02. May 24, 12:57:10

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Messages - heljak

1

Hermed oversendes et oppdatert Notat med overskriften:
Er kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?
Dette  kan leses om på denne linken: -->
https://docs.google.com/document/d/1yPqRzpkqIcIJnt0zlel-xRf-B3Dvp9aF4s3x_yJRJS8/edit

I tillegg oversende NorAlliansens brev av 2012-11-03 med spørsmål til samtlige partiledere på Stortinget
foran høstens Stortingsvalg, om hva som vil bli gjort for å reversere urett og pensjonsavkorting av over 1 million uføre- og alderspensjonister i utlandet og Norge.  Dette kan du lese mer om på denne linken:
https://docs.google.com/file/d/0B8hJbihdDNi9Zk9zenBGWVFoaUU/edit

Mvh
jakup.skamsar@noralliansen.org
www.noralliansen.org

2
Som "gammel" skattekyndig person med grundig utdannelse og praksis innen skattemessig inn- og utvandring, kjenner jeg godt til "gjeldene rett" som er Hellas sin skattelovgivning og Skatteavtalen med Norge. 


Mitt gamle spørmål er først og fremst addressert til personer som har erfaringer med hvordan gjeldende rettsregler praktiseres av Skatteetaten i Norge med hensyn til
- Fireårsregelen som Norge innførte med virkning fom 2004 og
- Den såkalte kildeskatt på pensjon som Norge innførte med virkning fom 2010. 


Men etter nærmere omtanke, tror jeg det kan være mest hensiktsmessig å starte en ny streng med utgangspunkt i et notat som undertegnede har skrevet om GJELDENE RETTSREGLER FOR SKATTEMESSIG EMIGRASJON TIL UTLANDET .

Det tror jeg kan være et godt utgangspunkt for å oppfordre ALLE til å fortelle om sine erfaringer, dersom Skatteetaten i Norge ikke respekterer "gjeldene rettsregler" som nevnt ovenfor.

Med vennlig hilsen / Yours Sincerely
Jakup Skamsar
Dette er en privat e-post men jeg legger ikke skjul på min rolle som leder for
for NorAlliansen - The Northern Alliance Global (NAG)
The global organization for Scandinavian expatriates som har denne (samme)  kontaktinfo:

Post-/E-mail address                          Tele-/Mobil Number           NAGs Head Office/Org No/WebSite:15 Verenikis St, 8045 Paphos Cyprus   Kypros      Rabbaveien 28 A, N 3515 Hønefoss,
Skype name: Jakup_skamsar                Norway:      Organization No: 994709291jakupskamsar@noralliansen.org           Thailand    WebPage:www.noralliansen.org   
NorAlliansens objectives is to cater for the interests of persons who have earned pension- and
health
service rights in the Nordic countries, and to secure these rights regardless of domicile. See:http://docs.google.com/Doc?docid=0AchJbihdDNi9ZGMyMzZ3NTlfNTMwZDJoNTUyZzI&hl=no     
3
Jeg tillater meg med dette å minne om ingen synes å ha svart på mitt spørmål om skatt på pensjon i Hellas.

Med vennlig hilsen / Yours Sincerely

Jakup Skamsar

Dette er en privat e-post men jeg legger ikke skjul på min rolle som leder for
for NorAlliansen - The Northern Alliance Global (NAG)
The global organization for Scandinavian expatriates som har denne (samme)  kontaktinfo:

Post-/E-mail address                          Tele-/Mobil Number           NAGs Head Office/Org No/WebSite:
15 Verenikis St, 8045 Paphos Cyprus   Kypros 00357 9999 0358     Rabbaveien 28 A, N 3515 Hønefoss,
Skype name: Jakup_skamsar                Norway: 0047 4812 8288      Organization No: 994709291
jakupskamsar@noralliansen.org           Thailand 0066 9012 48129   WebPage:www.noralliansen.org   
NorAlliansens objectives is to cater for the interests of persons who have earned pension- and
health service rights in the Nordic countries, and to secure these rights regardless of domicile. See:
http://docs.google.com/Doc?docid=0AchJbihdDNi9ZGMyMzZ3NTlfNTMwZDJoNTUyZzI&hl=no       
4
Kan noen på dette forum oppgi en link til kildeinfo som helt konkret sier noe om hvor mye skatt en pensjonist må betale når han flytter til Hellas.

For å kunne sammenligne skattenivået for pensjonister i noen utvalgte europiske lang, trengs opplysninger om hvor mye skatt en pensjonist må betale hvis han/hun har en brutto pensjon på følgende alternativ:
 
1) kr 150.000,-
2) kr 300.000,-
3) kr 450.000,-
4) kr 600.000,-

På forhånd takk for svaret.


Med vennlig hilsen/Best regards
For NoorAlliansen
 
                                                                                                                                                               
Jakup Skamsar  
(Leder/President)

Post- and e-mail address:     No 8 K Issak & Solomou streetreet, 6850 Paphos, Cyprus, E-mail:  post@noralliansen.org           
Phone/Mobile Cyprus:    +357 99 080 547 /  +357 700 00 243  Norway:  + 47 481 28 288        
Hjemmeside/Hompage:    http///www.findcyprus.info, http://www.finnnkypros.info, http://www.noralliansen.org         
Head Office address:    Rabbaveien 28 A, 3515 Hønefoss, Norway, Organization Nr/No:  99 47 09 291
5
Quote from: \"Karoti\"Hei!
Nå har jeg lest - og forstått!
Det var grei og sakelig argumentasjon i brevet til regjeringen m.m. som linken viser til.
Javel, men hva gjør man så - når dette er lest? Er det noen \"underskriftside\" på nettet eller andre steder hvor vi kan fremsette en unison protest, eller må vi - som vanlig - stilletiende akseptere byråkratenes manglende sans for samfunnslogikk? Vanligvis vil jo alle forsøk på \"vettug\" argumentasjon prelle av på \"Finans\" som vann på gåsa? (Jeg har en oppfatning av at dette departementet ser seg selv som nestkommanderende - etter \"Vårherre\"!)

Det er nødvendig og gledelig at flest mulig engasjerer seg og kjemper mot et  forslag som urimelig, urettferdig og usosialt forslag.  Hvodan man skal klare å få overbevisst flertallet i finanskomiteen om at kildeskatt i praksis betyr innføring av \"skatt på sykdom\", er det få/ingen som har noe fasitsvar på.  

Mitt bidrag er en hjemmeside med fakta og vurderinger som gir alle pensjonister og andre grunnlag for å reagere i form av klager, protester personlige skriv, avisinnlegg mm. Hensikten er få de som skal innstille (finanskomiteen) og de som skal beslutte (regjeringspartiene) til å utsette eller returnere forslaget med krav om at alle sider ved denne saken må utredes.  Og dersom en ny utredning viser at våre påstander er korrekt, må forslaget avvises og begraves.    Se -->
http://sites.google.com/site/kildeskattpaapensjoner/

På denne linken finner du e-postadresser til ovennevnte. Se -->
http://docs.google.com/Doc?id=dc236w59_21cxzckqd6&hl=en

Dette er i utgangspunktet en lovendring på samme måte som den tøvete lovendringen som tok sikte på å begrense vår grunnleggende ytringsfrihet - i den såkalte blasfemisaken.  Fordi  det her er mange likheter, er det grunn til å tro at saken blir avvist \" i tolvte time\".  Men det vil nok ikke skje uten at mediene og pressen reagerer og forteller sannheten om forslaget og at argumentene som brukes for å innføre kildeskatt på pensjon, ikke ikke har noe med virkeligheten å gjøre.  

Og for at det skal skje MÅ flest mulig reagere.  
En adresseliste til de største avisene finnes på denne linken: Se -->
http://docs.google.com/Doc?docid=dc236w59_56gr4q3tcf&hl=en
Hold meg gjerne orientert om hva som evt. blir gjort for å hindre at pensjonister blir utsatt for flere \"overgrep\".    

De kan også sende e-post til: jakupskamsar@gmail.com
hvis du har noen ideer eller foslag om hvordan dette forslaget kan utsettes eller stoppes - med demokratiske midler!

Det er imidlertid viktig at alle engasjere seg for hindre at kildeskatt på pensjoner blir vedtatt i sin nåværende form, selv om du ikke blir berørt direkte eller indirekte. Arnulf Øverland sa det slik: \"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv\".


Med vennlig hilsen
for utenlandsbosatte pensjonister i utlandet
jakupskamsar@gmail.com,   Mobil 0035799148043
6
Til Heidrun og Karoti som jeg svarer samtidig:
Innledningsvis vil jeg takke for konstruktive bidrag, selv om - spesielt Heidrun (mot normalt) var litt kritisk i starten.

Jeg har stor forståelse for deres ønske om å få denne saken presentert på en kortfattet og enkel måte. Men det er ikke lett, når Finansdepartementets fremste skatteeksperter har brukt 19 helpakkede sider på å forteller (eventyr) om hvorfor det norske skattefundamentet vil bli uthulet på en urimelig måte, dersom de ikke får lov til å gi 41200 utflyttede pensjonister (som har en gj.sn pensjon på kr 85.000,- ) en skatteskjerpelse på 230 millioner.

Hvor mye som den norske stat sparer på at utenlandsbosatte pensjonister flytter til utlandet og hvor mye det vil koste å administrere og innkreve denne skatten, vil ikke Finansdepartementet mest sannsynlig ikke utrede av den enkel grunn at det vil avsløre at utgiftene blir større en inntektene.

Som eksempel på en \"populær\" begrunnelser som er brukt for å innføre denne straffeskatten er følgende:
«Utenlandsbosatte pensjonister vil dessuten ofte fortsette å gjøre bruk av eller gjøre krav på offentlig finansierte goder og tjenester, både under ferieopphold og besøk her hjemme. Det er derfor ikke urimelig at også denne gruppen bidrar til å dekke fellesskapets utgifter.\"

Men denne påstanden har vi fått bekreftet fra NAV-Utland ikke medfører riktighet. På god norsk kalles vel slikt løgn?

Hvis du/dere ser bort fra den siste setningen er det 17 linjer.  Dersom du vil lese den hittil kortese versjonen som vi har tenkt å sende til regjeringen, kan du klikke på denne linken:
http://docs.google.com/Doc?id=dc236w59_48c6r4wzcs&hl=en

Kommentarer mottas med takk.
7
Storparten av dette vedlegget falt dessverre ut i første innlegg - mest sannsynlig pga størrelsen.  Men her kommer det:

Vedlegg 5:
Diverse spørsmål eller en påstand om kildeskatten som hittil ikke er endelige besvart:

Spørsmål: En pensjonist som ved 67 år som går av i dag og har hatt en gjennomsnittlig innekt med nåverdi på 360 000 i 40 år vil med rentes/rente ha innbetalt ca. 2 000 000 (numerisk ca. 500 - 600.000) og ved 13 års uttak av pensjon ta ut mer enn 3 000 000.(gjennomsnittlig livslengde - 67 år pensjonsalder). Virkeligheten er slik at med avtalefestet pensjon samt uføretrygd vil inntjeningen (gjennomsnittlig innbetaling) bli betydelig mindre i gjennomsnitt og uttaket av pensjon bli betydelig større. Spriket mellom hva som man har betalt inn og det som man tar ut vil da bli mye større.

Svar: De samlede innbetalingene til staten fra ALLE pensjonister - både de som fortsetter å bo i Norge og de som velger å flytte ut av landet kan på en måte sies å være noe mindre enn de samlede pensjonsutbetalingene, selv om dette gapet blir dekket av indirekte skatter og avgifter og ikke minst av dagens pensjonister som har vært med å legge grunnlaget for verdiskapingen i Norge. Som eksempel nevnes at Nordsjødykkerne og andre som har fått ødelagt sin helse i bedrifter som i dag gir staten milliardinntekter. Om man kan legge til grunn at eldre mennesker forbruker mer offentlige (skatte)finansierte tjenester enn i yrkesaktiv alder er vel heller tvilsomt, når man tar i betraktning innbetalingene i yrkesaktiv alder inkl utgiftene til barnehager, skoler og infrastruktur forøvrig. Det er mulig at det er et gap i inn- og utbetalinger når det gjelder pensjonister med avtalefestet pensjon samt uføretrygd. Men ingen statistikk tilsier at disse gruppene er overrepresentert blant utflyttede pensjonister - når man ser hele befolkningen under ett - inkl alle inn- og utvandrere?

