Logg inn med Facebook eller Google!

Bil-loffetur på fastlands Hellas om sommeren?

Started by ingaberentine, 08. Feb 12, 17:08:36

Previous topic - Next topic

ingaberentine

Hei.

Jeg/vi har reist på vanlig øyloffing/øyhopping i mange, mange år. De siste 10 til 15 årene har jeg/vi også hatt flere bilturer på fastlands Hellas, men da enten i påsken eller i mai, aldri om sommeren. Så det jeg lurer på er om noen har noen erfaring med å leie bil og kjøre rundt på fastlands Hellas i 10 til 14 dager sammenhengendei f.eks juli?

Vurderer en slik tur i år, eller vil det bli alt for varmt. Jeg liker å kjøre bil, så det er ikke noe problem og selvsagt vil vi leie en bil med aircondition, men man skal jo ikke bare kjøre hele tiden. Poenget er jo å stoppe på mange steder underveis og oppsøke spennende steder å besøke. I påsken og i mai er ikke dette noe problem i det hele tatt, tvert imot det er en flott måte å oppleve Hellas synes nå jeg......... Har egentlig veldig lyst å gjøre det som en del av sommerferien også, men er som sagt usikker på hvordan varmen vil påvirke en slik tur.

Jeg fikk nettopp denne ideen om å ev. gjøre dette og begynner her med å samle tips og ideer om selve opplegget og evt. hvor man kan dra?

Noen foreløpige tanker om reisemål. Fastlands Hellas er jo stort og absolutt ikke overkommelig på 2 uker, selv om jeg/vi egentlig har lyst til å reise over alt. Men en mulighet er jo å ta tog (noe jeg har gjort et par ganger allerede) til Thessaloniki (en flott togtur), leie bil der og evt kjøre østover til f.eks grensen til Tyrkia, selvsagt med stopp underveis. Men man må i hovedsak kjøre samme vei tilbake igjen selv om man kan legge turen om byer som Xanthi, Drama og Serres på returen. En annen mulighet er jo å dra vestover fra Thessaloniki mot vestkysten. Her er det utrolig med steder å stoppe underveis og et par store innsjøer er det også på denne strekningen. Om man vil kan man forsette sydover langs vestkysten og bl. a. stoppe i Parga. Ta broen over til Peloponnes og kjøre derfra inn til Athen. Levere bilen der går sikkert bra om man har leid bil av et av de større internasjonale utleiebyråene. Selvsagt kan man også også starte med billeie i Athen og kjøre stort sett samme rute, gjerne via Meteora. Mulighetene er mange, egentlig alt for mange og så var det dette med varmen og bilkjøring.........

Jeg tenker egentlig bare høyt og håper derfor på mange innspill og tanker fra alle sammen her på forumet. Er ideen helt sprø eller er det noe andre også kunne tenke seg å gjøre en eller annen gang...........

JohnS

08. Feb 12, 17:35:17 #1 Last Edit: 08. Feb 12, 18:43:27 by JohnS
Jeg kunne veldig godt tenke meg en slik tur, jeg også, men jeg tror jeg ville lagt den til våre "faste" Hellas-måneder, mai og sept/okt.  Det kan kanskje være et problem for meg å få min medbrakte støttekontakt til å akseptere hvilken som helst reiserute, uten at det er lagt inn badestopp underveis, da aldri så lite strandliv er noe hun ser fram til på turene våre.  Jeg ser ikke noe problem med dette hvis vi drar i østerled mot den tyrkiske grensa, men jeg er veldig fristet av dalstrøka så langt innafor man kan komme i midtre Nord-Hellas, og der er det jo ikke så lett å finne noe sted å nedsenke sitt legeme, hvertfall ikke i saltvann.  Jeg vet rett og slett ikke om det finnes badesteder i noen av de innsjøene som ligger spredt i nord.   Dersom du ingaberentine eller andre vet noe, eller finner ut noe om dette, hadde det vært greit.  Ikke sånn å forstå at hun må se ei strand kontinuerlig, og ikke hver dag heller, men sånn innimellom......

