Logg inn med Facebook eller Google!

Pothea i mitt hjärta

Started by Riitta, 27. Aug 08, 13:56:48

Previous topic - Next topic

Riitta

Den lilla vackra och kaotiska lilla staden Pothea på Kalymnos har en speciell plats i mitt hjärta :bom:  När jag för första gången närmade mig staden med båt från Kos, så såg jag den vackraste vyn jag någonsin sett från ett båtdäck :bom:
Det härliga ljuset som staden hade där den klättrade uppför branterna, nästan som en anfiteater.
Fortfarande slår hjärtat några extravolter när jag närmar mig staden från havet.
Trafiken är ju kapitel för sig,men det hör liksom till, så jag störs inte av det :cyclopsani:
Här kommer några bilder från min fotorunda. Dom gör ju inte rättvisa åt staden, men hoppas ni får en liten inblick i staden i allafall :bom:


















Riitta

Liv

Flotte bilder Riitta. :-)

Magnolia

Herlige bilder. Det er så moro å se bilder fra alle drømmestedene i Hellas.
Jeg forstår godt at du trives der. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Ole

Nydelig Riitta! Det er ikke ofte vi ser bilder fra Pothia (annet enn oversiktsbilder). Byen ser meget vakker ut! Men er den liten? Jeg trodde den var ganske stor jeg. Vet du hvor mange som bor der?

Riitta

Tack för alla snälla kommentarer :bom:
Det bor ca 10.000 människor där. Det är ju enda staden på ön.
Till ytan tycker jag inte att jag upplever den som stor,men husen ligger ju tätt intill varandra :bom:

Riitta

bengalow

Vi gick till fots från Myrties till Pothea, och jag kan garantera att den är låååång, staden. Det tog säkert ½ timme från första husen tills vi var nere vid hamnen.
Vi var där i bara ett enda ärende. Vi(jag) hade fått en melodi i huvudet som jag inte kunde släppa. I musikaffären vid kyrkan gick vi in och frågade om något som vi hörde i sången: \"Tik, tak...\". Nä, det kände mannen i butiken inte alls igen - kanske pga av min falska röst. \"-Well, jag ringer upp min fru, hon är i andra butiken!\" sa han ock så fick vi sjunga i telefonen. Och tamejtusan, damen visste precis, sa till sin man att plocka ner den skivan som står där uppe till vänster på fjärde hyllan, ca 30 cm från väggen. Och sålunda fick vi fatt i Babis Tsertos \"Tik, tik, tikke, tikke, tak...\". (Det är hjärtat som slår, när han set ett speciellt frumtimmer!!)
I annat fall så kan jag inte säga att Pothea tilltalade oss speciellt mycket, men har man mött en grekisk stad för första gången, så är det alltid något speciellt med den - hemmavid så att säga!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

JohnS

Takk for bildene Riitta...   Vi var av dem som falt fullstendig for Pothea da vi var der i juni, og bildene vekket mange gode minner.   :bom:
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Riitta

Det var länge sedan det hände något här på Kalymnostråden :cyclopsani:
Lägger in lite fler bilder från Pothea :bom:









Riitta

Poppi

Fine bilder Riitta!
Her er et julebilde fra Pothia jula 2005

Riitta

Fint med julpynt :bom:  Det skulle vara trevligt och komma dit annan tid än turistsesongen. Får hoppas att man håller sig frisk och levande fram till pensionen. Då kanske man kan tänka på saken :bom:

Riitta

Poppi

Tenker på det samme som deg, dersom vi skulle få muligheten til å bosette oss i Hellas, er det Kalymnos som står øverst på lista. (Deretter Ermopoli på Syros).

Første gangen vi kom til Pothia bodde vi i en takleilighet med utsikt til havna. Bildet er scannet

Poppi

Quote from: \"bengalow\"Vi gick till fots från Myrties till Pothea, och jag kan garantera att den är låååång, staden. Det tog säkert ½ timme från första husen tills vi var nere vid hamnen.
Vi var där i bara ett enda ärende. Vi(jag) hade fått en melodi i huvudet som jag inte kunde släppa. I musikaffären vid kyrkan gick vi in och frågade om något som vi hörde i sången: \"Tik, tak...\". Nä, det kände mannen i butiken inte alls igen - kanske pga av min falska röst. \"-Well, jag ringer upp min fru, hon är i andra butiken!\" sa han ock så fick vi sjunga i  ner den skivan som står där uppe till vänster på fjärde hyllan, ca 30 cm från väggen. Och sålunda fick vi fatt i Babis Tsertos \"Tik, tik, tikke, tikke, tak...\". (Det är hjärtat som slår, när han set ett speciellt frumtimmer!!)
I annat fall så kan jag inte säga att Pothea tilltalade oss speciellt mycket, men har man mött en grekisk stad för första gången, så är det alltid något speciellt med den - hemmavid så att säga!

Det er langt å gå ja! Bildet her er tatt fra verandaen vår i Panagia (Chora) julen 2005. Chora og Pothia henger sammen og jeg vet ikke hvor Chora slutter og Pothia begynner.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...