Alle som bor i Norge ligger på verdenstoppen i innbetalte skatter og avgifter til staten \"fra vugge til grav\" og at statens dissidert største inntektskilde, er den indirekte beskatningen i form av MVA mm og staten og fellesskapets inntekter fra oljevirksomheten. De direkte skattene på inntekter - herunder pensjoner, utgjør bare en liten brøkdel av statens samlede inntekter (inntektsprovenyet). Hvis man legger til grunn at ALLE pensjonister (for)bruker mer av offentlig finansierte (helse)tjenester mm enn skatter og avgifter som innbetales på sine gamle dager, må det være grunn til å stille følgende spørsmålet:
- Er det rimelig at utenlandsbosatte pensjonister skal fortsette å betale kildeskatt til Norge når de ikke kan fortsette å gjøre bruk av eller gjøre krav på offentlig finansierte goder og tjenester - også under ferieopphold og besøk her hjemme? Sagt med andre ord:
- Er det ikke svært urimelig at pensjonister som slutter å bruke offentlige finansierte (helse)tjenester i Norge og flyttet til utlandet
skal fortsette å betale skatt i Norge for tjenester de ikke bruker eller har krav på?

- Er det ikke mer rimelig at utflyttede pensjonister bidrar til å dekke fellesskapets utgifter i bostedslandet ved å betale skatter og avgifter til det landet som bærer utgiftene til offentlig finansierte (helse)tjenester, infrastruktur mm.
- Er det rimelig at det innføres \"Skatt på sykdom\" for pensjonister som har flyttet til utlandet av helsemessige årsaker?
Som eksempel nevnes at revmatikere og andre med lignende sykdommer sparer staten for store beløp ved å flytte til utlandet. Iht. Helsemyndighetene kan det årlige beløp komme over kr 100.000,- for hver. Er det da rimelig at denne gruppen skal \"straffes\" med ekstra skatt til Norge når de betaler skatt til det landet de bor - iht. bostedslandenes skatteregler og skatteavtalen - for selv tar kostnadene med utgifter til medisinsk behandling?   Denne siden av saken har Finansdepartementet ikke nevnt med et eneste ord i proposisjonen til tross for at vi ba om det i vår høringsuttalelse.  Hvorfor skjuler og/eller holder FD tilbake slike opplysninger?  


Spørsmål: Blir det gjort noe for å stoppe kildeskatten, etter de negative konsekvensene av finanskrisen?

Svar: At regjeringen har kommet med \"krisepakker\" i kjølevannet av finanskrisen og vurderer å gi skattelettelser til bedrifter og personer i Norge som skal gjøre det lettere for folk flest i Norge, er etter vår mening positivt og gjeldelig. Men få/ingen har snakket om at «utenlandsbosatte pensjonister - som ikke nyter godt av slik offentlig finansierte «krisepakker» - - i tillegg skal få en tilleggsskatt på 15 %. At mange vil få økonomiske problemer av dette burde være innlysende. Når regjeringen - med støtte fra NHO som ber om skattelettelser for «sine egen» - går inn for bedtydelige skatteskjerpelser for mange som i praksis får «skatt på sykdom», er det vel grunn til å gjøre opprør?


Spørsmål: Er kildeskatten i samsvar med EØS-avtalen og EUs regler?

Svar: Selv om skatteområdet i utgangspunktet ikke omfattet av EØS-avtalen og EUs regler, vil likevel skatteområdet kunne bli rammet av de alminnelige reglene om fri flyt av arbeid, tjenester, kapital og varer, fri rett til etablering og forbudet mot statsstøtte. Vi er av den oppfatning at pensjonister som er bosatt innenfor EØS-området og i andre land, skal ha rett til å bli skattlagt etter de samme reglene som de andre pensjonister i bostedslandet. De fleste skatteavtaler som Norge har inngått, bygger på OECD\' s mønsteravtale som sier at beskatningsretten (nesten uten unntak) er tillagt det land hvor mottakeren er bosatt. Vi er kjent med at flere land som har ønsket kildeskatt på private pensjoner, har i forhandlinger møtt stor motstand mot et slikt avvik fra OECD\' s mønsteravtale.

Spørsmål: Hvordan vil regjeringen sette er stopper for dagens dobbeltbeskatning og hindre at nye tilfeller oppstår?

Svar: Vi er uenig med FD som hevder at dobbelt beskatning ikke vil oppstå når skatteavtaler er inngått fordi beskatnings-retten er forbeholdt enten bostedsstaten eller utbetalingsstaten. Dagens skatteavtaler SKAL også hindre dobbeltbeskatning, men våre erfaringer er at Skatteetaten bruker skatteavtalene som begrunnelser for å opprettholde en ulovlig dobbeltbeskatning. En slik dobbeltbeskatning er ikke akseptabel, og vi mener at dette omgående må stoppes, før det evt. vedtas forslag som åpner for nye tilfeller av dobbeltbeskatning, når s/y flytter til land Norge ikke har skatteavtale med.


Spørsmål fra Asiaforum:
Se --> http://www.asiaforum.no/langtidsopphold-asia/er-forslaget-kildeskatt-pa-pensjon-overgrep-mot-pensjonister-ogsa-norge-15855/4#post205273
Sitat:Opprinnelig postet av Elverum Vis post

Ett lite tankeeksperiment: Norge er et skatteparadis. Pensjonister tar med seg pensjonen og flytter ut til et annet land med et langt strengere skatteregime. Da hadde man antakelig, fra samme gruppe, fått et unisont krav om innføring av kildeskatt.

Svar:
Jeg takker for ditt lille tankeeksperiment som kanksje kan medvirke til at flere oppdager hvor urimelig kildeskatten er.
At det ikke vil komme et slikt \"et unisont krav om innføring av kildeskatt\" fra utflyttede pensjonister, er lett å innse av følgende grunner:
- Kildeskatt er som det ligger i navnet, en en \"skatt på pensjonar mv. som blir utbetalte frå Noreg (kjeldeskatt på pensjonar mv.)\"
- Forutsatt at skatteparadiset Norge hadde kildeskatt på pensjon, ville pensjonister fått 15 % skatt - etter utflyttingen - selv om de ikke har krav på offisielt finansierte (helse)tjenester.
- De fleste skatteavtaler med Norge bygger på OECD\' s mønsteravtale som sier at beskatningsretten er tillagt det land hvor mottakeren er bosatt. Dette er det mest riktige og forståelige prinsipp fordi det er bostedslandet som i hovedsak bærer utgiftene til offentlig finansierte (helse)tjenester, infrastruktur mm - og ikke kildestaten.
- Hvis du flyttet til et slikt \"land med et langt strengere skateregime\", vil du følgelig bli skattlagt i dette landet med f. eks 40 %.
- Med kildeskatt, vil du i tillegg bli skattlagt i Norge med 15 % (kilde)skatt.
- Det er i slike tilfeller det oppstår såkalt dobbelbeskatning ved at man blir skattlagt både i fraflyttings-/kildestaten og bostedsstaten.
- De fleste skatteavtaler har imidlertid kompliserte bestemmelser som har til hensikt å unngå slik dobbeltbeskatning, men i praksis betyr det likevel at pensjonister utsettes for dobbeltbeskatning. Årsaken er bl.a. at få/ingen land har etablert gode rutiner for å håndtere dette.
- I forslaget legges det riktignok opp til at pensjonister som har så lave inntekter at de kommer inn under de såkalte skattebegrensningsregelen og derfor ikke skal betale skatt i Norge, ikke skal bli rammet at kildeskatten. Men det gjelder langtfra alle. Som eksempel nevnes at revmatikere, uførepensjonister og andre med små pensjoner vil få kildeskatt når bosteds-landet ikke er fullt integrert i EUs reglar om utveksling av informasjon mellom medlemsstatane. Om dette skriver tidligere skattedirektør Ree-Pedersen:
\"Å innføre kildeskatt av pensjoner uten at disse problemene er utredet og løst på en tilfredsstillende måte, vil være å kaste titusener av pensjonister ut i et skattemessig villnis.\"

Hele høringsuttalelsene fra Seniorsaken og tidl. skattedirektør Ree-Pedersen, kan du lese her:
--> http://www.regjeringen.no/upload/FIN.../34_senior.pdf

Konklusjon:
Jeg har tatt med tid til å besvare ditt tankeeksperiment i håp om at også andre kan forstå at kildeskatten er særdeles urimelig - spesielt for de som har flyttet til utlandet av helsemessig årsaker og har små pensjoner. Pensjonister på statsrådnivå, vil imidlertid under gitte forutsetninger kunne halvere sin skattebelastning hvis kildeskatt på pensjon blir innført. Er det derfor vi ikke hører noen protester eller klager på kildeskatten fra den kanten?

Kan vi forresten tenkes at de høyt betalte byråkratene i Finans-departementet tenker litt på seg selv når de forelår kildeskatt? Innføring av kildeskatt på pensjon vil jo kreve at høystående embetsmenn vil måtte reise verden rundt i mange år for å re-forhandle de fleste skatteavtaler - for pensjonistenes regning. Kan det tenkes at dette \"ligger i bakhodet\" hos byråkratene når ikke forslaget om kildeskatt trekkes tilbake - etter at de viktigste argumenter som er bruk for denne skatten er tilbakevisst?

Forøvrig bemerkes at Norge ER er skatteparadis - men kun for landets rikeste. Det er det ikke jeg som mener men landets fremste skatteeksperter; nemlig skatteprofessor
I vedlegg 4, punkt 5 på mitt nettsted er dette beskrevet på denne måten:
\"Er det rimelig å endre skattereglene for å gi pensjonister betydelige skatteskjerpelser etter at skiftende regjeringer har endret skattereglene for de rikeste betydelige skattelettelser. Dvs. at skattereglene er endret på en slik måte at mange kan tilpasse seg og betale lite eller ingen ting i skatt? Skatteprofessor Ole Gjems-Onstad har de siste årene gjort oppmerksom de aller rikeste i samfunnet betaler svært lite eller nesten ingenting i skatt. Grunnen er endringer i skattereglene som gir de rikeste en fantastisk mulighet til å tilpasse seg slik at de i overskuelig fremtid vil kunne operere med minimal inntekt og skatt. Terje Hansen, økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole mener at de aller rikeste aldri har hatt det bedre siden Stoltenbergregjeringen tok over. Se --> http://www.ukeavisenledelse.no/samfunn/de_rike_har_det_godt\"

Spørmål: Skal vi finne oss i slike \"overgrep\"?
Svar: Nei: Nå er tiden overmoden for å gjøre opprør mot \"skatt på sykdom\"
Se ---> http://agderavisen.com/article.php?story=20081229142517180

Spørmål:
- Gjelder ikke likhet for loven? Hvorfor skal kildeskatten bare gjelde for pensjonister ?
- Hva med alle utenlandsboende nordmenn som er i arbeid - og har arbeidsinntekt?
- Hva med arbeidsgivere som flytter til utlandet etter å ha fått tilskudd og skattefradrag for sin virksomhet i Norge?
- Brukes pensjonistene som er brekkstang for på et senere tidspunkt å komme tilbake med forslag om kildeskatt for alle?
Dvs også for lønnstakere og arbeidsgivere som flytter til utlandet med den begrunnelse at det alt er innført for pensjonister?


Begrunnelse:
- Høyesterett slo jo fast i den såkalte Sølviksaken at han som arbeidstaker ikke skulle skatte til Norge iht gjeldende rett. (Skatteavtalen og bostedsstatens lokale skatteregler).
- Tilbakemeldinger vi har fått fra en rekke pensjonister, er at skatteetaten ikke retter seg etter etter og/eller borforklarer dommen. Resultat blir at mange fortsetter dobbeltbeskatning, til tross for at de skulle ha vært fritatt for skatt i Norge iht gjeldene rett.

