Logg inn med Facebook eller Google!

Barneskole på Kreta

Started by Lilli, 20. Sep 10, 10:03:02

Previous topic - Next topic

Lilli

Vi leier hus på Kreta, vi har på grunn av forskjellige omstendigheter ikke fått vært der så veldig mye i år. Grunnen til at vi leier er jo at vi vil prøve ut miljøet, klimaet og alle de andre forandringene det er fra å bo her hjemme.

Vi har en sønn som nå er 4 år, og vi vurderer å flytte permanent til Kreta før han skal begynne på skole. Men etter å ha snakket med de naboene som vi har er vi nå litt tvilende. De sier at skolene ikke holder mål. De benytter seg alle (dvs. de vi har snakket med) av privatundervisning til sine barn. Har prøvd å finne ut litt om skolegang på Kreta på nettet, men ikke funnet så veldig mye. De vi har snakket med virker som sagt utrolig misfornøyde. Er skolene så \"dårlige\" eller er det bare tilfeldig at de vi har snakket med er misfornøyde? Vi ønsker jo selvfølgelig at gutten vår skal ha en god skolegang.

Er det noen av dere her på forumet som har noen erfaring eller vet noen ting om dette?

Admirala

Jeg har ikke barn selv, men jeg har venner med barn i den greske skolen, også ikke-grekere med gresk-talende barn.
\"Alle\" sier de greske skolene er dårlige, særlig etter barnetrinnet.
\"Alle\" sørger for privatundervisning til sine barn (frontistirio).

Men det er en sannhet med modifikasjoner. Grekerne (en stor generalisering kommer) liker nemlig svært godt å kritisere alt offentlig, inkl. skoler. Og det er status å sende barna på frontistirio. Som ødelegger i seg selv.

Tenkt eks: Maria har gått på frontistirio for å lære Engelsk siden 2. klasse. Dimitra, Pavlos og Yannis siden 3. klasse. Engelskundervisningen begynner på skolen i 4. klasse, Dimitra, Pavlos og Giannis fortsetter på frontistirioen, Takis, Sofia og Dora begynner også der. Resten av klassen har bare engelskundervisning på skolen. Stakkars lærer, sier jeg da! Hva slags undervisning vil passe til en klasse hvor engelskkunnskapene er så ulike?

De første årene er det mye \"lek\" i norsk skole, har inntrykk av at den greske er mer rettet mot læring helt fra første trinn. Men siden ingen jeg kjenner har hatt barn både i norsk og gresk skole, er det jo vanskelig å sammenligne.

For øvrig leste jeg for noen år siden et referat fra en stor undersøkelse om bråk i klasserommene. Hvor var bråket størst? Jo, Hellas og Norge lå på topp.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tommy

Om du googlar på \"utbildningsystemet i grekland\" ( om du nu ikke redan gjort det ) kommer det opp en del synpunkter och information om skolan i Grekland. Inte vet jag om det är till någon hjälp för er, men det speglar väl i alla fall det utbredda missnöje som finns mot skolsystemet i Grekland.



DN Publicerat 2009-05-18 http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/en-ny-gnista-kan-satta-aten-i-brand-1.868351

\"Regeringen tampas just nu med flera stora mutskandaler, medan Pasok färgas av gamla synder. Båda partierna anses tillämpa ett system där lojalitet värderas högre än riktiga meriter. Och båda är definitivt medskyldiga till ett sällsynt ineffektivt utbildningssystem.

I tonåren går grekiska elever först sex timmar i en vanlig, statlig skola. Senare på dagen går många av dem ytterligare upp till sex timmar i en privatskola, som föräldrarna betalar hundratals euro i månaden för - allt för att klara inträdesproven till högre utbildning. Väl på universitetet hamnar många i en utbildning de saknar intresse för. Och efter examen väntar arbetslöshet för 30 till 40 procent.

Inte att undra på att skolelever och studenter utgjorde en majoritet bland dem som demonstrerade i december. En av dem var 25-årige Alexandros Daniilidis.

- Folk mellan 20 och 30 kan inte se någon framtid i det här landet, säger Alexandros, nyss färdig med sin examen i geologi - ett ämne som var hans 17:e val när han sökte till högskolan.\"

Greklands utbildningssystem publicerat för 3 år sedan

http://www.gaudeamus.se/articles/utrikes/kamp-mot-bologna

\"* Grundskolan är på sex år, sedan går man i \"gymnasium\" i tre år och senare i Lyceum (motsv. gymnasienivå) i ytterligare tre år.
* Alla grekiska elever tar extralektioner efter skolan, som de betalar för, för att få hjälp med ämnen och kunna klara examen.
* Tredje året i Lyceum, i maj, skriver eleverna nationalprov i 6 ämnen och det är provresultaten som ligger till grund för antagning till universitet eller högskola.
* Högre utbildning är i stort sett helt gratis, böckerna får studenterna gratis med kuponger som universitetet delar ut.
* De flesta program på universiteten är fyra år. Varje år består av tre tentperioder (februari och juni. I september kan man skriva resttentor).
* Masterutbildningen för den som vill är oftast på två år. Den är också gratis för det mesta, men vissa masterutbildningar börjar nu privatiseras och kostar.


