Logg inn med Facebook eller Google!

Kostas taverna \"Under the tree\"!!!

Started by ROLLE, 08. Mar 07, 17:31:33

Previous topic - Next topic

ROLLE

Till allas vår glädje, fick jag nyss ett samtal från Piles av en bybo !!! Med budskapet om Kostas taverna, hon hade frågat honom om han tänkt öppna för säsongen, och fick ett jakande svar av honom personligen, när han gör det sade han ej exakt, men troligen i början av maj ??? Förra hösten stängde han på grund av orsker som bara varit en gissning bland hans många gäster och ortsbor. Det skedde just före valet ?  det spekulerades en hel del om orsaken ????Jag är i vart fall glad över att få sitta under hans träd och spisa av de bästa luncher som går att fås på Karpathos, för dem som ej varit där kan jag rekomendera en heldags utflykt med bad,mat och vila på en skuggig badstrand, under träden som finns på en \"gratis solstol\" till bruset av medelhavets vågor. Det känns som man redan vore där ????? Men det är ej så långt tills jag finns på plats !!!

Mikke

Yes, som Rolle så inlevelsefullt skriver, Taverna Under The Trees är en oas på den ngt karga,karpathiska  västkusten. Man sitter verkligen under ett stort träd i en brant sluttning, där det finns små terasser med bord.Nedanför denna \"goda cigarr\", så finns en fin strand med en sötvattenskälla, där man kan skölja av sig saltet efter doppet. Grannön Kassos (ca 50 kvkm-1000pers)reser sig(600m) imponerande sydväst om Karpathos.
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Riitta

Härligt att han öppnar igen :smile: Vi älskade stället. Barnbarnet och kompisen ville åka dit varje dag när vi hyrde bil :smile: Där var så härliga vågor så dom härjade runt i timmar och så fanns det en snäll hund och klappa på också :smile:
Vi vuxna tyckte att maten var SÅ god :razz:  :razz:  Och hur billig som helst :eek: Kostas stod där ute och grillade sina rätter :razz:
Hoppas verkligen att kunna besöka stället många gånger till :smile:
Här får ni lite bildbevis:











Riitta

ROLLE

Undrar när har du lyckats fotografera stället med så litet gäster, fast det är ju sant att du behöver bil eller moppe för att ta sig dit. Men intrycket man får av platsen är bra, då det är tomt ?Kostas tomat,zuccini och annan grönsaksodling syns på bilden om man riktigt anstränger sig att kolla !!!

Riitta

Det var på förmiddagen när ungarna skulle bada först :smile: Sedan var det fullt med folk :smile:

Riitta

Ivi

Härligt, härligt! Vi var för sent ute i höstas, då de hade stängt  :sad:  Men jag hoppas verkligen att de har hunnit öppna till 20/5 då vi förhoppningsvis är på Karpathos igen :smile: Tydligen så ska man bara inte missa detta ställe, som så många har berättat om!

Ivi

ROLLE

Orsaken varför Kostas stängde var hans \"kök\" som du kan se på bilden, inte så mycket grillningen utan kylskåpens placering !!!!????? Som tur så förstod han var \"skon klämde\" och stängde självmant, och inte blev stängd av \"myndigheten\". I annatfall skulle han ej säkert ha öppnat i år, utan möjligen av en ny \"krögare\".  Jag vill poängtera, dethär skedde före valet ???Och myndigheten var polis ? Ingen hälsovårdsmyndighet. Min peronliga åsikt var och är att \"Under the tree\"  måste ha tärt på kundunderlaget hos de närliggande tavernorna, då främst Finikis liknande grillare, som tog tillfälle i akt och bad \"politisk\" hjälp i skepnad av polis, som inget har att göra med \"tavernorna\". Som tur var fick sagan ett gott slut. Precis som i \"Sagan om rödluvan och den stora stygga vargen\" ????Här gestaltas rödluvan av Kostas, som var smartare än vargen ????och vargen av.......???? den gåtan får ni själv lösa.

Margrethe

Jeg er faktisk glad for at myndighetene holder et øye med restaurantene, jeg! Syns det er betryggende at det stilles visse krav til kjøkkenstandard, hygiene osv. Jeg har vært på Under the trees selv, og det var et fantastisk sted. Men kjøkkenet var forholdsvis primitivt. Dersom ingen holdt litt kontroll, hvordan skulle det blitt da?? :shock:  Det der gjør de for turistenes skyld. Slik at folk får lyst til å komme tilbake. Slike ting MÅ være i orden. At det skjedde akkurat i forbindelse med valg-tiden, tror jeg ikke hadde noe å si. Det er sånt som blir sagt for å finne unnskyldninger, spre antagelser og rykter, istedenfor bare å utbedre feilen.
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

Mixelite

Det er vel ikke uvanlig at all aktivitet blir trappet opp i forkant av et valg, så det er vel ikke utenkelig at de også ville skjerpe inn på kontrollen av tavernaene. Alt for å vise at de gjør jobben sin.. ?

woldli

Takket være at vi hadde leiebil i en uke (av to) på Karpathos i fjor sommer, var jeg så heldig å spise lunsj på fantastiske Under the Trees tre dager. Det er med hånden på hjertet noen av de beste måltidene jeg har hatt i Hellas, og samboeren min drømmer enda om blant annet denne greske salaten. Mums!  :grin:
-Linda

Mikke

...den ngt mindre dramatiska  versionen jag hört var att gropen/hålan för fekalier(skit)från toaletterna läckte och  hotade att kontaminera färskvattenskällan som ligger nedanför tavernan.
Med tanke på hur saker och ting ordnas i Grekland(med vissa undantag), så verkar det sannolikt att gropen/hålan inte cementerades/tätades när den grävdes, utan att den  så småningom började läcka med känt resultat.....
Nå, det är min teori, och den behöver naturligtvis inte vara den riktiga, huvvesaken är att TUT(taverna under the trees)fortsatt fungerer.... :D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

ROLLE

Mikke ! Som du säkert själv känner till skulle hela ön(inte bara Kpatos) stängas, på grund av den orsak du nämner, orsakerna är säkert flera, enär avundsjukan som florerar finns, ochså där !! Det finns ingen hälsovårdsmyndighet där överhuvudtaget, men de hade besök av EN på våren ? Och då befattade sig inte denna grupp med de verkliga problemen vilket är förståeligt före turistsäsongen, av den ovannämda orsaken bla.granskades restaurangerna och tavernorna  selektivt, beroende på vems krogen var ?(hur skulle hälsogruppen annars hitta i alla skrymslen och vrår utan eskort, och det fick de av komunen, och komunen är...) Men dehär är ju en intern grej som de försöker lösa på ett grekiskt sätt, som enligt erfarenhet förblir olöst, och detta har också spekulativa orsaker. Så länge som allt funkar någonlunda bra stör det ej oss turister, de är ju endast \"inte som \"HEMMA\", därför finns vi på plats år efter år, det är för mej \"intressant\" att skrapa lite grann på den pittoreska ytan, och det hindrar ej mej att hata allt som ändras \"till det bättre\"med åren.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...