- Når en saksbehandler i Finansdepartementet har gitt uttrykk for at vår kamp mot dobbeltbeskattningen er bortkastet fordi det kommer kildeskatt, kan vel det tolkes som om kildeskatten er ment å erstatte en omfattende dobbeltbeskatning?
- I de fleste skatteavtaler snakker det jo om \"inntekter - herunder pensjoner\" når det gjelder bostedslandets beskatningsrett.
- Arbeidstaker- og pensjonistorganisasjoner (LO og NPF) har jo alt stilt seg positive til innføring av kildeskatt på pensjon, men Finansdepartementet sier ikke noe om at denne «støtten» er basert på feil og forutsetninger som ikke er gjennomførebare. Som eksempel nevnes at vi ikke kan fortsette å gjøre bruk av eller gjøre krav på offentlig finansierte goder og tjenester, både under ferieopphold og besøk her hjemme, slik LO og NPF bl.a har lagt til grunn for sin positive innstilling til kildeskatten.
Men dersom de først har vært med på å innføre kildeskatt for pensjonister, er det «for sent å snyte seg når nesen er alt er borte».

Hvorfor skulle det ikke innføres kildeskatt for arbeidstakere, dersom det alt er innført for pensjonister?

Hvis kildeskatt alt er innført for pensjonister og arbeidstakere, er det da realistisk å se bort fra at kildeskatt også vil blir innført for arbeidsgivere som flytter til utlandet? Vil NHO på vegne av arbeidsgiverne kunne hevde at kildeskatt og skatteskjerpelser vil gi økt utflytting/-flaggingnår de alt har stilt seg positiv til kildeskatt for pensjonister som fører til betydlige skatteskjerpelser?
FD sier jo at kildeskatt skal sikre det norske skattefundamentet blir uthullet på en urimelig måte ved at pensjonsmottakere velger å bosette seg i utlandet av skattemessige årsaker?

Svar/Konklusjon.
I henhold til ovennevnte mener vi det grunn også er grunn til å utsette kildeskatt for pensjoniter inntil følgende er avklart:
- Er utenlandsboende pensjonister bare er første skitt på veien mot full kildeskatt for alle?
- Vil ikke veien ligge åpen for å innføre kildeskatt for ALLE ved en senere anledning, dersom det alt er innført for pensjonister?
- Brukes utenlandsboende pensjonister som er brekkstang for på et senere tidspunkt å komme tilbake med forslag om kildeskatt for lønnstakere og arbeidsgivere?
- Vil Finansdepartementet si noe om dette før kildeskatten for utenlandsboende pensjonister evt er vedtatt?
8
Ovennevnte er ny og oppdatert info om kildeskatt på pensjon på denne nye strengen med tittelen:
Er forslaget om kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?
se --> www.hellasforum.net/in...pic&t=3081

Et nyopprettet nettsted med navnet nei-til-kildeskatt med undertittelen: Folkeaksjon mot kildeskatt på pensjon, finnes her:  
Se --> sites.google.com/site/...ildeskatt/

Synspunkter og kommentarer mottas med takk.
9
Jeg har nå lagt ut ny og oppdatert info om kildeskatt på pensjon på denne nye strengen med tittelen:
Er forslaget om kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?  
se -->  http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=3081

Her har jeg også lagt ut link til et nyopprettet nettsted med navnet:
nei-til-kildeskatt med undertittelen: Folkeaksjon mot kildeskatt på pensjon.
Se --> http://sites.google.com/site/neitilkildeskatt/

Synspunkter og kommentarer mottas med takk.
10
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er forslaget om kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?        Notat          2009-01-15   1/11
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er forslaget om kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?
Iht. Ot.prp. nr. 20 (2008-2009) foreslår Finansdepartementet (FD) å innføre kildeskatt på pensjoner mm.
- Vi mener at forslaget bygger på feil og misvisende informasjon som dels mangler rot i virkeligheten, samtidig som vesentlige sider ved denne saken ikke er tilstrekkelig utredet. Dette er nærmere beskrevet i vedlegg 1.
- Vi mener forslaget bryter med det grunnleggende prinsipp i OECD\' s mønsteravtale som sier at beskatningsretten (nesten uten unntak) er tillagt det land hvor mottakeren er bosatt.
- Vi mener derfor at det mest riktige og forståelige prinsipp er at retten til å skattlegge pensjonister er tillagt bostedslandet som i hovedsak bærer utgiftene til offentlig finansierte (helse)tjenester, infrastruktur mm. og ikke kildestaten slik FD hevder.
- Vi mener det i beste fall er misvisende og i verste fall er det bevisst feilinformasjon, når FD hevder at «utenlandsbosatte pensjonister kan fortsette å gjøre bruk av eller har krav på offentlig finansierte goder og tjenester under ferieopphold og/eller besøk i Norge». Faktum er at utflyttede pensjonister ikke har krav på slike offentlige finansierte goder og tjenester i Norge. Derfor er det åpenbart urimelig å hevde at denne gruppen skal gis skattes-kjerpelser for å bidra til å dekke fellesskapets utgifter - når de ikke har krav på slike fellesskapets velferdsgoder mm.
- Vi mener at det feil å hevde at «kildeskatten skal sikre at det norske skattefundamentet ikke blir uthullet på urimelig måte» og samtidig opplyser at kildeskatten kun er anslått til 230 mill. Å bruke slike påstander og begrunnelser for å gi utflyttede pensjonister en 230 mill skatteskjerpelse, er som «å skyte spurv med kanoner» når inntektene iflg FD er usikre og kostnadene ikke er tilstrekkelig utredet.
- Vi mener at forslaget som vil ramme mange revmatikere, uførepensjonister og andre med små pensjoner når bostedslandet ikke er fullt integrert i EUs regler om utveksling av informasjon mellom medlemsstatene og bryter med skattelovens prinsipp om å skatte etter evne. Dvs at en pensjonist som er fritatt for skatt i et bostedslandet pga lav skatteevne - som f. eks Kypros - likevel må betale 15 % kildeskatt i Norge hvis landet ikke er integrert i EU på dette området. På toppen av 25 % forverret økononmi grunnet finanskrisen, er dette urimelig.
- Vi mener at påstanden om at kildebeskatning er enkelt og lett å håndheve, også har lite med virkeligheten å gjøre. Seniorsaken og tidligere skattedirektør Erling Ree-Pedersen sier at forslaget ikke er praktisk gjennomførbart.
På dette grunnlag mener vi at forslaget må avvises og legger frem solide argumenter for dette standpunkt i vedlegg 1. Her tilbakeviser vi FDs hovedbegrunnelser for å innføre kildeskatt på pensjon som ofte kalles «skatt på sykdom».  
Som kjent er Seniorsaken dypt engasjert i arbeidet for å stanse kildeskatten. Seniorsaken har gjort en ny utredning som vil bli benytter i møter med representanter i finanskomiteen. Seniorsakens team av eksperter, under ledelse av tidligere skattedirektør Erling Ree-Pedersen, har levert et imponerende arbeid. Utredningen er ikke klar for distribusjon. Med Seniorsakens engasjement i denne saken - på vegne av alle pensjonister i utlandet og Norge, håper vi å kunne se fremtiden lyst i møte fra et skattemessig synspunkt. Det bør likevel ikke forhindre at alle som blir berørt av en eventuell kildeskatt fortsetter sine protester. For Seniorsaken er det viktig å kunne peke på et engasjement hos de som ville blitt berørt. Undertegnede vil derfor komme med følgende oppfordringer:
- Meld deg inn i Seniorsaken for å hindre at pensjonister i utlandet får kildeskatt og bidra til at pensjonister i Norge får det bedre. Seniorsaken er den eneste pensjonistorganisasjonen som går mot innføring av kildeskatt på pensjon som vil føre til betydelige skatteskjerpelsen for utflyttede pensjonister. Seniorsaken: telefon 22 36 43 00, E-post: info@seniorsaken.no  -- Informasjonssjef Dag Bredal, har telefon:  0047 67563099 eller mobil 0047 92411868. E-post: d-bredal@online.no
- Kontakt Landsorganisasjonen i Norge (LO) og Norsk Pensjonistforbund (NPF) og spør om deres positive holdning til kildeskatten vil opprettholdes hvis det kan dokumenteres at de fleste forutsetningene som er lagt til grunn for denne støtten ikke kan legges til grunn. NPF har fått skriftlig spørsmål om dette, men vi har hittil ikke fått noe svar.
Bruk gjerne spørsmålene i vedlegg 3, som LO og NPF ikke har besvart hittil.  Spør om de vil opprettholdet sin støtte til innføring av kildeskatt på pensjon, dersom de viktigste forutsetningene de la til grunn for denne støtten ikke kan legges til grunn og/eller gjennomføres i praksis. LO har telefon 23 06 10 50 og Epost:lo@lo.no
- Kontakt «dine» representanter på stortinget og spør om hvordan de stiller seg til kildeskatten eller «skatt på sykdom» som mange kaller dette lovendringsforslaget. Spørsmålene i vedlegg 4, vil fort avsløre hvordan de stiller seg til saken. E-postadressen til de parlamentariske lederne og til finanskomiteens medlemmer som kan avvise dette forslaget finnes på denne linken: http://folkevalgtbasen.ivarjohansen.no/ij_db_list.php
- Alle bør alle engasjere seg for hindre at kildeskatt på pensjoner blir vedtatt iht. forslaget, selv om du ikke blir berørt direkte eller indirekte. Arnulf Øverland sa det slik: \"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv\". Dette notatet er utarbeidet etter anmodning fra pensjonister i utlandet og Norge iilknytter over 30 nettsteder.

Med vennlig hilsen
Jakup Skamsar,
E-post: jakupskamsar@gmail.com, Mobil 0035799148043
Vedlegg 1: Hvorfor forslaget om å innføre kildeskatt på pensjon eller «skatt på sykdom» må avvises
Vedlegg 2: Utdrag av brev av 23.9.1998 til Nordisk Råd fra Gudmund Restad om kildeskatt på pensjon mm
Vedlegg 3: Pressemelding fra Seniorsaken 30. april 2008
Vedlegg 4: Spørsmål som foreninger, organisasjoner og partier bør svare på
Vedlegg 5: Diverse spørsmål eller en påstand om kildeskatten som hittil ikke er endelige besvart
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er forslaget om kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?        Notat          2009-01-15   2/11
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vedlegg 1: Hvorfor forslaget om å innføre kildeskatt på pensjon eller «skatt på sykdom» må avvises

1) \"Kildeskatten skal sikre at det norske skattefundamentet ikke blir uthullet på urimelig måte»
Denne påstanden er tilbakevist som uvirkelig av Seniorsaken og tidligere skattedirektør Erling Ree-Pedersen.
I sin høringsuttalelse, punkt 1: «Provenyberegning og gjennomsnittspensjon», som sies følgende:
«Departementet anfører at 15 pst. kildeskatt av pensjonsutbetalinger på 3,5 mrd. kroner har en potensiell provenyeffekt på 525 mill. kroner, dog begrenset til 355 mill. kroner under gjeldende skatteavtaler (dvs. inntil disse er reforhandlet). Av den tabell disse anslagene bygger på (side 49 i høringsnotatet), går det frem at pensjonsutbetalingene på 3,5 mrd. kroner fordeler seg på 41.192 pensjonister. Dette betyr at disse pensjonistene i gjennomsnitt har en pensjon på 85.000 kroner.

På denne bakgrunn er det grunn til å vise til at for inntektsåret 2006 - som tabellen på s. 49 gjelder - kunne en enslig pensjonist etter norske skatteregler ha ca. 125.400 kroner, og et ektepar vel 205.600 kroner, i pensjonsinntekt uten å få skatt. (Dette gjelder når pensjonistene ikke har fradrag utover standardfradragene eller netto formue på over 200.000 kroner. Disse tallene indikerer at de aller fleste av de vel 41.000 personene er minstepensjonister eller endog har lavere pensjon. I denne forbindelse er det viktig å merke seg at finansministeren i pressemelding av 19.12.2007 uttalte at reglene om skattefrihet for minstepensjonister mv. også skal gjelde når disse er bosatt i utlandet. Hennes uttalelse gjelder riktignok de som er bosatt i EØS-stater, men etter vår oppfatning vil det være uholdbart om dette ikke også skulle gjelde de som er bosatt i andre land. På denne bakgrunn er det åpenbart at de provenybeløp departementet opererer med mangler rot i virkeligheten.»

