Logg inn med Facebook eller Google!

Biltur mai 2013, Nordøstre Peloponnes

Started by Katherina, 29. Jun 13, 16:15:32

Previous topic - Next topic

Katherina

 :99wywy: Med det samme vi kom til Didima merket vi at dette var en by vi trivdes i og at vi hadde lyst til å ta oss se nærmere på. Det var lett å komme i kontakt med menneskene her. Folk vinket og smilte til oss. Ville mer enn gjerne slå av en prat, men så var det språket. våre få greske ord og fraser åpnet for kontakt og litt latter, men så kom vi til kort. Her var det ikke mye engelsk kunnskap. Men d ga tydelig inntrykk av at de satte pris på å få besøk. Da vi stanset ved et hus som var omkranset av vakre blomster, kom en dame bort til oss og ga uttrykk for at vi måtte følge med henne. Selvfølgelig gjorde vi det. Stolt viste hun oss blomstene sine og ba oss ta bilde av dem. Jeg er jo ikke vanskelig på det området og knipset villig. "Å. er dere fra Norge! Så langt!" Da vi skulle gå, fikk vi hver vår klem og en nellik. "Kjenn hvor godt den lukter!"

:) Byen ga inntrykk av å være en gammel og slitt by. Men som sagt trivelig og vi tar gjerne en tur hit på nytt.  :winking:










MOTEHUSET












karri

For en praktfull hage, litt av et blomsterhav  :hfjjk:
Motehuset var kanskje ikke så imponerende  ;) Men, de hadde iallfall et.  ;D
KARRI

kaka

KariK

Magnolia

Jeg falt pladask for det hvite huset på bilde nr 3. Klør i fingrene etter å la fantasien få utløp. Jaja, drømme kan vi alltid........
Det er så moro å følge dere på tur. Fantastiske opplevelser dere deler med oss. Følger spent med videre.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaka

( lurer på hva du drømmer om, Magnolia  :) )
KariK

Tjorven

Her så det veldig koselig ut, med mange frodige hager  :) og JEG skjønner iallfall hva Magnolia drømmer om  ;D 
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

 :bye: Som tida går, nei flyr. Ser at det er over en måned siden sist jeg la inn bilder og nå nærmer det seg raskt ny tur. Om en uke er vi tilbake i Kardamili og planene for ny biltur er lagt.

:hfjjk:Så det er på tide å ta dere med videre på ferden. Turen gikk tilbake til kysten igjen. Nesten nede ved kysten, dukket det opp et stedsnavn, som stod på programmet. "Franchhthi / Frachti hulen". Dette skal være Europas eldste, kjente bosted. Vi hadde lest at det kan ha bodd folk her for 35 000 år siden. Det smakte det "fugl" av og pirret vår oppmerksomhet. Det kunne være interessant å få et lite innblikk av hvordan våre tidligste forfedre hadde valgt å bo.

Vi kjørte inn på en "gulvei" og gjennom lunder med oliven og forskjellige frukter. På en liten bakketopp gikk noen geiter og beitet. Stranda vi kom ned til var liten og lå fint til i ei lita bukt, men på land var det dessverre forfalt og litt rotete. Den hadde tydelig sett sine bedre dager.

Et skilt viste vei til hula. Vi gikk, nærmest krabbet over svaberg, gjennom kratt og famlet oss fram på stien.

Rett utenfor bukta lå ei lita øy med et stort båthus og innenfor noen store trær kunne vi skimte noe bebyggelse. Feriested? Mon tro for hvem?

Jo, det er forskjell på hulemenneskene og nåtidens mennesker.

Så åpnet landskapet seg og der i fjellet var det en stor åpning. FRAMME! Hula var enorm. Her var det høyt under taket og oppmurte områder, der de nok hadde bodd. Det var en merkelig følelse og stå inni her. Noen kråkeliknende fugler fløy rundt omkring. Noen lyder som kunne minne om ugler.

Godt verden har utviklet seg.

Utenfor hula var det satt opp en monter som fortalte om hula, utgravningene og funnene. De hadde blant annet funnet et 10 000 årsgammelt skjelett av en mann på 25 år.

Fra hula kunne vi se over til den lille kystbyen, Kilada, som er en by som er preget av fiske og bygging av småbåter.




VI SER SÅ VITT BILEN






FRACHTIHULEN














Katherina

 :) Hva skjer nå? Får prøve å legge inn bildene på nytt.  ::)






















Kabi

Så moro å se hulen, Katherina! Har bare sett den fra Kilada-men selv med sterk zooming fikk vi ikke sett innsiden.Skjønner at vi må bortom neste gang vi er på de kanter :)

JohnS

Vi kom aldri lengre ut på denne halvøya enn til Epidavros, og til Tolon på innsiden.  Jeg ser det er mer enn nok å se til å ta et par uker lengre ute, og kanskje få tid til en tur til Paros.  Hydra og Spetses krever nok enda en tur.  Hvordan skal man få tid til alt?...........   ??? 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

filhellener

Quote from: JohnS on 18. Aug 13, 21:26:36
Hvordan skal man få tid til alt?...........   ??? 
Quote

Det er d e t som er "problemet", ja   ;) ;D
Kari

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...