Logg inn med Facebook eller Google!

Kjøre bil

Started by Svein~B, 29. Mar 14, 14:17:49

Previous topic - Next topic

Svein~B

Hvis du kjører privatbil, bør du også beregne ankomst på flyplassen to timer før flyavgang. Det kan være kø eller omdirigering på grunn av ulykke eller veiarbeid. Det kan ta tid å parkere og komme seg fra parkeringen til terminalen. Det er bedre å ha god tid på flyplassen enn å måtte stresse og kanskje ta sjanser for å nå fram i tide.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

filhellener

Du har kanskje et spesielt kap for å leie/ kjøre bil og har tatt det med allerede ?
- ellers vil jeg si at det viktigste å nevne under "Kjøre bil" er at man har vikeplikt for de som vil inn i en rundkjøring, når man selv e r  i den!
Kari

ingaberentine

Kjøre bil"¦"¦"¦"¦..

Denne rubrikken kan utvides mye for det kan være mange flere tips det kan være greit å vite om før man leier bil. Jeg har selv leid bil mye i Hellas, ja har jeg lyst på en leiebil så leier jeg meg en. Har flere ganger leid bil i over en uke sammenhengende og kan ha kjørt rundt i opptil 13 timer pr dag (jeg liker å kjøre bil og lete opp foto-objekter). Har kjørt både ute på øyene og mye på fastlandet, mange, mange tusen kilometer.

De senere årene har jeg brukt GPS navigering og jeg tar med meg min egen TomTom. I dag er Hellas godt dekket på Europautgaven av TomToms kart. Jeg bruker mye tid før jeg reiser ned og finner steder jeg vil oppsøke og legger dem inn på TomTomen før jeg drar til Hellas. Når jeg er der kan jeg bare finne mitt mål i mine lagrede reisemål og GPSen finner veien dit, utrolig enkelt. Jeg har allikevel alltid med meg et ordinært kart også i beredskap. En GPS med forhandsinnstilte reisemål er uvurderlig om man har mange reisemål man vil besøke underveis, sparer meg for mye tid og frustrasjon i Hellas. Det skal dog sies at satnav ikke alltid tar deg den enkleste veien frem til et reisemål. Selv om man har valgt raskeste vei til målet kan den av og til finne på å dra deg med på tur ut på småveier fordi den anser dette som raskest. I slike tilfeller holder jeg meg på hovedveien og GPSen har raskt kalkulert en ny kjørerute til deg"¦"¦"¦"¦..

Når det gjelder selve billeien leier jeg ALLTID med FULL forsikring, selv om jeg til dags dato aldri har hatt bruk for forsikringen, allikevel har jeg alltid full forsikring på bilen for man vet aldri når uhellet kan komme.

Når det gjelder selve kjøringen så har jeg et par kjøreregler som fungerer fint for meg og den viktigste av dem er om en bil tar meg igjen, så slipper jeg den forbi så fort som mulig. Jeg har dermed et problem mindre enn å stadig se i speilelen etter en mer eller mindre hissig sjåfør som vil forbi.

Når jeg kjører i Athen eller andre sterkt trafikkerte områder så fungerer det best for meg om jeg følger trafikkflyten når det gjelder fart. Har selvopplevd å kjøre i 100 for trafikkflyten går i 100 selv om skiltene sier 50. Jeg tror jeg lager større problemer for meg selv og mine medtrafikanter om jeg konsekvent følger fartskiltene. Kanskje ikke det rette og si, men jeg har funnet ut at det å følge trafikkflyten skaper minst problemer både for meg selv og dem rundt meg. Men dette gjør jeg bare stort sett på steder med stor trafikk. Ute på landsbygda med mindre trafikk er det ikke noe problem å følge fartskiltene, selv om de til tider er helt uforstående"¦"¦"¦..

Filhellers tips om vikeplikt inni rundkjøring har jeg også fått oppleve. Det gikk godt, men med det var mye burting når jeg første gang kjørte etter norsk kjøremåte i en trafikkert rundkjøring. Nå har jeg lært med den greske måten å gjøre det på"¦"¦"¦.

Svein~B

Takk for innspillene! Denne rubrikken handler om fremmøte på flyplassen i Norge. Jeg tar med dere det dere sier og kommer tilbake til det når jeg kommer til det å leie bil i Hellas. Det står ikke høyt opp på lista, så det kan bli ei stund til  :)

Start gjerne egne tråder hvis dere vil informere  :)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

filhellener

Quote from: Svein~B on 30. Mar 14, 19:19:03
Takk for innspillene! Denne rubrikken handler om fremmøte på flyplassen i Norge. Jeg tar med dere det dere sier og kommer tilbake til det når jeg kommer til det å leie bil i Hellas. Det står ikke høyt opp på lista, så det kan bli ei stund til  :)


Jeg hadde ikke ( gjorde det nå) lest ditt forrige tema " Parkering ( på flyplassen) og sett at det gjaldt Norge, SveinB, men for en stund siden leste jeg det du skrev om å komme seg t i l (bake?) til flyplassen i Athen, derfor trodde jeg du fortsatt v a r i Hellas....

- vet ikke om jeg tror noen som trenger så detaljerte råd om å/ for å komme seg til flyplassen her hjemme er helt klare for øyloffing ???
Men d e r kan jeg jo ta feil :)
Kari

ingaberentine

jeg var også overbevist om at du var i Hellas..............

Jeg tror absolutt ikke vi er alene om å leie motorkjøretøy det både titt og ofte, men jeg skal innrømme at jeg nok har utvidet øyloffingen til å inkludere utrolig mange kjekke turer på fastlands- Hellas også og der er det nok mer nødvendig å ha egen bil om man vil komme over større områder på en ferietur..........

Ser med glede frem til dine neste innlegg i øyloffeguiden, Svien~B......

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...