Logg inn med Facebook eller Google!

19 seilferier og 60 øyer.

Started by stein, 14. Dec 12, 21:10:19

Previous topic - Next topic

stein

Quote from: Anders on 15. Dec 12, 20:08:44
MÅ man være dame for å få lov til å tilbringe ferien der fremme med et glass vin?  :-)

Jeg er sikker på at du hadde blitt godt mottatt av damene på fordekket, Anders ;)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Anders

:-) Høres nesten for godt ut til å være sant... :-)
Men en og annen vakten kunne jeg vel tatt... seiler dere om natten?

stein

Quote from: Anders on 15. Dec 12, 21:15:17
:-) Høres nesten for godt ut til å være sant... :-)
Men en og annen vakten kunne jeg vel tatt... seiler dere om natten?


Ja, vi har hatt 2 nattseilaser. kommer til å fortelle om det senere.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Anders

Høres bra ut... dagen med damene og hvitvin, natten alene under stjernehimmel.... joda, kunne sikkert blitt seiler av meg også :-)

stein

Da jeg så gjennom bildene jeg har fra 1991, viste det seg at vi må ha hatt et ganske stort ego. Det er nesten ingen bilder av steder og øyer, det sosiale med turen har tydeligvis vært viktig. På den annen side er det å komme til en ny liten by på en ny liten øy og bakke inn og legge landgangen på fortauet, svært spesielt. Og på andre sida av gata ligger tavernaene og barene på rekke og rad.
Vi seilte fra Kalamaki med Egina som første mål. På turene la vi inn en liten badestopp midt ute på havet. Fra Kalamaki til Egina er det 15 nautiske mil. Sånn for å beregne hvor lang tid en seilas tar, regner vi 5 knop i snitt. Knop er Nautiske mil pr time, så 15 NM tar ca 3 timer. Vanligvis er det vanskelig å komme seg avgårde fra Kalamaki før ca klokka 1700, så det var nok ganske mørkt da vi kom dit. Hva og hvor vi havnet på kvelden er vanskelig å si, men jeg vet at vi har frekventert "Dynamittbaren". Mulig vi havnet der. Et bilde (som jeg ikke har tenkt å vise) fra frokosten på en taverna dagen etter, tyder på at det ble en aldri så liten fest den natta.

Hvor er dette? Vi har frisknet til og satt kurs for neste øy, Poros. Jeg tror det er snippen av Egina vi ser til høyre. På vei til Poros luncher og bader vi i Moni Bay på den ubebodde øya Moni. Noen som er med å telle øyer? 2 så langt, tar vi med Poros, har jeg 3  :) (Den flotte damen i blå bikini er min kone)

Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

På Poros ligger vi longside omtrent midt i stredet. Poros har det meste, et fortreffelig sted med gode spisesteder og barer. Kommer tilbake med mer fra Poros fra senere turer.

Vi skal til Dochos og da er det vanlig å lunche og bade i BBQ-bay.

Lange luncher er viktig, og tunfisksalat er alltid populært. Her er et bilde fra byssa.


Som sagt er det lang lunch med bading i BBQ-bay. Ser ut til at skravla går i cocpit på den andre båten.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Vi får vårt første møte med den lille øya Dochos. I bukta på Dochos skal det være en liten taverna som åpner om sommeren. Mona og jeg ror i land med lommeparløren klar for å høre om det er mulig å komme og spise på kvelden. Innehaverne som bor i Athen om vinteren snakker engelsk. Vi er hjertelig velkomne og avtale å komme klokka halv 8. Så steamer vi over bukta til Derick Cove som skal bli vår faste uthavn på turene i Saronic. Her er det idyllisk og ypperlige forhold for ankring med trosser i land. Det kommer bilder fra Derick Cove i flere ganger senere på andre turer.

Da det nærmer seg spisetid, tar vi den ene båten over bukta og fortøyer nedenfor tavernaen. Vi kommer litt tidlig og da stikker fiskebåten ut for å trekke garnene. Den er snart tilbake med fersk fisk.

Seibåten og fiskebåten nedenfor tavernaen på Dochos.


Den lille tavernaen på Dochos er egentlig bare en betongplatting med plastikkstoler og bord. Det er et bitte lite hus som er kjøkkenet. Et kjøleskap står ute og et aggregat brummer oppe i skråningen.
Så kommer vi til bestillingen som starter med et spørsmål: "how many kilos of fish and how many kilos of meat do you want?" Eh! Joda vi klarer sånn ca å gi et svar og får helfritert fisk med pommes frites og sauekjøtt eller kanskje det var geit. Uansett et fortreffelig måltid.


Unge Stein med fiskemåltidet sitt.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Fra Dochos går ferden videre til Spetsai. Ikke mye å finne om den øya på forumet. Jeg kan dessverre ikke bidra med så mye heller. Vi ble liggende litt utenfor sentrum av byen og spiste middag på en fin tavarna helt nede ved sjøen. Spetsai har det man måtte ønske og er verd et besøk så vidt jeg skjønner. Har planer om et besøk i 2014, kanskje jeg har mer å berette da.

Dagen etter finner vi en fin bukt for bading og lunch inne på fastlandet rett innenfor Spetsai.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

stein

Hydra er et høydepunkt når en seiler i Saronic. Men det er populært og trangt og det lønner seg å være tidlig ute. Skal bli mye fra Hydra fra senere turer.

Her er vi på vei inn til Hydra


Og på vei ut fra Hydra dagen etter
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Anita

Herlig tråd :smile12: gleder meg til fortsettelsen   :)

mvh Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

stein

Avslutter med et Hvorerdettebilde. Ja, hvor er dette? Den lille paddeformede øya er et kjent syn i området.


Etterhvert er vårt første møte med seillivet i Hellas over. Vi har besøkt 6 øyer, Egina, Moni, Poros, Dochos, Spetsai og Hydra. At det ga mersmak har nok de fleste her skjønt.
Fortsettelse følger med turen i 1992, også i Saronic.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

karri

Gleder meg til 1992, nesten som - back to the future - dette  :vinke: :juble: :vinke:
KARRI

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...