Logg inn med Facebook eller Google!

Lite Kalymnosprat

Started by Riitta, 18. Jan 08, 21:17:40

Previous topic - Next topic

polyanna

Akkurat NÅ - program om Kalymnos på Travel channel. Herlig!

polyanna

Quote from: \"Ποππι\"... I fjor sommer gikk vi fra Myrties til Emborios og var med båten til Theofilis ....

Gikk du langs veien? Jeg prøvde meg på det, men ga opp. Heavy trafikk.
Så ble det buss i stedet. Det var trolig sønnen til Thefilis jeg haiket med tilbake. -  Hadde tenkt å skippe Kalymnos for en stund. Sist vår ble det en annen øy. Men nå rykker det veldig i K-foten. En underbar egotrip å få reise dit alene i et hektisk liv. Som å trykke på \'delete\' og la verden seile sin egen sjø.

Det høres ut som om du bor på Zorba. Tavernaen er min absolutte favoritt. Selv om man får utmerket mat også andre steder, på Rita\'s eksempelvis. Det er noe særegent med dette distriktet, service og vennlighet følger med, uten at man kjenner seg \'invadert\'. Fruens hjemmelagede kjøttboller på Zorba\'s er noe av det beste som finnes. Dessuten, der kan man få komponere sin egen rett. Og når man er kun en og ikke overkommer diverse retter, er det herlig. Men bo der, nei, det har jeg ikke prøvd. Båtturen frem og tilbake er min \'dry martini\'.

Gleder meg til å å se også dine bilder. Og kanskje høre litt om hvordan verden er der når det ikke er sommer?

Riitta

Det är Teofilis son som har kört båten i många år. Han själv har följt med också, men har hört att han är nu så gammal och trött så han orkar inte med att åka längre, utan bor hos en annan son på Kalymnos.

Får se hur det är med den saken. Man hör så mycket,men vet ju inte alltid om det stämmer :cyclopsani:
Han har i allafall många söner och alla ser likadarna ut :bom:
En av dom,Nicos känner vi lite bättre :bom:

Riitta

Riitta

På väg till Emborios för några år sedan :bom:



Riitta

Poppi

Vi er øyloffere men må som regel innom Kalymnos/Telendos i løpet av ferien. Noen ganger bor vi gjerne noen netter i Pothia og leier av Ipapanthi (Greek house) før vi drar til Telendos og Zorba. Det er også familien på Zorbas som vi besøkte da vi feira jul/nyttår på Kalymnos/Telendos for to år siden.

Vi kjenner Theofilis godt fordi han daglig spiste middag på Zorbas om sommeren. Theofilis bor etter ulykken/lungebetennelsen i fjor vinter sammen med kona si og flere ugifte barn i Argos. Sønnene tok han med til Emborios nesten daglig i fjor sommer slik at han fikk være i båten og han virket i fin form. Han satt i båten da jeg kom og spratt opp for å hjelpe meg ombord. Jeg kjenner bare den sønnen som bor på Telendos med familien, har vært noen seine kvelder sammen med dem på Zorbas!

Vi har også bodd i Melisahas i et gammelt hus som vi har lånt av noen venner på Kalmynos. De bruker huset til sommerhus. Hvor bruker dere å bo?  :flower:

Ps. PCen er ventet hjem ved månedskiftet! :computer:

polyanna

Er det meg du spør, mon tro - om hvor jeg bor? I så all, har bodd ulike steder.

En gang på Fotini i Myrties, veldig ok sted, kanskje litt urolig ut mot natten pga restauranten. Men absolutt bra! Continental i Massouri er en favoritt, har vært det i hvert fall. Ekstremt imøtekommende hotellvert. Han satt oppe og ventet på meg når jeg kom sent (voksen dame dette her, var litt overrasket). \'It is my job, madame, to wait for you.\' Sa han. Stille sted og fantastisk utsikt. Jeg likte så godt spaserturen innover om morgenen. Og ikke minst hjemover mot natten. Bare en gang var det ubehagelig - snydens full engelskmann i en mørk sving.

Men disse ukjente kafemenneskene jeg passerte sent på kvelden sa \'der er hun, hun med sekken, nå skal hun hjem\'. Selv om de var helt fremmede, fulgte de med. Akkurat så lite og så trygt er Myrties og Massouri.

Der er så mange steder man kan bo. Babi\'s tror jeg er ok. Og definitivt Nefeli og Themis. Kanskje Nefeli neste gang, hagen/baren er jo overveldende vakker.

polyanna

Og skal man velge/dømme etter antall kakkerlakker - Fotini har INGEN såvidt jeg kunne se.

Riitta

Vi har bott i Myrsina två gånger, för länge sedan. Hos Babis också förstås och dom senaste 4-5 gångerna på Nefeli :bom:
Hos Themis brukar vi äta flera gånger och njuta av den fina solnedgången därifrån :bom: Känner till familjen bra :bom:

Måste bara berätta en liten händelse nu när vi pratar om trygghet.
Vår dotter har ju pckså varit mycket på Kalymnos och var med om följande i början av 90-talet.
Hon skulle hem till hotellet på kvällen och då kom det en full turist (engelsman) och försökte släpa henne med sig. Hon kämpade emot och precis då kom en kalymnoskille med en moped. Stannade den och gubben fick sig en ordentlig smäll och hon kunde tryggt ta sig hem :bom:
Hon kände inte till killen,eller han henne,men kom till hjälp i allafall :bom:

Riitta

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....