Logg inn med Facebook eller Google!

Reiserbev fra Samos

Started by Sunnaelskersol, 08. Jul 11, 19:46:24

Previous topic - Next topic

Sunnaelskersol

(Skrevet 7.juli).
Vi ankom Samos igår, og har begynt å bli kjent med denne vakre øya. Det første vi la merke til når Samos kom til syne fra flyvinduet var at det var utrolig mange fjell på denne øya. Rett før vi skulle lande så vi også en flokk med delfiner i vannet. De var et stykke fra land, og flyet fløy så lavt at vi kunne se at de hoppet i vannet.

I dag møtte jeg og familien min Inge, min hellas-forum venn. Han ga oss en spennende og informativ byvandring. Hvor undertegnende blant annet fikk prøve Pytagoras sin spesialdesigna kopp, laget for ungdommen som Pytagoras syns var utakknemlige og grådige. Jeg røper ikke det morsomme med denne koppen, men anbefaler alle som tar turen hit å kjøpe den. Det er en morsom suvenir eller gave!

Inge har vi siden møtt flere ganger i dag og han har alltid noe spennende å fortelle om øya. Vi likte ikke strendene nærmest hotellet vårt så godt, så vi vandret heller langs strendene og i det fjerne kunne vi skimte en laaaaaaang strand. Veibeskrivelsen er ca. sånn her: følg hovedgata i 5-10 minutter og gå ned en av stiene over en slags slette med siv.  Da vil du raskt komme  til en flott strand. (Den kan være vanskelig å finne, så spør deg fram!) I den ene enden er det to små viker hvor man har en liten strand for seg selv med et lite antall andre.  Det er imidlertid ingen strandstoler der. Du har også den delen av stranden hvor vi liker oss best. Her er det stolutleie og ikke altfor mange stoler. Et stykke uten stoler følger før du kommer til den mer ungdommelige delen av stranden med relativit slitsom musikk og en ekstremt dyr strandrestaurant! Lite gresk og sjarmerende. Prisene på mat på denne restauranten er opp til dobbelt så høye som prisene i sentrum.

Nå sitter jeg på hotellrommet og skriver dette mens jeg venter på reisefølget mitt. Vi skal ut å spise på en av restaurantene Inge anbefalte oss i dag. Vi skal prøve noe som heter "Chicken Country Style". Kylling innbakt i en slags deig. Det blir spennende. Temperaturen har vært godt over 30 grader i dag. Godt og varmt, med andre ord. Det skal visstnok blir varmere de neste dagene.

Ps: mottoet her på Samos er "don´t worry". Det har vi hørt flere ganger i dag, og det stemmer godt til grekerne her. De bekymrer seg lite og vi blir godt tatt i mot overalt hvor vi går.

Forsettelse følger en av de neste dagene  :grin:
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Tzasiki

Takk for reisebrev, høres helt topp ut!. Har selv feriert 2 uker på Samos for en del år siden, med bosted i Pythagorion. Ønsker deg en fortsatt flott ferie!!.  Venter på mer....

kaka

Koselig å lese S! Artig når jeg kan \"følge dere\" på vei mot strand bl.a.

Nyt ferien fortsatt!
KariK

Annlaug

Høres ut som dere har det herlig Godt og varmt og i skikkelig hellasmodus. Siga, siga (sakte ,sakte) Så kjekt at dere har møtt Inge. Hils ham og si at jeg setter stor pris på bildene hans hver dag. Nyt ferien og samle masse varme og minner

Sunnaelskersol

Skrevet 8.7

Det er visst ikke bare vi som slikker varme her på Samos. Dagen i dag har vi også bare brukt til bading og soling på stranden rett utenfor Pythagorion. Etter en hard vinter og en vår med mange arbeidsoppgaver og eksamener har vi virkelig trengt å lade batteriene igjen. Etter praten med Inge i går og lesing på nettet har vi forstått at det er en del øgler og slanger her på øya. Dette kan jeg bekrefte. I dag har gutta i reisefølget vært mer i området rundt stranden enn på stranden på jakt etter disse skapningene. Resultatet etter dagen i dag er: over 10 øgler, de skifter farge etter sinnsstemningen (vi så både grønnlige, svarte, grålige og gulaktige øgler), 3 firfirsler, 1 slangeskinn (av fargen svart. Svarte slanger = svært giftige her på Samos) og en grønn slange på rundt 1.20 cm. Den som leter, han finner.  Gutta har vært helt i hundre og hjem kan vi ta med oss mange flotte bilder av disse reptilene. Det skal visstnok være mange rødliste-arter her på Samos blant reptilene. Den øglen som det er så mye av på stranden er visst på denne etter hva jeg har lest.

Vi dykker også mye og har anskaffet oss et rimelig undervannskamera fra fujifilm før vi dro. Dette fungerer veldig bra både under og over vann, og vi har tatt mange morsomme bilder. Etter som varmen stadig stiger er det viktig å få avkjølt seg. Da er det fint å kunne bruke tiden på for eksempel å ta bilder. Badingen blir mye morsommere og vi kan forevige livet under vann også.

I morgen skal vi leie bil. Da skal vi reise rundt til ulike landsbyer og strender. I Iraklion har vi hørt at det skal være skillpadder i en elv, så disse skal vi reise å se på. Vi har også tenkt å besøke noen ulike kirker og landsbyer. Vi får se hvor mye vi rekker. Her skal vi ikke stresse, det har vi lagt fra oss hjemme!

Vi spiste på restauranten 4 seasons i kveld. Denne fikk vi anbefalt både på hotellet og av Inge. Hele familien bestilte italiensk pizza og til regningen fikk vi to iskuler med sjokolade saus. Denne restauranten anbefaler vi.

Jeg irriterer meg over noe jeg opplevde på både Kreta, Chios og også her på Samos - selgere. De går rundt til hvert enkelt bord, legger fra seg noen varer, går en runde og kommer tilbake i håp om å ha solgt oss en vare. Jeg syns det både er vanskelig og uhøfelig og skjønner ikke helt hvordan de kan tjene noe særlig på den aktiviteten. Det samme gjelder selgere på stranden, her går det i solbriller, henna-tatoveringer og massasje. Vi rister bare fint på hodet og sier no thank you, men skulle virkelig ønske vi hadde slippet.
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

kaka

Dette hørtes spennede ut, S, - alle disse øglene. Jeg håper virkelig vi får se litt av\" fangsten\" etterhvert, her inne. Jeg så bare èn på en tur mot klosteret. De er jo så fascinerende. (Svarte slanger kan jeg gjerne unngå )

Det virker som varmen har tatt skikkelig tak.

Nyt ferien fortsatt, men hyppige avkjølinger.
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....