Logg inn med Facebook eller Google!

Biltur på Peloponnes august 2012

Started by Katherina, 18. Sep 12, 23:22:42

Previous topic - Next topic

Katherina

 :) Koselig at dere følger med oss på turen.  :)

Da vi hadde passert det høyeste fjellområdet, begynte vi på en liten nedstigning, men vi var fortsatt høyt oppe. Den lille "Platankirka" ligger i Plataniotissa som ligger på omtrent 800 moh. Det er et frodig område og det blir blant annet dyrket vindruer her. De begynte å bli modne og noen hadde begynt med innhøstningen.

"Platankirka" lå vakkert til. Her rant det ei lita elv og rundt omkring var det store platan trær. Kirka er innredet i tre platantrær. Dette skal symbolisere treenigheten. Omkretsen på kirka er 23 meter og den skla kunne romme 20 mennesker, men da må de sannelig stå tett.
Vi kom først inn i det ene treet. Her hang det røkelseskar, ikoner, votivskilt som vitnet om ønske om helbredelse, et bord der man kunne skrive bønnesedler. En lav åpning førte så inn i det andre treet. Dette var selve kirkerommet. Jeg tenker meg at under gudstjenestefeiring står presten i det ytterste rommet og menigheten i det innerste. Her er det nærkontakt. Det var høyt under taket. Jeg skuet opp i treets krone. En merkelig opplevelse.

ved siden av "Platankirka" var det en annen gammel kirka.











[attach=6

]










KIRKA SETT NEDENFRA

[attach=12

]
MOTIV FRA NABOKIRKA


kaka

KariK

Katherina

 :)Det var tid for lunsj og på nedsiden av kirka, i skyggen av flere store platantrær var det en liten taverna. Vi fant oss et bord og lot vertskapet sette sammen et lite måltid til oss med lokale retter. Det er alltid spennende åse hva vi får. Denne gangen ble det salat (selvfølgelig), en stekt lokalost, rødbeter og en lokal pølsevariant. Vi tok oss god tid, det var herlig å nyte stillheten og armosfæren etter mange naaturinntrykk, spennende kjøring på fjellveiene, som noen steder var litt vel smale og litt mye steinsprut. Men Vi nyter å komme litt utenfor allfarsvei og da må vi regen med det. Veien ned mot kysten gikk nok en gang over et fjellparti. Utsikten var fantastisk og nå så vi ned mot Korintbukta og over til fastlandet på den andre siden.  :

)










BEST Å SJEKKE KURSEN. STEMEMR TERRENGET MED KARTET?






VI SKIMTER KORINTBUKTA OG FASTLANDET




HEI, HVOR HAR DU TANKT DEG? SKAL DU GÅ NED?


SELVFØLGELIG SE SE UTSIKTEN ENDA BEDRE.












Frost

Flotte bilder! :) Oi for e spennende tur dere har vært på. Det så veldig interessant ut. Peloponnes er virkelig fantastisk. Dit skal jeg tilbake en gang. En tur på kryss og tvers hadde ikke vært å forakte. :)

Katherina

 :) Ja, det er alltid spennende å farte rundt på Peloponnes. Halvøya har mye å by på både av natur og forskjellige atraksjoner.  :)

Ser at jeg hadde lagt inn feil kart.  :-[

Uansett. Vi fortsatt mot kysten og ned fra fjellet ved Selinoudas. Her kjørte vi langs kysten og tok på nytt inn i fjellet ved Trapeza. Nå vaar vi på kjente trakter. Dette er hovedveien inn til Kalavryta. For en rundtur! Vi kom tilbake til Kalavryta, men stoppet ikke. Vi hadde sett oss ut Tripotama som dagens overnattingssted. Vi hadde lest at tre elver møtes her og at det var frodig og vakkert. Da vi kom fram til Tripotama, kjørte vi rett inn i et stort marked. Det var boder over alt og langs veien i ett par kilometer. Det vrimlet av folk og dyr. Fotomotivene var mange, men sikekrt også kremmerånden. Etter en lang dag var det ikke akkurat dette som lokket, dessuten var det ikke denne typen varer vi ønsket å kjøpe, så vi fant raskt ut at det var best å kjøre videre. Vi sneglet oss forbi og ut på hovedveien, men hvor skulel vi sette kursen?  ::) Høyre eller venstre? Lambia var den nærmeste byen, men det var i motsatt retning av resten av turen. Vi bestemte oss for likevel for Lambia. Nye fjell og passere. Vi tok oss ikke tid til å fotografere, men var mest opptatt av å finne husly for natten. Spennende med slke turer ut i det blå og erfaring ordner det seg alltid. Vel framme i Lambia viste det seg å ikke være helt enkelt. Et sted var under oppussing et annet var stengt. På veien inn mot sentrum hadde vi stoppet ved et lite hotell, men vi fant ingen der da vi hadde ringt på. Resepsjonen var tom, men vi har flere ganger erfart at slik kan  det være.  Så vi prøvde på nytt. Denne gangen ble vi møtt av an hyggelig mann. Joda, rom hadde han og frokost skulle det bli. Bra var det for vi hadde lite mat igjen. Hotellet var et typisk fjellhotell og innredningen vitnet om at her hadde mange ekspedisjoner ut i naturen startet.


