Logg inn med Facebook eller Google!

Førstegangs øyhoppere

Started by sito, 26. Apr 12, 15:32:33

Previous topic - Next topic

sito

Vi er to voksne hellas-farere som har feriert på flere av øyene og fastlandet i tredve år. Vi har for det meste holdt oss på samme sted, bortsatt fra turer med leiebil.
Kan noen gi oss tips om hvilken øygruppe vi bør ta for oss og hvordan vi bør legge opp turen? Hva bør planlegges og bestilles på forhånd?
Vi har tenkt å reise i mai/juni 2013 på en tre- til fireukers tur.

Greece-Traveller

QuoteVi er to voksne hellas-farere som har feriert på flere av øyene og fastlandet i tredve år. Vi har for det meste holdt oss på samme sted, bortsatt fra turer med leiebil.
Kan noen gi oss tips om hvilken øygruppe vi bør ta for oss og hvordan vi bør legge opp turen? Hva bør planlegges og bestilles på forhånd?
Vi har tenkt å reise i mai/juni 2013 på en tre- til fireukers tur.


Mye er avhengig av hva dere selv foretrekker å se og å gjøre. Sightseeing, historiske steder, bading og strandliv, gåturer ? Hvilke krav har dere til øyene dere vil besøke ? I mai \ juni er dere forholdsvis frie fra det store rushet, og kan bestille billetter etterhvert som dere reiser.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Tjorven

Hei Sito, og velkommen til et hyggelig forum  :) 
Nå er ikke jeg en typisk øyloffer, men har besøkt mange greske øyer (har vel samme fartstid som dere) Jeg har blitt veldig glad i Kykladene og Dodekanes, og tror nok disse øygruppene egner seg best mht båtforbindelser. Båtreiser er jo en del av øyhoppinga, men  det er greit med hyppige forbindelser videre, om man vil ta ting på sparket. Jeg vet det er mange som ikke forhåndsbestiller bosted, men satser på "roomisene" som er på kaia når båtene kommer, eller leter opp noe selv. I mai/juni skulle det ikke være vanskelig å finne rom, men hvis dere har en ganske ferdigspikra reiseplan og vet sikkert hvilke øyer dere vil besøke, er det like greit å forhåndsbestille.
Jeg pleier å søke etter bosteder på forskjellige nettsteder, og maile direkte de jeg har plukka ut. Ofte er prisen de tilbyr rimeligere enn den som står oppført på nettet.


Det er greit å sjekke båtrutene på www.gtp.gr. for å få en oversikt over hvor og når båtene går. (Disse blir ikke lagt ut før ca 3 mnd før reisedato) Hvis dere flyr til og fra samme destinasjon, er det en gylden regel å starte med øya lengst bort, og så loffe seg tilbake derfra. Jeg vil anbefale 3-4 øyer på 3-4 uker. Det går som regel mer tid til reising/venting enn beregna, og gaper man over for mange øyer, kan dette fort bli mer stress enn ferie.  Det er også lurt å ankomme flyplassøya dagen før, i tilfelle forsinkelser eller båtstreik på hjemreisedagen.


Lykke til med planlegginga  ;D Det er mange øyhoppere her, så du får sikkert mange gode tips.
There are no strangers, only friends we haven't met.

ouzolina

Dodekanesene er min favorit... Det er rigtigt hvad Tjorven siger, start med den ø der er længst væk. Det er også en god idé, at blive indenfor samme øgruppe som for eksempel Dodekanesene, kykladerne, sporaderne eller de saroniske øer, da der er sjælden eller vanskelig forbindelse mellem de forskellige øgrupper.

De Saroniske øer er helt fint af besøge. Der er ikke langt mellem øerne, og de er meget forskellige.

/Mette
Skopelit på deltid

IngeS

26. Apr 12, 20:16:33 #4 Last Edit: 26. Apr 12, 20:21:08 by IngeS
Bestemmer du deg for Dodekaneserne tar du fly til Samos. Fra Pythagorion går fergen Nissos Kalymnos. Her er de siste års ruteplan. Årets ruteplan bør sjekkes i tilfelle det har skjedd noen forandringer. Fergen går Mandag - onsdag - fredag - søndag

   
      
   Avgang   Ankomst
KALYMNOS   -   07:00
LEROS   08:25   08:40
LIPSI   09:40   09:50
PATMOS   10:35   10:50
ARKIOI   11:30   11:35
AGATHONISI   12:40   12:50
PYTHAGORIO SAMOS   14:00   14:30
AGATHONISI   15:35   15:45
ARKIOI   16:45   16:50
PATMOS   17:25   17:35
LIPSI   18:25   18:35
LEROS   19:40   19:50
KALYMNOS   21:05   Overnatting

Som du ser så er det ikke så verst tidkrevende båtreiser mellom øyene.

(Håpløst å legge inn skikkelig tabell i forumet)
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Med tredve års erfaring vet dere det meste om hvordan ting fungerer... vil anbefale å kjøpe siste utgave av Island Hoppers Bible  http://www.mapsworldwide.com/sku_20578.htm og lese litt om mulighetene for å skaffe seg overnatting "sånn på sparket". Noen havner er "overbefolket" av roomies, andre steder må man kanskje rundt og lete selv. Og noen steder er det best å lete selv :-)
Lykke til og god tur!

sito

Tusen takk for flotte svar alle sammen!
Vi er glade i å vandre, men bading er ikke viktigere enn en dukkert underveis og etter fotturen.
Takk igjen ;D

IngeS

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

ingaberentine

Liker man å vandre har dere sikkert allerede vært innom Harald Hauglis sider IslandWalking.com

http://www.islandwalking.com/wordpress/

Er bare fantastiske når det gjelder å gå på greske øyer.......

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | Today at 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...