Logg inn med Facebook eller Google!

"Mine" morsomme memoarer

Started by fila, 16. Jan 17, 13:26:50

Previous topic - Next topic

fila

17. Dec 17, 14:27:41 #48 Last Edit: 17. Dec 17, 14:29:28 by fila
Når vi først er på Zakynthos ville vi jo gjerne se skilpaddene. Vi dro på skilpaddesafari. Buss fra Argassi til Agios Sostis. Der ventet kaptein Stella med en ikke alt for stor og åpne båt som tok 18-20 personer. Skilpadde fikk vi sett. Et deilig badestopp på Marathonissi ble det også. Så tok Stella oss med til de fantastiske grottene i Keri. Hun tok peiling på en slik, ganske smal, grotte som hun skulle gå gjennom. Vi var jo alle ganske hissige med kameraene våre og reiste oss opp for å få best mulige bilder. Noen av oss kom nok litt i veien for kapteinen. Det var da hun ropte ut: "Please sit down everybody, I can't see and I've never done this before". Alle satte seg.

fila

For over 10 år siden bodde vi på Hotel Byzantio som ligger vakkert til i skogen ovenfor Valtos-stranden, i den enden som ligger lengst borte fra Parga. Vi hadde mange koselige turer fra byen, langs stranden, gjennom skogen og hjem til hotellet, med lommelykt i den ene hånden og kona i den andre.
Vi spiste ofte på basseng-baren på hotellet, der eierens sønn var kokk og lagde god mat.



En morgen hadde det gått skikkelig galt i nærområdet. Det hadde regnet masse og grøftene var gått tett. Hele hotellområdet ble oversvømmet av brunt gjørmevann. Eieren og noen få hjelpere prøvde, så godt de kunne, å berge og ordne. Sønnen (kokken) var reist bort.







Det var faktisk såpass ille at vi valgte å holde oss på hotellet. Utover ettermiddagen minket regnet og gravemaskiner hadde fått opp grøftene. Da gikk vi til bassengbaren for å se om vi fikk oss litt mat. Eieren, iført skitten overall, gjørmete støvler og ikke helt rene hender etter dagens arbeid, var nå også både kokk og servitør.
For å gjøre det så enkelt som mulig bestilte vi stekte pølser.
Etter noen minutter kom han ut med to tallerkener med lunken linsesuppe av ikke helt bestemmelig alder og litt brød. Han satte det på bordet foran oss og sa :"Greek winterfood on the house".
Vel, vi spiste brødet. Det var godt, alt er godt med Mythos til.

fila

Å kjøre motorsykkel i Hellas er både morsomt og praktisk. Vi var på Chios og skulle utforske øya på to hjul. Vi leide lett motorsykkel i Karfas. Litt mer kraft og stil enn den gamle Puch 50cc som jeg var eier av i ungdommen. Her var det motor på 125cc, rå kraft (relativt sett). Kona og jeg hyrte på oss litt godt med klær, både for å beskytte mot sniktrekk og evt nærgående grusvei. Hjelm, av den typen dere vet (gammel, svett og nesten helt i orden), ble behørlig tilpasset og reimet fast på hodet. Ryggsekk med vann og badeklær. Vi er klare for tur. Vi startet opp monsteret, satte oss på, og full gass ut av Karfas og inn mot byen. Du verden så tøff vi følte oss. Det gikk så det suste, forbi kraftverket og inn mot byen. Farten var minst 60 km/t, vindtrykket stort, det suste i hjelmen og reimene på ryggsekken blafret i vinden. Grusen spruta, følte vi, til tross for at det var asfaltvei. Nå er vi bra tøff, direkte rått. Motorsykkel altså. DA. Plutselig hørte vi et høyfrekvent vin. Vi ble forbikjørt. Av en ung dame. På en rosa scooter. Handvesken dinglet fra høyre albue, sigaretten mellom høyre peke- og langfinger. Langt hår som stod rett bakover, ingen hjelm. Høyhelte, åpne sko. Dobbelt så stor fart. Full kontroll. Borte på et øyeblikk. Puch 50cc-følelsen snek seg innpå.
Når det er sagt, det ble flere flotte turer rundt på denne flotte øya.