Sedan november 2006 har studenter och elever runt om på alla Greklands universitet, högskolor och skolor drivit en lång men stadig strid mot privatiseringen och nedvärderingen av deras utbildning. Många menar att förändringarna kommer att beröva en stor del av arbetarklassens ungdomar möjligheten att i studera i framtiden. Studenterna samlas varje vecka på alla universitet med sammanlagt tusentals medverkande i så kallade stämmor. Där får alla studentpartier uttala sig, men det är studenterna som beslutar vad studentkåren ska göra.
Under 2006 var det dessa stämmor som bestämde sig för att sätta lås på universiteten.

- Vi ockuperade universiteten som svar till regeringen och de andra partierna som röstade fram lagen om privatiseringen av universitetsutbildningen och upphörandet av den akademiska asylen. Visst, vi har fått betala ett högt pris för vår kamp och missat flera månaders undervisning och fått skriva tentor ända in i juli, men det pris vi har betalat är mycket mindre än det vi och framtida studenter lär betala om regeringen lyckas applicera lagen, fortsätter Antonia.
Landets universitet och högskolor är inte ockuperade för tillfället, men studenternas kamp fortsätter på många andra sätt. Just nu försöker studenterna stoppa privatiseringslagen från att röstas fram av universitetens styrelser. Demonstrationerna i våras och i somras lär ha varit de största sedan 1974 då militärjuntan föll.Fortfarande samlar demonstrationerna lika mycket folk fastän polisens styrkor försökt slå ner demonstranterna.

Under oktober försökte regeringen rösta fram ett EU-direktiv (36/05) vars mål är att likvärdera alla universitetsexamina med diplom från privata institutioner och tre- eller tvååriga linjer från utländska universitet. Om förslaget röstas igenom kommer det att resultera i en nedvärdering av alla examen och därav göra det svårare för de färdigstuderade att hitta fasta jobb då någon med universitetsexamen kommer vara dyrare för en arbetsgivare att anställa.

- Deras slutmål är att skapa en massa av framtida arbetare utan riktig kunskap, som är billigare att anställa och lättare att utnyttja. Här, i Grekland, betalar nästan alla familjer tusentals euro för att deras barn ska kunna ta extralektioner i olika ämnen så att de senare kan ta sig in på ett bra universitet. Det regeringen vill åstadkomma med det nya EU-direktivet är att få eleverna att tänka: varför spendera en hel förmögenhet på extralektioner och riskera att inte komma in på universitet när jag lika gärna kan betala för att ta ett diplom på ett privat institut och samtidigt hitta jobb lättare? Men sanningen är den att ett privat institut, där något företag säkert har intressen, inte kan erbjuda samma kunskapsnivå som ett statligt universitet, säger Antonia.\"

http://biologyandpolitics.blogspot.com/2010/05/grekland-pa-vag-mot-kollaps-och.html

\"De offentliganställda i Grekland har redan oerhört låga löner, vilket är en av anledningarna till att utbildningssystemet, inte minst på universiteten, fungerar så dåligt. Utbildning, vare sig på högre eller lägre nivå, lönar sig inte i Grekland. Med så låga löner för lärare och forskare så blir det inte mycket gjort, eftersom de och många andra statsanställda måste dryga ut lönen genom att ha andra jobb och sidoinkomster förutom sitt egentliga arbete. Samtidigt har banker och finanssektorn i Grekland, liksom i många andra länder i Europa, tjänat grova pengar på improduktiv spekulation.\"

http://mobil.sr.se/site/index.aspx?groupid=6637&artikel=2499802&unitID=83 publicerad oktober 2009

 \"ungdomarna fick inte ut särskilt mycket ut av högkonjunkturen och det förklarar varför de varit mest aktiva i protesterna. Dessutom drabbas de studerande av ett mycket dåligt utbildningssystem. Grekland satsar mindre på undervisning än något annat land i euroområdet. Det finns för få skolor och lärare och totalt sett är kvalitén på den utbildning som ges låg. Regeringens svar på problemen har varit att föreslå att det införs privata universitet men den lösningen har inte varit populär.\"
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mixelite

Sier ikke Tove Cecilie Fasting noe om skolen i boken Paradiso? Hva med å spørre henne og andre som bor i Hellas med barn om hvordan de opplever det. De har jo gått på norsk skole og har et godt utgangspunkt for å sammenligne.

Tove2

Jeg har bodd i Hellas siden 1993 og mine to barn går nå på gresk videregående skole.

Hadde jeg visst at skolesystemet er så elendig som det er før jeg flyttet hit og fikk barn ville jeg tenkte meg om mange ganger.