Bortsett fra denne forskjellen i prioriteringer er vi begge nysgjerrige på dette området.  Bussturen vi hadde fra Parga til Meteora og tilbake, gav ytterligere mersmak når det gjelder det som vel må kunne kalles indrefileten av landet.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Ikaros

Hvorfor ikke prøve Peleponnesos? :)
Jeg har selv hus i Kalamata og har fartet mye på halvøya. Utrolig mye å se, - fra små landsbyer (høyt til fjells) til den berømmelige vestkysten med Navarino, Pylos, Methoni, Finikounta, osv. osv. Massevis av flotte steder, med alle muligheter for overnatting.
Skulle du velge østsiden ligger jo Epidaurus og Nafplion som to perler i et fantastisk landskap. Monemvasia ligger også litt syd på denne siden, og er nærmest et "must".
Gamle Olympia ligger på vestsiden av Peloponnes, og ca 15 mil sørover unna finner du Sparta!
(Veien mellom Kalamata og Sparta er nesten verdt hele turen til halvøya!!! :D)
Blir du lei av veiene, er turer til øyene Elafonisos, Spetses, Hydra, - og for ikke å glemme Kitira, bare en kort ferjetur unna.
Mani er et "uoppdaget" landskap, - helt syd på Peloponnes. Der kan du finne eldgamle bosettninger, - som folk bor i enda!!!
Besøk Peloponnesos i juli (men hold deg unna august, da har alle grekerne ferie :)), - og du vil aldri angre på valget!!!

kaka

Jeg har ikke noe å bidra med, annet enn å si: Flott at du tenker høyt her inne, Ingaberentine, og at dere andre følger på.
Dette er så deilig lesning. Får så lyst!!
KariK

Tommy

intressant ide, absolut  8)  !!!

Återkommer gärna i ärendet  :)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ingaberentine

Først av alt, tusen, tusen takk for alle tilbakemeldinger og innspill, det er jo akkurat slik jeg hadde håpet på og mange lignende innspill mottas med stor takk!

Til JohnS: Akkurat det du nevner med at det er få bademuligheter i de store innlandsvannene er noe jeg ikke har tenkt så mye på, men tok etter ditt innlegg en tur på Google Earth og så på bilder der fra disse vannene og jeg klarte faktisk ikke å finne et eneste ett som viste badende gjester i noen av disse vannene. Mange av dem så ut til å ha områder inn til land som var mer våtmarker og nok ikke så lette å bade i og jeg vet at vannene skal være gode reservater for fugl, selv om jeg tror det er mest fugler der, tidlig om våren og litt utpå høsten i forbindelse med fugletrekkene. Poenget er at det så ut til at din antydning at de ikke er særlig mye brukt til bading ser ut til å stemme.

Til Ikaros: Jeg er helt enig i at Peleponnes er et område av Hellas som fortjener å bli besøkt og det har jeg ved flere anledninger gjort. Jeg har vært så heldig at jeg har fått med meg Naflio, Mystras, Sparta, Monemvasia, Gytio, Mani, gamle Olympia, jernbanen Diakofto - Kalyvrata, Fjellandsbyer som Stemnitsa, dalen nedenfor med klosteret i fjellsiden. Med andre ord vi har hatt mange utrolig flotte opplevelser på Peloponnes og vi har svært lyst til å dra tilbake dit igjen og vi var der en kort tur i påsken 2011, men det er andre deler av Hellaskartet som er helt hvite eller mye lysere enn det Peleponnes er for oss. Derfor frister disse områdene akkurat nå. Må komme med en liten PS: Har veldig lyst å reise til Kitera en gang, det er en øy som ligger litt for seg selv, men som jeg har fått flere greske anbefalinger om å besøke og jeg har sett og lest en del om øya, noe som bar styrker inntrykket av at dette er en spennende øy.

