Logg inn med Facebook eller Google!

Athens flyplass - transfer og bagasje

Started by Ole, 22. Jan 15, 12:32:19

Previous topic - Next topic

Ole

Hei! Vi reiser med Aegean til Athen og videre til Paros med Olympic. Vi hadde opprinnelig 1,5 t mellom flyene, men nå har det siste flyet fått ny tid, slik at det bare blir 40 mellom flyene. Kan vi sende bagasjen rett fra Gardermoen til Paros, eller må vi hente den ut i Athen og så levere den inn på nytt? Dette er ganske avgjørende for om vi rekker det siste flyet eller ikke. Er det noen som har et godt svar på dette?

mouche

Ja, har et meget godt svar på ditt spørsmål; Ja og nei. Har ved flere anledninger fått sendt bagasjen gjennom til Kreta, men det betinger at vedkommende på Gardermoen (i mitt tilfelle) kjenner teknikken for å få det til for egentlig skal man ikke få det til på samme måte som man må ta ut kofferen på Gardermoen hvis man skal videre innenriks i Norge.
For sikkerhets skyld sjekker jeg alltid på båndet i Athen og en gang opplevde vi at den ene kofferten ble satt igjen i Athen mens den andre gikk gjennom til Kreta. Med andre ord er dette en "risiskosport"!

telma

http://www.iatatravelcentre.com/GR-Greece-customs-currency-airport-tax-regulations-details.htm#Additional Information on regulations

Baggage Clearance regulations::
For passengers arriving from an EU Member State , baggage is cleared at the airport of final destination.
Passengers arriving from a Non-EU Member State and proceeding to a domestic flight within Greece, must clear their luggage at the first point of entry into Greek territory. The passenger is responsible for the transfer of his/her luggage to check-in for domestic flight. Exceptions to this are if the connecting domestic flights are to Chania, Corfu, Heraklion, Rhodos or Thessaloniki, where baggage can be collected at the final destination.

Ole

Da virker det som det er liten sjanse for at bagasjen blir sendt helt fram til Paros?  Med 40 min. mellom flyene er det vel ikke mulig å nå det siste flyet? 

Anders

Det er "tight" men ikke umulig. Har klart det selv. Du kan be om at skipperen kontakter tårnet og forklarer situasjonen også... sånn at de på Olympic sin innsjekk vet om at dere kommer. De har (hadde iallfall!) et litt avslappet forhold til "final call". Dere kan ha flaks og lande ti minutter tidlig? Eller som andre har beskrevet (og jeg delvis også opplevd), få "egen" transport fra hallen til flyet. Men sørg for at sikkerhetssjekken ikke tar tid....

telma

40 minutter blir nok snau tid - jeg ville ikke basert meg på det.
Nå sies det riktignok av grekerne at Olympic blir mer og mer forsinket, jo senere på dagen det blir - det er kun morgenflyene som er i rute......

Ole

Hadde jeg reist alene, hadde jeg nok tatt sjansen. Vi er tre voksne og fire barn/undommer med 3-4 kofferter som skal sjekkes inn. Hadde vi klart oss med kun håndbagasje hadde sjansene blitt mye bedre. Vi har 72 timer på oss før vi må akseptere eller ikke.

Frynse

Er ikke EU og EØS likestilt når det gjelder sånt ?
Trodde det var samme greia, Schengenavtalen osv.

telma

Dette har ikke med Schengen å gjøre. Dette er Customs.
Det gjelder det samme ved ankomst Norge (for alle). Bagasje tollklares på første ankomstflyplass i Norge.

Ole

22. Jan 15, 19:42:22 #9 Last Edit: 22. Jan 15, 19:48:21 by Ole
Hvis man reiser bare med håndbagasje, er det da en dør man kan gå gjennom rett fra ankomsthallen til avgangshallen, som på Gardermoen, slik at man slipper å gå gjennom ny sikkerhetskontroll?

telma

Jeg er ikke lokalkjent og har ikke vært på flyplassen i Athen på 7-8 år og den gangen kom vi med Norwegian, hentet ut bagasjen og sjekket inn på nytt med Olympic til Ikaria.

Etter sikkerhetskontroll og venting ble utgang endret; da måtte vi gå ut av området til et annet område og måtte i ny sikkerhetskontroll.
Hvis ting ikke er endret, tyder dette på at det ikke «snarveier» fra ankomst til "riktig" innenriks avgang

mouche

Jeg har ikke funnet noen slik snarvei, men har prøvd.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...