Logg inn med Facebook eller Google!

Cosmocarta - fylle på via nett?

Started by toralfsan, 04. Feb 09, 00:21:28

Previous topic - Next topic

toralfsan

Jeg har en \"gresk\" mobil, dvs. en ekstramobil med gresk kontantkort (Cosmocarta), som jeg bruker når jeg er i Hellas. Den må fylles opp senest hver 13. måned, ellers slettes kontoen. Er det noen andre som har dette og som vet om det går an å bruke nettrefill el.l. ? Jeg har sjekket på http://www.cosmote.gr/ uten å finne info om dette.

Jeg har tatt med et skrapekort fra fjorårets Hellas-tur hjem, og sjekket at det lar seg gjøre å fylle på dette med mobilen i Norge. Men aller helst skulle jeg vært uavhengig av dette (det hender jo at man ikke er i hellas på 13 mnd, selv om det langt fra er ønskelig).

Fint om andre har erfaringer å dele.

marjana

Jeg har også en gresk mobil med kontantkort fra Cosmote. Jeg har aldri prøvd å fylle opp via nettet, men hva om du sjekker FAQ-sidene på nettet, eller evt. sender en e-mail til kundeservice? Kanskje de eventuelt kan sende deg kontantkort i posten hvis det blir nødvendig?
Ellers må du vel eventuelt opprette et fast abonnement, men det lønner seg vel neppe?
Glika i zoi

toralfsan

Jeg har selvfølgelig sjekket opp alt som kan finnes på nettet, og har også et skrapekort fra i fjor som jeg kan bruke når det trengs.

Men det jeg var nysgjerrig på, var om noen hadde funnet et gresk kontant/prepaid-opplegg som har påfylling via nett, som f.eks. Netcom har her hjemme?

marjana

Virker som det er mye mer omstendelig i Hellas med mobiltelefoner, både med abonnement og kontantkort, i forhold til hvilket selskap man har selv, og hva man er villig til å betale for, og hvor mye man ringer, og til fasttelefoner osv. osv.

Det er ingen enkel løsning fant jeg ut, se innlegget mitt angående Cosmote.
Det er en egen tråd om greske kontantkort under \"Praktiske reisetips\".
Glika i zoi

Måne

toralfsan: nei, det har jeg aldri hørt om/sett/sett reklame for, men jeg skal ta meg en tur rundt og spørre de forskjellige operatørene + noen venner når jeg er i Athen til uka. Så får du tilbakemelding da :)

toralfsan

Quote from: \"Måne\"toralfsan: nei, det har jeg aldri hørt om/sett/sett reklame for, men jeg skal ta meg en tur rundt og spørre de forskjellige operatørene + noen venner når jeg er i Athen til uka. Så får du tilbakemelding da :)

Takk, det er sikkert flere enn meg som blir glade for å høre om det er dukket opp noe nytt. Jeg har bare erfaring med Cosmote, mulig f.eks. Vodafone har andre ordninger?

marjana

Jeg ladet opp min greske mobiltelefon i september før jeg dro tilbake til Norge, og det skal da visstnok holde i et år hvis man betaler for minst 3 euro.
Cosmote er overalt i Hellas, og man får jo kjøpt kontantkort i enhver butikk.
Men hvordan får man denne telefonen til å snakke ENGELSK på service? Jeg forstår ikke hva jeg skal gjøre når jeg legger inn tallene for et nytt kort. \"Tast tre\", sier stemmen, men når?
Og hvorfor er det så dyrt å ringe fra Cosmote til Vodafone i Hellas?
Glika i zoi

Marit

Quote from: \"Måne\"toralfsan: nei, det har jeg aldri hørt om/sett/sett reklame for, men jeg skal ta meg en tur rundt og spørre de forskjellige operatørene + noen venner når jeg er i Athen til uka. Så får du tilbakemelding da :)

Hei Måne, fant du ut noe om dette?

Jeg har også Cosmote og siden jeg bruker telefonen når jeg er hjemme til å tekste greske venner (og har fylt opp med en del €), så kan det jo hende at det går tomt før jeg kommer meg til Hellas igjen.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Admirala

Er dere klar over at kontantkort nå betyr at dere må registrere telefonen/abonnementet, ellers vil den ikke virke, uansett hvor mye dere fyller opp? Nye regler er innført i Hellas, slik at alle telefonnumre må registreres på navn, slik det er i Norge.
Jeg vet ikke hvordan det funker for for folk som ikke har AFM, gresk skattenummer, for det er et av papirene som kreves for å få registrert seg.

Fo øvrig tilbyr Vodafone påfylling via nett, men man må registrere seg hos Vodafone først. Vodafone har også engelsk \"bruksanvisning\".
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

marjana

Admirala, er du sikker på at mobiltelefonen som vi turister har kjøpt tidligere ikke virker mer fordi vi ikke er registrerte som de nå krever?
Trodde dette gjaldt for nye kjøpere?
Jeg kjøpte min mobil hos Germanos, og der er kjøpet registrert på mitt navn, og med garanti, men jeg kjøpte mobilen i 2007, før de nye reglene.

Hos Germanos sa de forresten at jeg kan få engelsk tale på instruksjonene hvis jeg tar med registreringsnummeret som følger pakken med mobilen, eller hva disse nummerne nå enn er, og da kan de fikse dette.
Glika i zoi

Admirala

Quote from: \"marjana\"Admirala, er du sikker på at mobiltelefonen som vi turister har kjøpt tidligere ikke virker mer fordi vi ikke er registrerte som de nå krever?

Det gjelder alle. Før 31. juli må du ta med passet ditt og registrere deg hos operatøren, eventuelt i en gresk ambassade, ellers mister du nummeret ditt og evt restbeløp du har stående. Men hvis du allerede er registert hos operatøren med navn og passnummer skulle du jo være sikret.

Her er mer info:
All existing users "" regardless of company "" will have until July 30, 2010 to register before the phone number is blocked and remaining talk time/credit erased.

All current users must register by July 31, 2010. If you are abroad and have no plans to be in Greece before the deadline, the same certification must be made with the nearest Greek Consulate or Greek Embassy, which is supposed to offer KEP services.

Please note that original terms from May specified that residents of Greece of all nationalities must have an AFM (Greek tax number), and cell phone providers may still ask for one, even though it is not stated in their policy.

Foreign nationals/immigrants living in Greece, plus tourists and other temporary visitors, must present the SIM card and one of the following:"¨- Passport"¨- Greek Residence permit"¨- Special Identity Card for Foreign Nationals of Hellenic Descent"¨- Foreign national ID card"¨- Special document for asylum applicants"¨- Special ID card for foreign fugitives"¨- Special document of tolerated residence for foreign nationals who have not been granted refugee status"¨- Non-deportation certificate for a foreign nationals who have applied for naturalization or a special refugee travel document (T.DV)"¨- Permit of residence for humanitarian reasons.
http://livingingreece.gr/2009/11/08/prepaid-mobile-cell-phone-greece/
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

marjana

De gjør det søren meg ikke enkelt! Jeg får vel stikke innnom den greske ambassaden her i Oslo og få ordnet dette da.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...