Det ene er at greske barn faktisk har veldig få skoletimer i sammenlikning med barn og unge i resten av verden. Tre måneders sommerferie, to ukers ferie til  jul og påske. PLuss at det er stadig streik, lock out, helgenfeiring, lærere som er syke, skoleturer etc som gjør at de mister mange timer og dager. Fra mine barn begynte i første klasse har de aldri hatt en full undervisningsuke, alle timer hver dag, fra skolestart i september til jul. Og da regner jeg altså ikke med de offisielle fridagene. Stort sett går nesten hele høstsemesteret til å vente på lærere og bøker i all fag. Lærere ansettes ikke FØR sommerferien, slik man klarer å organisere det i andre land, men når skolen starter. Et år manglet det masse skolebøker fordi det var valg og alle trykkeriene hadde vært så opptatt av å trykke valgmateriale at det ikke var kapasitet til å trykke skolebøker.

Så er det innholdet i undervisningen: Barneskolen er ikke så ille, bortsett fra fag som forming, tegning etc. Tegneundervisningen er stort sett å fargelegge disneyfigurer som læreren har printet ut..
Men går vi til ungdomsskole og videregående er det virkelig ILLE. Det legges veldig stor vekt på kristendom, historie og gammel gresk (og man lærer mye overlappende i feks historie og kristendom). Bøkene er håpløst gammeldagse og mye av det man lærer er fullstendig bortkasted/irrelevant i dagens samfunn. Data brukes ikke i undervisningen og i de egne datetimene lærer de feks hvordan man starter pc´n, hvordan man skriver med kursiv etc. Min ene sønn har begynte på det som tilsvarer det tidlige \"blåruss\" og der skal de lære STENOGRAFI!! I 2010!!!
Gymtimer er alltid utendørs, ingen skoler har svømmebasseng (eller svømmetimer i sjøen, for den saks skyld). Min ene sønn gikk på idrettslinje med tennis på ungdomsskolen og da senket de volleyballnettet og spilte tennis i skolegården da det ikke fantes tennisbane... Det er pålagt skoletur en gang i måneden og her sender de ofte da ungene ut for å leke på fotballbanen hele dagen. Av og til arrangeres det riktig nok utflukter, feks til utgravingene av antikkens Philippi, men uten guide og at elevene lærer noe som helst - de bare flyr rundt og klatrer på ruinene...

Det er mange dyktige lærere, men de får dessverre ikke noe oppfølging, tilbud om kurs ol. Vår sønns historielærer fortalte at hun har skrevet flere ganger til undervisningsdepartementet med spørsmål, men får ikke en gang svar.

Så er det også den fysiske tilstanden på skolene. På vår lokale ungdomsskole har det feks manglet dører på toalettene i mange år. Det er ikke noe lokale som kan fungerer som forsamlingslokale eller hvor man kan ha teater etc.

Personlig synes jeg frontistirio i de fleste tilfeller er fullstendig bortkastet. Men de fleste gresk foreldre er uenige. Det er om å gjøre at ungene får \"lower\" og \"proficency\" i engelsk og tilsvarende i andre språk. Disse sertifikatene spør man faktisk etter i yrkeslivet, men frontistirio er en utrolig dyr, langsom og gammeldags  måte å lære språk på.

Med mindre man har unger som er skoleflinke må man nesten regne med noe privatundervisning i fag som matte, fysikk og gammelgresk. Dette for at de skal stå og slippe å gå om igjen...

Mange av de problemene Hellas har i dag bunner i utdanningen. Det de lærer både på grunnskolen, videregående og høyere utdanning er ikke relevant i forhold til den kunnskap samfunnet trenger.

På den annen side er det jo andre fordeler med å vokse opp i Hellas - jeg synes jo fortsatt at Hellas er mye mer \"menneskelig\" enn Norge.

Hvis dere skal flytte til Hellas med 4-åringen (han kan foresten begynne på førskole med en gang) ville jeg anbefale å komplementere med Globalskolen (internettundervisning) - alle norske barn som bor i utlandet kan gå her gratis.

Noe annet er at en norsk familie som bor på Kreta ofte har helt andre ressurser enn en hel-gresk familie, for å si det sånn. Mine unger har jo fått inn språk med morsmelka, de reiser ofte utenlands og har brukt pc siden de kunne sitte, omtrent.

Jeg tror det viktigste er at dere er bevisste på å gi barnet det han ikke får i det greske undervisningssystemet og ikke tror han lærer det han trenger på den offentlige skolen.

Lykke til!

Lilli

Oi, oi plutselig så ble dette mye å ta inn.

Men tusen takk for de utdypende svarene, jeg setter stooor pris på det.  :compress:

Vi har som sagt mer eller mindre vært bestemt på at vi vil flytte til Kreta, men dette med skole gjør saken vanskeligere enn jeg trodde.

Her må man tenke grundig igjennom ting i alle fall, men det må man jo uansett i det man har lyst til å flytte til et annet land.  :bounce:

Mixelite

Globalskolen er jo et godt tips da. Da kan han gå på gresk skole og samtidig holde kontakt med det norske skolevesenet. Gratis og fleksibelt.

I tillegg finnes det mange gratis læremidler/programmer på nettet i alle slags fag.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...