Seniorsaken går i mot regjeringens forlag om kildeskatt og i magasinet Senior Nr. 3, juni 08, side 44 - 45, kommer de med solide argumenter for sitt standpunkt. Følgende overskrifter i artikkelen, taler sitt eget språk:
- \"Et forslag som mangler rot i virkeligheten\", «Overkjører utenlandspensjonistene\", \"En omvendt Robin Hood-effekt\", \"En skatt som er kostbar å inndrive\" og \"Uforsvarlig å gjennomføre etter gjeldene modell\". Seniorsakens høringsuttalelser om kildeskatten er skrevet av en person som vet hva han snakker om; nemlig tidligere skattedirektør Erling Ree-Pedersen. Se --> http://www.seniorsaken.no/ getfile.php/Filer/Senior3_web. pdf
Ovennevnte og andre begrunnelser for kildeskatt er også tilbakevist av tidligere finansminister Restad som bl.a. sier følgende i vedlegg 2:
«Finansdepartementets utgangspunkt har hittil vært at pensjoner bør beskattes i det land hvor mottakeren er bosatt, fordi han der benytter seg av infrastruktur, sosiale velferdsgoder osv. Dette er hovedgrunnen til at vi i Norge ikke har generell internrettslig hjemmel til å beskatte pensjoner som utbetales til personer bosatt i utlandet. Videre er det viktig å peke på at norsk beskatning også forutsetter at Norge som utbetalingsland også kan skattlegge i henhold til skatteavtalene med vedkommende utland. Det er bare i noen svært få skatteavtaler, blant annet i den nordiske avtalen, at Norge som utbetalingsland har full beskatningsrett til pensjoner som utbetales til en person som er bosatt i utlandet.»

Om begrunnelsen for kildeskatten sier Seniorsaken bl.a.:
«Norsk skattepolitikk har hittil lagt retten til å beskatte pensjoner til utflyttede personer til bostedsstaten. Med forslaget om kildeskatt snus dette 180 grader. Denne omlegning er - foruten det allerede nevnte argument om å sikre skattefundamentet mot uthuling - begrunnet med at pensjonsrettighetene ofte er opparbeidet gjennom skattefavorisering (for eksempel ved fradrag for trygdepremier). Men det er også nevnt at kildeskatten er rettsteknisk enkel å håndheve, og at utflyttede personer ofte kan gjøre bruk av velferdsgoder og andre tjenester også etter at de flyttet til utlandet»

2) «Forslaget skal hindre skattetilpassninger i forbindelse med  internasjonalisering av arbeidsmarkedet, privat pensjonssparing og pensjonistmottakernes valg av bosted».  (understreket av undertegnede)
- Vi mener det har lite med virkeligheten å hevde at skatteøkninger skal hindre at pensjonister å flytte til utlandet når skattelettelser brukes som virkemiddel for å hindre at bedrifter/ansatte tar utflytting.
Som eksempel nevnes at FD så sent som i 2007 svarte følgende på et spørmål (626) i stortinget om hvor mye en pensjonist med gjennomsnittlig pensjon, formue og forbruk vil spare i skatter og avgifter på å flytte til utlandet:
Selv om det er skattemessig gunstig for norske pensjonister å bosette seg i andre land, er det imidlertid neppe dette som er hovedårsaken til at utflytting er attraktivt for personer som ønsker å få mer igjen av pensjonen. Her spiller trolig det generelle kostnadsnivået en viktigere rolle. Selv om avgiftsforskjeller kan forklare noe av forskjellene i kostnadsnivået, er det trolig andre faktorer som har en mye større betydning, blant annet forskjeller i lønnsnivå mellom land.
- Hvorfor nevnes ikke den mest sannsynlige årsaken; nemlig det fakum at mange pensjonister oppnår store  helsemessige gevinster og økt livskvalitet ved å flytte til varmere strøk. På denne bakgrunn forstår vi ikke hvorfor FS har nevnt vårt forlag om å iverksatt utredninger og/eller prøveprosjekter for å få frem hvor mye staten sparer (provenyeffekten) ved at pensjonister;
- reiser på landtidsopphold i varmere strøk - spesielt om vinteren
- tar utflytting og ikke belaster infrastrukturen offentlige finansierte tjenester
Er FD redd for å avsløre at en  skattreduksjon for alle pensjonister i Norge vil være lønnsomt for alle parter?  
3) «Etter norske skatteregler er det i liten grad heimel til å skattlegge pensjoner mv. på anna grunnlag enn at skattyteren er busett i Noreg etter skatte»
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er forslaget om kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?        Notat          2009-01-15   3/11
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Vi mener dette er misvisende informasjon når FD uten å nevne at flere høringsuttalelser har påpekt at mange pensjonister i dag skattlegges dobbelt - både i Norge og bostedsstaten. Faktum er at mange utflyttede pensjonister utsettes for dobbeltbeskatting av lokale ligningskontor. Dette skjer til tross for at fleste skatteavtaler inngått av Norge har klare bestemmelser om at pensjoner (med unntak av offentlig tjenestepensjon) kun skal skattlegges der vedkommende pensjonist er bosatt og ikke i Norge. jf OECDs mønsteravtale artikkel 18. Derfor foreslo vi i vår høringsuttalelse at regjeringen omgående må sørges for at dagens dobbeltbeskatning opphører før arbeidet med kildeskatten fortsetter.
- Vi mener det er urimelige at kildeskatten (som er et unntak fra nevnte bestemmelser), skal påføre pensjonistene den ekstrabelastning å måtte levere selvangivere selvangivelser og forholde seg til flere lands skattemyndigheter.
- Vi viser i denne forbindelse til vedlegg 2 med utdrag av brev av 23.9.1998 til Nordisk Råd fra tidligere finansminister som der kom med solide begrunnelser for og ikke å gå inn for innføring av kildeskatt på pensjoner.
- Vi finner det uforståelig at FD heller ikke nevner det faktum at Høyesterett i år har kommet med en knusende dom som slår fast at Skatteetaten har tolket reglene om skattemessig utflytting feil. Vi tenker da på den såkalte Sølvikdommen. Dvs. at pensjonister som flytter til et land som Norge har skatteavtale med iht. gjeldende rett, kun skal skatte til det landet de har fast bosted - og ikke til Norge - forutsatt at vedkommende ikke har fast bolig i Norge. Høyesterettsdommen er omtalt av både Skattebetalerforeningen og tidligere skattedirektør Erling Ree-Pedersen på disse linkene: --> http://www.skatt.no/blogg/therese_gjerde/na_ma_stat/ og http://www.byggaktuelt.no/content.asp?ContentId=84936

4) «Utenlandsbosatte pensjonister vil dessuten ofte fortsette å gjøre bruk av eller gjøre krav på offentlig finansierte goder og tjenester, både under ferieopphold og besøk her hjemme. Det er derfor ikke urimelig at også denne gruppen bidrar til å dekke fellesskapets utgifter.\",
Vi mener at denne påstanden fra informasjon fra Arbeids- og Inkluderings-Departementet (AID) er feil.
- Hvis FD var klar over denne feilen når forslaget ble fremlagt, er dette etter vår oppfatning en alvorlig sak.
Faktum er at utflyttede pensjonister ikke kan gjøre bruk av og heller ikke har krav på offentlige finansierte goder og tjenester under sine ferieopphold og besøk i Norge - uten å betale for det. Vi mener derfor at det er helt urimelig at denne gruppen skal bidra til å dekke fellesskapets utgifter med en ny kildeskatt - når de ikke har krav på fellesskapets velferdsgoder mm.
- Vi mener at utflyttede pensjonister på besøk i Norge, skal behandles på samme måte som når nordmenn er på ferie eller på besøk i utlandet? Dvs. ingen kan gjøre bruk av eller gjøre krav på offentlige finansierte goder og tjenester under sitt opphold - uten å betale det selv og/eller få dekket sine utgifter til medisinsk behandling mm via sin forsikring. Som eksempel på at kildeskatten ikke vil føre til liker behandling, men til urimelig forskjellsbehandling mellom utflyttede pensjonister og norske pensjonister, nevnes følgende:
- De fleste norske pensjonister med normal inntekts- og formuesforhold vil slippe å innlevere selvangivelse, mens utflyttede pensjonister - både må forholde seg til skattemyndighetene i bostedsstaten og e land hvor pensjonen er opparbeidet kildestaten(e). Økt globalisering, fører til at mange arbeider og opptjener pensjon i flere land. At utflyttede pensjonister må sende inn selvangivelse og skatte til Norge selv om de har små pensjoner og ellers oppfyller kravene for å slippe selvangivelse og skatt i Noreg, kan vel neppe kalles likere behandling?
- Er det ikke ekstra urimelig at det foreslås betydelige skatteskjerpelser for pensjonister i utlandet, mens andre grupper i Norge har fått krisepakker i kjølevannet av finanskrisen? Mens andre grupper har fått økt sin kjøpekraft, har utenlandspensjonistene fått svekket kjøpekraften med 20-25 % etter at Euroen har steget fra kr 8,- til kr 10,- Hvis utenlandspensjonistene i tillegg får 15 % kildeskatt, har vi grunn til å anta at mange vil få store økonomiske problemer hvis forslaget vedtas?

5) «Dette bidrar til en likere behandling av pensjonister som forblir bosatt i Norge og de som flytter ut.»
Denne påstanden faller på sin egen urimelighet når mange pensjonister blir dobbeltbeskattet uten å ha krav på (helse) tjenester i Norge og at mange heller ikke kommer inn under skattebegrensingsregelen. Som eksempel nevnes:
- Da siste statsbudsjettet ble lagt frem sa finansministeren at
\"denne regjeringen vil gi mest til de som har minst fra før og at de som har mest, skal bidra mer\".  Seniorsaken har imidlertid påpekt at \"den alt overveiende del av utenlandspensjonistene enten er
1) personer med så lave inntekter at de har problemer med å opprettholde rimelige levekår i høykostlandet Norge, eller
2) personer som av helsemessige grunner søker seg til varmere strøk, eller
3) er innvandrere som etter oppnådd pensjonsalder flytter tilbake til hjemlandet.
Dette inntrykket bestyrkes av det lave gjennomsnittsbeløpet for pensjonene.\"

- Tall som Seniorsaken har lagt frem, viser at en pensjonist med bruttoinntekt på kr 125.000,- vil få en skatteskjerpelse på kr 18.750,- mens en pensjonist - f. eks. på statsrådnivå - med en pensjon på kr 700.000,- vil få en skattereduksjon på kr - 109.897,- Det er dette som seniorsaken har kalt \"en omvendt Robin Hood politikk\".

Mange har alt påpekt at forslaget ikke fører til likere behandling men til større forskjellsbehandling.                                                                                                    

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er forslaget om kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?        Notat          2009-01-15   4/11
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Det som er lite kjent, er at forslaget etter vår oppfatning også vil føre til negative konsekvenser for pensjonister i Norge. I vår høringsuttalelser (som FD ikke har nevnt) har vi påpekte følgende forhold:
- FD har ikke tatt med utgiftene til adm. o.l. av kildeskatten i sine anslag.
- Mange av pensjonistene som hittil har flyttet til utlandet er revmatikere og andre med lignende sykdommer.
- Mange vil derfor ikke ha råd til å bo i utlandet lenger hvis kildeskatt på pensjoner innføres.
- Mange vil nok flytte tilbake for å slippe dobbel beskatning eller å forholde seg til flere ligningskontor
- Mange revmatikere mv vil unnlate å ta utflytting når kildeskatten kommer på toppen av alle historiene om \"mobbing\", dobbelt skattlegging og tilfeldig behandling fra skatte- og trygdeetatens side.
- Revmatikere mv som i dag har krav på medisinsk behandling (inkl medisin på blå resept) i Norge som årlig kan beløper seg til mer enn kr 100.000,- pr år, vil spare staten for disse beløpene når de tar utflytting. For alle som må flytte tilbake til Norge pga kildeskatten, vil dette føre til
eller ikke tar utflytting, vil belaste den norske statskassen med årlige beløp ofte beløper seg til over kr 100.000,- i form av utgifter til medisinsk behandling mv. Dvs.
- revmatikere mv sparer staten for slike utgifter de ville ha hatt krav på om de fortsatt å bo i Norge.

