Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder fra PC til et innlegg. 800 x 600 er for stort.

Started by marjana, 10. Oct 11, 21:07:43

Previous topic - Next topic

Anders

:-) Og tror du vil få en del opprørte svar hvis du sier at 800x600 "bør" være standard... antar du mener at en "standard" PC bør kunne takle det?
Mannen på bildet forsvinner ikke, han blir bare litt større :-)

Prøv deg fram med ulike innstillinger på skjermen din. Det kan være forskjellig hvordan du vil se bilder og hvordan du vil se tekst... vil iallfall foreslå ørlite høyere oppløsning. Scrolling (skyving!) burde egentlig være unødvendig... sånn helt i bunn betyr det at du har en bedre PC enn du utnytter.

marjana

Akkurat, man beregner hele skjermbredden.

Nå er valget på "resize picture" på "small"= 640 X 480 på samme bilde
Glika i zoi

JohnS

Jeg får stadig en urolig følelse når det  blir skrevet om pixler og billedstørrelser  og "sett oppløsningen til det maksimale" og andre tekniske finesser som er mer avanserte enn å peke kameraet mot motivet og trykke, og så kopiere resultatet inn i Photobucket......   hvor mange x hvor mange er mer enn gresk for meg, men jeg har hatt den lykke å se at bildene (av og til) dukker opp i innleggene mine noenlunde slik jeg hadde tenkt.... Det får holde.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

marjana

Anders, vi snakker nok forbi hverandre, og ikke helt om det samme.
Jeg har fått forklaring av Ole, og jeg går ned i format på bildene til "small" når jeg legger dem inn i forumet, da trenger ingen å scrolle.

Takk for hjelpen!
Glika i zoi

Ole

Jeg foreslår at du legger ut bilder på 640 pixler, så slipper du i alle fall å scrolle på dine egne bilder. Selv har jeg variert mine bilder opp gjennom årene, fra 640-800 pixler. De siste bildene mine fra Athen er på 700 pixler, og det er vel det jeg har landet på som ideelt for min egen del. Jeg syns 800 er i det største laget, men ok ut ifra de PCene jeg har.

Anders

Vel... de fleste av oss ser på TV... og der har skjermen vært oppdelt i striper i alle år... ganske grovt også... vi ser det bare ikke... men vi ser det når TV filmer skjermer... det er da den der stripen ruller over de andre skjermene...

Anders

Quote from: JohnS on 10. Oct 11, 22:24:44
Jeg får stadig en urolig følelse når det  blir skrevet om pixler og billedstørrelser  og "sett oppløsningen til det maksimale" og andre tekniske finesser som er mer avanserte enn å peke kameraet mot motivet og trykke, og så kopiere resultatet inn i Photobucket......   hvor mange x hvor mange er mer enn gresk for meg, men jeg har hatt den lykke å se at bildene (av og til) dukker opp i innleggene mine noenlunde slik jeg hadde tenkt.... Det får holde.


Hehe... og så har man jo det der med bits og bytes og nuller og enere og slikt som skaper kb-tall... kan bli et himla liv av slikt! Dessuten vet ikke jeg hva Photobucket er for noe, men er helt enig i at det kan være avansert nok å finne det rette motivet! :-)

Anders

Og siden nå denne tråden later til å ha glidd ut i en stille aftensang, så kan man jo driste seg til å nevne at det er hovedårsaken til at vi mennesker får hodepine av å se for lenge på en tv/pc-skjerm... begge de to typene skjerm oppfrisker sine bilder ovenfra og nedad, mens våre menneskelige små pupiller har et desperat ønske om at det skjedde sidelengs. For det er den veien våre små pupiller beveger seg... ca førti ganger i sekundet, hvis jeg ikke husker feil... frem og tilbake, frem og tilbake... mot det samme, stillestående skjermbildet... og det er da våre hyperintelligente hjerner griper inn og sier at øynene våre skal se noe de ikke ser og oppføre seg på en måte de ikke er vant med... og slikt blir det hodepine av!

Tjorven

Quote from: Anders on 10. Oct 11, 22:56:13
Og siden nå denne tråden later til å ha glidd ut i en stille aftensang, så kan man jo driste seg til å nevne at det er hovedårsaken til at vi mennesker får hodepine av å se for lenge på en tv/pc-skjerm... begge de to typene skjerm oppfrisker sine bilder ovenfra og nedad, mens våre menneskelige små pupiller har et desperat ønske om at det skjedde sidelengs. For det er den veien våre små pupiller beveger seg... ca førti ganger i sekundet, hvis jeg ikke husker feil... frem og tilbake, frem og tilbake... mot det samme, stillestående skjermbildet... og det er da våre hyperintelligente hjerner griper inn og sier at øynene våre skal se noe de ikke ser og oppføre seg på en måte de ikke er vant med... og slikt blir det hodepine av!


Jeg får mest hodepine av den der JÆ... flua til Ole, som distraherer noe innmari og "tvinger" øynene mine til å sirkle i 8-tall. Blir helt sjøsjuk av det   :'(   Vær så snill og fjern den, Ole, sliter nok som det er med alt det nye, og mister totalt konsentrasjonen med den i tillegg.

Så et spørsmål i samme? gate som tråden. Driver og redigerer gamle innlegg, dvs legge inn bilder på nytt. De er fra før forminska til 600 x 800 pix, som var "standardstørrelsen" i gammelforumet. Nå kommer de i mindre størrelse her, men blir også uskarpe. Det syns jeg er ganske irriterende, men de får tilbake skarpheten når man klikker dem større. Må jeg bare akseptere aat det er sånn? Gidder nemlig ikke å gjøre om størrelsen på de gamle bildene, får heller eksperimentere når nye skal legges inn.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Mixelite

Her på skjermen min ble også bildet i innlegget så stort at jeg måtte scrolle sideveis. Det løser jeg enkelt med å holde inne ctrl-tasten og trykke bindestrek/minus. Samme prosedyren hvis det er små bilder, bare med ctrl og pluss-tasten.

Ole

Quote from: Tjorven on 11. Oct 11, 01:16:04
Gidder nemlig ikke å gjøre om størrelsen på de gamle bildene, får heller eksperimentere når nye skal legges inn.


Hva du gidder og ikke gidder blir opp til deg selv!

Mixelite

Quote from: Tjorven on 11. Oct 11, 01:16:04


Så et spørsmål i samme? gate som tråden. Driver og redigerer gamle innlegg, dvs legge inn bilder på nytt. De er fra før forminska til 600 x 800 pix, som var "standardstørrelsen" i gammelforumet. Nå kommer de i mindre størrelse her, men blir også uskarpe. Det syns jeg er ganske irriterende, men de får tilbake skarpheten når man klikker dem større. Må jeg bare akseptere aat det er sånn?


Hm. Kan det ha noe med feilbryting å gjøre? http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/image-resize-for-web.htm#moi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...