Logg inn med Facebook eller Google!

Bil-loffetur på fastlands Hellas om sommeren?

Started by ingaberentine, 08. Feb 12, 17:08:36

Previous topic - Next topic

Tommy

När jag läste om edra resplaner blev jag lite nostalgisk då jag för några år sedan for runt på en ATV i slutet av juni i norra Grekland bland annat, alltså inte med bil, men beträffande värmen så var den ibland påtaglig såklart. Stor skillnad i temperatur uppe bland Pindosbergen och bland mer låglänt terräng kring Thessaloniki var det, dock inget jag tror är direkt besvärande ifall man färdas i bil med AC. Far ni iväg österut så vaffö ikke ta med ett besök på Samothraki, det tror jag kan vara intressant då det är en ö utanför allfarvägarna. Hade det varit jag som rest hade jag valt att ta mig upp mot Prespasjöarna och sedan in i FYROM och staden Ohrid som lär vara vacker och speciell, och har en intressant kulturhistoria, i sjön Ohrid är där fina tillfällen till bad dessutom. Sedan hade jag styrt kosan mot Gjirokaster i Albanien och så småningom via Europaväg 853 rest in i Grekland igen och via Ioaninna sedan tagit mig ner mot västkusten och kanske slappat lite i Pargatrakten innan jag återvände näsan mot bergen och passade på att besöka den speciella bergsbyn Metzovo på tillbakavägen mot Thessaloniki.

Men herregud, där är ju tusen möjligheter att ta tillvara under en semestertripp sån den ni planerar för, så jag önskar er go tur hur ni nu än gör, och värmen tror jag är ett litet problem i sammanhanget  :) 
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mixelite

Huler, grotter... Samme det. Jeg blir svimmel og skjelven til beins og det hjelper ikke hvor høyt eller lavt det er under taket...


Jeg lot Tove stå for snakkingen, men jeg fikk også avslag på spørsmålet om å ta bilder. -men jeg fikk lov til å bruke de bildene de hadde. Det som ble ekstra vanskelig, var at det virket som om guiden skulle vise meg alt. Se der, se der, se der. -Og jeg hadde helt ærlig nok med å sette det ene beinet foran det andre og konsentrere meg om å ikke løpe hylende mot utgangen.


Vi var to på denne turen som hadde det slik. Morsomt nok gikk hun andre og tenkte på dinosaurer... Hun hadde iallfall en håndfast angst. Hihihi.


Helt ærlig, da vi nærmet oss utgangen igjen, da kappgikk vi! Jeg er helt sikker på at vi ville ha gitt Tore Strømøy god konkurranse ;-)


Åja, forresten; Tove lager så vidt jeg vet fortsatt mat til gjester, selv om tavernaen (deler av) er bygd om til utleie. Fornuftig nok, synes jeg. Hun har jo til og med satt seg inn i det med allergimat (glutenfritt etc.) hurra for det, og utdanner seg innen ernæring. Tror ikke mat har noen mindre betynding enn før :)


Mixelite

Og bare for å ha sagt det; Mellom inne og ute; Er det ikke et helt annet lufttrykk der? Jeg følte iallfall at luften inne omtrent klemte meg flat og at trykket var et helt annet i "kammeret" mellom inne og ute.

ingaberentine

12. Feb 12, 00:34:20 #15 Last Edit: 12. Feb 12, 00:37:19 by ingaberentine
Tusen takk for flotte innlegg, kom gjerne med enda flere!

I forbindelse med eventuell biltur på fastlands Hellas til sommeren og da kanskje spesielt nord Hellas, har jeg funnet en spennende destinasjon om man drar vestover (og en tanke mot nord), godt 90 km fra Thessaloniki. Byen heter Edessa og har noe så sjelden som et nydelig fossefall som heter Edessa Waterfalls

http://www.world-of-waterfalls.com/europe-edessa-waterfalls.html

http://www.edessacity.gr/tourism/ed800-01_en.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Edessa,_Greece



Jeg kom over et par andre videor på You Tube om Edessa og Edessa Waterfalls og legger inn link her









Tommy

12. Feb 12, 11:39:59 #16 Last Edit: 12. Feb 12, 11:44:26 by Tommy
Edessa var jag och besökte några dagar under min rundtur i norra Grekland, det var en speciell liten stad med mycket vatten ja. Staden ligger liksom på en platå ovan slätten nedanför och floden som rinner genom staden bildar ett vattenfall när den möter slättlandet. Det lär ha varit en betydande stad under antiken och vattnet och vattenkraften där  har haft en betydelse för staden genom historien vill jag tro. Här hittar du en informationsguide om staden och dess omgivningar. Jag slänger också med några bilder från mitt besök där.

http://www.edessacity.gr/office/8guide-edessa-greece_en.pdf

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ingaberentine

12. Feb 12, 11:54:52 #17 Last Edit: 12. Feb 12, 12:09:05 by ingaberentine
WOW! :goodjob:

Tusen, tusen takk for ditt innlegg! :juble:

Ser ut fra dine bilder at dette er et sted/by som absolutt må besøkes om man er i nærheten, akkurat noe slik vi leter etter, her er det jo haugevis med motiver for kameraene våre og ikke minst det er kjempefrodig!

Virker jo veldig spennende å feriere med ATV, en ide jeg nok aldri hadde kommet på og som nok aldri vil bli gjennomført av oss, dessverre, men fristelsen til å gjøre noe lignende med bil, blir bare større og større, selv midt på sommeren. Ser av bildene dine, (exif-filen) at du var der i slutten av juni (om datoen på kameraet ditt stemte med virkelig dato). Det vil bli i akkurat denne tidsepoken vi vurderer å gjøre en lignende tur nå til sommeren. :sol:

Så du og alle andre som har mer informasjon om å feriere i dette flotte området av Hellas oppfordres til å legge ut slik informasjon! :hello:

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...