RIKTIG KART


VEIEN VIDERE MOT TRIPOTAMA OG LAMBIA


INNE I FJELLET IGJEN






TURISTHYTTER AV TØMMER. IKKE SÅ ULIKT I NORGE.




LAMBIA


ENKEL KVELDSMAT




NY MORGEN OG KLAR FOR NYE OPPLEVELSER.

Katherina

 :( hva skjer a'?  Prøver igjen med det siste kartet ::)


Kabi

Moro å følge dere på tur, Katerina! Gleder meg til resten av rundreisen deres :)

Katherina

  :bye: Ny morgen. Vi var klare for nye opplevelser.  :sol: Sola skinte fra en skyfri himmel. Her oppe i fjellene var temperaturen behagelig. Vi visste at nede ved kysten vr det adskillig varmere. Nå begynte vi å lengte mot kysten og etter å svale oss i det krystallklare vannet. Vi hadde bestemt oss for at de 2 siste dagene skulle vi kjøre langs østkysten. Sist vi kjørte her var det vår og midt i appelsinhøsten og blomstringen. Da hadde vi overnattet i Tirou og det hadde vi tenkt denne gangen også. Men først var det flere fjelloverganger som skulle passeres. Det var både "oppturer" og nedturer". Vi kjørte i vakre og frodige daler. Til å være i begynneslen av september og etter en lang og tør sommer var det fantastisk frodig her. Men så randt det også elver flere steder.

;D Vi startet altså opp i Lambia, passerte Tripotama (her var markedet i full gang), Kalivia (en by vi gjerne skulle sett nærmere på), Vitinia og tar av mot Levidi, deretter sørover og passerer Tripoli, østover (ikke hovedveien) og kommer litt opp i fjellet igjen. Her stopper vi i den lille landsbyen, Karyes, fortsetter til det vakre Malevies Klosteret og etter en ny nedstigning kommer vi til kysten og Astros. Nå er vi mer ennklare for et bad, før vi kjører videre til Tirou.  :)

:D Da vi kjørte nordover hadde vi rastet i Levidi. Vi hadde lyst til å se litt mer av denne byen, så vi bestemte oss for å ta lunsjstopp her. Det skulle vi ikke angre på, for akkurat denne dagen var det "Bondens marked" her. Salgsbodene bugnet av deilig, saftig frukt og nydelige grønsaker. Jeg måtte gang på gang minne meg på at vi var på biltur og hadde brukt for lite av delikatessene.  :)




TILBAKE I LEVIDI




VEL, DET STEMMER VEL IKKE HELT




EN AV KRIGSHELTENE FRA DEN GRESKE FRIGJØRINGSKRIGEN FRA TYRKERNE. DET VAR ET SLAG HER I APRIL 1821






LITT FIN OLJE? "KAN DESSVERRE IKKE KJØPE. VI ER PÅ BILTUR OG SKAL HJEM TIL NORGE MED FLY". MEN ET BILDE MÅ DERE GJERNE TA.




STORE, SAFTIGE FERSKEN. MÅTTE HA!


HVA MED FRISKE FIKEN. LITT ANNEN PRIS ENN HJEMME PÅ MENY.




OG DEILIG, FERSKT BRØD RETT FRA OVNEN.


VI VAR FORNØYDE MED DAGENS PROVIANTERING


karri

Åh, så mange fristelser  :P Ble sulten!!
Gradestokken viser Farenheit tror jeg.. tilsvarer sånn ca 30 grader, hvis jeg ikke tar helt feil ???
KARRI

JohnS

Skulle gjerne vært med på den bilturen der, Katherina.  Peloponnes er et utrolig flott område med store kontraster og nye opplevelser og overraskelser rundt hver sving man runder. Det begynner å bli snart 10 år siden vi hadde vår biltur gjennom det indre av Peloponnes, så det er snart på tide med en ny tur, det er så store områder vi ikke har sett der ennå,  Dine bilder og fortelling skjerper så visst apetitten.....  :)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Jeg kjenner også at lysten til å komme meg mere rudnt i innlandet stadig er der.
Veldig fint å få følge dere her også Katherina, og artig å følge med på kartet.
KariK

sissela

Blir inspirert før sommerens tur til Kardamili! Kanskje vi følger i deres bilspor!

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...