Men er det ingen som har noen tanker rundt dette med varme og bilkjøring, akkurat nå er det dette som bekymrer oss mest...............

Et av våre reiseplaner er å reise en tur rundt i Pelion, men dette har vi mest lyst å oppleve i april/mai, for å få med oss våren der, det ser vi for oss må være en stor opplevelse, spesielt siden vi liker veldig godt gresk vår, med all sin flora og være så heldig å få fotografert denne, derfor blir nok dette området "utsatt" til en vårtur.

Halkidiki er også et område som er helt blankt og her finner jo man en liten øy som frister den også, ihvertfall for en dag eller 2, nemlig Ammouliani (er litt usikker på om det er øye eller byen på øya eller om det er begge 2 som heter dette). Noen som har vært der? Når jeg nevner små øyer så er det en til som frister, men som ligger mye lenger sør, ja sør for Volos, nemlig Trikeri i Pagasitikos gulf, noen som har vært der????

Ikaros

Joda, varmen kan være ille i juli, men dere skulle jo ha bil med AC, - og dessuten går det jo godt ann å rulle ned vinduene.   :D
Etter det jeg forstår er dere godt vandt med "Hellas-varmen",  så jeg tror det går bra, - VELDIG bra.  Men jeg må innrømme at det er godt å komme innomhus og få seg en god dusj etter en hel dag på landeveien! ;) 

JohnS

Bil med AC er ypperlig for forflytting over lange avstander, men jeg har dårlig erfaring fra turer i høy temperatur med mange stopp.  Man kjøler ned bilen, ser noe man MÅ se nærmere på og ta bilde av, stopper og går opp på en haug for å ta bilde, blir varm og svett.... Inn i bilen igjen, kjøle ned, ny stopp så snart bilen er blitt så kjølig at svetten kjennes kald på ryggen... og så har man det gående.  En ypperlig oppskrift på forkjølelse og halsbetennelse *been there*.   Så hvis det ikke blir direkte ulevelig, foretrekker jeg å la AC være AC på sånne turer, og kjøler hvertfall ikke ned mer enn max 5 grader i forhold til utetemperatuen, slik det blir anbefalt.  Jeg må si jeg kunne ikke tenke meg å ta en biltur over mange dager i den varmeste delen av sommeren.  Men nå er det nok mange som tåler/liker betydelig mer varme enn jeg...
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Mixelite

Ingaberentine, det er jo bare du og ditt reisefølge som kan bestemme om det er for varmt å ta en slik tur i juli eller ikke!

Min erfaring begrenser seg til å leie bil noen dager og kjøre litt rundt der vi er(Chios), og jeg opplever vel at det er lettere å se og oppleve ting utenfor bilen når det ikke er høysommer og veldig varmt. Noen for litt dårlig lyst til å bevege seg utenfor bilkroppen da ;-) -men det er det jo bare dere selv som kan svare på. Om dette gjelder dere, eller ikke...  Jeg ville vel iallfall legge opp til steder med badestopp. Sør for Eleftheres ligger det jo noen flotte strender, hvis dere ender opp med å kjøre til den tyrkiske grensen.

ingaberentine

Jo det er riktig at det er bare vi som kan bestemme hva som vi kan tåle av varme under en eventuell slik ferietur med bil. Men siden jeg aldri har vært i Nord Hellas og for den saks skyld Fastlands Hellas midt på sommeren er jeg usikker på hvor varmt det egentlig blir. Jeg har jo mange års erfaring med de greske øyene om sommeren, men der er det så og si alltid en svalende vind som nok demper ganske så mye intensiteten i de aller varmeste dagene. Jeg har en gang vært på en av øyene i det joniske hav og der var det omtrent like varmt på gradestokken som det kan f.eks. være i Kykladene, men det var ingen vind der og dermed føltes det veldig varmt, selv om gradestokken var såvidt over +30'C.

