Logg inn med Facebook eller Google!

Greske mænd og andre mennesker - Lone Spanheimer

Started by Mixelite, 25. Mar 07, 21:23:11

Previous topic - Next topic

kandri

Apropos reiselektyrer med relasjoner til Hellas,
kan anbefales \"Øya\" av Victoria Hislop eller
\"Klokken i Makedonia\" av Knud H. Thomsen.
Hilsen Eleni som har reisefeber da jeg reiser til
Peloponnes om kort tid!! zqr2333222222
Eleni

Tjorven

Hva handler Øya om,Kandri? Er den fra ei spesifikk gresk øy,eller,og i hvilken sjanger? Alltid spennende med nye lese-opplevelser fra Hellas :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Liv

Les innlegget nedenunder som jeg la inn som en egen tråd under \"Kultur\" 2/8-07.

Jeg sakset dette den gangen i sin helhet fra Dagbladet.

 Romanen er fra Kreta    


Victoria Hislop \"The Island\"

Postet av: igylseth, 01. august 2007 kl. 20:47 (i Dagbladet)

Jeg savner en norsk anmeldelse av denne boken. Hvorfor ingen har funnet den verdig sin tid og kritikk, er for meg et lite mysterium. Victoria Hislops debutroman The Island (på norsk: Øya) er nemlig en svært lesverdig sommerbok.

Alexis reiser til Kreta for å lære om morens fortid og familie, som Sofia har holdt skjult for sin datter. På Kreta treffer hun Fotini, venninnen til Alexis\' grandtante, som deler Sofia og hennes families historie med Alexis. Det er en fortelling hvor sorg, svik, kjærlighet, fordommer og øya Spinalonga står sentralt. Spinalonga var frem til slutten av 1950-tallet koloni for spedalske.

The Island er en sjarmerende fortelling, lettlest og fengende. Hislop viser at hun har gjort grundig research i Kreta og Spinalongas historie, og historien utspilles i en overbevisende verden hvor den greske bygdekulturen, uberørt av den morderne omverden, spiller en viktig rolle.

Dette er den typen fortelling som fortsetter å spinne i bakhodet når man må legge den fra seg for å gjøre andre ting. The Island er ikke en \"viktig\" bok, ei heller er den et litterært mesterverk. Men den er glimrende (sen)sommerlesning .\"

Tjorven

Takk for god info, Anemone. Kanskje noe å drømme seg vekk med  når snøstormen hyler rundt huset,også. Har allerede ønska meg Paradiso til jul,så den gleder jeg meg til. Har fra før av \"Hellas\" av Tove C.Fasting, og hun skriver så godt og morsomt :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Nå har jeg sendt Mix\' bok videre til Camillchen. Kos deg med boka, Camilla.  :-)

Jeg må si at det var ei interessant bok, særlig siden jeg var på Patmos i sommer og har sett de fleste stedene som hun beskriver. Min niese ble kjent med Lone da hun var på Patmos i 1993.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mixelite

Håper du kom på noen kloke ord Svein ;-) Kos deg med boken kamilla :)

Har vi en egen tråd om klokken i Makedonia som ble nevnt lenger oppe? iallfall leste jeg den i høst og kan bare slutte meg til lovprisningene!

Svein~B

Quote from: \"Mixelite\"Håper du kom på noen kloke ord Svein ;-)

Om det var kloke ord vet jeg ikke, men jeg skrev da noen ord.  :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

ouzolina

Jeg var så heldig at være på Patmos slut september. Jeg kom også forbi Lones taverna. Her er et par billeder:



Skopelit på deltid

Magnolia

Quote from: \"ouzolina\"Jeg var så heldig at være på Patmos slut september. Jeg kom også forbi Lones taverna. Her er et par billeder:

/quote]

Dette var interessant. Når en leser, danner en seg alltid bilder av hvordan det ser ut der. Kan ikke si bildene stemte helt med mine fantasier, men det var moro å se hvordan det egentlig er.
Flotte bilder.  :iconbiggrin:
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Athina

Det begynner å bli en stund siden jeg leste boka, så jeg husker ikke helt hvordan jeg forestilte meg tavernaen, men moro å se den \"på ordentlig\" var det iallefall, ouzolina :iconbiggrin:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Svein~B

Jeg prøver å poste et bilde av Lones taverna, jeg også. Det blir spennende, for det er første gang jeg poster bilder i forumet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mixelite

Å! Det er enda nydeligere enn jeg forestilte meg da jeg leste boken! Er hun der selv ennå?

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....