Logg inn med Facebook eller Google!

Fly fra Stavanger/Bergen til Santorini/Paros

Started by Daniel Gjerde, 31. Oct 16, 22:09:18

Previous topic - Next topic

Daniel Gjerde

Hei, vi er en familie på 4 som skal reise i mai/juni 2017. Er det noen som vet om direktefly/1 stoppsfly, og hvor vi kan finne de? Hva ligger flyprisene på til vanlig? Vi setter pris på gode råd, dette er første turen :)

Gooner

31. Oct 16, 22:31:09 #1 Last Edit: 31. Oct 16, 22:36:56 by Gooner
En mulighet er vel "kun fly" med Apollo. De flyr direkte til/fra Santorini fra både Stvg og Bergen på lørdager. http://www.finn.no/reise/flybilletter/resultat?tripType=roundtrip&requestedOrigin=SVG.AIRPORT&requestedDestination=JTR.AIRPORT&requestedOrigin2=&requestedDestination2=&requestedDepartureDate=27.05.2017&requestedReturnDate=10.06.2017&numberOfAdults=1&numberOfChildren=0&cabinType=economy

For å sjekke ut alternativer, bruk en reisesøkeportal, f.eks, Finn reise eller Momondo.

Runar Solvik

Norwegian via København til Santorini er en mulighet. Du kan også prøve via London. Easy Jet flyr vel både til Santorini og Mykonos fra London, men da må du vel ha to flyselskap iom at du må komme deg til London.

Frynse

Tror du vil slite med bare ett flybytte.
Legger du inn 2, åpner det seg gode muligheter.
Jeg anbefaler søkemotoren til finn.no
http://www.finn.no/reise/flybilletter/

Solgry

Hvis hovedmålet for reisen er Paros, er det mange muligheter, ved å fly til Athen og fly videre fra Athen til Paros.
Hvis dere ikke har planer om noen dager på Santorini, da.
Lodotter er englenes tøfler.....

marjana

02. Nov 16, 01:13:11 #5 Last Edit: 02. Nov 16, 02:28:31 by marjana
Jeg tror det er flere muligheter hvis dere flyr til Athen, og ser på innenriksflyene til Santorini/Paros derfra. Nå legger de riktignok om alle innenriksflyrutene, og de er ikke lagt ut før tidlig til våren. Det er også ganske dyrt å fly innenriks i Hellas. Dere må betale full pris for barn over to-tre år,  for dette er småfly, så barn må ha et eget sete. Per pers ca 80-90 euro en vei.

Billigere blir det jo med fergen, og det blir vel ca fire-fem timer fra Piraeus til Paros, dobbelt så lenge til Santorini, hvis dere flyr til Athen.

Jeg tror ikke dere finner så mange avganger til Santorini så tidlig i sesongen siden Santorini er et charterfly-mål. Stor sett er det vel Apollo som flyr til Santorini da.

Spør Anders her i forumet på en PM om hvordan han kommer seg mange ganger til Naxos per år fra Bergen!

Jeg hadde valgt å dra Stavanger/Bergen med Norwegian, KLM, SAS, Apollo/kun fly, eller hva som er ok med pris og tidspunkter, men til Athen. Ferge derfra til Paros, og så videre til Antiparos og så Naxos på tilbakeveien, men alt ettersom hvor lang tid dere skal være i Hellas.
Kanskje et par dager i Athen også?

