Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven og Sisi på Lipsi, høst 2011

Started by Tjorven, 24. Mar 12, 19:54:01

Previous topic - Next topic

Tjorven

Så var det dette bakeriet da. Vi hadde hørt at det skulle ligge nederst i byen, men nå var vi her, og ikke noe bakeri i sikte  :-\  Akkurat da kom det en eldre herremann ruslende. Han smilte og nikka hyggelig til oss, og vi hilste tilbake. Han kan vi spørre, tenkte jeg, og gikk bort til han. "Unnskyld, men kan du si oss hvor bakeriet er, vi finner det ikke, skjønner du" spør jeg. Det gikk nok en liten f... i han, han smilte enda bredere og svaret kom kjapt: "Jo, det ligger en kilometer oppi der", sa han og pekte med stokken sin oppi lia til venstre for Choraen.

Da han så uttrykket i fjeset mitt  :o  ramla han nesten sammen av latter! Just kidding, bakeriet er der, rett bak deg, gliser han. Sisi og jeg snudde oss, og der lå "kafeen" vi nettopp hadde gått forbi. Herregud  :-[  og nå var det vi som fikk oss en god latter   ;D  Sånn kan det gå med "bønder i byen"! Ikke rart han falt for fristelsen i å dra en spøk, hehe. Så ble det en hyggelig prat med denne artige luringen, som opprinnelig var fra Lipsi. Han hadde emigrert til Australia (som så mange andre Lipsianere) for mange år siden, men var nå kommet tilbake for å tilbringe pensjonist-tilværelsen sin hvor han egentlig hører hjemme  :-*   Vi skiltes med klemmer og kyss på kinnet, som gamle venner  ;)  Et herlig møte!

Vi fant fort ut at det er mange gresk-australiere på Lipsi, og vi skulle senere få bli med på en Lipsi-Australia-"forening", men nå skal jeg ikke foregripe begivenhetens gang  :)  En ting av gangen, så tilbake til bilder fra byturen.


Her er altså bakeriet, som vi trodde var en kafe. Og det er begge deler  :D  En trivelig kafe ute, med bakeriet innenfor. Her selges et rikt utvalg i alskens søte kaker for den som er glad i den slags  :P (ikke noe for meg, heldigvis) men de har mye godt i annet bakverk, som man kan nyte utenfor eller ta med hjem. Det er fint å sitte i skyggen der med en kaffe og noe å bite i. "Balkong-vin" i plasflasker kjøpte vi også alltid der.


Ved bakeriet deler veien seg, og i "rundkjøringa" er det et lite torg, med havna foran der igjen. Her er det en åpen plass, der flere småbåter ligger, og vi er nå tilbake i havnegata.


Det fins en lekeplass ved torget, men det er visst spennende for ungene å leke her også.


Det fins flere tavernaer med utsikt til havet langs veien, bl.a denne fisketavernen (som jeg ikke husker navnet på) Her er det gjort klart for å ta imot gjester senere på kvelden.



Så er vi kommet til forsiden av Yiannis, tavernaen som ligger nærmest Galini. Ovenfor Yiannis i bakgrunnen ser vi Studio Poseidion, med tavernaen Porto i underetasjen. Her har de deilig og rimelig gresk mat, og servering fra morgen til kvelds. En dag kom vi imidlertid midt i mesimerien. Bordene var dekka, men ingen å se. Sisi tok sjansen på å sjekke døra - som var åpen - men lukka den like fort igjen. Innafor lå nemlig eieren på en sofa og snorka som en stein  ;D  Heldigvis våkna han ikke.


Da er vi kommet til kaiområdet, og opp steintrappa derfra er vi hjemme igjen. Takk for turen for denne gang. Senere skal vi ta dere med opp i Choraen også, både på dag- og kveldstid, så følg bare med  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tzasiki

Såå fint det ser ut, helt i min smak!!  :)

kaka

KariK

Riitta

Härlig läsning och fina bilder som vanligt Tjorven :) Har varit på Lipsi en gång på dagstur i början av 90-talet! Man ser på dina bilder hur mycket det är byggt efter det! Ser fint ut, så man blir nästan sugen på och åka dit :)

Riitta

karri

Jeg har satt opp Lipsi på lista mi over steder jeg vil besøke ;D
KARRI

Diddi

Så deilig å komme tilbake til Lipsi gjennom bildene dine,Tjorven! Vi handla også mest på dette bakeriet,mye fristende der :)
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen   :-* Ja, Lipsi er ei sjarmerende lita øy, og det er ikke fritt for at jeg lengter tilbake når jeg gjenopplever den her med skriblerier og bilder  :) (Spesielt nå, når vi har fått full vinter med masse snø i Trondheim igjen  :( ) Da er det ekstra godt å mimre seg tilbake. Og mer mimring skal det bli, så veldig koselig at dere slår følge  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Greece-Traveller

02. Apr 12, 11:55:43 #43 Last Edit: 02. Apr 12, 11:57:24 by Greece-Traveller
Det er fantastisk å se bildene og lese beretningene fra dere som har reist i Dodekanesene de siste årene - helt herlig ! Bortsett fra noen opphold på Kos i tidlig mai (hadde bl.a. 1. mai der) og på Rhodos i midten av oktober for 4-5 år siden har jeg ikke vært på disse stedene på en grundig måte siden slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet. Du verden hvordan ting har forandret seg ! Å høre om f.eks. rundkjøringer på Lipsi er helt utenkbart for meg ut fra mine erfaringer....

I 1991 var dette det eneste veiskiltet jeg fant mellom havna og byen:



og slik så byen ut fra veien innover:



Forskjell..... ?
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Tjorven

Takk for fine ord og bilder, Greece-Traveller! Her har det skjedd forandringer, ja. Ikke så mye mht bilde 1 (bortsett fra at det nå er bord og stoler langs husveggen som tilhører et ouzori) men en markant forskjell på bilde 2. Men for å "berolige" deg, så må jeg ile til og si at det ikke er noen ordentlig rundkjøring i byen  ;D Det var bare min måte å beskrive hvordan veiene deler seg der nede, med torget i midten og veiene rundt. Dermed ble det til en "rundkjøring"  ;) Du må ta deg en tur til Lipsi igjen, G-T, jeg er sikker på at du vil finne igjen Lipsi-sjarmen fra sist du var der  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

Greece-Traveller

02. Apr 12, 19:16:06 #45 Last Edit: 02. Apr 12, 19:19:11 by Greece-Traveller
En tur - ikke bare til Lipsi, men rundt i Dodekanesene, vil helt klart stå langt frem i kommende Hellasbesøk ! Igjen - det er bare helt herlig å se alt det dere viser og forteller om, og det frister.....

Slik så forresten torget ut den gang da....



Siden midt på 90-tallet har mine mål vært rundt i Kykladene, fastlandet og Pelelonnese.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Tjorven

Og slik ser torget ut nå. Ser vi har tatt bildene våre fra nesten samme vinkel, G-T   ;D  Ikke så veldig stor forandring, bortsett fra litt andre farger. Dette er altså torget oppe i Chora, og dit skal vi ta en vandring rundt om senere.

There are no strangers, only friends we haven't met.

Greece-Traveller

Jeg gleder meg til fortsettelsen din !  ;D
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...