Dersom man veldig forsiktig anslår at mindre enn 10 % eller ca 40000 pensjonister flytter tilbake og/eller unnlater å ta utflytting, vil statskassen få en ekstrakostnad på mer enn 400 millioner! Hertil kommer alt arbeidet som kommer i kjølevannet av denne kildeskatten med vanskelige forhandlinger med mange land og etterfølgende rettssaker om dobbeltbeskatning mv.

Hvis regjeringen virkelig var opptatt av likere behandling av nevnte pensjonistgrupper, ville de heller ha brukt departementet ressurser på fjerne dobbeltbeskatning og sørge for at utflyttede pensjonister ble fritt for plikten til å sende selvangivelser.

Seniorsaken minner om at det for skattytere som beskattes etter fastlandsreglene, er investert enorme ressurser i skatte- og ligningsteknisk forenkling. Det har skjedd en kontinuerlig utvikling fra 1975, da skattytere med bare minstepensjon og mindre formue ble fritatt for selvangivelsesplikt, til i dag hvor alle får forhåndsutfylt selvangivelse og nå endog fritas for å levere den hvis man ikke har noe å bemerke. I år får også næringsdrivende forhåndsutfylt selvangivelse.

Det må nå kreves at det settes inn tilsvarende ressurser med sikte på å forenkle situasjonen for utflyttede skattytere. For pensjonister med enkle inntekts- og formuesforhold bør det være et mål at myndighetene legger beskatningen slik til rette at den enkelte skattyter fritas for nevneverdig egen innsats. Dette forutsetter at de eksisterende problemer løses i samarbeid mellom skatteetaten, organisasjoner eller grupper av utflyttede pensjonister og skattemyndighetene i oppholdslandet. Å innføre kildeskatt av pensjoner uten at disse problemene er utredet og løst på en tilfredsstillende måte, vil være å kaste titusener av pensjonister ut i et skattemessig villnis.\"

Kildeskatten vil med andre ord ikke føre til likere behandling eller «gi mest til de som har minst fra før» når det forslaget gir slike konsekvenser. Som eksempel nevnes magasinet Senior Nr. 5/2008 med tittelen \"Holder de oss for narr?\" der det bl.a. Fokuseres på nedbyggingen av sykehjemsplasser. Det er særdeles viktig at Seniorsaken fokuserer på svakheter innen alle områder av eldreomsorgen inkl. mangel på omsorgsboliger og hjemmesykepleie Som oftest er det ikke bare mangel på penger som må til for å få til forbedringer. Nye (sam)arbeids- former på tvers av geografiske og organisatoriske skiller er ofte like viktig for å redusere behovet for penger og (eldre)tjenester. På denne bakgrunn har vi tidligere kommet med følgende forslag som FD ikke har tatt hensyn til:

\"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det blir iverksatt utredninger og/eller prøveprosjekter for å få frem hvor mye staten sparer (provenyeffekten) ved at:
- pensjonister reiser på langtidsopphold i varmere strøk - spesielt om vinteren
- pensjonister tar utflytting og ikke belaster infrastrukturen i de offentlige tjenestene.

Det tenkes da på totale besparelser i form av redusert behov for penger og personell til medisinsk behandling, hjemmehjelp, sykehjemsplasser, omsorgsboliger og lignende. Hvis provenyeffekten innen helsesektoren er så store som vi antar, må det iverksettes tiltak for at flere pensjonister kan reise på langtidsopphold i utlandet eller at flere tar utflytting - ikke minst for å redusere ressursbehovet og køene til eldreomsorgen i Norge. Som eksempel på tiltak som ikke vil koste staten noe, nevnes at mange utbyggere vil påta seg jobben med å finansiere pensjonistboliger i utlandet, hvis det inngås avtaler om at bestemte antall boenheter ønskes leid i vintersesongen, og at det gis en eller annen garanti for det. "

Hele høringsuttalelsen kan du lese her.
Se --> http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/mars/14_skamsar.pdf


 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er forslaget om kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?        Notat          2009-01-15   5/11
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6) «Høringsuttalelsene er overveiende positive til at det blir innført kildeskatt på pensjoner mm»
Når alle som har uttalt seg på vegne av pensjonistene som berøres av saken, har tatt sterk avstand fra forslaget, mener vi at denne påstanden bygger på en selektiv utvelgelse av uttalelser fra de som ikke berøres av skatteskjerpelsen. At flere instanser har kommet med vesentlige innsigelser på vegne av utflyttede pensjonister som berøres av saken, nevnes nesten ikke.  Som eksempel nevnes at;
- Seniorsaken har gått mot forslaget og bl.a. påpekt at vesentlige sider av denne saken ikke er tilstrekkelig utredet!
- Merknader som er utarbeidet av undertegnede på vegne av pensjonister og en rekke nettsteder i utlandet.
I tillegg til å påvise de samme vesentlige mangler og uriktige opplysninger som Seniorsaken, har vi også kommet med forslag til strakstiltak for å rette opp dagens urimelige dobbeltbeskatning før forslaget legges frem for Stortinget.
- Tidligere finansminister Gudmund Restads (som kom fra Senterpartiet) har gått grundig gjennom saken og kommet med solide argumenter mot innføring av kildeskatt på pensjon og sier bl.a.: Denne gjennomgangen viser for det første at \"hovedreglen\" i den nordiske skatteavtalen er et unntak fra det som gjelder i de andre skatteavtalene Norge har inngått, og av det som følger av OECD-mønsteret. Videre viser gjennomgangen at Norge, dersom kildeskatt innføres, bare vil kunne beskatte visse typer pensjoner i forhold til et begrenset antall land. Pensjonister bosatt i Norge blir beskattet etter interne regler som i dag, pensjonister bosatt i Norden vil bli ilagt kildeskatt på hele pensjonen, mens pensjonister i en del andre land bare vil bli ilagt kildeskatt på offentlige, eventuelt offentligrettslige pensjoner, mens noen ikke vil bli ilagt norsk kildeskatt overhodet. Dette vil etter mitt syn totalt sett åpne for større urimeligheter enn i forhold til dagens system. At Restads uttalelse har like stor aktualitet i dag,
viser følgende uttalelse fra av Seniorsaken og Ree-Pedersen:
\"Det er ikke åpenbart at den internasjonale samfunnsutviklingen tilsier overgang til kildeskatt .....
Det kan tvert imot være slik at bostedsbeskatning er sterkere begrunnet i dag enn da Norge fastla sin nåværende skattepolitikk. Det er i vår tid i hovedsak bostedslandet som bærer kostnadene til offentlige tjenester, infrastruktur mv. Innenfor EØS-avtalen gjelder dette også helsetjenester for personer som er pliktige eller frivillige medlemmer av folketrygden. Etter vårt syn er disse problemstillingene ikke tilstrekkelig utredet. Vi vil også nevne at kildeskatten etter sin karakter er en degressiv skatt.»

Restads solide støtte til pensjonistene mot kildeskatten, viser at norsk skattepolitikk og Senterpartiets standpunkt vil måtte endres 180 grader for å få saken vedtatt. Mange har spurt om hva som kan være grunnen til og motivet for at så solide argumenter mot kildeskatten er holdt tilbake og/eller ikke nevnt av FD?
Vi har ikke fått svar fra LO og Norsk Pensjonistforbund (NPF) fortsatt stiller seg positive til innføring av kildeskatt eller «skatt på sykdom», etter at vi har gjort oppmerksom på at følgende forutsetninger for den positive holdning til kildeskatten ikke kan legges til grunn og/eller gjennomføres i praksis:
- «at den enkelte skatteyter som er bosatt i utlandet da må kunne kontrollere at det ikke foretas beskatning der for samme beløp (dobbeltbeskatning) og at de inngåtte Skatteavtalene mellom Norge og de land hvor pensjonistene bor, har klare bestemmelser som hindrer dobbelt beskatning som nevnt.»
- «at kildeskatten under enhver omstendighet ikke må overskride et beløp tilsvarende den skatt som ville blitt utmålt dersom vedkommende pensjonist hadde vært bosatt i Norge og fått sin skatt beregnet fullt ut etter norske skatteregler.»
- at pensjonister med så lave inntekter at de kommer inn under den norske skattebegrensningsregelen og derfor ikke betaler skatt.»
- «at disse forhold må forankres i regelverket for skatteavtaler/konvensjoner mellom Norge og det enkelte land.»

Vi har skrevet til LO og NPF og gjort oppmerksom på at ovennevnte og andre forutsetningen ikke kan legges til grunn og/eller gjennomføres i praksis av følgende grunner
- mange utflyttede pensjonister blir i dag dobbeltbeskattet - til tross for at dagens skatteavtaler skal hindre dette.
- Finansdepartementets forslag til kildeskatt inneholder ingen tiltak for å stoppe dobbeltbeskatningen - heller tvert i mot.
- Til tross for at vi har påpekt at Høyesterett (Sølvikdommen), har kommet med en knusende dom som slår fast at Skatteetaten har tolket reglene om skattemessig utflytting feil og at slik dobbeltbeskatning er ulovlig, fortsetter skatteetaten å dobbeltbeskatte pensjonister som flytter til et land som Norge har skatteavtale med.
- Vi kan dokumentere at Skatteetaten ikke bryr seg om gjeldende rett og likevel dobbeltbeskatter pensjonister som kun skal skatte til bostedsstaten - og ikke til Norge iht. skatteavtalen.
- Mange pensjonister som har så lave inntekter at de kommer inn under den norske skattebegrensningsregelen og derfor ikke skal betale skatt i Norge, blir likevel rammet at kildeskatten. Som eksempel nevnes at revmatikere, uførepensjonister og andre med små pensjoner vil få kildeskatt når bostedslandet ikke er fullt integrert i EUs reglar om utveksling av informasjon mellom medlemsstatane. Dette bryter etter vår oppmatning med skattelovens prinsipp om å skatte etter evne. Det legges riktignok opp til at norske utenlandspensjonister, som alternativ til kildeskatt, kan kreve å bli skattlagt etter vanlige norske skatteregler og nevner at dette i mange tilfeller vil gi lavere skatt, men forutsetningen er at man bor i et EØS-land eller et annet land som har avtale om utveksling av skatteopplysninger med Norge. Dvs. at pensjonister som pga lovlige fradrag og/eller har så liten pensjon at de ikke ville ha blitt skattlagt i Norge, likevel skal betale 15 % kildeskatt av sin brutto pensjon.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er forslaget om kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?        Notat          2009-01-15   6/11
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Finansministeren har også nevnt at mange pensjonister vil få lavere skatt hvis kildeskatten innføres.
Det er kanskje riktig når man regner med pensjonister med pensjon på statsrådnivå og de som er (ulovlig) dobbelbeskattet. Men kildeskatten gir vel ikke merinntekter til staten på mange hundre mill uten at noen betaler mer skatt?

Endelig nevnes følgende eksempel på at LOs og NPFs forutsetninger ikke holder mål og ikke fører til likere behandling av pensjonister:
- En revmatiker som sparer staten for over kr 100.000,- ved å flytte til Kypros, vil få en betydelig skatteskjerpelse
- Regjeringen vurderer å gi skattelettelser til bedrifter og personer i Norge etter krav fra NHO - som støttet innføringen av kildeskatt på pensjoner. Samtidig foreslår regjeringen betydelige skatteskjerpelser for utflyttede pensjonister.
- Mange pensjonister med små pensjoner og innvandrere (som flytter tilbake til sine hjemland etter oppnådd pensjonsalder) også skal betale kildeskatt til Norge, vil også måtte betale kildeskatt og/eller dobbeltbeskattet.
- Dette strider mot skattelovens hovedprinsipp om at alle skal skatte etter evne og bryter med OECD\' s mønsteravtale som sier at beskatningsretten (nesten uten unntak) er tillagt det land hvor mottakeren er bosatt.
- Det er det dessverre et faktum at flere opplever skattemyndighetenes holdning som mistenksom, lite hjelpsom, til dels vrangvillig eller trakasserende, og at noen nærmest føler seg mobbet. Seniorsaken sier at det er grunn til å frykte at disse beklagelige forhold vil forsterkes etter hvert som de nye bestemmelsene fra 2004 om skatteplikt til Norge i inntil fire år etter utflytting vil begynne å virke og føre til økt antall dobbeltbeskatninger.
- Tidligere skattedirektør kaller dette en Robin Hood politikk om tar fra de fattige og gir til de rike. De fleste pensjonister vi har vært i kontakt med, stiller seg uforstående til at LO og NPF ikke tar avstand fra en slik politikk.

