Logg inn med Facebook eller Google!

Refusjon hvis flight via Athen

Started by mouche, 04. Apr 12, 14:31:18

Previous topic - Next topic

mouche

Vanskelig tittel på tråden, men poenget med denne er: Hvis man flyr til et sted i Hellas og mellomlander i Athen på vei til og eller fra sitt endelige mål så har man rett til refusjon på hva som kalles: Athens Airport Develpment Fund. Denne utgjør 12 euro per person hver vei så hvis man er en familie på fire så betyr dette totalt 96 euro som jo er litt penger. Følgende link gir oppskriften:

http://travel.creteforyou.com/aadf_reclaim.pdf

Jeg gjorde dette i februar da vi mellomlandet i Athen på vei til/fra Kreta og det fungerte greit. Ved ankomst Athen på vei til Kreta så gikk vi til Aegeans deks og fikk skrevet om billetten og ble refundert 12 euro per person på kredittkortet jeg hadde betalt billettene med. Representanten fra Aegean var usedvanlig sur uten at jeg vet hvorfor, og han var ikke travel med annet arbeid!

Da vi kom hjem sendte jeg en mail til Lufthansa (vi fløy med Lufthansa fra Athen til Oslo) og de ba meg sende dem dokumentasjonen som jeg gjorde og har nå fått pengene overført til min norske konto.

Med andre ord så fungerer dette selv om flyselskapene ikke er så glad for dette.

kaka

Det der høres jo ut som en gavepakke?
Litt kronglete, men har man kunnskapen og tålmodighet, virker det å lønne seg skjønner jeg.
Nyttig tips.
KariK

mouche

Nei, det er ingen gavepakke, men de fleste av oss er ikke klar over at vi betaler for noe vi ikke skal betale for. Flyselskapet som flyr oss til Athen vet jo ikke at vi skal videre (må vøære innenfor 24 timer) så de innkasserer de nevnte 12 euro som de skal i henhold til regelverket og som de må betale videre bortsett fra når/hvis vi flyr videre.

Anders

Ikke klar over dette jeg heller... gjør jo flybilletter videre fra Athen ørlite mere attraktive?

Tjorven

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår deg riktig, Mouche, så jeg spør heller (selv om det kanskje virker litt dumt  :-[ ) iforhold til min egen tur.
Jeg skal fly med SAS tur/retur Trondheim-Athen via Kjøbenhavn begge veier.
Men min endelige destinasjon er Antiparos i første omgang. (dvs Paros om jeg tar fly videre fra Athen) Mener du at jeg da har krav på 12€ fra SAS? Og gjelder denne refusjonen kun om man skal fly videre, eller også om man skal videre med båt? Returen blir med båt fra Serifos til Athen, men da har man vel ikke krav på noe, eller?

There are no strangers, only friends we haven't met.

mouche

Refusjonen på reisen ned må du få fra det selskapet som du flyr med fra Aten til din destinasjon. Tror det da er en fordel å fly med Ageaen og ikke Olympic etter det jeg har lest andre steder. Du må oppsøke det selskapet du skal fly med fra Aten, få utstedt ny billett og få kreditert ditt kredittkort. Tror ikke du får noen refusjon hvis du drar videre på annen måte enn med fly fra Aten. Det tok meg ti minutter å få ordnet dette hos Aegean, men det virket som om de ikke forstod, eller ville forstå, hva jeg snakket om, Nå er ikke jeg den som gir meg, særlig ikke når jeg vet at jeg har retten på min side!

Tjorven

Takk for svar. Det er kun Olympic som flyr til Paros, så jeg får vel forhøre meg der om jeg bestemmer meg for å fly istedet får å ta ferja. Men du sier.... "få utstedt ny billett"... Gjelder det ikke om man ikke har forhåndsbestilt flybillett? Det kan jo hende at man bestiller en flybillett først når man kommer til Athen, hvis det er tilgjengelig.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kristian

Quote from: Tjorven on 04. Apr 12, 21:25:06
Takk for svar. Det er kun Olympic som flyr til Paros, så jeg får vel forhøre meg der om jeg bestemmer meg for å fly istedet får å ta ferja. Men du sier.... "få utstedt ny billett"... Gjelder det ikke om man ikke har forhåndsbestilt flybillett? Det kan jo hende at man bestiller en flybillett først når man kommer til Athen, hvis det er tilgjengelig.


Har du planer om fly til Paros må du kjappe deg. I fjor var for sent ute i April for flybiletter fra Paros til Athen i september. I år har jeg bestillt.
Kristian/Planer er til for å utsettes

mouche

Quote from: Tjorven on 04. Apr 12, 21:25:06
Gjelder det ikke om man ikke har forhåndsbestilt flybillett? Det kan jo hende at man bestiller en flybillett først når man kommer til Athen, hvis det er tilgjengelig.


Det burde det jo, men for meg er tanken på å lande i Aten og skulle videre samme dag til en av øyene uten å ha ordnet med billett på forhånd noe fremmed.

Tjorven

Jeg har selvgølgelig tenkt å forhåndsbestille flybillett, hvis jeg "klarer" å bestemme meg snart  ;) (Tenkte mer på eventuell ferjestreik som mange kan rammes av, og fly som alternativ i slike tilfeller) Er veldig fristet til å fly, og syns det er litt dyrt, men det veier kanskje opp for tid og annet stress i Pireus. Vel, her er det visst ikke lurt å vente på billigere billetter, så man får nok få ut fingeren...
There are no strangers, only friends we haven't met.

Vegard

Hei
Dette var noe jeg ikke viste.
Vet noen om dette fremdeles gjelder? (Den linken i starten av tråden er død, så det går ikke an å lese der)
Vi skal nedover i påsken og reiser med Lufthansa via Athen og videre med Olympic til Paros. Samme rute retur.
12x3x2 dekker jo godt en middag og enda litt attåt  ;)

mouche

Det finner jeg også ut i løpet av påsken, men har ikke hørt om skatter og avgifter i Hellas som har blitt fjernet eller redusert siste årene, kun om nye skatter og avgifter eller de gode gamle som har økt!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...