Logg inn med Facebook eller Google!

Coronavirus

Started by marjana, 10. Mar 20, 23:12:21

Previous topic - Next topic

Tjorven

Savner Hellas som bare det, men er glad jeg ikke har bidratt til smitte. Håper fo
lk tar til vett, og ikke reiser før de er sikre og smittefrie. Og at folk tester seg flere ganger før de reiser utenlands.
There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

Quote from: Tjorven on 21. Oct 20, 00:18:18Og at folk tester seg flere ganger før de reiser utenlands.

Å drive å teste seg til stadighet uten å ha symptomer er vel ikke akkurat hva myndighetene anbefaler eller kapasiteten tilsier er greit?


Ole

Nei, nei, nei! Nå er det krise! Det går vel mot total lockdown igjen?

marjana

Det er lokale lockdowns rundt om i Hellas, og statsministeren sier nå at det er krise, og det blir kanskje enda flere lokale lockdowns, men ikke i hele Hellas foreløpig. Men folk ser ikke ut til å bruke munnbind og holde sosial avstand i nok grad. Mye kritikk går også til kollektivtrafikken der folk blir stående veldig tett siden det ikke er nok avganger for å ta unna trafikken. Noe må helt klart gjøres i Hellas med situasjonen nå!
Glika i zoi

Ole

Når jeg skriver 'total lockdown' så mener jeg hele samfunnet. Det er nok ikke til å unngå nå.

marjana

21. Oct 20, 23:21:30 #330 Last Edit: 22. Oct 20, 02:30:53 by marjana
Quote from: Ole on 21. Oct 20, 22:47:30Når jeg skriver 'total lockdown' så mener jeg hele samfunnet. Det er nok ikke til å unngå nå.

Hva skal Hellas leve av da, hvis det blir en full lockdown igjen?

Det virker som om partiet ND/statsministeren vil unngå full lockdown så lenge som overhodet mulig. Hellas har ikke råd til en ny lockdown, og det vil skade den skrale økonomien ytterligere. Flere regioner er oppgradert til rødt, og de prøver å begrense smitten lokalt.

Det virker vanskelig å håndtere både smittevern og økonomien i Hellas.

Ett eksempel er en venn av meg som jobber i en restaurant i Aten, som fortalte meg for en uke siden på telefonen at restauranten kun var åpen fra kl 10- 24, og det er ikke lov å selge alkohol etter midnatt. Men folk, og spesielt unge, hamster alkohol før midnatt og fester videre ute i parker og på plassene i Aten, der de sitter altfor tett.
De bryr seg ikke.

Kompisen min tjener kun 10 euro i restauranten nå per dag, og det finnes ingen annen økonomisk støtte å få.
Glika i zoi


Kritios

22. Oct 20, 08:04:34 #332 Last Edit: 22. Oct 20, 08:42:03 by Kritios
Quote from: Ole on 21. Oct 20, 22:47:30Når jeg skriver 'total lockdown' så mener jeg hele samfunnet. Det er nok ikke til å unngå nå.
Dette vil jo i såfall få enorme konsekvenser for olivenhøstinga som akkurat har startet og vil pågå til februar.
Hellas, og spesielt Kreta, er nå fullstendig avhengig av å få høstet olivenen i det som ser ut til å bli den beste olivenhøsten på flere år.
Fjorårets olivenhøst var, i alle fall her på Kreta, en katastrofe, og dersom man nå ikke får høstet årets avling så er det ikke godt å si hva som kan skje.
Det kan jo tenkes at det kan gjøres unntak for dem som skal ut og høste da, men dette gjelder jo ikke bare dem som står for innhøstinga...
Her på Kreta er mellom 80 og 90 % av den voksne befolkningen mer eller mindre involvert i olivenhøsten.
Nå etter regnet skal det også plukkes enorme mengder kastanjer som skal sendes til det sentrale Europa før jul.
Dette er også en kjærkommen inntektskilde for veldig mange familier her nede.
Så jeg tror ikke det blir en total landsomfattende lockdown slik man hadde i vår.
Det vil sitte utrolig langt inne.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

marjana

Statsministeren kommer med nye koronatiltak i dag. Han påpeker at det er særlig de unge som sprer smitte uten å ha symptomer selv.

https://www.keeptalkinggreece.com/2020/10/22/mitsotakis-pandemic-coronavirus-measures/
Glika i zoi

marjana

Glika i zoi

marjana

Enda høyere tall: 882 er smittet siste døgn, og 15 nye dødsfall.

https://www.ekathimerini.com/258379/article/ekathimerini/news/882-new-coronavirus-cases-15-deaths

Vi får se hva statsministeren kommer med i kveld i forhold til å holde kontroll på koronasmitten i Hellas.


Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...