\"Slik vil den eldre bo\" var overskriften på en artikkel (side 14) i magasinet \"Pensjonisten\" Nr. 3 for juni 2008. Hvordan ønsker seniorene å bo når de selv blir gamle og skrøpelige, har Norsk Institutt for by- og regionforskning (NIBR) forsøkt å finne svar på gjennom en landsomfattende undersøkelse med intervju av 1900 eldre i alderen 53 - 78 år. Artikkelen avsluttes med dette \"funn\": \"En av fire kunne være interessert i omsorgsbolig og/eller sykehjem i et land med bedre klima (Syden)\".
For alle pensjonister som alt har tatt utflytting, kom dette ikke som noen overraskelse. For alle som har flyttet av klimatiske og helsemessige årsaker, vet at dette gir store helsegevinster for den enkelte og store besparelser for staten pga store utgifter til medisinsk behandling - som de har hatt krav på hvis de har fortsatt å bo i Norge.
På denne bakgrunn er det vel ubegripelig at noen vil hindre at 25 % av pensjonistene i Norge skal kunne realisere sin drømmer og «premiere» pensjonister som sparer den norske stat for store beløp med en ekstra «straffeskatt»?

På grunnlag av ovennevnte merknader som er utarbeidet etter omfattende kontakt med pensjonister i utlandet
(i Spania, Thailand, Kypros og Norge), finner vi grunn til å presisere at denne saken forventes å få alvorlige negative konsekvenser for pensjonister - både i utlandet og Norge. At de fleste utflyttede pensjonister må regne med betydelige skatteskjerpelser begynner etter hver å bli kjent. Selv om finansministeren og andre har forsøkt å dekke over dette, er det et faktum at FD har anslått at staten vil øke sine inntekter med mange hundre millioner på grunn av kildeskatten.

Når flere pensjonister blir tvunget til å flytte tilbake til Norge av økonomiske årsaker og færre tar utflytting på grunn av nevnte «overgrep» fra de norske myndighetene, vil det føre til økte utgifter til medisinsk behandling, hjemmehjelp, trygde- og eldeboliger mv. I praksis vil det si at kildeskatten også vil forverre situasjon for pensjonistene i Norge.
Når Finansdepartementets forslag bygger på så vesentlige feil og mangler og ikke utreder vesentlige sider ved denne saken, er det vel grunn til å stille følgende spørsmål?

- Forsøker FD å føre Stortinget bak lyset i denne saken?
- Hvorfor forteller ikke FD sannheten om kildeskatt på pensjon?
- Hvorfor nevner ikke FD at de berørte har kommet med vesentlige innsigelser mot forslaget?
- Kan regjeringen nå si at de vil støtte svake grupper i samfunnet, hvis kildeskatt på pensjon innføres?
- Er forslaget om kildeskatt på pensjon er et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?
- Er FD redd for at en grundig utredning vil avsløre at kildeskatt vil føre til store økonomiske problemer for mange utflyttede pensjonister og få negative konsekvenser for pensjonister også i Norge?


På slutten av vedlegg 5, har vi nevnt spørsmål og påstander om kildeskatten som hittil ikke er endelige besvart.
Hele Ot.prp. nr. 20 (2008-2009) om kildeskatt på pensjoner mm., kan du les på denne linken:
-> http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-20-2008-2009-.html?id=539072

 


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er forslaget om kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?        Notat          2009-01-15   7/11
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vedlegg 2
Utdrag av brev av 23.9.1998 (Ref. 98/7418 SA) til Nordisk Råd fra Gudmund Restad om
Skattlegging av pensjon til personer som er bosatt i utlandet

I utgangspunktet omhandlet dette brevet \"Skattesmell for norske pensjonister\" i Sverige. Men daværende finansminister kom den gang med så solide argumenter for at Norge ikke bør innføre kildeskatt på pensjoner, at vi finner grunn til å gjengi hele hans uttalelse fordi saken har minst like stor aktualitet i dag.

«Innføring av kildeskatt på pensjoner.
Du spør videre om bakgrunnen for at vår interne skattelovgivning er til hinder for at man ikke kan følge hovedregelen i den nordiske skatteavtalen om at beskatning av pensjoner bare skal kunne skattlegges i utbetalingslandet. Dette er med andre ord et spørsmål om hvorfor Norge ikke har kildeskatt på pensjoner. (uthevet av meg)
Innledningsvis kan jeg først peke på at Norge har lovhjemmel til å beskatte pensjon som utbetales til utenlandsk direktør, medlem av styre, kontrollkomitè eller lignende i selskap eller innretning hjemmehørende her i riket, jf skatteloven § 15 første ledd bokstav c. Dette er altså et unntak, som ikke blir omtalt i det følgende.

Kildeskatt på pensjoner betyr at utbetalingsstaten beskatter pensjonsutbetalingen til utlandet, normalt ved at utbetalingsinstansen tilbakeholder en prosentvis del av pensjonen og sender denne delen til skattemyndighetene.

I utgangspunktet kan det synes å være sterke argumenter som trekker i retning av at Norge bør beskatte pensjoner som er opptjent her og som utbetales til personer bosatt i utlandet. Innbetalinger til private og offentlige pensjonsordninger her vil oftest være fradragsberettiget i arbeidstakers eller arbeidsgivers inntekt i Norge. Dessuten vil Norge, i forhold til den nordiske skatteavtalen, få skatteinntekter og dermed \"tjene\" på slike regler. Videre kan det hevdes at offentlig pensjon burde vært et naturlig skattegrunnlag for utbetalingsstaten, også om mottakeren bor utenlands.

Finansdepartementets utgangspunkt har hittil vært at pensjoner bør beskattes i det land hvor mottakeren er bosatt, fordi han der benytter seg av infrastruktur, sosiale velferdsgoder osv. Dette er hovedgrunnen til at vi i Norge ikke har generell internrettslig hjemmel til å beskatte pensjoner som utbetales til personer bosatt i utlandet. Videre er det viktig å peke på at norsk beskatning også forutsetter at Norge som utbetalingsland også kan skattlegge i henhold til skatteavtalene med vedkommende utland. Det er bare i noen svært få skatteavtaler, blant annet i den nordiske avtalen, at Norge som utbetalingsland har full beskatningsrett til pensjoner som utbetales til en person som er bosatt i utlandet. Til orientering legger jeg ved en liste som gir en oversikt over når Norge som utbetalingsland kan beskatte ulike typer pensjoner.

Når det gjelder private pensjoner, er beskatningsretten etter skatteavtalene nesten uten unntak tillagt det land hvor mottakeren er bosatt, noe som er i tråd med OECD\' s mønsteravtale. Flere land som har ønsket kildeskatt på private pensjoner har i forhandlinger møtt stor motstand mot et slikt avvik fra OECD\' s mønsteravtale. Som det fremgår av avisartikkelen som du viser til i ditt brev, kan f eks svenske private pensjoner utbetalt til personer bosatt i andre land, i de fleste tilfeller bare beskattes i bostedslandet, og således ikke i Sverige. Det er altså de andre nordiske land som har en avvikende oppfatning i forhold til Norge og OECD for øvrig.

Når det gjelder pensjoner basert på tidligere offentlig tjenesteforhold har Norge som utbetalingsland den primære beskatningsretten i omlag halvparten av skatteavtalene, men slik at det andre land også kan beskatte (og dobbeltbeskatning blir da avhjulpet gjennom mekanismene i skatteavtalen). Dette er også i samsvar med OECD\' s mønsteravtale.

Det må imidlertid understrekes at beskatningsretten her er begrenset til tidligere tjenesteforhold, dvs. tilleggspensjon og tjenestepensjon mottatt for tjeneste i stat, fylke og kommune. Dette innebærer at den del av pensjonen som er grunnpensjon etter folketrygdloven ikke omfattes, fordi grunnpensjon ytes på grunnlag av trygdetid og ikke på grunnlag av offentlig tjeneste eller lønnsarbeid. I enkelte avtaler er beskatningsretten ytterligere begrenset til bare å omfatte tjenester av offentligrettslig natur.

I en del avtaler er norsk beskatningsrett også avskåret dersom mottakeren er bosatt i den annen stat og han er statsborger av denne stat. Ellers gjelder at Norge som utbetalingsland i omlag halvparten av avtalene ikke har beskatningsrett til offentlige pensjoner.
Denne gjennomgangen viser for det første at \"hovedreglen\" i den nordiske skatteavtalen er et unntak fra det som gjelder i de andre skatteavtalene Norge har inngått, og av det som følger av OECD-mønsteret.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er forslaget om kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?        Notat          2009-01-15   8/11
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Videre viser gjennomgangen at Norge, dersom kildeskatt innføres, bare vil kunne beskatte visse typer pensjoner i forhold til et begrenset antall land. Pensjonister bosatt i Norge blir beskattet etter interne regler som i dag, pensjonister bosatt i Norden vil bli ilagt kildeskatt på hele pensjonen, mens pensjonister i en del andre land bare vil bli ilagt kildeskatt på offentlige, eventuelt offentligrettslige pensjoner, mens noen ikke vil bli ilagt norsk kildeskatt overhodet.

Dette vil etter mitt syn totalt sett åpne for større urimeligheter enn i forhold til dagens system.

I og med at norske offentlige pensjoner samordnes og består av grunnpensjon, tilleggspensjon og eventuelt tjenestepensjon, er det videre vanskelig å avgjøre den beløpsmessige størrelsen på den eller de pensjoner som kan skattlegges i Norge, henholdsvis i det annet land. Det vil i så fall kunne bli nødvendig å spesifisere den enkelte utbetaling slik at det fremgår hvor stor del av utbetalingen som refererer seg til tidligere tjenesteforhold og hvor stor del som er uavhengig av tjenesteforhold. I den utstrekning pensjonen også inneholder elementer som refererer seg til privat tjenesteforhold, så må dette også spesifiseres.

På den annen side kan det hevdes at dagens skatteavtalesituasjon i prinsippet ikke bør hindre oss i å forsøke å endre denne situasjonen dersom dette totalt sett er det vi ønsker. Men det vil ta mange år før en omlegging vil være gjennomført ved reforhandlinger av de enkelte skatteavtaler. Dessuten vil løsningen i forhold til mange land antakelig bli at vi bare kan beskatte offentlig pensjoner, og ikke de private.

Til slutt kan jeg nevne at det etter norsk ønske er innført en særregel i artikkel 26 punkt 4 i den nye nordiske avtalen som i en del tilfeller lemper på beskatningen av norske pensjonister som er bosatt i et annet nordisk land enn Norge. Etter denne bestemmelsen kan vedkommende ved beskatningen av pensjonen eller livrenten i bostedsstaten kreve et fradrag i inntekten på inntil 20 000 svenske kroner per kalenderår eller motverdien i bostedslandets valuta, forutsatt at vedkommende person hadde hatt krav på et særskilt fradrag for alder eller uførhet i Norge. Regelen skal hindre at mottakere av norske pensjonsutbetalinger kommer dårligere ut enn om beskatningen hadde skjedd i Norge.

Av hensyn til den tekniske ligningsbehandlingen i bostedslandene, er det fastsatt et standardbeløp i stedet for å skulle vise til de til enhver tid gjeldende satser i Norge. For så vidt gjelder Norge finnes regler om særskilt fradrag for alder og uførhet i skatteloven § 77. I den nordiske skatteavtalen er fradraget imidlertid begrenset til det beløp som tilsvarer den samlede pensjons- og livrenteutbetalingen. Videre kan dette fradraget ikke kreves i tillegg til de særskilte fradrag for alder og uførhet som måtte finnes i bostedslandet, men fradraget kan kreves i stedet for slike fradrag.

Basert på en helhetsvurdering vil jeg ikke nå gå inn for innføring av kildeskatt på utbetaling av pensjoner til personer bosatt i utlandet. Jeg kan heller ikke se at det er noe påtrengende behov for en harmonisering av beskatning av pensjon i Norden. En eventuell harmonisering i Norden bør etter min oppfatning i så fall innebære at kildeskatt frafalles i de andre nordiske land.

