitt inntrykk. Vår nabo fikk nettop lungebetennelse og ble ordentlig syk og mannens kommentar etter først besøk på legevakt og deretter på sykehuset i Chania var: hadde det bare vært like mye personale på sykehusene hjemme i Sverige!

Plaka er en liten landsby som ligger mellom Chania og Rethymnon, førti minutter med bil fra flyplassen og 25 minutter fra Chania. Får egentlig alt vi trenger i området/landsbyene rundt her så sjelden inne i Chania.

Vi var jo i utgangspunktet skeptiske til så mangt her, men jo mere vi ser, hører og lærer, jo mindre skeptiske er vi selv om ting langt ifra er rosenrødt på noen måte!

Mitt råd vil uansett være å reise ned og bruke tid på å se deg/dere rundt før dere tar noen avgjørelse. Flytter dere ned så har dere forhåpentligvis bestemt dere for til hvilket område, lei en bolig og så se dere rundt et års tid for å finne en rette boligen eller tomt å bygge på?

Noen raske tanker før bassenget "kaller" nok en gang!


Lille72

Nei....jeg fikk aldri svar, men NÅ fikk jeg det her  ;D
Tusen takk!!
Bare et liiiiiiiiiiite spørsmål; når jeg leter på finn.no etter hus, finnes det jo ikke boliger med større tomt enn max 500m2... Er dette vanlig, eller må man ned og til en lokal megler...? Jeg vil jo ha stoooooooooooooor tomt...hehe....og rett opp i fjellene..ut på tur, aldri sur...og sånn...;-) Det er jo såpass små avstander hit og dit, uansett ;-) (virker det som for meg, da...men, så sitter jeg i Norge og ser på bilder....og det er høyst antagelig at det er helt annerledes når man kommer ned).

Kristian

Kan nok lønne seg å sjekke greske eiendomssider, fant denne tilfeldig
http://www.ktimatoemporiki.gr/index.php
Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

Jeg tror det er viktig å reise ned og finne ut hvor, hvilket område (øy eller fastland) osv hvor du ønsker å bo og deretter finne det huset som er det rette for deg/dere. Med tanke på barn er det viktig å ha dette i bakhodet slik at hun kan få etablert et sosialt nettverk og det betinger vel en viss nærhet til by, skole, aktiviteter osv.
Å finne en eiendom med stor nok tomt for en liten familie med noen hunder er i seg selv ikke vanskelig.
De fleste valg her i livet består av noen komprmisser og da må man gjøre noen klare prioriteringer på forhånd!

IngeS

Quote from: Kristian on 08. Jul 12, 18:11:02
Kan nok lønne seg å sjekke greske eiendomssider, fant denne tilfeldig
http://www.ktimatoemporiki.gr/index.php


Antivirusprogrammet mitt slo ut på tre virus i denne linken
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Kristian

Ja det gjorde den hos meg også da jeg gikk inn på nytt nå, vet egentlig ikke hva det var, men burde ikke skje. Hadde den liggebnde oppe.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Lille72

 :) Da drar vi ned i september..............men, jeg aaaaaner ikke hvor vi skal bo... Noen tips?  Jeg må jo besøke det eiendomskontoret du nevnte, Mouche....så, jeg kunne tenke meg Plaka....men, det ser ikke ut til å være noen som har det...Skal sjekke litt til... Gleder meg til å se....Skal gjøre en del skolesøk før vi drar, men ingen svarer jo...for de har sommerferie... ::) men.....;-) vi får sett...og kjørt rundt....Kanskje det åpenbarer seg ett sted jeg bare MÅÅÅ bo....;-) Gleder meg!!

mouche

Hvis du tar kontakt med Melina på bicorna.com (lite familiedrevet hotell i Plaka) og hilser fra meg så kan jeg i allefall garantere deg at du blir tatt godt vare på! Du har jo mitt virkelige navn så bruk dethvis/ når du kontakter henne. Ligger et eiendomsmeglerkontor i Plaka rett ved torget hvor alle tavernaene ligger uten at jeg kjenner disse.

Lille72

Takk ;-)
Hvor langt er det å kjøre fra Chania og til Plaka? Eller for å spørre litt annerledes...Hvor er det lurest å fly...? Heraklion eller Chania? Og så leie bil, tenkte jeg....om det ikke er busser som går.... 8)

mouche

Flyplassen i Chania er mye nærmere Plaka enn flyplassen i Heraklion. Avstand til Plaka er 35 kilometer og tid 40 minutter. Det er kortere til byen Chania enn til flyplassen så inn dit bruker du 20/25 minutter fra Plaka. Hvis du vil kan jeg sende deg på mail en enkel veibeskrivelse fra flyplassen til Plaka.

Ikke så lett å basere seg på busser og siden du allikevel skal rundt og bli kjent vil jeg uansett anbefale deg å leie en bil. Taxi fra flyplassen til Plaka er på rundt 50 euro så taxi tur/retur flyplassen er jo allerede et godt "bidrag" til billeie? Mange leiebilfirmaer å velge mellom og greit organisert på flyplassen som er liten og oversiktlig. Synes selv at det er helt kurant å kjøre bil på Kreta og ikke opplevd noe ubehag eller ubehagelige opplevelser med dette og har kjørt rundt 5000 kilometer på øya siste året.

Det finnes en del busser og disse er moderne og etter det jeg hører nokså presise, men noe begrenset tilbud. 

ElleNida

Hei mouche på Plaka,
hvor varmt er det egentlig hos deg nå? Har du en liten bris å kjøle deg på, eller sitter du i skyggen? 8)
meteo.gr varsler +/- 30 gr i Chania nå, men stemmer det?
Her hjemme på Østlandet  er det +/- 20 gr og stadige regnbyger.
Ikke fritt for at vi lengter etter varmere strøk, men ikke for varme. ;)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...