Logg inn med Facebook eller Google!

Boka \'Øya\' om leprakolonien Spinalonga blir gresk TV serie.

Started by Liv, 01. Feb 10, 19:49:47

Previous topic - Next topic

Liv

Quote from: \"polyanna\"........ men klarer en gresk produsent å få til dette med en hel serie bygget over boken er det strålende.
 


Ikke for å være vrang,men jeg skjønner ikke hva du mener her. At en greker ikke skulle klare å produsere en hel serie?! At en gresk produsent ikke skulle klare å få til en serie om bokas handling, i forhold til andre?!

Liv

Quote from: \"bengalow\"Det hette \"Mosaik\". Bl.a. var Alexandra Pascalidou programledare, i sina unga år. Vi såg ALLTID på det!


Mosaik selvfølgelig :bounce:
Var så irriterende å ikke komme på navnet
Takk skal du ha Bengalow.  :flower:

Programmet var et must!  :-)

polyanna

Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"polyanna\"........ men klarer en gresk produsent å få til dette med en hel serie bygget over boken er det strålende.
 


Ikke for å være vrang,men jeg skjønner ikke hva du mener her. At en greker ikke skulle klare å produsere en hel serie?! At en gresk produsent ikke skulle klare å få til en serie om bokas handling, i forhold til andre?!

Å lage en serie av en kjempepoulær bok er ikke lett. Enten det er greske produsenter eller andre. Klarer i dette tilfelle grekere det, synes jeg det er strålende. Bare positivt ment. Ingen klør her! Ingen verbal krig. Ikke nødvendig å gå i forsvar - dette er på et mer overodnet og reflektert nivå, og har ingenting med greker versus andre å gjøre.

filhellener

Quote from: \"polyanna\"Leste derfor også  boken hennes om Cuba, kanskje enda lettere innen samme sjanger. Enkel måte å få med seg historikk på, uten å gå til mer omfattende seriøs litteratur. !

Ukjent for meg at Victoria Hislop har skrevet en bok om Cuba ..., men jeg har nylig lest \"Hjemkomsten\" fra Spania/Granada.
Siden Øya var hennes først og hjemkomsten hennes andre, tenker du kanskje på \"Drømmehjerte\" av Samartin ? - der er handlingen fra Cuba  :icon_smile:
Kari

filhellener

Quote from: \"bengalow\"Filhellener: Serien hette just \"Anastasia\"......
Här kan du se en \"snutt\" på 5 minuter från serien....

http://www.greektube.org/content/view/67385/2/

 Takk  :iconbiggrin: - jeg gleder meg til å se de 5 minuttene  :flower:
Kari

filhellener

Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"bengalow\"Det hette \"Mosaik\". Bl.a. var Alexandra Pascalidou programledare, i sina unga år. Vi såg ALLTID på det!

Mosaik selvfølgelig :bounce:
Var så irriterende å ikke komme på navnet
Takk skal du ha Bengalow.  :flower:

Programmet var et must!  :-)

D e t programmet fikk jeg ikke med meg, dessverre !
Kari

polyanna

Quote from: \"filhellener\"
Quote from: \"polyanna\"Leste derfor også  boken hennes om Cuba, kanskje enda lettere innen samme sjanger. Enkel måte å få med seg historikk på, uten å gå til mer omfattende seriøs litteratur. !

Ukjent for meg at Victoria Hislop har skrevet en bok om Cuba ..., men jeg har nylig lest \"Hjemkomsten\" fra Spania/Granada.
Siden Øya var hennes først og hjemkomsten hennes andre, tenker du kanskje på \"Drømmehjerte\" av Samartin ? - der er handlingen fra Cuba  :icon_smile:

Jamen selvfølgelig kan dette stemme - jeg har sikkert tatt feil  og du har sikkert rett - de er bare i så fall så veldig like!.

Liv

Quote from: \"polyanna\"
Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"polyanna\"........ men klarer en gresk produsent å få til dette med en hel serie bygget over boken er det strålende.
 


Ikke for å være vrang,men jeg skjønner ikke hva du mener her. At en greker ikke skulle klare å produsere en hel serie?! At en gresk produsent ikke skulle klare å få til en serie om bokas handling, i forhold til andre?!

Å lage en serie av en kjempepoulær bok er ikke lett. Enten det er greske produsenter eller andre. Klarer i dette tilfelle grekere det, synes jeg det er strålende. Bare positivt ment. Ingen klør her! Ingen verbal krig. Ikke nødvendig å gå i forsvar - dette er på et mer overodnet og reflektert nivå, og har ingenting med greker versus andre å gjøre.

Takk for oppklaringen. Da er vi helt enige. Jeg er ikke i forsvar hvis du mente meg. Jeg rett og slett forstod deg ikke, og lurte på om jeg kunne tolke deg feil med at i hverfall kunne ikke en greker....versus andre innlegg i tråden her at engelskmenn kunne gjort det bedre.

Ja,utfordingen er stor i forhold til den populariteten boka har fått. Spennende å se det ferdige resultat en gang.....

Epicuristen

\"Smak kan diskuteres men ikke forenes\" og \"smaken er som baken, den er delt\". Nå vet ikke jeg når denne Anastasia ble laget, men den ser ut til å være arketypen på det jeg mener med Gresk TV-Drama. Her er alt like dramatisk, selv det å spørre om klokka er ingen hverdagslig ting, virker det som. Jeg kjenner i alle fall INGEN grekere som snakker like konstant oppkava, frenetisk og intenst som det disse rollefigurene gjør. I så tilfelle tror jeg jeg hadde redusert kontakten med vedkommende til minimum! Ergo blir ikke handlingen og karrakterene troverdige for meg.

På den annen side; Trenger historien eller underholdningen å være troverdig for å være god? Langt derifra! Jeg er norlenning av opprinnelse og overbevisning, og der vokste jeg opp i en rik fortellertradisjon. Ett velkjent begrep innen denne tradisjonen var \"D va jævli gått løgen!\" (Det var da utrolig bra løyet! :wink:) Altså; Historien i seg selv kunne være vanvittig bra den, men du skulle være passe teit for å tro på den! Så at greske tv-serier kan være, for meg, god underholdning, javisst, men troverdig? Skjelden!

Og det er her jeg mener at storslotte eposer, med en handling man skal kunne tro på, og karrakterer man ikke bare ser, men også forstår, så takker jeg meg til engelsk drama, selv om den kanskje aller beste for meg er dansk; Matador, som viser at andre også kan slå engelskmennene så det synger etter.

Men at grekerne kan lage film? Ja derom hersker liten tvil! :grin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Epicuristen

Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Liv\"
Quote from: \"Tjorven\"Vi skrev visst samtidig, Liv, vi er nok flere som tenker i samme baner her ;)

Er nok det :cheers:

Jeg skulle ønske at flere oppdager det mangfoldige landet Hellas er. ...på godt og vondt.... enn bare sol og strand . ;-)
.........og barer

.....ja, ikke sant ;-)

Å du verden! Her kunne jeg lett ha senket meg ned på deres nivå og bedt dere om slite dere løs fra TV-skjemen og komme dere ut litt! Men skal jeg gjøre det? Nope! Det skal jeg holde meg for god til! :wink:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Thera

I går så jeg en ganske lang trailer på TV for serien.. Den starter i oktober. Så bra ut, håper jeg får sett litt før jeg drar til Norge igjen..
..Don`t dream your life, live your dreams..

meze


Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...