Og se litt rundt på forumet for litt flere tips!
Glika i zoi

Lous

02. Nov 16, 08:56:16 #6 Last Edit: 02. Nov 16, 14:08:15 by Lous
Som tidligere nevnt: Fly fra Stavanger på lørdager direkte til Santorini. Drosje direkte fra flyplass (drosjene står ca. 10 meter fra utgang) til havna (tar ca. 15 min. og vil koste ca. 25 euro).Når dere kommer ned til havna ber dere om å gå av ved Blue Star-kontoret. Kjøp billetter til Blue Star Delos som har avgang kl. 15.30. Den går først til Naxsos by (ca 2 timer)og videre til Paros hovedstad Parikia (ca. 1 time).I havna er det mange tavernaer med god utsikt til alt i havna. Behold plassene på tavernaen til dere ser fergen kommer. Har da 50-100 meter til avgangshallen. Dere går inn der bilene kjører inn (altså i akterbauen). Setter bagasjen(de tunge) på anvist plass på bildekket. Dere må da ha bestemt om første øy er Naxsos eller Paros. Mange trapper opp, men også heis hvis dårlige ben.
Oppe er det flotte flystoler som er gode hvis dere vil sove (alltid ledige seter), flotte sittegrupper inne, eller ute på dekk
Dere må gå ned til der dere forlot bagasjen helst før fergen har lagt til.
Hvis dere ikke har avtalt boplass vil det, så tidlig i sesongen, står mange utleiere både på Naxsos og Paros. Ta dere god tid. Ha bestemt dere for område dere vil bo i. Jeg liker meg veldig godt i Agia Prokopios (flotte strender og ikke for langt inn til Naxsos by hvis den vil besøkes) Veldig gode strender og mange gode spisesteder.

Når dere skal videre til Paros går båtene til Parikia som er hovedstaden. En veldig flott by, men en fin strand i gå-avstand. Gratis solstoler ved resturant Tango Mare som har en helt ok strand  .Mitt førstevalg på Paros er Naoussa .
Når dere skal velge bosted, vil jeg anbefale at dere har bestemt dere for by. Når jeg bor på Paros er det Naoussa som er stedet. Jeg liker meg best øst for sentrum. Så leilighetshot som Captain Dounas - Ariti - Despinas er i behagelig avstand til grei strand og byen. (alle finner du opplysninger om på booking.com)  Der går det båter ut til andre fantastiske strender)
Når dere skal hjem igjen er utfordringen havna på Santorini. Der er det ganske mange som vil selge rom til dere. Bruk tid og still spørsmål. På Santorini er det mange luringer.
God tur

Anders

Det som er skrevet over er stort sett korrekt. Men du sier ikke om målet er Santorini eller Paros? I overgangen mai-juni har Apollo startet sine direkteflygninger til Santorini både fra Bergen og Stavanger, både avgang og ankomst til veldig behagelige tider. Noen direkte/one stop-rute til Paros finnes ikke, da må dere til Athen og lokalfly derifra. Fra Vestlandet betyr det mellomlanding/flybytte i fx Køben-Amsterdam-Frankfurt eller mange andre steder. I "sesongen" velger jeg alltid Apollo "kun fly" til Santo og styrer resten selv. Hva angår Blue Star og de mange trappene som Lous nevner så er det rulletrapper.... ingen problem :-) Det jeg syns er dumt er at Apollo har kortet inn denne "sesongen" sin slik at evt septemberturer blir via Athen og videre på ett eller annet vis.

marjana

Apollo legger vel ut sine ruter forløpende først til våren? Kun fly er vel ferskvare?

Glika i zoi

Gooner

03. Nov 16, 08:10:10 #9 Last Edit: 03. Nov 16, 18:28:48 by Gooner
Quote from: marjana on 03. Nov 16, 00:54:29
Apollo legger vel ut sine ruter forløpende først til våren? Kun fly er vel ferskvare?




Apollo sine ruter for neste vår ligger ute, inkludert, som jeg har linket til over, "kun fly" billetter. Jeg har selv bestilt "kun fly" t/r Kristiansand -Kreta i juni.
Det spesielle denne gang var at jeg fikk bestilt en enveis-billetter begge veier med charterfly. Normalt må man bestille både tur og retur samtidig (i en pakke) med "kun fly" hos Apollo, og så MÅ man bruke utreisebilletten for å kunne bruke returbilletten (men ikke omvendt). Ved å gå via FINN fikk jeg bestilt utreise Krs-Chania (uten retur) og retur Chania-Oslo-Krs. Sistnevnte er da charterfly første strekk og rutefly siste strekk, og hele returbilletten kostet bare 1050 :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...