Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor ønsker du å reise?

Started by Ole, 28. Sep 07, 17:18:49

Previous topic - Next topic

Tjorven

Takk for tipset,Winther, Leros står veldig høyt i kurs. Kunne faktisk tenkt meg begge øyene i sommer,men minstekravet er 2 uker på hver øy.Spørs om jeg får til det.

Og til Bjørg,Karpathos er absolutt verd et besøk. Naturen er vill og vakker, anbefaler fjell-landsbyene rundt omkring,og spesielt Olympos.Et av de få matriarkalske samfunn som eksisterer i verden finnes der,av alle ting.Ikke lov å overnatte der,men ta en dagstur. Ellers er det mange gresk-amerikanere som kommer \"hjem\" om sommeren, eller som har kommet hjem for godt derfra. Derfor snakker også endel godt amerikansk, men hamburgerne har de ikke tatt med seg. De er GREKERE!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Liv

Quote from: \"Bjørg\"Jeg har tenkt på Karpathos.
Jeg har fått ulike oppfatninger fra nordmenn som har vært der...

Fra:
Utrolig amerikanisert og bare burgersteder...
til:
Fantastisk - flott -gresk - jeg reiser tilbake!

Nå spør jeg dere kjennere:
Er øya verdt et besøk??
 zxcqqqaaaaaaaa

Så absolutt!

Oppfatningene du har fått stemmer . K. er begge deler.
 Men å kalle det amerikanisert er et vidt begrep.Mange på Karpathos har utvandret til USA,men har sterke røtter til K. Noen er faktisk bosatt begge steder.Dvs. de er i USA om vinteren med familie,jobb,barn på skole.Men kommer tilbake og er noen måneder om sommeren. Andre har kommet tilbake etter års jobbing der,og har vært i stand til å kjøpe sin egen buisness på K.Noen landsbyer er nesten folketomme fordi innbyggerene bor i USA om vinteren.
Utenlandsgrekerne ser på seg selv som \"Karpathere\" ikke gresk-amerikanere.
Hvis jeg ikke husker feil så er det landsbyen Spoa som kalles \"Little Chicago\".

Jeg ville reist litt rundt på øya.F.eks tatt en tur til Olympos,som er blitt veldig turifisert,og blitt igjen der/overnattning når turistbussene drar igjen.
Flotte strender også på andre siden av Pigadia som er største byen på øya.

K. er ei øy der arv tradisjonelt har gått fra mor til datter.

PS!
Hadde ikke lest innlegget til Tjorven da jeg svarte på dette. Ble litt oppramsing av det samme.

Men menes det at det ikke er lov til å overnatte i Olymbos?!
Det er helt ukjent for meg.
Har da reist dit og leid rom på egenhånd der.
Reist med båt til Diafani,rutebuss opp.

Tjorven

Hei Anemone.
Det er noen år siden jeg var på Karpathos (8 år,faktisk,måtte sjekke) så mye kan ha forandret seg siden. Da fikk vi imidlertid beskjed om at turister ikke fikk overnatte i Olymbos fordi de ville ha kontroll på turismen der oppe. Det var heller ikke lov for andre grekere eller eller turister å bosette seg der,hvilket gjorde at man var redd for at landsbyen ville dø ut, da mange unge flyttet derfra. De få som prøvde å bosette seg der,ble regelrett frosset ut. Men - det var da,og hvordan utviklinga har gått siden vet jeg ikke. Uansett,det må ha vært koselig å kunne overnatte der,slik du gjorde :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Riitta

Björk: Jag skriver om Karpathos zqr2333222222

Riitta

Tjorven

Hei Riitta. Sjekk gramatikk-tråden til Svein-B. der har vi rota oss bort i en deatt om bokprosjekt :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katta

Åh...det er så mange steder å velge mellom. Er veldig nysgjerrig på mange steder. Thassos, Kos, Karpathos, Kalamata, Lesvos.......

marjana

Jeg kunne gjerne tenke meg en tur til Milos.
Mange, både greske og andre turister har sagt at det er en flott øy med mange spesielle steinsorter og formasjoner.
Det ligger en fin beskrivelse av Milos her på forumet fra Kari med flotte bilder som viser mange sider av øya.
Jeg har bare sett bilder, hørt og lest om øya, og den virker spennende, også fordi den ligger så langt ute i havet. Det er visstnok ganske fullt der i høysesongen, så kanskje en tur dit på våren er tingen?
Glika i zoi

brit

Hvis jeg skal klare å rive meg løs fra Sporadene så står Patmos veldig høyt på listen....etter den Samos, men det blir vel gjerne i omvendt rekkefølge....

Torill

Blir nok en tur tilbake til Skiathos i først omgang. Vi var der bare en uke,så det er mye vi ikke rakk å få med oss  :icon_smile: Ellers er jeg ikke så bereist akkurat :redface: Men har funnet ut at Hellas er mye mer i min gate enn feks Spania  :iconbiggrin: Alle tips mottas med stor takk  :iconbiggrin:
Ingen kan alt - alle kan noe.

IngerMarit

Jeg vil gjerne til Lipsi. Det er ingen umulighet, men må ha et par ukers ferie. :glasses11:

Tommy

Alonissos står högt opp på önskelistan   :icon_smile:

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

xristina

Jeg vil jo gjerne tilbake til Kos - og det skal jeg! Men om jeg skulle få et røsk en gang, så er det Skiathos og Skopelos som frister mest. Har til og med anbefalt sjefen min å reise dit neste år. :-D (Fikk jeg pluss i boka nå Brit?) Og takket være Mix så har jeg lyst til å se Chios en gang også.

Men jeg har også steder som ikke frister, eller som ligger laangt ned på lista, og det er f.eks. Samos.

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....