Runar Solvik

Når jeg leste dette så kom jeg på en episode vi opplevde på Antiparos med ATW for noen år siden. Vi reiste sammen med noen gode venner av oss på ATW tur, og den gangen var det omtrent bare cc50 man fikk leie, og de gikk ikke noe særlig fort. En kompis av meg hadde aldri kjørt noe slikt før, og han var også av den MEGET forsiktige typen. Stadig vekk kjørte vi fra ham for så å bli stående å vente på ham til han kom. På vei tilbake fra tur den dagen stoppet jeg på en bensinstasjon for å vente på ham. Jeg kjøpte meg en is og satt meg ned og spiste den opp før han etterhvert kom sigende oppover en meget slakk motbakke, og det gikk overhodet ikke fort. Midt i bakken ble han nådd igjen og frasyklet  av et eldre ektepar på hver sin trøsykkel. Når han endelig kom opp til bensinstasjonen og stoppet, så nektet datteren hans på 12 år  å sitte på med ham lenger. Hun var så flau over at faren på ATW hadde blitt forbikjørt av to pensjonister på trøsykkel i en motbakke. Jeg forsto henne meget godt og tilbød henne skyss......... ;D

fila

Tråen har ligget brakk lenge, jeg kom i skade for å kaste notatene. Jeg prøver på nytt, kanskje med en aldri så liten fare for å gjenta meg selv.

Jeg har sporadisk prøvd å lære meg noen fraser på gresk og var inne i en slik fase en gang vi besøkte Paleochora på Kreta. Vi kom kjørende fra nordsiden på motorsykkel og skulle finne oss et rom for natten. En eldre herre oppfattet dette og tilbød oss rom på "svyngelsk" (en blanding av svensk, tysk og engelsk). Vi takket høflig nei/no. Han var imidlertid ivrig i tjenesten og kanskje, etter hvert, litt for ivrig. Fotfulgte oss oppover gaten. Da tenkte jeg: Jeg behersker jo språket  :-\, så jeg kom på følgende frase: "Óchi tóra, ísos argótera" (ikke nå, kanskje senere). Det hadde umiddelbar effekt, mannen bråstoppet og ble bare stående å se etter oss der vi fortsatt oppover gaten, med litt stolthet og ganske mye dårlig samvittighet.

fila

Å bli overraskende invitert i bursdagsselskap er alltid hyggelig. Dette opplevde vi på en taverna på Lesvos for mange år siden. Der var det det levende musikk av lokale musikere, underholdning og god mat og drikke. Problemet var at det i tavernaens 2. etasje var en del studio. Beboerne i et av disse syntes ikke det var like morsomt som vi med ganske høylydt musikk etter hvert som kveld og natt skred på, så de klaget til eierne. Disse kom ut og beordret litt mer stillhet og ro, først og fremst henvendt til musikerne. Disse tok sine instrumenter og flyttet 3-4 meter lengre ut i tavernaen og bursdagsfeiringen fortsatte med like høyt volum. Alle var fornøyde, kanskje med unntak av de i andre etasje?

fila

Skala Potamias på Thassos er et trivelig lite sted. Hotell Egli var vårt hjem når vi besøkte stedet. Hotellet hadde et trivelig bassengområde med en liten bar, der man kunne få enkel mat og god drikke. Ansvaret for driften hadde en ung svensk dame og hun gjorde absolutt alt for at vi skulle trives og ha det bra. En av mine gode venner hadde fødselsdag mens vi var på Egli. Vi fant ut at vi ville overraske han med kake på dagen. Vi spurte vertinnen om hjelp og hun så ikke problemet og skulle skaffe kake fra det nærmeste bakeriet. Det nærmeste bakeriet ligger i Potamia. Dit er det ca 3 km hver vei med en god del høydemetere. På burdagen så vi at vår vertinne syklet ut fra hotellet. En god stund etterpå kom hun syklende tilbake med en flott kake på bagasjebrettet. Snakker om service.

kaka

Nå trodde jeg historien skulle ende med "knall og fall", for kaka så litt ujevn ut :)
Men, lekker også, og sikkert velsmakende (?)
KariK

fila

Vi hadde 2 flotte uker på Samos og bodde i Pythagorion. Taverna Lakis ble vår stamtaverna og eieren, Marinos Lykos,  tok svært godt vare på oss. Som på mange andre tavernaer i Hellas er mange mennesker innom i løpet av sesongen. Vi kom tilbake til Pythagorion etter et par år. Denne gangen i transit til Patmos. Vi måtte innom Taverna Lakis en tur. Vi hilste pent og fortalte at vi hadde vært der flere ganger for et par år siden. Hr. Lykos svarte med at det husket han godt og vi trodde at det bare var en hyggelig gest mot oss. Vi ble derfor overrasket da han pekte på det bordet vi ofte hadde sittet med ved de tidligere besøkene der og sa: "Da vil dere vel gjerne ha det samme bordet som sist". Et, av mange, morsomme og hyggelige Hellasminner.Pythagorion Lakis.jpg

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...