Med hilsen
Gudmund Restad»

Kilde:
Skriftlige spørsmål til skriftlig besvarelse Dokument nr. 15 (1998-99),
Spørsmål nr. 281,datert11.5.1999 Fra Ulf Erik Knudsen (FrP) til sosialministeren Besvart 25.05.1999 av sosialminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp)

NB. Denne linken er ikke lenger tilgjengelig? epos.stortinget.no/Spm...x?id=17319
Den er vel ikke fjernet for å holde tilbake opplysninger om at kildeskatt vil bryte med Senterpartiets og norsk skattepolitikk på dette området og hindre at solide argumenter mot forslaget kommer frem?
 












--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er forslaget om kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?        Notat          2009-01-15   9/11
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vedlegg 3  Pressemelding fra Seniorsaken 30. april 2008, Seniorsaken går imot regjeringens forslag til kildeskatt
Regjeringen ønsker å pålegge Norges 41 000 utflyttede pensjonister 15 prosent kildeskatt. Seniorsaken går imot forslaget med den begrunnelse at det ikke er tilstrekkelig utredet. Den praktiske gjennomføringen av forslaget synes beheftet med så store problemer at regjeringens utkast synes ugjennomførlig. I tillegg har man ikke tatt tilstrekkelig hensyn til pensjonistenes åpenbare behov. Forslaget vil ramme titusener av norske pensjonister hvorav svært mange vil ha store vanskeligheter med å holde seg orientert og dermed ivareta sine interesser på et av skattesystemets mest kompliserte områder. Dette gjelder ikke minst etniske grupper hvor mange knapt kan skrive eller lese norsk.
Kildeskatt vil si at alle som i utlandet mottar pensjon eller andre ytelser fra Norge skal betale skatt til Norge. Regjeringen håper på den måten å innkassere 525 millioner kroner i økte skatter. Gjennomsnittspensjonen for Norges utflyttede pensjonister er så lav som 85.000 kroner. Etter norske skatteregler kan en enslig pensjonist ha ca 125.000 kroner i pensjon og et ektepar 205.600 kroner i pensjonsinntekt uten å betale skatt. Provenybeløpet Regjeringen opererer med mangler derfor rot i virkeligheten. Seniorsaken har mottatt en rekke henvendelser fra medlemmer i utlandet som er berørt av Regjeringens forslag til skatteskjerpelse. Det inntrykk vi har fra utenlandsorganisasjonene av norske pensjonister er at det hovedsakelig dreier seg om
1.) personer med så lave inntekter at de har problemer med å opprettholde rimelige levekår i høykostlandet Norge, eller
2.) personer som av helsemessige årsaker søker til varmere strøk, eller
3.) innvandrere som etter oppnådd pensjonsalder søker tilbake til hjemlandet.
Dette inntrykket bestyrkes av det lave gjennomsnittsbeløpet for pensjonene.
Forslaget overlater til pensjonistene å ivareta sitt legitime behov. Det betyr at pensjonistene forutsettes å kjenne til norske skatteregler, skattereglene i bostedslandet og aktuelle skatteavtaler. De må også ha evnen skattemyndigheter. Seniorsaken mener dette er urealistisk å forvente. Vi har allerede registrert betydelig frustrasjon og fortvilelse blant utenlandsboende medlemmer.
Seniorsaken mener at det foreliggende utkastet vil føre til en slags omvendt Robin Hood-effekt. Pensjonister med lave inntekter blir rammet av en urimelig skattebelastning. På den annen side kan personer med høye pensjoner - for eksempel på statsråds nivå - få sine skatter mer enn halvert ved for eksempel å flytte til Frankrike eller Italia.
Seniorsaken er en landsomfattende interesseorganisasjon for alle over 50 år som arbeider mot diskriminering av seniorer i yrkeslivet, for seniorers rett til helse, rehabilitering og omsorg og generelt for et godt og meningsfylt seniorliv. Se: www.seniorsaken.no   For ytterligere informasjon: Vennligst kontakt styreleder Harry Martin Svabø på telefon 911 79 110, informasjonssjef Dag Bredal, telefon: 67 56 30 99 eller mobil 92411868.
---
Utdrag fra Seniorsakens høringsuttalelse pkt 2: vedr. - Hensynet til pensjonistene - Service
Ordningen er foreslått lagt opp slik at det skal foretas løpende trekk av kildeskatt i alle brutto pensjonsutbetalinger, etter en sats Stortinget årlig fastsetter, og som av departementet er foreslått satt til 15 prosent. I den utstrekning kildeskatten overstiger skatt etter norske interne regler, eller pensjonen helt eller delvis også skattlegges i bostedslandet, forutsettes det at den enkelte pensjonist selv skal ivareta sine interesser. Det betyr at han ikke bare må kjenne til norske skatteregler, skattereglene i bostedslandet og den aktuelle skatteavtale, men også må ha evne og mulighet til å kommunisere, muntlig og/eller skriftlig, med de respektive lands skattemyndigheter, og det på et av de mest kompliserte områder for beskatning.
Ifølge \"nødrop\" vi har fått fra medlemshold, rår det allerede i dag - hvor skattlegging til Norge er begrenset til de første årene etter utflytting - stor frustrasjon og fortvilelse blant pensjonister. Det klages bl.a. over:
• Manglende eller mangelfull informasjon
• at det fra utlandet er vanskelig, ofte nærmest umulig, å komme i telefonisk kontakt med rette vedkommende i skatteetaten, eller å få svar på spørsmål sendt skriftlig eller med e-post
• at lokale ligningsmyndigheter tolker lov og skatteavtaler forskjellig og ofte synes å mangle tilstrekkelig kompetanse på området
• at det skjer forskjellsbehandling ved at noen blir dobbeltbeskattet mens andre ikke blir skattlagt
• at det må betales trygdepremie både til Norge og oppholdslandet
• at det ofte oppstår strid om i hvilket land pensjonisten er skattemessig bosatt.
Det er dessverre et faktum at flere opplever skattemyndighetenes holdning som mistenksom, lite hjelpsom, til dels vrangvillig eller trakasserende, og at noen nærmest føler seg mobbet. Det er grunn til å frykte at disse beklagelige forhold vil forsterkes etter hvert som de nye bestemmelsene fra 2004 om skatteplikt til Norge i inntil fire år etter utflytting vil begynne å virke og føre til økt antall dobbeltbeskatninger.
På denne bakgrunn er det på sin plass å minne om at det for skattytere som beskattes etter fastlandsreglene, er investert enorme ressurser i skatte- og ligningsteknisk forenkling. Det har skjedd en kontinuerlig utvikling fra 1975, da skattytere med bare minstepensjon og mindre formue ble fritatt for selvangivelsesplikt, til i dag hvor alle får forhåndsutfylt selvangivelse og nå endog fritas for å levere den hvis man ikke har noe å bemerke. I år får også næringsdrivende forhåndsutfylt selvangivelse.
Det må nå kreves at det settes inn tilsvarende ressurser med sikte på å forenkle situasjonen for utflyttede skattytere. For pensjonister med enkle inntekts- og formuesforhold bør det være et mål at myndighetene legger beskatningen slik til rette at den enkelte skattyter fritas for nevneverdig egen innsats. Dette forutsetter at de eksisterende problemer løses i samarbeid mellom skatteetaten, organisasjoner eller grupper av utflyttede pensjonister og skattemyndighetene i oppholdslandet. Å innføre kildeskatt av pensjoner uten at disse problemene er utredet og løst på en tilfredsstillende måte, vil være å kaste titusener av pensjonister ut i et skattemessig villnis.\"
Hele høringsuttalelsene fra Seniorsaken og tidligere skattedirektør Erling Ree-Pedersen, kan du lese her:
--> http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/april/34_senior.pdf
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er forslaget om kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?        Notat          2009-01-15  10/11
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vedlegg 4: Spørsmål som foreninger, organisasjoner og partier bør svare på
Etter at Ot.prp. nr. 20 (2008-2009) er lagt frem, mener vi at innsatsen må økes for å hindre at kildeskatten blir vedtatt i Stortinget. Spesielt viktig er det å arbeide for at kildeskatten - om den skulle bli vedtatt - ikke blir gjort gjeldende for utflyttede pensjonister som kan dokumentere at de er skattepliktig til det landet de bor, og som Norge har skatteavtale med. Undertegnede og ca 30 andre nettsteder i utlandet og Norge har begynt å informere om hvordan foreninger, organisasjoner og partier stiller seg til kildeskatt på pensjon.

Alle foreninger, organisasjoner og partier er bedt om å svare på følgende spørsmål:
1) Er det kjent med at flere høringsuttalelser har påpekt vesentlige feil og mangler med Finansdepartementets høringsnotat? Det vises her til følgende høringsuttalelser fra Seniorsaken og undertegnede:
- http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/april/34_senior.pdf
- http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/mars/14_skamsar.pdf
Grunnen til vårt spørsmål er at Ot.prp. nr. 20 (2008-2009) ikke nevner de vesentligste feil og mangler i høringsuttalelsen som er sendt inn på vegene av de 41000 utflyttede pensjonister som får skatteskjerpelser.
2) Er det rimelig at pensjonister skal betale skatt til Norge når de ikke bruker infrastruktur eller offentlige tjenester i Norge? Dette vil også gjelde mange innvandrere i Norge som flytter tilbake til sine hjemland etter oppnådd pensjonsalder. Det rent prinsipielle og naturlige utgangspunkt er at inntekter - herunder pensjoner - skattlegges i mottakers bostedsstat. Hovedsak er det er bostedsstaten som har de tilhørende utgifter, ved at skattyter benytter ulike offentlige tjenester, infrastruktur, mv.
3) Er det er rimelig å innføre \"Skatt på sykdom\" for pensjonister som har flyttet til utlandet av helsemessige årsaker?
Som eksempel nevnes at revmatikere og andre med lignende sykdommer sparer staten for store beløp ved å flytte til utlandet. Iht. Helsemyndighetene kan det årlige beløp komme over kr 100.000,- for hver. Er det da rimelig at denne gruppen skal \"straffes\" med ekstra skatt til Norge når de betaler skatt til det landet de bor - iht. bostedslandenes skatteregler og skatteavtalen - for selv tar kostnadene med utgifter til medisinsk behandling?
4) Vil det bli tatt noe initiativ for å sette en stopper for det faktum at mange pensjonister i dag er dobbeltbeskattet og på andre måter føler seg urimelig behandlet av myndighetene, FØR forslaget om kildeskatt på pensjon evt. blir behandlet?
5) Er det rimelig å endre skattereglene for å gi pensjonister betydelige skatteskjerpelser etter at skiftende regjeringer har endret skattereglene for de rikeste betydelige skattelettelser. Dvs. at skattereglene er endret på en slik måte at mange kan tilpasse seg og betale lite eller ingen ting i skatt? Skatteprofessor Ole Gjems-Onstad har de siste årene gjort oppmerksom de aller rikeste i samfunnet betaler svært lite eller nesten ingenting i skatt. Grunnen er endringer i skattereglene som gir de rikeste en fantastisk mulighet til å tilpasse seg slik at de i overskuelig fremtid vil kunne operere med minimal inntekt og skatt. Terje Hansen, økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole mener at de aller rikeste aldri har hatt det bedre siden Stoltenbergregjeringen tok over. Se --> http://www.ukeavisenledelse.no/samfunn/de_rike_har_det_godt
6) Iht. ovennevnte spør derfor mange om noen vil ta initiativet til å senke skattene for alle pensjonistene til f. Eks. 5 % for at også pensjonistene kan få redusert skatt. Likevel vil mange pensjonister - også minstepensjonister og uføretrygdede, få et skattenivå som er høyere enn for de aller Norges rikeste som iflg. landets skatteeksperter er oppgitt til 3,8 % det siste året?
7) Vil det bli gjort noe for at denne skatten ikke skal gjøres gjeldende for pensjonister som kan dokumentere at de er skattepliktig til det landet de bor i, hvis kildeskatt mot formodning skulle bli innført av prinsipielle eller andre årsaker?
8) Er det ikke et rimelig krav at utflyttede pensjonister kun skal forholde seg til skattemyndighetene i bostedsstaten -
og ikke til de land pensjonen er opptjent? Økt globalisering, fører til at mange arbeider og opptjener pensjon i flere land. Derfor vil det føre til urimelig forskjellsbehandling mellom utflyttede pensjonister og norske pensjonister dersom førstnevnte må sende inn selvangivelse og skatte til Norge selv om de har små pensjoner og ellers oppfyller kravene for å slippe s/a og skatt.
9) Er det ikke ekstra urimelig pensjonister i utlandet skal få betydelige skatteskjerpelser i kjølevannet av finanskrisen, mens andre grupper i Norge får krisepakker inkl. skattelettelser? Hvis 15 % kildeskatt vil komme på toppen av svekket kjøpekraft på 20-25 % etter at Euroen har steget fra kr 8,- til kr 10,-. At mange få økonomiske problemer av dette er vel ikke vanskelig å forstå?
10) Er det rimelig at regjeringen foreslår betydelige skatteskjerpelser for utflyttede pensjonister etter finanskrisen, mens de vurderer å gi skattelettelser etter krav fra NHO - som har støttet innføringen av kildeskatt på små pensjoner?