Hvor varmt kan det bli i f.eks Halkidiki om sommeren og er det nordavind der også, eller er det mer normalt med vindstille, det er slike ting jeg ikke har noen kunnskaper om og gjerne skulle hatt tilbakemeldinger på og så får vi ut fra dette se om vi vil prøve oss på en slik tur, eller evt. ta det som JohnS sier, om våren eller på ettersommeren.......

Mixelite

09. Feb 12, 23:23:31 #10 Last Edit: 09. Feb 12, 23:27:30 by Mixelite
Kanskje Tove Cecilie Fasting kan være behjelpelig med svar på temperaturen i juli. Hun bor jo der :)

http://myfabulouslifeingreece.kairos-holidays.com/

Jeg var der på besøk oktober/november 2008 og da var det ganske kjølig på nettene og godt med både tøy og dyne :) Det er jo et fantastisk område, må jeg si, med sletteland, vingårder, fjell og de fineste sandstrender jeg har sett. Og om man må kjøre samme vei tilbake fra den tyrkiske grensen, så kan man vel ta avstikkere både på "oversiden" og "nedsiden" av hovedveien? Det eneste jeg ikke ville ha gjort igjen, var å besøke hulen i Allistrati. Den var flott, altså, det er ikke det, men det er noe med meg og huler. Jeg blir litt... rar.  :o

Jeg tok litt bilder da jeg var der: https://picasaweb.google.com/112679096508467662877/MakedoniaEleftheres2008?authuser=0&authkey=Gv1sRgCN-Jurj0qb6pAg&feat=directlink

https://picasaweb.google.com/112679096508467662877/Eleftherestur?authuser=0&feat=directlink  Bildene fra Allistrati, de tre siste, er ikke mine, men jeg fikk tillatelse til å bruke dem av de som drev det.


ingaberentine

09. Feb 12, 23:36:29 #11 Last Edit: 09. Feb 12, 23:56:03 by ingaberentine
Selvsagt ville jeg reist tilbake og besøkt hulen (jeg vil heller kalle det grotten) i  Allistrati, den er jo uten tvil den aller flotteste grotten jeg noen gang har besøkt i Hellas. Den er absolutt verd et gjennbesøk! Heldigvis blir ikke jeg rar av å besøke grotter, eller kanskje noen vil si det, siden jeg har en slik fasinasjon av grotter og oppsøker så mange jeg kan......... ;D

Ellers er jo forslaget om å kontakte Tove veldig bra, hun har jo bodd der i mange år og kjenner jo området godt og jeg har jo selv bodd hos henne tidligere, men det var i mai måned og ikke i juli, som vi har planer om nå, men hun kan helt sikkert gi gode tips, står jo på mail-listen hennes hvor hun sender ut nyheter om sitt sted ,selv om det har vært ganske så rolig fra henne den siste tiden. Men jeg tror hun har stengt tavernaen sin og bygget den om til utleienheter den også, synd om hun har gjort det, for hun laget virkelig god gresk mat......

Jeg har sett dine bilder fra grotten i Allistrati og lurte på hvordan du hadde klart å ta dem for det er jo fotoforbud i grotten og man går jo på guidete turer rundt i grotten så det er ikke lett å få sniket til seg noen bilder heller. Jeg var jo egentlig helt fortvilet da jeg var der, for jeg var i den flotteste grotten jeg noen gang har besøkt og så fikk jeg ikke ta bilder. Jeg prøvde virkelig å få tillatelse til å ta bilder, smurte litt på og sa jeg dro rundt og oppsøkte greske grotter og prøvde å få lov til å fotografere i dem alle (noe jeg dessverre ikke får lov til over alt). De svarte ganske tydelig nei og de til og med ringte høyere opp i systemet, men jeg fikk bare ikke lov og siden jeg var der i mai så var det ikke så mange andre gjester der, slik at jeg var alene på en guidet rundtur inne i grotten og da er det helt umulig å få snike seg til noen bilder, når guiden har din fulle oppmerksomhet hele tiden. Men jeg fikk flott tur i denne flotte grotten som jeg virkelig anbefaler om man vil oppsøke en flott grotte...........


Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....