Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder fra PC til et innlegg. 800 x 600 er for stort.

Started by marjana, 10. Oct 11, 21:07:43

Previous topic - Next topic

marjana

Jeg trodde at formatet 800 x 600 som er ganske standard ville fungere her, men da må man bruke baren i bunnen av innlegget og skyve til begge sider for å se hele bildet når man klikker det stort.
Det blir jo fort noe som absolutt er viktig i bildet som ikke blir med da.
Hvilken størrelse bør bildene ha?

Glika i zoi

Anders

Aner ikke... pixeltallet virker å være romslig, siden alt blir "forminsket" likevel? Mine er stort sett 1024x768 (evt vice versa) men du kan doble. Bare pass på at kb-tallet ikke overstiger grensen. 800x600 burde da virkelig være planke? Og dumt med sånne "skyve-bilder", ja...

Ole

Quote from: marjana on 10. Oct 11, 21:07:43
Jeg trodde at formatet 800 x 600 som er ganske standard ville fungere her, men da må man bruke baren i bunnen av innlegget og skyve til begge sider for å se hele bildet når man klikker det stort.
Det blir jo fort noe som absolutt er viktig i bildet som ikke blir med da.
Hvilken størrelse bør bildene ha?


Hvor store bilder du kan vise på din skjerm kommer an på oppløsningen skjermen din har. Bildene du har lagt inn i Syros-tråden er på 800x600 pixler, og det er ikke noe problem med en skjermoppløsning på f.eks 1366 pixler. Med lav skjermoppløsning må du nødvendigvis skyve på bildene, men det har ikke noe med forumet å gjøre. Hva er skjermoppløsningen din?

Eller har jeg misforstått totalt??

Anders

Nei, tror kanskje du har forstått veldig bra... tenker jo ikke i de baner jeg. "Alle" har det jo på samme måten som meg, liksom...

marjana

Jeg har gått inn på kontrollpanel og "egenskaper for skjerm", der er høyeste oppløsning for skjerm 1024 X 768 pixler.

Det er det samme som Anders har, men jeg forstår ikke helt hva Anders mener med å doble...

Anders, slipper du å skyve på mine Syrosbilder når du klikker dem store?

Glika i zoi

Anders

Prøv å sette den til det da? Så ser du om øynene dine er fornøyd med det. For det er jo det det kommer an på. Hvordan du er komfortabel med å ha det.

marjana

Quote from: Anders on 10. Oct 11, 21:37:58
Prøv å sette den til det da? Så ser du om øynene dine er fornøyd med det. For det er jo det det kommer an på. Hvordan du er komfortabel med å ha det.


Sette til hva?
Det går vel ikke å sette til høyere oppløsning enn det som er på PCen?
Glika i zoi

Ole

1024 pixler var veldig lite, men det er selvsagt ikke noe å gjøre med akkurat det. Er det en laptop? Er det mye du "mangler" på at du skal slippe å scrolle?

Og dermed er vi litt inne på "debatten" om thumbnails her i forumet. De fleste liker å se store bilder, men tendensen i data-verdenen er stadig mindre skjermer der store bilder egner seg dårlig. Jeg tenker på mobiler og padder av diverse slag. På iPad er det slik at hvis bildene er bredere enn skjermen, så blir siden automatisk forminsket slik at bildene skal få plass på skjermen. Fint det, men dumt at tekst blir tilsvarende forminsket, slik at den i noen tilfeller nesten ikke er lesbar!

Anders

Sett oppløsningen til det maksimale. Virker som om du kjører på 800x600? Det er godt for øynene, men passer kanskje ikke helt i windowsverden? Og jeg må ikke "skyve" på bildene dine, nei...
"Oppløsningen" betyr antall "firkanter" som skjermen din er delt opp i/kan vise. Da teller man rader sidelengs og ganger med rader nedover... som oftest kan dagens skjermer vise mye større oppløsning enn det vi egentlig vil ha (for vi vil jo ha noe som er behagelig å se på og som ikke krever for mye mysing :-) )
Forholdet mellom disse to tallene betyr også litt. For hvis du velger "feil" oppløsning kan folk bli veldig tjukke eller esler veldig tynne, alt etter som... prøv deg fram og se hva du trives med. 800x600 er litt sånn steinalder... den gang det stort sett var snakk om å vise hvit tekst på svart bakgrunn.
Så hvis skjermen din kan vise 1024x768 så prøv det. Du vil garantert få et annet bilde!

Ole

Har testet litt her...

Ved 1024 pixler må man scrolle bildene. Ved 1280 slipper man å scrolle.
Fint vi har tumbnails, så slipper de med liten skjerm å scrolle! :)

marjana

Max oppløsning på denen laptopen er 1024, det er ikke mulig å gå opp til f.eks 13et eller annet.
Anders, bildene er minimalisert minimalisert ned til 800 x 600 pixler, som bør være standard på en PC.
På min laptop må jeg skyve på bildene nå de er lkikket opp stort i fullformat her i forumet.
Bildene mister litt, se her:
Først lite bilde i innlegget, og så klikk det stort, og da forsvinner mannen til venstre i bildet på min laptop.
Glika i zoi

Ole

Hvis du tar bildet på 800 pixler, plusser på en hvit kant på hver side og en blå kant på hver side, så er du over 1024 pixler. Derfor må du scrolle.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...