Ved å få svar på ovennevnte spørsmål, kan pensjonistene få vite hvordan de enkelte institusjoner stiller seg til denne saken.
Som nevnt er både pensjonister i utlandet og Norge opptatt av denne saken - inkl. de som planlegger å ta utflytting. Når vi har fått svar, vil vi vurdere om vi skal gå ut med en klar anbefaling om å støtte foreninger, organisasjoner partier som går mot innføring av kildeskatt på pensjon og skatteøkninger for pensjonister. Under alle omstendigheter vil sørge for at saken kommer på dagsorden foran neste valg. For ordens skyld nevnes at alle svar vil bli publisert på ca 30 nettsteder i utlandet og Norge - med våre kommentarer.
De som evt. ikke svarer, vil også bli kommentert.
For at flest mulig skal kunne forstå hvor urimelige kildeskatten er, anbefales at denne saken tas opp som debattprogram hos TV2, NRK og på annen måte blir diskutert i mediene på grunnlag av disse høringsuttalelsene fra Seniorsaken og utflyttede pensjonister/undertegnede. Se -->
- http://www.regjeringen.no/upl...senior.pdf<http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/april/34_senior.pdf
- http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/mars/14_skamsar.pdf

Pressemelding og utdrag av høringsuttalelsen fra Seniorsaken og skattedirektør Erling Ree-Pedersen, følger som vedlegg 3.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er forslaget om kildeskatt på pensjon et «overgrep» mot alle pensjonister - også i Norge?        Notat          2009-01-15  11/11
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vedlegg 5: Diverse spørsmål eller en påstand om kildeskatten som hittil ikke er endelige besvart:

Spørsmål: En pensjonist som ved 67 år som går av i dag og har hatt en gjennomsnittlig innekt med nåverdi på 360 000 i 40 år vil med rentes/rente ha innbetalt ca. 2 000 000 (numerisk ca. 500 - 600.000) og ved 13 års uttak av pensjon ta ut mer enn 3 000 000.(gjennomsnittlig livslengde - 67 år pensjonsalder). Virkeligheten er slik at med avtalefestet pensjon samt uføretrygd vil inntjeningen (gjennomsnittlig innbetaling) bli betydelig mindre i gjennomsnitt og uttaket av pensjon bli betydelig større. Spriket mellom hva som man har betalt inn og det som man tar ut vil da bli mye større.
Svar: De samlede innbetalingene til staten fra ALLE pensjonister - både de som fortsetter å bo i Norge og de
11
Quote from: \"Anders\"Uten å ha så altfor sterke meninger i denne debatten, så håper jeg virkelig de tallene dine er hypotetiske også, Heidrun... du får meg virkelig til å føle meg som en \"lavtlønnet\" med de eksemplene dine :-)
25 000 i pensjon? Pr mnd? Det er sju-åtte tusen mer enn jeg har for å gå i fullt arbeid... og når banken og diverse andre har tatt sitt så er det ikke så mye igjen...
Jeg har for lengst gitt opp å bry meg med inntektsskatten. De finner jo alltids på nye vendinger likevel, slik at det vokser ørlite på \"utbetalt\"-linjen hvert år. Det er alle disse meningsløse avgifter og ekstra-skatter som irriterer mest. Og er ikke en av grunntankene i skattlegging at alle skatter skal rettferdiggjøres? Med hvilken rett krever da staten moms og denslags? Og er virkelig bilen en slik luksus? Og jeg vet da av egen erfaring at det norske helsevesenet slett ikke er den \"Sarepta-krukken\" som resten av verden tror...
Hvorvidt pensjonister har noen spesiell grunn til å klage på skattlegging skal jeg ikke legge meg borti. Det er for lenge til det blir et aktuelt tema for meg. Men rettferdighet i skattlegging er uansett så grunnleggende viktig for at vi skal beholde respekten for skatten... slik vi skattlegges her idag tror jeg ikke det er mye igjen av den. De aller fleste snyter så godt de kan, og det med godt hjerte også. De som sier noe annet lyver.

Som \"gammel\" skattekyndig engasjerer jeg meg i denne saken mest pga pensjonister - både i utlandet og Norge som vil bli sterkest rammet av forslaget om innføring av kildeskatt på pensjon.  

Jeg er enig i at pensjonsutbetalinen som er nevnt i regnestykket (og som jeg antar er et tenkt eksempel) ikke er representativt for pensjonen for utflyttede pensjonister. Iflg tidl. skattedirektør Erling Ree-Pedersen har de fleste utflyttede en så lav pensjon at de knapt ville ha blitt skattlagt i Norge.  Men det er vare en av de viktige grunnene til at kildeskatten er så urimelig for pensjonister som likevel må betale skatt til Norge ETTER å ha mistet sine rettigheter til offentlige finansierte (helse)tjenester som denne skatten er ment å dekke.

Det kan vel karakteriseres som hårrreisende at pensjonister som betaler skatt i bostedsstaten som bærer (helse)utgifene til landets pensjonister - også skal tvinges til å betale skatt i Norge?
12
Undertegnede og ca 30 andre nettsteder i utlandet og Norge har begynt å informere om hvordan foreninger, organisasjoner og partier stiller seg til kildeskatt på pensjon.  
Alle foreninger, (pensjonist)organisasjoner og partier er bedt om å svare på følgende spørmål:

1) Er det kjent med at flere høringsuttalelser har påpekt vesentlige feil og mangler med Finansdepartementets høringsnotat?  Det vises her til følgende høringsuttalelser fra Senorsaken og undertegnede
- www.regjeringen.no/upl...senior.pdf<http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/april/34_senior.pdf>;
- http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/mars/14_skamsar.pdf
Seniorsakens pressemelding og utdrag fra punkt 2 om \"Hensynet til pensjonistene »,  følger som vedlegg 3.
Grunnen til vårt spørmål er at Finansministeren i sin finanstale ikke nevnte dette med et eneste ord. Finansministeren nevnte heller ikke at forslaget vil føre til at 41000 utflyttede pensjonister (inkl. mange minstepensjonister) må betale nesten 1/2 milliard mer i skatt, hvis forslaget blir vedtatt i sin nåværende form.

2) Er det rimelig at pensjonister skal betale skatt til Norge når de ikke bruker infrastruktur eller offentlige tjenester i Norge?            Dette vil også gjelde mange innvandrere i Norge som flytter tilbake til sine hjemland etter oppnådd pensjonsalder. Det rent prinsipielle og naturlige utgangspunkt er at inntekter - herunder pensjoner - skattlegges i mottakers bostedsstat.  Hovedsak er det er bostedsstaten som har de tilhørende utgifter, ved at skattyter benytter ulike offentlige tjenester, infrastruktur, mv.

3) Synes du det er rimelig at det innføres \"Skatt på sykdom\" for pensjonister som har flyttet til utlandet av helsemessige årsaker?
 Som eksempel nevnes at revmatikere og andre med lignende sykdommer sparer staten for store beløp ved å flytte til utlandet.  Iht. Helsemyndighetene kan det årlige beløp komme over kr 100.000,- for hver.  Er det da rimelig at denne gruppen skal \"straffes\" med ekstra skatt til Norge når de betaler skatt til det landet de bor - iht bostedslandenes skatteregler og skatteavtalen - for selv tar kostnadene med utgifter til medisinsk behandling?  
   
4) Vil det bli tatt noe initiativ for å sette en stopper for det faktum at mange pensjonister i dag er dobbeltbeskattet og på andre måter føler seg urimelig behandlet av myndighetene, FØR forslaget om kildeskatt på pensjon evt. blir behandlet?  Se vedlegg 2.

5) Er det ikke urimelig å endre skattereglene for å gi pensjonister store skatteskjerpelser etter at skiftende regjeringer har endret skattereglene for de rikeste på en slik måte at mange kan tilpasse seg og betale lite eller ingen ting i skatt?
Skatteprofessor Ole Gjems-Onstad har de siste årene gjort oppmerksom de aller rikeste i samfunnet betaler svært lite eller nesten ingenting i skatt. Grunnen er endringer i skattereglene som gir de rikeste en fantastisk mulighet til å tilpasse seg slik at de i overskuelig fremtid vil kunne operere med minimal inntekt og skatt. Terje Hansen, økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole mener at de aller rikeste aldri har hatt det bedre siden Stoltenbergregjeringen tok over. Se --> http://www.ukeavisenledelse.no/samfunn/de_rike_har_det_godt

6)Iht. ovennevnte spør derfor mange om noen vil ta initativet til å senke skattene for alle pensjonistene til f. eks. 5 % for at også pensjonistene kan få redusert skatt, . Likevel vil mange pensjonister som består av mange minstepensjonister og uføretrygdede, få et skattenivå som er høyere enn for de aller rikeste i Norge iflg landets skatteeksperter er vel er oppgitt til  3,8% det siste året?  
 
7) Vil det bli gjort noe for at denne skatten ikke skal gjøres gjeldende for pensjonister som kan dokumentere at de er skattepliktig til det landet de bor i, hvis kildeskatt mot formodning skulle bli innført av prinsipielle eller andre årsaker?

8) Er det ikke et rimelig krav at utflyttede pensjonister KUN skal forholde seg til skattemyndighetene i bostedsstaten -
   og IKKE til de land pensjonen er opptjent?  Økt globalisering, fører til at mange arbeider og opptjener pensjon i flere land.  
   Derfor vil det føre til urimelig forskjellsbehandling mellom utflyttede pensjonister og norske pensjonister dersom førstnevne  må sende inn selvangivelse og skatte til Norge selv om de har små pensjoner og ellers oppfyller kravene for å slippe s/a og skatt.  

9) Er det ikke ekstra urimelig pensjonister i utlandet skal få betydelige skatteskjerpelser i kjølevannet av finanskrisen, mens andre grupper i Norge får krisepakker inkl. skattelettelser? Hvis 15% kildeskatt vil komme på toppen av  svekket  kjøpekraft på 20-25%  etter at Euroen har steget fra kr 8,- til kr 10,-. At mange få økonomiske problemer av dette er vel ikke vanskelig å forstå?  

Vi ønsker å få svar på ovennevnte spørmål for å kunne etterkomme pensjonistenes ønsker om å få vite hvordan de stiller seg til denne saken. Som nevnt er både pensjonister i utlandet og Norge opptatt av denne saken - inkl. de som planlegger å ta utflytting.

Når vi har fått svar, vil vi vurdere om vi skal gå ut med en klar anbefaling om å støtte foreninger, organisasjoner partier som går mot innføring av kildeskatt på pensjon og skatteøkninger for pensjonister. Under alle omstendigheter vil sørge for at saken kommer på dagsorden foran neste valg. For ordens skyld nevnes at alle svar vil bli publisert på ca 30 nettsteder i utlandet og Norge - med våre kommentarer. De som evt. ikke svarer, vil også bli kommentert.

Vi ser frem til et snarlig svar.
 
Med vennlig hilsen
På vegen av pensjonister i utlandet og Norge tilknytter over 30 nettsteder i en rekke land.
--------------------------------------------------------------------------------

Det er sikker mange som er interessert i gode svar eller kommentarer til ovennevnte spørmål.